Gå til innhold

Begynner vi å miste det "norske"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er den norske kulturen vi står i fare for å miste da?

Ett dukkehjem og fårikål

Akkurat sånne uttalelser får meg til å undre...

Vi burde absolutt være mer stolt over landet vårt! "Et dukkehjem og fårikål".... akkurat..

Tror nok hun mente mer slik at andre kulturer kan man lære av, og at andre kulturers innflytelse kan være berikelse for den norske kulturen. Og nei, man har allerede per dags dato adoptert mange av utenlandske tradisjoner. Pizza? Hamburger? Pizza grandiosa som regnes som "erkenorsk" for tiden, er italiensk rett. Vi har tyske hunderaser, amerikansk mat på alle matsjapper osv. Ikke at DET er en berikelse, men når man allerede har etterapet mange ting fra utlandet, hvorfor ikke se om enkelte ting ved det muslimske samfunnet kan være en berikelse? Og nei, jeg snakker ikke om hijab, kvinneundertrykking eller lignende. Og jeg er ikke muslim heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvor stammer så vår kristne kulturarv fra? Fra Midt-Østen!

Men ikke fra Islam! En religion som aldri har blitt reformert! Den kristne kulturarv utviklet seg ettersom den steg frem gjennom europa..for ikke å snakke om at det utviklet seg her i Norge og. Vår norske kulturarv må beskyttes!

Den kristne kulturarv som steg frem gjennom Europa, ja. Med korstog, jØdepogromer, hekseprosesser og totalfravær av nestekjærlighet. Jaggu har kristendommen fØrt med seg mye godt! Og rart, gitt, at det som er positivt med kristendommen også finnes i andre religioner og livssyn. Eller kanskje ikke så rart? Det er det som kalles humanisme - og det er totalt historielØst å påstå at den har sitt utspring i kristendommen!

Godt sagt!

Så var dette i en helt annen tidsalder da folkens! Islam har ikke utviklet seg..de har stagnert!

Det er ikke sant at islam har stagnert. Joda, muslimer plikter å fØlge Koranen, men de ulike skriftsteene tolkes veldig forskjellig (det samme gjelder for Bibelen!). Svært mange muslimer har en meget oppegående holdning til egen religion, hellige tekst og tiden den ble skrevet i. Man må ha forsvinnende liten kunnskap om islam i dag for å påstå at religionen har stagnert. Men så stikker heller ikke de fleste muslimer seg frem, det vi ser er frådende galninger som står og remjer på gaten. Men de er altså ikke representative for det store, store flertallet, og det er skremmende dersom voksne mennesker ikke er klar over det.

Skrevet

Men ikke fra Islam! En religion som aldri har blitt reformert! Den kristne kulturarv utviklet seg ettersom den steg frem gjennom europa..for ikke å snakke om at det utviklet seg her i Norge og. Vår norske kulturarv må beskyttes!

Den kristne kulturarv som steg frem gjennom Europa, ja. Med korstog, jØdepogromer, hekseprosesser og totalfravær av nestekjærlighet. Jaggu har kristendommen fØrt med seg mye godt! Og rart, gitt, at det som er positivt med kristendommen også finnes i andre religioner og livssyn. Eller kanskje ikke så rart? Det er det som kalles humanisme - og det er totalt historielØst å påstå at den har sitt utspring i kristendommen!

Godt sagt!

Så var dette i en helt annen tidsalder da folkens! Islam har ikke utviklet seg..de har stagnert!

Det er ikke sant at islam har stagnert. Joda, muslimer plikter å fØlge Koranen, men de ulike skriftsteene tolkes veldig forskjellig (det samme gjelder for Bibelen!). Svært mange muslimer har en meget oppegående holdning til egen religion, hellige tekst og tiden den ble skrevet i. Man må ha forsvinnende liten kunnskap om islam i dag for å påstå at religionen har stagnert. Men så stikker heller ikke de fleste muslimer seg frem, det vi ser er frådende galninger som står og remjer på gaten. Men de er altså ikke representative for det store, store flertallet, og det er skremmende dersom voksne mennesker ikke er klar over det.

Godt skrevet. Altfor, altfor mange er totalt uvitende om de store variasjonene man finner i islam. Og detvirker dessverre som om det er de som vet minst som uttaler seg mest.

Skrevet

Godt sagt!

Godt skrevet. Altfor, altfor mange er totalt uvitende om de store variasjonene man finner i islam. Og detvirker dessverre som om det er de som vet minst som uttaler seg mest.

Jeg så den kjærlighetsdokumentaren fra Pakistan på NRK for en stund siden og den var fasinerende. For det dere sier er jo så flott, de i slike land er jo såå bevisste.

PØh! De er rasister innen samme land, der de hatet hverandre. Og religionen var viktig her. Og dette var midt i hovedstaden..gosj...da må det jo være på landsbygda de er så kloke da?

Dokumentaren handlet om kvinner som måtte i fengsel etter påståtte seksuelle forhold med kjæresten.

Skrevet

Godt sagt!

Jeg så den kjærlighetsdokumentaren fra Pakistan på NRK for en stund siden og den var fasinerende. For det dere sier er jo så flott, de i slike land er jo såå bevisste.

PØh! De er rasister innen samme land, der de hatet hverandre. Og religionen var viktig her. Og dette var midt i hovedstaden..gosj...da må det jo være på landsbygda de er så kloke da?

Dokumentaren handlet om kvinner som måtte i fengsel etter påståtte seksuelle forhold med kjæresten.

Oi oi. Dette var et klokt og vektig innlegg, gitt. DØm verdens én milliard muslimer ut i fra en dokumentar fra Pakistan du, det er nok lurt!

Skrevet

Godt sagt!

Det er akurat slike ting jeg mener når jeg sier at alt for mange er uvitende: du ser en dokumentar, og dermed tror du at du vet hvordan all verdens muslimer tenker og hva de mener.

Vil forresten minne deg på at det ikke er sååå lenge siden seksuelle forhold utenfor ekteskapet var straffbart også her i landet - i kristendommens navn. Bekjennelse i kirken og gapestokk utenfor.

Skrevet

http://www.dagbladet...tajik/24027378/

Jeg er ikke kristen, men jeg synes det begynner å gå gale veien likevel. Så jeg er enig med henne. Hun har visst nok erfaring til å ytre sine meninger også.

Det spørs hva du definerer som norsk, og hvor villig du er til å reevaluere begrepet. Norge er pr i dag et flerkulturelt samfunn (det er dette som ligger i begrepet integrering, og må ikke forveksles med assimilering), og da er det bare rett og rimelig at begrepet norsk kultur samsvarer med flerkultur.

Skrevet

Jeg er ikke kristen, men jeg synes det begynner å gå gale veien likevel. Så jeg er enig med henne. Hun har visst nok erfaring til å ytre sine meninger også.

Det spørs hva du definerer som norsk, og hvor villig du er til å reevaluere begrepet. Norge er pr i dag et flerkulturelt samfunn (det er dette som ligger i begrepet integrering, og må ikke forveksles med assimilering), og da er det bare rett og rimelig at begrepet norsk kultur samsvarer med flerkultur.

Huff :( At slike som deg bare legger deg på rygg og gir opp er noe jeg aldri vil forstå.

Skrevet

1 mill på 30 år. 1 mill er mye det. Så farlig som innvandrere er burde vi vel egentlig hatt borgerkrig for lenge siden, så rart at vi allikevel er et av de mest fredelige land i verden da. Og at det største angrepet på norsk jord etter 2.verdenskrig ble gjor av en nordmann, med samme forestilinger som mange her inne synes å ha. Det forteller meg egentlig ganske klart hvem jeg skal være mest redd for, og hvilke mennesker jeg frykter i det samfunnet mitt barn skal vokse opp i. Margreth Olin sa det ganske fint i sin lansering av filmen DE ANDRE:

«Jeg lager denne filmen fordi jeg er redd. Jeg er ikke redd for «de andre», for de fremmede. Jeg er redd for det som skjer med oss når vi ikke lenger er i stand til å se det enkelte mennesket.»

