Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #1 Skrevet 22. oktober 2012 Da vi fikk førstemann for 3 år siden, fikk vi mange tilbud om å arve klær. Dette takket vi som regel ja til, tenkte det skulle bli moro med masse gratis klær til den lille. Men jeg må innrømme at jeg ble ganske skuffa. Vet jo selvsagt at arvede klær er bruk, men mye av klærne var veldig godt brukt. Utvaska, mista fasongen, trykk som var delvis borte, mye tranflekker osv. Nå har vi akkurat fått barn nr 2, og nye tilbud om å arve klær (ble motsatt kjønn denne gangen). Jeg har takket høflig nei til samtlige tilbud, for jeg vil at gullet mitt skal ha pene, funksjonelle klær. Lurer litt på hva dere synes? Er det noen som har lignende erfaringer? Er vi snobbete kanskje?
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #2 Skrevet 22. oktober 2012 Glemte noe vesentlig her: folk virker litt snurt når vi sier nei takk til å arve klær fra ungene deres.... HI
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #3 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg foretrekker arvetøy både for å spare penger og miljø, men også for å være sikker på å ikke utsette barnet for unødvendige kjemikalier fra nytt tøy. Det vi imidlertid har gjort er å være helt klare på at vi gjerne vil ha klær, men ikke noe giverene har spessielle følelser for. Det vi føler er for slitt eller bare ikke er vår smak må vi stå fritt til å kaste eller sende til fretex/UFF. Det er veldig greit. Da bruker jeg en del og vraker en del. De vi får fra slipper å bekymre seg for hva de skal sortere vekk.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #4 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg sa også ja til å arve klær, men angret. Stygge, gamle utvaskede klær - det meste var ikke brukbart engang. Og jeg er ikke særlig nøye på det. Dessuten var klærne brukt av barn som var høye og smale, mens mine barn er korte og litt brede, så vi kunne velge mellom for lange eller for trange klær. Ingenting som passet skikkelig. Eneste det ble brukt til, var å fylle søppelkassen. Kommer selvsagt an på hva man arver. Kunne fint brukt arveklær som var skikkelige og i god stand (hvis de passer skikkelig).
moota m storebror&lillebror Skrevet 22. oktober 2012 #5 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg er litt både og. Synes det er fint å arve klær, selv om jeg selv aldri har hatt muligheten til å arve særlig klær til barna. Men om alt er slitt og rett og slett stygt blir det vell masse malings- og bhg klær kanskje. Jeg har ei venninne som arver lillebror og sier hver gang at hun må gi beskjed om hun ikke vil ha klær som ikke lenger er fine, men hun vil ha alt og derfor får hun det. Siden jeg ikke henger ut noen med navn eller noe kan jeg jo si at hun ikke bryr seg hva barna har på i bhg. Jeg vil også helst at mine barn skal ha ok klær i bhg fordi om et par klesplagg kanskje har en liten flekk. Ellers vil jeg at klærne skal være hele og fine.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #6 Skrevet 22. oktober 2012 Vi arvet bare fine klær. Kun bomull ikke noe ull, men ungene til hun vi arvet oss går oftest i ull. Så tror vi kun arvet lite brukte klær, mens det som var utbrukt sikkert ble kastet. Høres ut som du har arvet fra folk som ikke har brukt fornuft.
moota m storebror&lillebror Skrevet 22. oktober 2012 #7 Skrevet 22. oktober 2012 Må få legge til at de fleste klærne er fint brukt og ser fine ut som jeg gir videre. Hullete oppbrukte klær kastes!
Audix78 Skrevet 22. oktober 2012 #8 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg synes det er topp å arve klær da man sparer mye penger på det, det betyr jo ikke at jeg ikke vil ha noe nytt også. Men i de minste størrelsene er jo som regel ikke klærne utvasket heller. Jeg sier ja takk og tar imot det jeg får beholder det jeg vil ha og enten gir til fretex (vis det er ok tøy) eller kaster resten :-) Enkelt og greit :-) Noen er bekymret for farger men jeg sier som så at så lenge ungen er liten så har han ikke noe å si om han må ha en rosa "jentebody" på seg som skift en dag eller to :-)
Aliniane Skrevet 22. oktober 2012 #9 Skrevet 22. oktober 2012 Det er i alle fall bedre å takke nei om man vet man ikke kommer til å bruke det, så kan noen andre som vil ta det i bruk heller arve det enn at det går i søpla! Har også selv takket nei til arveklær fordi jeg gjerne ville kjøpe inn selv. Kan hende jeg takker ja etter hvert som hun blir større og trenger flere og dyrere klær, det vet jeg ikke enda.
*Miss Flua* Skrevet 22. oktober 2012 #10 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg synes også det er helt supert og arve! Men vi bruker det vi synes er fint, også blir det noe nytt av og til også. Det har vært noen bodyer som har vært flekkete, men et par av de har jeg brukt allikevel så lenge de bare skal være under noe
ellen-propellen Skrevet 22. oktober 2012 #11 Skrevet 22. oktober 2012 jeg har brukt og bruker arvede klær til mine barn. Noe er godt brukt,men ikke hullete eller flekkete. Men det spiller da liten rolle om det er utvasket trykk på genseren de spiser spagetti i for første gang Man kan fortsatt kjøpe nytt pent tøy selv om man har arvet. Jeg syns matrealismen og overforbruket har tatt litt av, og er derfor tilhenger av arvetøy. Men er tøy ødelagt eller utslitt så er det brukt opp.
Von Hertelhofen Skrevet 22. oktober 2012 #12 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg arver gjerne brukt tøy, og har fått masse fint og nyttig! Men jeg vil at jenta mi skal være ren og pen, så klær med flekker og hull i går som regel i søpla. Jeg er veldig takknemlig for alt vi har fått, men det tar bort litt av gleden med å kjøpe tøy til ungen min selv. Har kanskje bare kjøpt 5 plagg til henne selv. Men akkurat nå må jeg ta mest hensyn til økonomien
magica fra tryll Skrevet 22. oktober 2012 #13 Skrevet 22. oktober 2012 Barna mine har kun arveklær. Men klærne er supre. Flotte klær og pent brukt:)
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #14 Skrevet 22. oktober 2012 Har hatt litt det samme "luksusproblemet", men løste det med å presisere hva vi eventuelt hadde behov for. Det man får mest av er gjerne sliteklær som bodyer og strømpebukser, og det får man av en eller annen grunn mye av uansett. Sa feks at vi hadde mye av det og det, men trenger kanskje et par av det eller det. Eller at vi hadde blitt superglad for en vinterjakke, pent brukt dress etc etc som er supert å ha som reserve. Vi venter jente nr. 3 så har jo naturligvis mye brukbart selv og bruker det som "unnskyldning". Men generelt synes jeg det er flott at folk ønsker å gi og jeg er glad i gjenbruk!
Hybelkanina Skrevet 22. oktober 2012 #15 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg har takket både ja og nei til arvetøy. Fikk forespørsel fra en som har spart tøy etter barn som er 10 år eldre enn mitt eldste. Da takket jeg nei, antar at det ville vært mye utdatert. Arver fast fra to, og får bare masse fint! Jeg skjønner meg ikke på folk som sender videre utvasket tøy eller tøy med flekker. Hadde jeg aldri gjort. Vi skal ikke ha flere barn nå, så etterhvert som minste vokser ut av tøyet tenker jeg å sortere ut hva som er ok å gi videre og hva som burde kastes. Det som er "midt imellom" går til Frelsesarmeen.
Lady lovely locks Skrevet 22. oktober 2012 #16 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg har arvet klær av to forskjellige. Naboen vår drar poser på poser hit med brukte klær. Klær som da begge deres veldig aktive gutter har brukt. Noen ganger er det nesten så jeg ikke har lyst til å åpne posene, for det lukter. Men noen ganger har jeg jo funnet ting oppi der jeg har blitt veldig glad for. Men meste parten går til fretex eller rett og slett i søpla. Så når vi fikk en jente fikk jeg et nytt tilbud fra en kammerat av min mann. Nydelige klær. Er så glad for å arve av dem, har spart masse penger på det.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #17 Skrevet 22. oktober 2012 Tusen takk for alle svar, greit å høre andre folks meninger og erfaringer HI
Gjest April barn <3 Skrevet 22. oktober 2012 #18 Skrevet 22. oktober 2012 Stusser mest over at folk gir bort klær som har flekker og tydelig er veldig godt brukt. Her gir vi bare bort klær som er fine og hele. Synes du har all rett til å takke nei. Det går jo også ann å spørre om du kan se igjennom klærne før du eventuelt takker ja?
