Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2012 #1 Skrevet 21. oktober 2012 Kjenner jeg er meget provosert over dette uttrykket som flere stemødre her inne benytter seg av......biomor......Noe så upersonlig og distanserende skal man lete lenge etter! Hvorfor bruker man uttrykket biomor men aldri biofar? Neida da er det jo passende å si barnefar, da. Hvorfor kan ikke dere stemødre si barnemor i stedet? Biomor får det til å virke som hun kun er biologisk mor, og ikke tilstede i barnets liv, noe som ikke er tilfelle. Denne nødvendigheten av å distansere seg fra sin manns tidligere liv er latterlig. Det er så utrolig unødvendig synes jeg!
Major HotLips Houlihan Skrevet 21. oktober 2012 #2 Skrevet 21. oktober 2012 Jeg syns at uttrykker vitner om stemors egne komplekser, ikke relasjonen til barnet. Latterlig uttrykk Jeg er forresten stemor/bonusmor til to flotte gutter og de guttene har en mamma
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2012 #3 Skrevet 21. oktober 2012 Jeg blir fascinert av mennesker som henger seg opp i, og blir provosert av uttrykk. Biomor, Barnemor, Engel eller trollkjærring, spiller det noen rolle da? Så lenge du vet hva du er så er det da maximalt likegyldig hva andre kaller deg?
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2012 #4 Skrevet 21. oktober 2012 Synes i grunn biomor faller i samme kategori som bonusmamma. Synes det ikke hører hjemme. Barn har en mor og en far, ikke en haug av mødre og fedre..
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2012 #5 Skrevet 21. oktober 2012 "Barnemor" klinger som en jente som har fått barn mens hun bare var barnet selv, derfor er det et dårlig uttrykk. Av en eller annen grunn gir ikke "Barnfar" den samme asossiasjonn. Med så mange typer familier vi har i dag er det faktisk et bhov for disse uttrykkene. Det er derfor de oppstår.
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 21. oktober 2012 #6 Skrevet 21. oktober 2012 mamma pappa stemor stefar bonuser og bio meg mitt i ****
Hybelkanina Skrevet 21. oktober 2012 #7 Skrevet 21. oktober 2012 (endret) Latterlig uttrykk. Jeg synes også bonusmamma og bonuspappa er på trynet. Greit nok hvis man vil se på barna til ny kjæreste som en bonus, men å se på seg selv som en bonus for barna og kalle seg selv bonusmamma blir teit. Endret 21. oktober 2012 av Zebrah
LivetErEnLek Skrevet 21. oktober 2012 #8 Skrevet 21. oktober 2012 "Med så mange typer familier vi har i dag er det faktisk et bhov for disse uttrykkene. Det er derfor de oppstår." Tull og tøys. Samme søren hvordan famileforhold man lever i så har man en mor/mamma og en far/pappa. Er ikke værre en det. Har forresten aldri hørt uttrykket biomor før jeg møtte på den her inne. Misstenker at det er ett dib/bim fenomen..
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2012 #9 Skrevet 21. oktober 2012 "Med så mange typer familier vi har i dag er det faktisk et bhov for disse uttrykkene. Det er derfor de oppstår." Tull og tøys. Samme søren hvordan famileforhold man lever i så har man en mor/mamma og en far/pappa. Er ikke værre en det. Har forresten aldri hørt uttrykket biomor før jeg møtte på den her inne. Misstenker at det er ett dib/bim fenomen.. Jeg syns biomor er ett forferdelig uttrykk, men man trenger litt fler uttrykk pga familiesituasjon ja. Jeg har en sønn og han har ikke noe kontakt med faren sin av farens eget ønske. Han kaller da min samboer pappa selv om han ikke er hans biologiske pappa. Men mener at man trenger ikke å ha blodsbånd for å være pappa...
❤lille stjerne❤ Skrevet 21. oktober 2012 #10 Skrevet 21. oktober 2012 Jeg synes også biomor er et helt merkelig ord å bruke på barnets mor. Barnets mor er barnets MOR. Fars kjæreste/samboer/nye kone kan velge å kalle seg hva hun vil som stemor, bonusmamma ol. Det eneste stedet biomor kunne vært forståelig for meg er i tilfeller hvor barnet er adoptert og man snakker om den moren som har født barnet.
Kliko Skrevet 21. oktober 2012 #11 Skrevet 21. oktober 2012 Hvorfor ikke bare si "Mammaen hans/hennes / mammaen" ?!
Ladybugg Skrevet 21. oktober 2012 #12 Skrevet 21. oktober 2012 Jeg ser på min kjære stemor som en bonusmamma :-) Har bare barn med min kjære, så biomamma har jeg ikke noe forhold til.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2012 #13 Skrevet 21. oktober 2012 "Med så mange typer familier vi har i dag er det faktisk et bhov for disse uttrykkene. Det er derfor de oppstår." Tull og tøys. Samme søren hvordan famileforhold man lever i så har man en mor/mamma og en far/pappa. Er ikke værre en det. Har forresten aldri hørt uttrykket biomor før jeg møtte på den her inne. Misstenker at det er ett dib/bim fenomen.. Ta min venninne. Hun bor sammen med en mann og fire barn. Først fikk hun et barn veldig tidlig. Deretter giftet hun seg med en mann som også hadde et barn fra før og fikk et barn med ham. Alle disse tre har kalt henne mamma og mannen pappa i alle år. Kontakten med de andre foreldrene har vært minimal. For noen år siden døde min venninnes mann. Nå har hun fått ny samboer som også har et barn fra før. Jeg kan love deg at det trengs ord for å holde orden på hvem som er hvem. Det er ingen opplakt sak hvem som er "mor".
LilleBamBam+EnTil Skrevet 21. oktober 2012 #14 Skrevet 21. oktober 2012 Her bruker vi begrepet "pappa" på min samboer og "far" på hennes opprinnelige far. Dette fordi pappa er for meg en som faktisk er med på å oppdra barnet, noe ikke "far" er. Men jeg er fortsatt mor og ikke en form for biologisk donor til et avkom....
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2012 #15 Skrevet 21. oktober 2012 Det er jo ingen i den virkelige verden som bruker disse ordene og uttrykkene i hverdagstale. Bortsett fra stemor og stefar da. Jeg tror at det er mange "biomødre" som føler seg og barna invadert når far får seg en ny dame som blir involvert i barnas liv. Det er sårt, og man har ikke kontroll over relasjonen. Man kan lett føle det som om en stemor truer egen morsrolle. Det er TULL, barna vet hvem som er sin egen mor, og det er ingen grunn til å føle seg trua. Det er så lett å føle seg provosert over å bli forringa til en biomor, mens nydama er en bonusmamma. Jeg sier igjen, la det ligge, det spiller ingen rolle, ungene dine vet hvem som er sin mamma! Det er ingen som er så glad i dem som du er, og det er ingen barna er så glade i som de er i deg. Slutt å bli provosert! Det er bare deg det går ut over, la det ligge, det er bare en uheldig språkbruk som har vokst frem. Det spiller ingen rolle. Det som er viktig er at det er du som er mor for ditt barn, samme hva den nye dama til farens deres blir omtalt som på internett.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2012 #16 Skrevet 21. oktober 2012 Det er ikke nødvendig vis slik at barnet er mest glad i den kvinnen som har født det og den mannen som har ydt sed. De viktigste personene er dem som erder i tykt og tynt for barnet. Oftest er det de biologiske foreldrene, men langt fra bestandig. For eksempel anslås det at mellom 2 og 5 % av alle barn har en annen far enn de tror.
Nikamo Skrevet 21. oktober 2012 #17 Skrevet 21. oktober 2012 Jeg blir fascinert av mennesker som henger seg opp i, og blir provosert av uttrykk. Biomor, Barnemor, Engel eller trollkjærring, spiller det noen rolle da? Så lenge du vet hva du er så er det da maximalt likegyldig hva andre kaller deg? Du har tydeligvis aldri vært inne på forumet "Mine, dine og våre barn"...? Ordet/uttrykket i seg selv er ikke provoserende. Men måten/grunnen det brukes der inne gjør i hvert fall meg som mamma mektig provosert. Synes forøvrig bonusmamma er et mye hyggeligere begrep enn stemor, og bruker det når jeg omtaler hun som er nettopp det for mine barn Men ungene selv omtaler fars samboer som stemor, uten at de legger noe negativt i det. Forøvrig synes jeg uttrykket barnefar nedvurderer far til sæddonor.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #18 Skrevet 22. oktober 2012 Det er ikke nødvendig vis slik at barnet er mest glad i den kvinnen som har født det og den mannen som har ydt sed. De viktigste personene er dem som erder i tykt og tynt for barnet. Oftest er det de biologiske foreldrene, men langt fra bestandig. For eksempel anslås det at mellom 2 og 5 % av alle barn har en annen far enn de tror. Det er jo det som gjør uttrykket biomor problematisk, det høres ut som det bare er snakk om den som har født barnet, uten å være der i hverdagen, mens det faktisk brukes om den som er og fungerer som mamma for barnet.
nerdybirdy Skrevet 22. oktober 2012 #19 Skrevet 22. oktober 2012 Det er jo ingen i den virkelige verden som bruker disse ordene og uttrykkene i hverdagstale. Bortsett fra stemor og stefar da. Jeg tror at det er mange "biomødre" som føler seg og barna invadert når far får seg en ny dame som blir involvert i barnas liv. Det er sårt, og man har ikke kontroll over relasjonen. Man kan lett føle det som om en stemor truer egen morsrolle. Det er TULL, barna vet hvem som er sin egen mor, og det er ingen grunn til å føle seg trua. Det er så lett å føle seg provosert over å bli forringa til en biomor, mens nydama er en bonusmamma. Jeg sier igjen, la det ligge, det spiller ingen rolle, ungene dine vet hvem som er sin mamma! Det er ingen som er så glad i dem som du er, og det er ingen barna er så glade i som de er i deg. Slutt å bli provosert! Det er bare deg det går ut over, la det ligge, det er bare en uheldig språkbruk som har vokst frem. Det spiller ingen rolle. Det som er viktig er at det er du som er mor for ditt barn, samme hva den nye dama til farens deres blir omtalt som på internett. For noe tull og tøys! Jeg synes det er absolutt hyggelig at min eksmann har funnet lykken, og enda bedre at mitt barn kommer overens med henne (Ja, det var jeg som gikk). Og den nye dama føles absolutt ikke som noe trussel i forhold til min rolle som mor til mitt barn! (som var stort da hun kom på banen) Likevel må jeg si at uttrykket biomor har en nedsettende tone om relasjonen mellom mor og barn som brukes av nettopp stemødrene...Hvorfor kan ikke stemødre her inne skrive barnas mor? Hvorfor må de partout bruke dette uttrykket som er negativt ladet? Dette mener jeg så absolutt bunner ut i stemødres usikkerhet i SIN rolle. Finner det også mystisk at jeg ikke EN gang har sett dette uttryket bli brukt om barnas far..........biofar. Nettopp fordi det er en "uheldig språkbruk" mener jeg så absolutt at det er verdt ett innlegg der man kan ta et oppgjør med disse uttrykkene, og faktisk prøve å endre denne ukulturen
snuppo Skrevet 22. oktober 2012 #20 Skrevet 22. oktober 2012 bio what????? kaller det mamma jeg.......
Har en farlig sexy mann Skrevet 22. oktober 2012 #21 Skrevet 22. oktober 2012 Mamma Pappa Stemor Stefar BONUSBARN! Mener nå jeg... Hørte eldste gutten min på 8 år snakke til ei eldre dame som han ikke kjente, og så kom stebroren på 10 og engasjerte seg i samtalen. Damen spurte hvem nå denne gutten var, og sønnen min svarte: "Dette er bonusbroren min". Da smilte damen og syntes det hørtes koselig ut:) Ordet stebarn er for meg negativt ladet. Kanskje fordi jeg ble omtalt som stedatter selv av ei stemor som ekskluderte meg og fortsatt gjør det. Da hun ble spurt om jeg var hennes datter kunne hun utbryte "Nei HERREGUD, det er STEdattera mi!" og rulle med øynene. Da var jeg vel rundt åtte... Hadde den gang satt pris på å bli sett på som en bonus i hennes liv siden hun selv valgte å være sammen med faren min, og ikke som en stein i veien. Ordet BIOmor hører ingen steder hjemme bortsett fra ved adopsjoner!
Teline Skrevet 22. oktober 2012 #22 Skrevet 22. oktober 2012 Biomor er et fullstendig latterlig uttryk slik det brukes her inne. Det får stemødrene som bruker det til å fremstå smålige og lite reflekterte.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #23 Skrevet 22. oktober 2012 Jegstår på utsiden av noen familier som har barn omtrent 50/50 der begge parter lever i nye stabile forhold. I hverdagen fungerer de voksenpersonene barna er hos akkurat da som mor og far og blir i de fleste tilfeller omtalt som mamma og pappa, uansett hvordan blodsbåndene er. Noen ganger er det da greit å ha ord som enkelt forklarer relasjonene og forskjellen på den mammaen og pappaen barna er hos nå og det andre settet med mammaer og pappaer. Ettersom jeg kjenner dem er det greit nok å si "mamma i Bergen" eller "mamma på Fana", men det sier ingenting om hvem som er de opprinnelige foreldrene. For utenforstående er derfor uttrykkene "stemor" og "biomor" mer opplysende. (samme for fedrene selvfølgelig). Det er godt mulig vi trenger andre ord, men språket trenger faktisk ord for å pressisere disse relasjonene. Uttrykkene "mor/mamma" og "far/pappa" brukes nå i praksiss mest om dem som har den daglige omsorgen for barnet, ikke nødvendig vis om den som biologisk er forelder.
Humlefrøken Skrevet 22. oktober 2012 #24 Skrevet 22. oktober 2012 Unnskyld meg, men BIOMOR er fyfy, men STEMOR er helt greit? Begge deler er vel like distanserende.
malingus Skrevet 22. oktober 2012 #25 Skrevet 22. oktober 2012 mamma pappa stemor stefar bonuser og bio meg mitt i **** "Bonuser og bio meg mitt i****" Jaha?? Hvorfor er det bedre å si stemor/far enn bonusmamma/pappa? Om det er for at "barnet har bare en mamma" bör vel ikke steMOR väre akseptablet heller eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå