Gå til innhold

Å du herlige trassalder!!!!:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 2 år skal gjøre ALT selv, og da mener jeg ALT!!!Får hun ikke det hyler og skriker hun, ruller seg som en makk på gulvet og kaster ting...:S Jeg blir smågærn!

Noen med noen gode tips?Eller "gode" historier om trassalderen i deres hjem?*trøstende ord?* :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær glad for at hun trasser, det viser at hun er normal og har vilje :) Mye verre med barn som aldri trasser, da ville jeg blitt seriøst bekymret. Har en selv som trasser mye mindre enn de andre tre barna, og det er selvsagt mer behagelig for meg som mor, men også han jeg er mest bekymret for at ikke skal "klare seg" ovenfor press senere i livet.

Kanskje ikke så mye trøst og råd, men synes det er viktig å holde fokus på det positivt med trassen også ;)

Skrevet

Det er sikkert ikke til noen trøst, men her har vi det på eksakt samme måten. A-L-T skal gjøres selv, ellers bryter helvete løs! Når det begynner å koke litt ekstra pleier jeg å tenke på det som Alva sier, at det er bedre at hun trasser mye enn at hun ikke trasser i det hele tatt :)

Skrevet

hehe ja, men ikke så enkelt når man har hendene fulle og man må løpe fra alt pga en trasset unge som springer avsted hehe:P

Skrevet

Jepp, kjenner til det der ;) Vesla her er starks 2 år og "klarerselv". Søsteren på 4 år er heldigvis over den verste kneika..... for denne gang.

Skrevet

hehe ja, men ikke så enkelt når man har hendene fulle og man må løpe fra alt pga en trasset unge som springer avsted hehe:P

Lås døren, barnesikre hjemmet og "ignorer" henne. Altså, du skal jo selvsagt se henne og si at du skjønner at hun blir sint når hun ikke får xx, men at nå blir det slik og så fortsetter du med ditt. Mitt beste, og vanskeligste kanskje, tips etter å ha vært igjennom fire stykk 2-åringer er rett og slett og lære seg å ikke la seg stresse av litt trass. Og 2-årstrassen er jo egentlig bare søt da :P Mye verre når de blir eldre (oi, så trøstende jeg er i dag, hehe...)

Skrevet

Hehehe... Hadde en herlig jente å hente i barnehagen i dag. Hu fikk ikke lov av meg å tråkke på ei annen jente som var i garderoben så hu klikka totalt. Prøvde å gjøre seg til, prøvde å stikke av, prøvde å hyle, da jeg satte på henne skoa og sa at nå var det nok drassa hu te meg!! Åååhhh jeg gleder meg til hu blir litt lettere å nå inn til! Nå er hu bare en eneste stor trassbolle til tider!

Skrevet

Hehehe... Hadde en herlig jente å hente i barnehagen i dag. Hu fikk ikke lov av meg å tråkke på ei annen jente som var i garderoben så hu klikka totalt. Prøvde å gjøre seg til, prøvde å stikke av, prøvde å hyle, da jeg satte på henne skoa og sa at nå var det nok drassa hu te meg!! åååhhh jeg gleder meg til hu blir litt lettere å nå inn til! Nå er hu bare en eneste stor trassbolle til tider!

Tja... Her skulle 10-åringen på fotballtrening tidligere i dag. Han hadde bare tatt på seg selve drakten og jeg sa at han måtte ned og ta på ulltrøye under siden det er ganske kaldt ute (5-6 grader og litt vind og spredte regnbyger). Han ble rasende og sa at det kunne jeg bare glemme, for da ble han så svett. dialogen var vel noe i denne duren der jeg begynner:

- ja, men da får du bare bli svett da, bedre det enn at du fryser og blir syk

(hyler)- Jeg nekter og du kan ikke tvinge meg!

-nei, det kan jeg ikke, men jeg kan nekte deg å gå på trening så tynnkledd

-men hvorfor Må jeg, det er flaut!

-flaut? Alle andre har jo på seg ekstra klær under også... og du må fordi jeg ikke vil at du skal bli syk. En tynn treningsdrakt i 5 grader er alt for lite!

(skriker)- men jeg vil ikke! Jeg nekter!

-Neivel, du får bli hjemme da

-(hyler så høyt han klarer) ååååå, du ødelegger hele livet mitt!!!! Jeg hater deg!!! (løper ned trappen og smeller igjen døren så hele huset rister)

and so i went on....

Det ordnet seg til slutt etter ca 15 min med fram og tilbake, men letter å nå inn til med alderen? Hehehehehehe.....

Skrevet

Tid - tid - tid-tid ---- og ehhh - tid!

Så om en liten stund, når hun vil ha hjelp til disse tingene, så kan du si - ja, men du klarer jo selv!

Lykke til!

Skrevet

Min toåring er også i klare selv-modus om dagen.

Heldigvis er jeg hjemme i permisjon så vi har tid til at han skal gjøre ting selv. Blir svett av tanken på hvordan det hadde vært om jeg skulle rekke jobb om morgenen med ham. Verden raser sammen rundt ham hvis han oppdager at jeg har gjort noe han har tenkt å gjøre selv, som f.eks å flytte grøtbollen hans fra benken til bordet hvor han skal spise frokost. Kriiiiise :)

Skrevet

Min toåring er ekstrem!! Vel, like ille som resten av deres sikkert ;) - Men i tillegg har jeg en tenåring!!! åHH!!!..kakk meg i skallen med noe hardt, for dette takler jeg ikke!!!!

Gjest uni kum
Skrevet

Du verden, føler meg heldig i grunn. Vi har 3 barn, og ingen av de har vært særlig trassige.ikke er jeg bekymret for at de ikke skal klare seg heller. Det er heller ikke slik at de har får viljen sin i ett og alt heller, slik at dermed har "sluppet unna" å trasse... Så ikke alle trenger å trasse foreldrene i senk for at de skal greie seg i store vide verden:)

Skrevet

Gudfader. Gutten min på snart 4 har vært et mareritt de siste ukene. Han snakker nærmest konstant med sutrestemme (har hatt en lang deilig periode uten den sutringa...) og blir RASENDE hvis han ikke får viljen sin. Brøler alt han kan, slår,kaster ting, sparker... Nå skal det sies at han slår ikke hardt, kaster ikke direkte på meg - for han vet jo at det ikke er lov så han "styrer" seg litt. Han har en vilje av en annen verden. Men i går hadde vi DEN herlige dagen! Så godt å få slike fine dager innimellom:)

Har heldigvis sluppet unna den "må-stå-opp-en-time-tidligere-for-ungen-skal-klare-alt-sjøl-trassen". Har ikke så veeeldig stor tålmodighet;)

Skrevet

Er da aldeles ikke sikkert at en unge som trasser klarer seg bedre senere i livet...

Skrevet

Har vel kanskje ikke det beste tipset, men ta deg tid til å la henne prøve selv :) trassinga kommer vi ikke unna, så velg dine kamper med omhu. ;) vesla vår på 1,5 år har akkurat begynt med at hun skal gjøre alt selv, pg selv om hun ikke akkurat trasser enda, så har vi funnet ut at vi bare må la henne få prøve. Eldste på 4 har vi hatt mange spenstige øyeblikk med, men han har fått ordne opp selv, og det har vist seg å gjøre han veldig flink og selvstendig. Har vært gjennom noen helt utrolige perioder med trass altså, det er ingenting som hjelper mot det, men ved å la de vise at de klarer selv er nok en stor bragd for de. Lykke til de neste årene, de kan bli morsomme ;-)

Skrevet

Trassen er herlig, her startet den når hun var året. Da skulle hun kle på seg, spise og gjøre alt alene. Og det sier seg vel selv når hun er ett år og skal gjøre dette selv så blir det en litt amper mor...... Jeg gav meg på klærne, såfremt jeg fikk bestemme hvor mye. Vi var like sta begge to, så når hun fikk velge hva og jeg fikk si om det var for lite eller for mye så løste det seg greit. Men alt måtte planlegges. Klesskiftet tok en halvetime lenger osv. Og det skal sies at hun så ut som ett fugleskremsel ganske ofte, men hun var kry som en hane og barnehagen lo like mye hver gang vi kom.