Og her kommer det,tada----dra inn en psyk jævel er et must her inne! Måtte komme fra en anonym og.

Og her kom det; tada? Var det det beste du kunne skrive? Har det virkelig ikke relevans at holdningene til ABB samsvarer med holdningene til folk med ekstrem fremmedfrykt? Og at dette er skremmende? Dere skriver jo til stadighet at Norge er befolket med syke jævler pga innvandring, og at syke jævler truer oss med terrorisme, og ifht til dette så skylder dere på hele folkegrupper. Men når det er en nordmann så er det bare en syk jævel?

Og hvorfor var det plutselig et poeng at denne personen var anonym, når enkelte i denne tråden poster helt absurde påstander og tolkning av andre innlegg, blant annet at jeg med mine innlegg støtter både pedofili og konemishandling og ikke bryr meg om hvilket samfunn jeg etterlater barna mine. Så er det DENNE personen som skal få pes fordi vedkommende er anonym`?

Skrevet (endret)

Det er så slitsomt å lese tråden når noen siterer hverandre i det uendelige og svaret er 48 cm langt. Just saying!

Når det gjelder denne tråden "begynner vi å miste det norske?" så tror jeg ikke det. Kultur er, som noen nevnte tidligere, dynamisk. 'Norsk' idag er ikke det samme som for 100 år siden, og om 100 år kommer det garantert til å være noe helt annet igjen. Er kristendommen som kjennetegner en god nordmann? For 100 år sammen var presten en autoritet som faktisk hadde noe han skulle ha sagt i samfunnet - denne autoriteten er svekket, og det er ikke fordi vi har innvandrere! Kan jeg minne om at vi har sluttet å brenne hekser i guds navn også?

I 1860-årene strømmet det finner nordover og bosatte seg i store deler av nordnorge. Store mengder og hopetall, diskusjonen var den samme: hva gjør vi med alle disse finnlenderne? Er de en trussel for det norske? Hva med landegrensene? Det gikk helt greit, men integreringspolitikken var mer en assimilasjonspolitikk og fornorskningsprosessene har vært stygge. For å nevne det: noen av dem som kom ble sagt å være drapsmenn og kriminelle som rømte til Norge, men de fleste kom hit for å skaffe seg et bedre liv. Nå kjører vi hele prosessen på nytt igjen. Vi generaliserer og hauser opp en enorm fremmedfrykt - Hadia kommer til å utradere vår kulturarv! Hva skjer med alle menneskene som bare kom hit for å få et bedre liv?

"Monika Tettli mener regimet til den rødgrønne regjeringen truer ytringsfriheten i Norge.

- Vi står i fare for å bli straffet eller komme i PSTs søkelys som en trussel for landet, hvis vi ikke ytrer oss i tråd med den rødgrønne regjeringens ønsker og tanker. Vi blir stemplet som rasister og drapstruet hvis vi tar et oppgjør med islams forkvaklede menneskesyn og intoleranse overfor vestlig demokrati, sier Monika Tettli."

I 1945-1970 ble du forfulgt av POT (forløper'n til PST) dersom det kunne mistenkes at du var kommunist, hadde vært kommunist eller støttet kommunismen i Sovjet. Det er alltid farlig å bevege seg utenfor boksen av offentlig godkjente meninger og tankemåter ;)

Endret av Visten
Skrevet

Huff :( At slike som deg bare legger deg på rygg og gir opp er noe jeg aldri vil forstå.

Det er ikke snakk om å legge seg på rygg, men godta realitetene. Verden er og har alltid vært i stadig forandring. Kulturer infiltrerer hverandre, beriker hverandre og utfordrer hverandre i beste fall. Der en eller flere kulturer har forsøkt å segregere seg, har en fått konflikt som utfall.

