Gå til innhold

BIOMOR.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Latterlig uttrykk. Jeg synes også bonusmamma og bonuspappa er på trynet. Greit nok hvis man vil se på barna til ny kjæreste som en bonus, men å se på seg selv som en bonus for barna og kalle seg selv bonusmamma blir teit.

Hvorfor?

Kanskje er man det? Hva vet du om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem er det egentlig som bestemmer at ett ord er negativt ladet?

Det er vel bare hva du personlig legger i det?

Jeg pröver å stille meg nöytral til de fleste uttrykk. Hvorfor henge seg opp i det? Hvilken rolle spiller det liksom?

Selv har jeg ikke fölt at jeg har trengt å bruke uttrykket, men ser inget galt i det. Det er bare en måte å forklare på.

Jo jeg kan faktisk si at det er ett uttrykk de bruker her i Sverige som jeg rynker på nesen av og det er "låtsasmamma/pappa". Låtsas betyr jo å late som at man er noe.

Men om min SAMBOS DATTER (får vel ikke lov å kalle henne mitt bonusbarn for hun eeeeeer joooooo iiiikkkkke miiiiiiitttt baaaaaaaarn) vil kalle sin mammas nye mann for det, er vel det opp til henne. Hun legger inget negativt i det.

Om dere blir kallt biomor av noen og dere ikke synes det er noe hyggelig, får dere vel bare si ifra på en fin måte at dere ikke synes det er ett passende ord.

Men kom ikke å bestem for andre hva som er "negativt ladet" og ikke. Jeg har aldri opplevd at noen har skrevet biomor/far for å väre nedlatende. Det er en höyst personlig vurdering.

Skrevet

Et merkelig ord. Moren er moren mener nå jeg. Ordet biologisk mor brukes vel strengt tatt bare i tilfeller ved adopsjon. Der er moren fremdeles moren. Men man benytter ordet biologisk mor om den som adopterte bort barnet.

Og så forkortelsen BIO da:-) Det har vel mer med slike ting som bio-do og biologiske produkter på gjøre:-)

Gjest fjernet-medlem-1402
Skrevet

Aldri hørt ordet biomor/far og kommer aldri til å bruke det. Høres helt idiotisk ut for meg.

Nei, takke meg til mamma/pappa og stemor/far!

Skrevet

Unnskyld meg, men BIOMOR er fyfy, men STEMOR er helt greit? Begge deler er vel like distanserende.

Det er nå engang slik at som regel har en stemor/far et mer distansert forhold til barnet, mens dets faktiske foreldre ikke har det. Da blir det for meg provoserende at stemødre må skape den distansen mellom mor og barn for å tilfredsstille sin egen usikkerhet.

Og please dere, spar meg for kommentarer av typen "jeg kjenner en familie hvor stemor/far er mye nærmere en mor/far......Det er ikke poenget med denne kommentaren!

Skrevet

Unnskyld meg, men BIOMOR er fyfy, men STEMOR er helt greit? Begge deler er vel like distanserende.

Det er nå engang slik at som regel har en stemor/far et mer distansert forhold til barnet, mens dets faktiske foreldre ikke har det. Da blir det for meg provoserende at stemødre må skape den distansen mellom mor og barn for å tilfredsstille sin egen usikkerhet.

Og please dere, spar meg for kommentarer av typen "jeg kjenner en familie hvor stemor/far er mye nærmere en mor/far......Det er ikke poenget med denne kommentaren!

Selv om det ikke er poenget med kommentaren så finnes det, akkurat som det finnes mange andre familiekonstelasjoner. Det er greit med uttrykk som som gjør det klart hvem man snakker om. Vi har det på mange andre områder. Bestemor er heller ikke mor ei heller svigermor eller fostermor. Hvorfor er det så galt at det finnes en pressisering som forteller hvem "fødemor" er? Det er ikke opplakt for alle utenfor familien.

Skrevet

Selv om det ikke er poenget med kommentaren så finnes det, akkurat som det finnes mange andre familiekonstelasjoner. Det er greit med uttrykk som som gjør det klart hvem man snakker om. Vi har det på mange andre områder. Bestemor er heller ikke mor ei heller svigermor eller fostermor. Hvorfor er det så galt at det finnes en pressisering som forteller hvem "fødemor" er? Det er ikke opplakt for alle utenfor familien.

Hvorfor skal man bruke fødemor/biomor begrepet om mødre som er tlknyttet sine barn på en naturlig måte? Disse begrepene er forbeholdt de familiekonstelasjonene som ikke er vanlig.

Jeg mener at som regel, til og med i de familier som har mine, dine og våre barn, er det mor og far som er nærmes sine barn. Deretter er det uttaksvis familier hvor barn er nærmere tilknyttet besteforeldre/steforeldre.

Det at det kan graves opp et eksempel her og der som viser til unntakene, er ikke relevant i denne sammenhengen!

Skrevet

Poenget er at det er en del språkbrukere som føler behov for et dekkende ord.

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

mamma

pappa

stemor

stefar

bonuser og bio meg mitt i ****

"Bonuser og bio meg mitt i****" Jaha??

Hvorfor er det bedre å si stemor/far enn bonusmamma/pappa?

Om det er for at "barnet har bare en mamma" bör vel ikke steMOR väre akseptablet heller eller?

Jeg syntes mamma er mye mer personlig enn mor. Jordmor er ikke personlig for eksempel.

Bonus er noe steforeldre har funnet opp for at det skal høres bedre ut. Men som en annen her nevner de fleste barna ser ikke på det som en bonus. Ja de kan gjerne bli glad i steforeldrene sine, men ikke snakk om at de blir noen nye mammaer eller pappaer med mindre den andre forelderen er totalt fraværende/død.

Jeg syntes det er fælt. Jeg kommer aldri til å bli bonus mamma, men jeg blir gjerne stemor. Barnet blir et bonus barn for meg siden jeg ikke kan få fler enn det jeg har nå.

Min datter vil heller aldri få en bonus mamma, jeg er mammaen hennes den eneste hun noengang vil få. Men en stemor får hun helt sikkert en dag.

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

mamma

pappa

stemor

stefar

bonuser og bio meg mitt i ****

"Bonuser og bio meg mitt i****" Jaha??

Hvorfor er det bedre å si stemor/far enn bonusmamma/pappa?

Om det er for at "barnet har bare en mamma" bör vel ikke steMOR väre akseptablet heller eller?

Forøverig så er jeg en stor fan av å bruke vedkommendes navn jeg da. jeg har en stemor hun omtales med navn. Samme med min stefar. Veldig glad i begge. Men de har da fine navn som brukes.

Skrevet

Jeg har en stemor som liker å kalle seg for "bonusmamma". Ehh.... hun er verken min mamma eller en bonus.

Hun er selvsagt heller ikke mer min mor, som i stemor, enn en jordmor, men jeg kan akseptere det selv om jeg helst kallet henne Maria, som hun heter.

Skrevet

Jeg pröver å stille meg nöytral til de fleste uttrykk. Hvorfor henge seg opp i det? Hvilken rolle spiller det liksom?

Selv har jeg ikke fölt at jeg har trengt å bruke uttrykket, men ser inget galt i det. Det er bare en måte å forklare på.

Jo jeg kan faktisk si at det er ett uttrykk de bruker her i Sverige som jeg rynker på nesen av og det er "låtsasmamma/pappa". Låtsas betyr jo å late som at man er noe.

Men om min SAMBOS DATTER (får vel ikke lov å kalle henne mitt bonusbarn for hun eeeeeer joooooo iiiikkkkke miiiiiiitttt baaaaaaaarn) vil kalle sin mammas nye mann for det, er vel det opp til henne. Hun legger inget negativt i det.

Om dere blir kallt biomor av noen og dere ikke synes det er noe hyggelig, får dere vel bare si ifra på en fin måte at dere ikke synes det er ett passende ord.

Men kom ikke å bestem for andre hva som er "negativt ladet" og ikke. Jeg har aldri opplevd at noen har skrevet biomor/far for å väre nedlatende. Det er en höyst personlig vurdering.

Det er faktisk mottager av ordet som bestemmer om man liker ordet eller ikek, uansett hva ordet er (hore, pakkis, biomor, neger, barnehagetante, purk osv.)

Har du ikke egne unger du kan leke mamma til? Om du har det så skjønner jeg ikke dette voldomme behovet du har for å markere deg overfor andres barn. Andres unger, som HAR mamma og pappa, er ikke dine unger.

Skrevet

Jeg har to mammer, er biologisk mamma og en stemor/bonusmorJeg er like glad i de begge, og føler også at min stemor er like glad i meg som sine biologiske barn. For meg er det et helt naturlig uttrykk.

Skrevet

Hmm... er det også greit å bruke ordet biobarn da? Hils på min bonusdatter og min biosønn? Jeg synes det høres distanserende og rart ut. Biomor, biodiesel, biodo og bioavfall?

Skrevet

Jeg har to mammer, er biologisk mamma og en stemor/bonusmorJeg er like glad i de begge, og føler også at min stemor er like glad i meg som sine biologiske barn. For meg er det et helt naturlig uttrykk.

Er du oppriktig like glad i både mor og stemor? (ikke ment spydig, kun nysgjerrig) Hvordan forholder din mor seg til dette?

Skrevet

Er du oppriktig like glad i både mor og stemor? (ikke ment spydig, kun nysgjerrig) Hvordan forholder din mor seg til dette?

Ja, jeg likestiller de. Min mor er nok veldig klar over det og setter heller stor pris på at keg har flere i livet mitt som er glad i meg. Stemor har vært i livet mitt siden jeg var liten, har vært en omsorgsperson for meg, og jeg VET hun vil gjøre alt for meg som hun vil med mine halvsøsken, altså hennes biologiske barn. Hun kaller meg for sin datter også. Til daglig kaller jeg helne ved navn, men når jeg forteller om henne til andre sier jeg stemor, men glemmer meg noen ganger og sier mamma. Vi har også likere verdier i livet enn det jeg og min biologiske mor har. Mine barn kaller henne for mommo og sin biologiske mormor for mimmi, dette har de funnet ut av helt selv.

Min biologiske mor og far har også et veldig godt forhold, har alltid hatt felles vennekrets, og treffes ofte på fester osv. Det ble slutt mellom de før jeg ble født. De har alltid omgått hverandre selv uten meg som bindeledd. Mor og stemor kommer altså godt overens selvom de ikke er bestevenner. De setter pris på hverandre og den de er for meg. Det eneste problematiske jeg har opplevd i denne situasjonen var da jeg skulle føde mitt andre barn og mannen med stor sannsynlighet ikke kom til å rekke å være med på fødselen på grunn av jobbreise vi ville tapt enorme penger på om han ikke var med på. Jeg ville heller hatt led stemor enn mor på fødselen, ikke fordi hun ville vært bedre støtte for meg i seg selv, men fordi mamma lett blir veldig bekymret og hysterisk. Sykehuset sa jeg ikke fikk ha med begge da jeg hadde risikosvangerskap som fort kunne ende i hastesnitt. Heldigvis slapp jeg å ta dette valget da mannen med nød og neppe rakk hjem.

Sånn sett har jeg nok den perfekte skilsmisse familie, og på grunn av dette blir jeg veldig oppgitt når noen mener mor og far skal holde sammen for barnas skyld. Jeg kan ikke forestille meg mamma og pappa sammen, det ville vært et rent helvete. Bedre med to lykkelige foreldre på hver sin kant:)

Skrevet

Mulig det var mitt innlegg som utløste frustrasjonen. Jeg har igrunn aldri brukt biomor, men i innlegget mitt ble det å mye og mange å forholde seg til at biomor forklarte mye.. Har aldri tenkt over det uttrykket egentlig, før nå!

Skrevet

Men tror du folk går rundt og presenterer bonusbarn eller deres mamma som biobarn og biomamma da? Tror dere ikke det er ett ord man bruker mest på forskjellige forum ol, for å forklare? Og gjör det da noe om det virker "distansert"? Blir du provosert om jeg önsker å skape en distans mellom meg og min sambos datters mamma? Hva så om noen har behov av det på ett forum som dette?

Skrevet

Det er faktisk mottager av ordet som bestemmer om man liker ordet eller ikek, uansett hva ordet er (hore, pakkis, biomor, neger, barnehagetante, purk osv.)

Har du ikke egne unger du kan leke mamma til? Om du har det så skjønner jeg ikke dette voldomme behovet du har for å markere deg overfor andres barn. Andres unger, som HAR mamma og pappa, er ikke dine unger.

Leke mamma? Er du seriös eller?? Haha :)

Jeg har to fine biobarn (;)) og håper inderlig at jeg ikke bare "leker mamma" for dem". Jeg har ikke noe önske om å markere meg som noe annet enn min sambos bride to be ;)

Jeg bruker verken ordet biomor, bonusbarn eller noe. Men skjönner de som gjör det.

Dette handler vel knappast om å markere seg. Mer om å bruke korte forklarende ord når man kjenner man behöver det. Hvorfor henge seg opp i det? Hvorfor tro det värste om folk som bruker dette uttrykket? Kanskje er det bare ett ord for andre? ;)

Skrevet

"Med så mange typer familier vi har i dag er det faktisk et bhov for disse uttrykkene. Det er derfor de oppstår."

Tull og tøys. Samme søren hvordan famileforhold man lever i så har man en mor/mamma og en far/pappa. Er ikke værre en det. Har forresten aldri hørt uttrykket biomor før jeg møtte på den her inne. Misstenker at det er ett dib/bim fenomen..

Ta min venninne.

Hun bor sammen med en mann og fire barn. Først fikk hun et barn veldig tidlig. Deretter giftet hun seg med en mann som også hadde et barn fra før og fikk et barn med ham. Alle disse tre har kalt henne mamma og mannen pappa i alle år. Kontakten med de andre foreldrene har vært minimal. For noen år siden døde min venninnes mann. Nå har hun fått ny samboer som også har et barn fra før. Jeg kan love deg at det trengs ord for å holde orden på hvem som er hvem. Det er ingen opplakt sak hvem som er "mor".

Virker da enkelt. Din venninne er mamma til de tre første og stemor til den siste.

Skrevet

Haha, det har jeg aldri hengt meg oppi hva dama til barnefar her kaller seg så lenge tittelen mamma/mor alene er mitt.

Hvis man irritere seg over sånne små ting så må det være en eller annen form for usikkerhet, kanskje lang, langt inne eller at man ikke liker henne godt nok til at en kan se forbi det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...