Skrevet (endret)

Trass er bra for det viser ett barn som har egene meninger og kan gi uttrykk for det de mener er urettferdig.

tips er:

1. pick your fights :)

2. gi henne valg mellom 2 ting ( genser, bukse, sokker kjoler, sko, farver etc)

3. si mamma bestemmer at du skal ha på/ gjøre dette, så kan du få bestemme ..... Punkt 2 :)

4. ikke gi henne umulige valg som "skal vi dra hjem fra bhg nå? for sier hun da nei, og du vet at jo vi skal det så bryter helvette løst og hun har da i mine øyne rett siden du spurte :)

5. vær bestemt men gi henne litt medbestemmelse se punkt 2 :)

6. la henne prøve :)

En siste ting, trass det forsvinner like fort som det kom :)

Lykke til :)

Endret av mamma_til_2
Skrevet

Jenta vår på 14 år er fortsatt i trassalderen, kjenner jeg er klar for et opphold på psyk.avdeling snart. :o

Skrevet

Jenta vår på 14 år er fortsatt i trassalderen, kjenner jeg er klar for et opphold på psyk.avdeling snart. :o

Hehe! Ja føler det samme med min 13 åring. "Pick your fight" blir det sagt oppom, regner med det betyr småttiser. For skal man holde styr på tenåringer er det å være på hugget hele tiden :P

Skrevet

Hmm... Mener å ha hørt et utsagn om at jo værre trassalder, jo lettere pubertet og omvendt. Ingen som kan skrive under på den altså? For må innrømme at jeg lever litt på denom dagen når jeg blir hylt til og slått til og løpt ifra...

Skrevet

Hurra for trass! Har hatt en som ikke trasset i det hele tatt, og en som trasset mer enn nok for to. Fordeler med begge deler, merker jeg. Hun som trasser, er den som albuer seg fram i verden og gjør som hun vil, så hvis ikke mye forandrer seg, vil ikke mange ha muligheten til å tråkke henne på tærne. Det kan jo være en fordel. Men absolutt en fordel å være litt mindre trassig også. Hun tar livet med ro, og ser ikke problemer, bare muligheter. Herlig begge deler:) Velger å tro at sistnevnte ligner mest på meg:)

Skrevet

Vi har en gutt på 21 år og han var utrolig enkel å oppdra. Tror aldri han har sagt oss i mot!

Nå derimot, ser vi antydninger til en helt annen verden med lillegutt på 1 år. Nå får vi vel igjen for å ha hatt noen rolige år med storebror. :)) Så toårstrass blir spennende.... ;)

Gjest uni kum
Skrevet
Hmm... Mener å ha hørt et utsagn om at jo værre trassalder, jo lettere pubertet og omvendt. Ingen som kan skrive under på den altså? For må innrømme at jeg lever litt på denom dagen når jeg blir hylt til og slått til og løpt ifra...

Nå har vi to i puberteten og de er ikke veldig vanskelige de heller. Meninger har de begge, og vi diskuterer her i huset også. Sinte på oss hender det også de blir, men vi greier faktisk å bli enige om mangt og meget. Nå høres det ut som vi har bare mønsterbarn, det er ikke tilfellet. De har gjort ugagn og de kommer til å gjøre mer ugagn. Men jeg vil ikke påstå at de er eller har vært trassete :) Vi er ikke enige om alt, men stort sett er de veldig fornuftige og greie barn, MED egne meninger ;)

Skrevet

Merker jeg er glad for at mine unger glatt hoppet over trassalderen :)

Skrevet

Min tenåring var som smør som 2 åring, som tenåring derimot.... Urk. Tar gladelig toårs-trass istedet for tenårings-trass!

Og ja opplever begge akkurat nå :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...