Det beste er å slutte å forholde seg til religioner og begynne å forholde seg til mennesker. Det er ikke de som er annerledes, som er farlige, men de som reagerer med frykt og aggresjon på det som er annerledes og utfordrer ens verdenssyn.

Skrevet

Det er ikke snakk om å legge seg på rygg, men godta realitetene. Verden er og har alltid vært i stadig forandring. Kulturer infiltrerer hverandre, beriker hverandre og utfordrer hverandre i beste fall. Der en eller flere kulturer har forsøkt å segregere seg, har en fått konflikt som utfall.

Det beste er å slutte å forholde seg til religioner og begynne å forholde seg til mennesker. Det er ikke de som er annerledes, som er farlige, men de som reagerer med frykt og aggresjon på det som er annerledes og utfordrer ens verdenssyn.

Så uendelig naiv du er.

Skrevet

Islam er en dritt religion, kan ikke kalles en religion engang. Bare se i Italia, der er den en ideologi. I islam er det greit å lyve i Allahs navn så lenge det gagner islam. Man kan aldri stole på en islamist..Islamistene setter Allahs lover foran det dømmende landets regler. Sånn er det bare. Når det er sagt så er ikke alle muslimer islamister, man har bant annet den sekulære muslimen som de fleste muslimene i Norge er. Jeg tar ikke alle under en kam bare så det er sagt. Det som "skremmer" meg er at de unge mennene innenfor den sekulære gruppen er lett å omvende, å regelrett hjernevaske. Spesielt om det er en i gruppen som er en islamist som de ser opp til.

Fremmedfrykt? Jeg frykter det muslimske brorskapet (

) selvfølgelig. Bare å rette blikket mot Frankrike det. Om man ikke frykter dette, så er man naiv. Virkelig!
Skrevet

Den videoen som anonym over her postet burde vært obligatorisk for alle å se. Se alle delene! Dokumentar fra tv2 som ble laget før alt styret med ABB.

Skrevet

Nei, det er jeg absolutt ikke redd for. Men en verdidebatt i Norge uavhengig av religion, er jeg helt klar for!

Skrevet

Så uendelig naiv du er.

Det er vanlig å slenge på et argument eller to dersom man mener man har rett. Hvis ikke så kan jeg svare at du er teit, men det smeller liksom ikke.

Skrevet

Islam er en dritt religion, kan ikke kalles en religion engang. Bare se i Italia, der er den en ideologi. I islam er det greit å lyve i Allahs navn så lenge det gagner islam. Man kan aldri stole på en islamist..Islamistene setter Allahs lover foran det dømmende landets regler. Sånn er det bare. Når det er sagt så er ikke alle muslimer islamister, man har bant annet den sekulære muslimen som de fleste muslimene i Norge er. Jeg tar ikke alle under en kam bare så det er sagt. Det som "skremmer" meg er at de unge mennene innenfor den sekulære gruppen er lett å omvende, å regelrett hjernevaske. Spesielt om det er en i gruppen som er en islamist som de ser opp til.

Fremmedfrykt? Jeg frykter det muslimske brorskapet (

) selvfølgelig. Bare å rette blikket mot Frankrike det. Om man ikke frykter dette, så er man naiv. Virkelig!

Kjære, Anonym

Man kan ikke uten videre sette likhetstegn mellom det muslimske brorskap i Frankrike og franske muslimer, ikke uten å først sette likhetstegn mellom Enligsh Defense League og engelskmenn, eller Vigrid og nordmenn, eller ABB og nordmenn, noe jeg egentlig tror du er for nyansert til å gjøre.

Da syns jeg det er mer interessant å se på likhetene mellom English Defense League, Det muslimske brorskap, Vigrid og ABB. Felles for alle er at de skyver en religion foran seg på tross av at de verdiene de kjemper for ikke har noe med denne religionen å gjøre. Det at kampene disse fører har religiøse undertoner og bruker religiøse terminologier, er ikke det samme som å si at de er tuftet på religiøse forestillinger. I tillegg representerer alle disse en liten minoritet i sin omverden og vekker avsmak hos disse.

Det muslimske brorskap har like lite med muslimer å gjøre som Vigrid har med nordmenn å gjøre. Og ABB har like lite støtte i norsk befolkning som English Defense League har i England. Det at de selv vil definere seg som kristne, muslimer eller norrøne, gjør dem ikke alene til representanter for sine religioner. Hvorfor skal du gi dem definisjonsrett når en hel muslimsk verden tar avstand? Det er like feil som å si at ABB har redefinert kristendommen, eller at alt som ikke velsignes av Vigrid, ikke er norsk.

Skrevet

Absolutt om vi gjør!! Nå har de søren meg fjernet "Her lukter det kristenmanns blod" fra eventyrbøkene og!!!!Kjenner jeg blir så forbanna!!!!!!!!!!!!! FY FAEN

Skrevet

Absolutt om vi gjør!! Nå har de søren meg fjernet "Her lukter det kristenmanns blod" fra eventyrbøkene og!!!!Kjenner jeg blir så forbanna!!!!!!!!!!!!! FY FAEN

Tuller du???

Skrevet (endret)

Det er jo litt vittig at man er redde for å miste det norske men feirer Halloween og valentinsdagen for alle penga.

Mens de som liker julebukk bør snarest innse at den tiden er over

Endret av ellen-propellen
Skrevet

Det er jo litt vittig at man er redde for å miste det norske men feirer Halloween og valentinsdagen for alle penga.

Stor forskjell på å stjele en hyggelig høytid fra Irland og USA, til å innføre omskjæring på norske sykehus, moralpoliti på grønland og tvangsgiftemål. Når man snakker om multikultur så er det ikke andre vestlige kulturer man i hovedsak snakker om.

Skrevet

Jeg blir matt av innvandrerfiendtligheten på Nordvestlandet og lurer på hvorfor den står så sterkt der. Jeg undres også over hvorfor én kvinne som har bodd i et strengt muslimsk område plutselig er meningsberettiget om alle muslimer overalt. Blir som han amerikaneren som skrev i Asker og Bærum Budstikke om hvordan nordmenn var etter å ha bodd på Ullern og opplevd naboene som arrogante og snobbete.

Det som undrer meg aller mest er at dama har behov for å henge skyldbjella på en ung politiker fra Rogaland. Tviler på at kulturministeren har så stor innflytelse på Norges politikk at hun alene kan gjøre hele samfunnet vårt mulimsk. Hvis det da var det hun ønsket... Dessuten finner jeg det nokså betenkelig at hun skal "skytes" for å være ung og uerfaren og dermed ikke egnet som minister. Så vidt jeg vet er det flere som har vært unge og uerfarne på staburettene på Stortinget. Det er vel en helt annen diskusjon?

Skrevet

Ja, vi begynner å miste det "norske" nå. Religionsfrihet skal tydeligvis bare gjelde de religionene vi liker eller orker å forstå. Synd...

Skrevet

Stor forskjell på å stjele en hyggelig høytid fra Irland og USA, til å innføre omskjæring på norske sykehus, moralpoliti på grønland og tvangsgiftemål. Når man snakker om multikultur så er det ikke andre vestlige kulturer man i hovedsak snakker om.

Så du tolker spørsmålet fra HI som om det vil bli slutt på likestilling, vi vil få sharia lover og ikke minst- det blir slutt på ytringsfriheten.

Jeg beklager men likestilling,ytringsfrihet ol er en del av vesten, det er ikke ett norsk fenomen.

Og det er også kristne som ønsker dette bort. Se bare på ABB og Farmen Andreas feks

Skrevet

Bra dokumentar som anonym lenger oppe her postet.

Skyldbjella blir ikke hengt på kulturministeren, hun er bare symptomet på hva som skjer. AP driver en politikk som er helt bak mål, og hun er bare toppen av isberget.Hun hadde ikke engang den riktige kompetansen til å sitte i en slik stilling..

Folk begynner heldigvis å få øynene opp for hva som holder på å skje. Neste valg vinner ikke de rød-grønne takk gud for det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...