magica fra tryll Skrevet 22. oktober 2012 #19 Skrevet 22. oktober 2012 Barna mine har kun arveklær. Men klærne er supre. Flotte klær og pent brukt:) Vil bare si at jeg tar imot det jeg får, og så gir jeg heller noe videre til "Fretex" etc, hvis jeg synes det er for slitt eller ikke har behov for det.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #20 Skrevet 22. oktober 2012 Vi har arvet tøy fra en når eldste var baby, men siden de var premature når de ble født tok de hverandre igjen etterhvert så da ble det slutt på arving er. Men de klærne var veldig fine, de som var litt utvaska tok jeg også imot for min onkel bruker veldig masse filler og disse er velig greie til dette. Så to fluer i en smekk. Nå arver minsta fra ei, veldig masse fint tøy. Finere tøy enn hva jeg kjøper igrunn, selv om jeg nå ikke har måtte kjøpe noe på lenge. De ser nesten ikke brukt ut engang.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 22. oktober 2012 #21 Skrevet 22. oktober 2012 Vi har arvet så og si alt av klærne ungene her har brukt/bruker, har handlet klær for ca 3000 kr alt i alt, siden guttungen kom til i februar i fjor, men har arvet fra de jeg vet ikke ville finne på å arvebort ødelagte, utslitte eller flekkete klær da, også har jeg arvet fra arvesentral gruppe på FB. Har fått med noe klær som nesten er ubrukelige, men de har vi brukt som reserveklær hjemme.
lille sprelle Skrevet 22. oktober 2012 #22 Skrevet 22. oktober 2012 Vi arver tøy og jeg mottar med glede! Giveren har sagt at hun bare har sopt opp alt og at jeg bruker det jeg har lyst til og kaster resten. Helt greit! En del ting er ikke noe vi vil bruke, men mange ting er og det er jo greit å kunne velge av en masse tøy og slipper å tenke på at vi går tom for tøy på lengre ferier osv.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #23 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg syntes arvede klær er helt supert og heldig som jeg har vært har jeg fått arve etter ganske mange små frøkner, noen i slekt med meg og mine, noen venner av mine søsken med jenter som er litt større og fra ene venninna til min ene datter i bhg (min datter er liten i størrelse og bruker derfor et par størrelser under venninnen.) Har hendt vi har fått flere sekker fulle med klær om gangen og har kunnet velge og vrake av Det som har hatt stygge flekker eller hull har jeg kastet mens resten har jeg og barna selv valgt ut det vi trenger og resten har gått videre til andre. Og svært lite har trengt å gå i søppla. Hadde jeg ikke vært så heldig som jeg er hadde jeg slitt for jeg har hatt en økonomi som bare akkurat går rundt, og har et barn som ødelegger klær så man skulle tro ho fikk betalt. (ikke med vilje altså.) Med at jeg har fått så mye har jeg kunnet bruke det lille av penger jeg har til å kjøpe ordentlige sko,støvler, regntøy og dresser Og det er jeg evig takknemlig for. Men selv om jeg hadde hatt god råd ville jeg ha sagt ja til å arve rett og slett fordi det sparer miljøet og det er bare tull i mine øyne å kaste ting/klær som er like fine.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #24 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg sier jatakk. Dels fordi det er kjekt med noe arveklær, og dels fordi jeg ikke vil fornærme de som spør. Sorterer med hard hånd, og putter det jeg vet ikke blir brukt i en søppelsekk og gir til UFF. Null stress. Hun ene som er irvig på å gi oss arveklær pakker ned alt fra truser, utslitte tøysko fra H&M etc. Da er det mye som sendes videre kan man si.
Gjest Filifjonka Skrevet 22. oktober 2012 #25 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg har arvet klær til mine barn, og jeg har arvet bort klær etter mine barn. Jeg har noen kriterier for klær jeg skal i videre: De skal være hele og rene. Ikke hull, ikke flekker som ikke går bort, ikke utvasket og ødelagt. Det skal være greit å ta det rett opp fra posen og kle det på barnet. Klær med hull, klær som er så utvasket at de har mistet fasongen, klær som har store synlige flekker som ikke går bort - er oppbrukt og arves ikke videre. Slike klær kaster vi. Jeg har også bare fått klær som fyller disse kriteriene fra dem vi arver klær fra. Jeg må si at jeg synes det er litt pussig å høre at folk vil arve videre søppel, og blir fornærmet når noen da takker nei. Jeg har også sagt til de vi arver fra at jeg ikke vil "låne" klær. Klær de vil ha tilbake tar jeg ikke imot, rett og slett fordi jeg ville være redd for at klærne skulle bli ødelagt når mine barn bruker dem, eller bli borte. Og dermed har jeg også friheten til å velge vekk ting fra posene, og kaste det jeg ikke vil ha.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå