Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #26 Skrevet 22. oktober 2012 Ja, det er utdannelse, på lik linje med min utdannelse fra musikk, dans og drama på vgs. det er jeg ikke enig i. Det å gå på musikk, dans og drama gir deg ikke spesialkompetanse innenfor et spesifikt felt, men mulighet til å ta allmenfag med noko attåt (mister studieretningsfagene da....) Man får også generell studiekompetanse som gjør at man kan gå videre å ta høyere utdannelse. å gå på musikk, dans og drama linjen krever heller ikke læretid. å sammenligne denne type linjer med et fagbrev er absurd! Musikk, dans og drama er ikke en yrkesfaglig studieretning, men en linje ved allmenfaglig. Bortsett fra det stemmer det at begge deler er på samme nivå. En kan etter noe praksis i arbeidslivet ta fagbrev som helsesekretær, regnskapsmedarbeider og advokatsekretær, uten at en må gå gjennom to års tid som lærling. Her er inndelingene som benyttes, som du ser er musikk, dans og drama en allmenlinje, mens media er yrkesfaglig: http://www.vilbli.no/?Artikkel=016027 da har alle som har vgs utdanning da.....Jeg regner dette som nærmest en del av folkeskole i dagens samfunn! Dessuten, denne type linjer krever som nevnt ikke læretid, og kvalifiserer derfor ikke til "utdanning" på lik linje med et fagbrev. Hva var det som var vanskelig å forstå? At omtrent alle har videregående er helt irrelevant når det gjelder å avgjøre om det skal defineres som utdannelse eller ei. Fagbrev er på videregående nivå, dvs. når det gjelder mengde pensum, vanskelighetsgrad og kompleksitet. Og legger grunnlaget for å arbeide og lære mer innen faget.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #27 Skrevet 22. oktober 2012 Selvsagt er fagbrev utdanning. Hva med de som har feks. fagbrev og et år eller to med ped.? De fleste som jobber som lærere på yrkesskolen har kun det. Noen få har kanskje teknisk fagskole i tillegg, men den også går som videregående. De har da brukt 7-8 år på veien for å bli lærer. Mener dere da at vi skal si at disse lærerne ikke har utdannelse? De har brukte 7-8 for å bli lærer?? 2 år videregående, 2 år lærling og 1år pedagogikk? Det er 5 år etter ungd.skolen det!! Jeg som er utdannet spesialsykepleier, har 7 år etter ungdomsskolen, og syns ikke jeg har spesielt mye utdanning..
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #28 Skrevet 22. oktober 2012 Selvsagt er det utdannelse. F.eks har ikke elektrikere bare googlet hva de skal gjøre...
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #29 Skrevet 22. oktober 2012 Selvsagt er fagbrev utdanning. Hva med de som har feks. fagbrev og et år eller to med ped.? De fleste som jobber som lærere på yrkesskolen har kun det. Noen få har kanskje teknisk fagskole i tillegg, men den også går som videregående. De har da brukt 7-8 år på veien for å bli lærer. Mener dere da at vi skal si at disse lærerne ikke har utdannelse? De har brukte 7-8 for å bli lærer?? 2 år videregående, 2 år lærling og 1år pedagogikk? Det er 5 år etter ungd.skolen det!! Jeg som er utdannet spesialsykepleier, har 7 år etter ungdomsskolen, og syns ikke jeg har spesielt mye utdanning.. Tenkte da på de som også har teknisk fagskole. Da blir det 2 år vidergående 2 år lærling 2 år teknisk fagskole + 1-2 år ped. = 7-8år
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #30 Skrevet 22. oktober 2012 Selvsagt er fagbrev utdanning. Hva med de som har feks. fagbrev og et år eller to med ped.? De fleste som jobber som lærere på yrkesskolen har kun det. Noen få har kanskje teknisk fagskole i tillegg, men den også går som videregående. De har da brukt 7-8 år på veien for å bli lærer. Mener dere da at vi skal si at disse lærerne ikke har utdannelse? De har brukte 7-8 for å bli lærer?? 2 år videregående, 2 år lærling og 1år pedagogikk? Det er 5 år etter ungd.skolen det!! Jeg som er utdannet spesialsykepleier, har 7 år etter ungdomsskolen, og syns ikke jeg har spesielt mye utdanning.. Tenkte da på de som også har teknisk fagskole. Da blir det 2 år vidergående 2 år lærling 2 år teknisk fagskole + 1-2 år ped. = 7-8år Ok, men det er kun 1-2 år med pedagogikk som er høyere utdanning...
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #31 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg har fagbrev og fikk 40 000 kr ekstr på årsintekta mi pga fagbrevet.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #32 Skrevet 22. oktober 2012 Selvsagt er fagbrev utdanning. Hva med de som har feks. fagbrev og et år eller to med ped.? De fleste som jobber som lærere på yrkesskolen har kun det. Noen få har kanskje teknisk fagskole i tillegg, men den også går som videregående. De har da brukt 7-8 år på veien for å bli lærer. Mener dere da at vi skal si at disse lærerne ikke har utdannelse? De har brukte 7-8 for å bli lærer?? 2 år videregående, 2 år lærling og 1år pedagogikk? Det er 5 år etter ungd.skolen det!! Jeg som er utdannet spesialsykepleier, har 7 år etter ungdomsskolen, og syns ikke jeg har spesielt mye utdanning.. Tenkte da på de som også har teknisk fagskole. Da blir det 2 år vidergående 2 år lærling 2 år teknisk fagskole + 1-2 år ped. = 7-8år Ok, men det er kun 1-2 år med pedagogikk som er høyere utdanning... Det er det som er poenget. Det ER utdanning selv om det ikke er høyere utdanning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå