Gå til innhold

fagbrev=ikke utdannelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

enig eller uenig. Begrunn svar

Hilsen en med fagbrev.(uenig)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fagbrev = utdannelse. Hilsen ei som også har fagbrev.

Skrevet

Siden jeg har gått på skole for å bli hjelpeleier mener jeg det er en utdannelse.

Skrevet

klart fagbrev er en utdannelse! Et fagbrev gir en spesialkompetanse i et spesifikt felt, ergo er det en utdannelse. Dessuten krever fagbrev læretid.....Eksempelvis frisør, elektriker, kokk, ect.

Skrevet

klart fagbrev er en utdannelse! Et fagbrev gir en spesialkompetanse i et spesifikt felt, ergo er det en utdannelse. Dessuten krever fagbrev læretid.....Eksempelvis frisør, elektriker, kokk, ect.

har ikke fagbrev, men akademisk utdannelse :-)

Skrevet

Har jo ikke noe med hva man mener å gjøre, et fagbrev gjør jo at man er kvalifisert til å jobbe i et spesielt yrke. Så ja, så klart man er utdannet med fagbrev! HIlsen ei som ikke har fagbrev ;)

Skrevet

Det er utdanning, men ikkje høgare utdanning. Begrunnelse: det gir grunnlag for å få jobbar som krev den kompetansen ein tileignar seg ved å ta fagbrev.

Skrevet

Selvfølgelig er det en utdannelse, enhver som mener noe annet er jo lite opplyst.

Skrevet

Selvsagt! Det er utdannelse på videregående skolenivå.

Det er imidlertid ikke høyere utdannelse. Da kreves det mer.

å ha bestått videregående generelt sett (allmenfag av noe slag) er også utdanning, men i dagens samfunn er ikke dette regnet for å være tilstrekkelig til svært mange jobber.

Høyere utdanning krever høyskole/universitet, eventuelt kanskje også mesterbrev?

Skrevet

Om det regnes som utdannelse eller ei er ikke en demokratisk avgjørelse man kan være enig eller uenig i, men et faktum... :).

- Ja, fagbrev er en utdannelse (yrkesrettet videregående nivå).

- Nei, fagbrev er ikke høyere utdannelse.

Fagbrev kan derimot i en del tilfeller gjøre deg kvalifisert til å komme inn på høyere utdannelse.

Eks: Fagbrev innen omsorg er en utdannelse på et lavere nivå enn studier i pedagogikk.

Skrevet

Det er utdannelse på videregående skole nivå. På lik linje med de som tar allmennfag.

Men det klassifiseres ikke som høyere utdanning, og det gir heller ikke studiekompetanse til høyere utdanning.

Skrevet

Jeg jobber ræva av meg nå på skolen for å kunne ta fagbrev snart :) så hvis noen hadde kommet å sagt til meg at jeg ikke tar utdannelse nå så hadde jeg blitt sint og frustrert. Jeg har mange års arb.erfaring men har ikke gått noe skole innen yrket. Så jeg gleder meg til å kunne vise fram at jeg har fagbrev den dagen jeg består :)

Skrevet

Ja det er utdannelse som gir kvalifikasjon til å utføre arbeid. De fleste håndverkere generelt har jo fagbrev, de har jo en utdannelse, som dog er på et videregående stadie og ikke høyskolenivå.

Skrevet

Ja, fagbrev er utdannelse. Selvsagt. Ungdomsskole og videregående skole er også utdannelse. Men det er ikke HØYERE utdannelse. Det kommet etter vgs.nivå.

Skrevet

Klart fagbrev er en utdannelse.

Men det er ikke en HØYERE utdannelse. For noen er utdannelse = hØyere utdannelse. Kommer sikkert an på hvem du snakker med.

Skrevet

Som alle er enige om her: fagbrev er utdannelse (yrkesfaglig), men ikke høyere utdannelse.

Skrevet

Fagbrev er helt klart en utdannelse, man får jo spisskompetanse på et spesielt felt. Mange som har fagbrev utfører jo en jobb som er umulig å få gjort riktig uten dette fagbrevet, tenker da på elektrikere o.l.

Fagbrev gir jo også ekstra lønn, med fagbrev i butikk øker lønnen din med 9,50 kr i timen, og jeg vil tro forskjellen i lønn på en håndtlanger og en tømrer med fagbrev ganske stor. Jeg forlanger også at rørleggeren jeg bruker har fullført læretiden og har fagbrev.

Men det er selvfølgelig ikke høyere utdanning, det sier man om de som har gjennomført et studie på universitets/høyskolenivå.

Skrevet

Det kommer faktisk litt an på hva man har fagbrev i. Ekektrikere må ha fagbrev og blir jo da utdannet elektrikere. Da har du utdannelse.

Men når noen forteller meg at de har tatt fagbrev innen vekteryrket, vet jeg ikke helt hva jeg synes.. At man har et papir som sier man kan være dørvakt på utesteder med litt høyere lønn enn de ufaglærte,(ja jeg vet, satt på spissen) er i mine øyne muligens litt rart..

Skrevet

Ja, det er utdannelse, på lik linje med min utdannelse fra musikk, dans og drama på vgs.

Skrevet

Ja, det er utdannelse, på lik linje med min utdannelse fra musikk, dans og drama på vgs.

det er jeg ikke enig i. Det å gå på musikk, dans og drama gir deg ikke spesialkompetanse innenfor et spesifikt felt, men mulighet til å ta allmenfag med noko attåt (mister studieretningsfagene da....) Man får også generell studiekompetanse som gjør at man kan gå videre å ta høyere utdannelse. å gå på musikk, dans og drama linjen krever heller ikke læretid. å sammenligne denne type linjer med et fagbrev er absurd!

Skrevet

Jepp, enig, og jeg gikk musikk, dans og drama ;)

Skrevet

det er jeg ikke enig i. Det å gå på musikk, dans og drama gir deg ikke spesialkompetanse innenfor et spesifikt felt, men mulighet til å ta allmenfag med noko attåt (mister studieretningsfagene da....) Man får også generell studiekompetanse som gjør at man kan gå videre å ta høyere utdannelse. å gå på musikk, dans og drama linjen krever heller ikke læretid. å sammenligne denne type linjer med et fagbrev er absurd!

Musikk, dans og drama er ikke en yrkesfaglig studieretning, men en linje ved allmenfaglig. Bortsett fra det stemmer det at begge deler er på samme nivå.

En kan etter noe praksis i arbeidslivet ta fagbrev som helsesekretær, regnskapsmedarbeider og advokatsekretær, uten at en må gå gjennom to års tid som lærling.

Her er inndelingene som benyttes, som du ser er musikk, dans og drama en allmenlinje, mens media er yrkesfaglig:

http://www.vilbli.no/?Artikkel=016027

Skrevet

Musikk, dans og drama er ikke en yrkesfaglig studieretning, men en linje ved allmenfaglig. Bortsett fra det stemmer det at begge deler er på samme nivå.

En kan etter noe praksis i arbeidslivet ta fagbrev som helsesekretær, regnskapsmedarbeider og advokatsekretær, uten at en må gå gjennom to års tid som lærling.

Her er inndelingene som benyttes, som du ser er musikk, dans og drama en allmenlinje, mens media er yrkesfaglig:

http://www.vilbli.no/?Artikkel=016027

da har alle som har vgs utdanning da.....Jeg regner dette som nærmest en del av folkeskole i dagens samfunn! Dessuten, denne type linjer krever som nevnt ikke læretid, og kvalifiserer derfor ikke til "utdanning" på lik linje med et fagbrev.

Skrevet

Selvsagt er fagbrev utdanning. Hva med de som har feks. fagbrev og et år eller to med ped.? De fleste som jobber som lærere på yrkesskolen har kun det. Noen få har kanskje teknisk fagskole i tillegg, men den også går som videregående. De har da brukt 7-8 år på veien for å bli lærer. Mener dere da at vi skal si at disse lærerne ikke har utdannelse?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...