Gå til innhold

Må deres barn dra i alle bursdager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det 4(!!!) bursdager denne helgen. Vært i en Idag og 3 igjen. 3 fra klassen og en nabo. Barnet vil ikke da hun sier selv at hun vil heller dra på tur i skogen som vi pleier eller bare være ute å leke heller; går i 2.klasse. Kun ene på søndag hun vil gå i da det er bestevennen.

Bare lurer på hva andre gjør ang dette?:-)

Videoannonse
Annonse
Gjest I See You, Shakin That Ass....
Skrevet

Nå er ikke mine barn kommet i den bursdagsbesøk alderen enda, men når den tid kommer så skal de få velge selv :-) tror jeg.. Hehe..

Skrevet

Her får han velge selv men så har han heller aldrig sagt nei takk til bursdager..:)

Skrevet

kan vi så drar hun, vil hun ikke slipper hun.

Skrevet

Min slipper dersom han ikke vil, men det er sjeldent han ikke vil.

For oss er det egentlig ikke antall bursdager som er problemet, min er ikke den som blir invitert til alle - heldigvis..

Men de siste han har blitt invitert i, har vart i 4 timer! Det er ALT for lenge for min gutt, blir totalt utslitt av å være sammen med andre så lenge.

Så enkelte har jeg bare takket nei til, noen har jeg hentet han før på.

men det ble ikke populært, selv om jeg ga beskjed til foreldrene om grunn til at ble hentet, valgte de å gi kake rett ETTER at han ble hentet. Noen som selvfølgelig gutten min ble kjempe lei seg for.

Skrevet

Mine bestemmer selv. Men veileder de gjerne. Da barn i småskolen er veldig i nuet. Har hun ikke lekt den dagen med ei kan det fort nok være grunn til ikke å dra. Da prater jeg litt med barnet på tomannshånd.

De barna de ikke har så mye kontakt med eller rett og slett ikke liker, vet jeg jo alt om. Så presser ikke på. Er mye bursdag på de... Så noen må de få prioritere bort.

Skrevet

Jeg syns faktisk det er spesielt viktig at de går til barna de ikke liker eller går så godt over ens med.

Det blir selvsagt mange bursdager i perioder, men det overlever vi, og så kommer det jo perioder med nesten ingenting også.

Er det unger vi ikke kjenner i det hele tatt, og vi har andre planer så slipper han så klart, men det har vel kanskje skjedd en gang at han har valgt bort en bursdag.

Skrevet

Husker en gang jeg ikke gikk i en bursdag bare fordi jeg ikke hadde lyst. Jeg trodde det var helt greit, så jeg var ærlig da jeg ble spurt om hvorfor jeg ikke kom. Da opplevde jeg å bli fryst ut av klassen fordi alle var sinte på meg på bursdagsbarnets vegne fordi jeg ikke hadde en "gyldig" grunn.

Så... jeg kommer vel ikke akkurat til å tvinge sønnen min til å gå i bursdag når den tid kommer, men vil i allefall forklare han at det kan hende den som har bursdag blir lei seg så ikke det kommer som et sjokk på han også.

Skrevet

De må innom så lenge vi har muligheten og ikke skal noe annet den dagen.

Grunnen er at om barn får lov til å velge selv om de skal gå, vil de gjerne velge bort, som noen sier over her, noen de ikke liker. Og det er ofte slik i en klasse at det finnes et og annet barn som er lite populært og som ingen liker (kanskje de ikke kjenner ham/henne godt nok til å egentlig mene det).

Husker en gang jeg var den eneste av 11 jenter som dukket opp i bursdagen til ei i klassen. Moren hennes ringte moren min og takket etterpå. Hun hadde arrangert bursdagen for at hun håpet at det var en måte å få få datteren sin til å bli bedre kjent med de i klassen, men det var jo ingen som var interessert. De var nyinnflyttere tre år tidligere, og fremdeles hadde jenta ingen å være sammen med i hverdagen. Husker jeg ble så trist som ikke hadde tenkt på det selv. Var bare opptatt av meg selv og mine venner, så jeg tenkte ikke på at det var noen som ikke hadde noen å være med. Vi ble forresten gode venninner etter den dagen, bare jeg ble kjent med henne.

Det høres mye ut med fire på en helg, men da er det bedre å hente litt tidligere i noen av dem.

Skrevet

Jeg synes ikke det er gyldig grunn å ikke gå fordi man ikke har lyst. Tenk hvis akkurat ditt barn tilfeldigvis ikke skulle være så populær og ingen/svært få kom i bursdagen fordi foreldrene synes det er ok å la være fordi de ikke har lyst? Jeg synes det blir feil og håper at det er en oppfatning jeg deler med andre foreldre, slik at vi sammen kan skape et inkluderende miljø hvor barna våre lærer empati og høflighet.

Skrevet

Tenk hvis det var ditt barn som hadde bursdag og feks bare 4 av 8 møtte opp med bursdagsgave til festen fordi de andre "ikke hadde lyst".

Hva sier du til barnet ditt da?

Skrevet

Jeg er så enig med de fire siste innleggene! Ble ærlig talt veldig paff da jeg leste de ørten første innleggene der barna får velge om de går eller ikke. Barn er ikke kapable til å reflektere like mye som voksne, det er derfor de voksnes jobb å lære barna inkludering. Hva om det var ditt barn som år etter år gråt seg i søvn på bursdagen, fordi de fleste barna ikke ville komme?

Dersom det blir så mange som fire bursdager på en helg er det jo travelt for de voksne, men det er snakk om en helg. Ikke lær barna opp til at de slipper visst de ikke vil når det gjelder å inkludere andre.

Skrevet

Helt enig med de siste. Det er igrunnen veldig enkelt. Bare å snu problemstillingen, som noen sier. Hva om det var ditt barn som hadde bursdag, og ingen/mange ikke hadde lyst?

Nei, det er klart vi går i bursdag hvis vi kan!

Skrevet

Signerer de siste her.

Tenk om det var din lille gutt eller jente som gledet seg til bursdagsfest, men så kommer bare halvparten fordi de "ikke gidder"

Skrevet

Jeg overtaler og presser, men tvinger ikke. Alle mine tre er sosiale, utadvendte og liker å gå i bursdager og er i mange i løpet av året. Alle tre har sagt noen ganger at de ikke vil og da har jeg tatt samtalen om hvordan ville det vært for deg hvis det var noen som ikke kom, tenk at bursdagsbarnet gleder seg og vil at du skal komme. Jeg synes du skal være der litt i hvert fall, jeg kan være der sammen med deg eller hente tidlig. For to av ungene har det ved en anledning ikke vært mulig å rikke dem, de har grått og nektet. Da tvinger jeg ikke. Tenker at det også ødelegger for den som har bursdag og i hvert fall for de voksne. Dette har vært før skolealder da, når de blir større er det ikke aktuelt.

Skrevet

Tror aldri det kommer til å bli et dillemma pga. antall barn i bygda.

Skrevet

Her er det 4(!!!) bursdager denne helgen. Vært i en Idag og 3 igjen. 3 fra klassen og en nabo. Barnet vil ikke da hun sier selv at hun vil heller dra på tur i skogen som vi pleier eller bare være ute å leke heller; går i 2.klasse. Kun ene på søndag hun vil gå i da det er bestevennen.

Bare lurer på hva andre gjør ang dette?:-)

Nå har jeg ikke skolebarn, så bursdagsselskapene har vært sporadiske for våres del.

Men jeg tenker at så sant det er mulig, så må barnet gå i bursdagssselskapene. Det er stusselig for bursdagsbarnet, om det for eksempel ikke er særlig populært, om det nesten ikke kommer gjester

Skrevet

Her i huset må guttene gå i de selskapene de blir bedt i. Har i og for seg aldri vært noe problem, da de er oversosiale alle mann :-)

Men vi vet også hvordan det er å være den som mange ikke gadd og komme til.

Minsten sitt klassemiljø er ikke spesielt godt, guttene er veldig delt i to klikker. Den ene klikken er fem sterke gutter, med foreldre med sterke meninger.

Vi tenkte og be alle guttene for og få litt samhold.

Av 14 som ble bedt kom det 4 gutter!!! De fleste meldte avbud kvelden før, eller samme dag.

INGEN god følelse for minsten og ikke for meg heller. Har aldri vært så lei meg på minsten sine veiene noen gang.

Skrevet

For noen korttenkte foreldre! Føler med gutten din og deg...

Skrevet

Jeg er nok enig med de siste her selv , men jeg luftet bare problemstillingen;)

Barnet er veldig sosialt men har vært bursdager hver helg i det siste så tror hun rett og slett bare hadde lyst gjøre det hun ville. Vet det kommer invitasjon neste helg fra en hun gikk i bhg med og den blir vi å velge bort da vi ikke har fått vært på hytten siden skolen begynte grunnet bursdager eller fritidsintr. hver helg.

Vi har snakket og hun skal gå i alle, men om hun hadde nektet plent etter første på bursdag skal hun få slippe nr. 2. Jeg sender ikke "sure" barn i bursdag. Heller ikke om hun skulle gråte.

Bursdagene varer 3 timer de fleste og som regel er barna superslitne.

Takk for svar:)

HI

Skrevet

Har opplevd èn gang at barnet ikke ville gå. Han begynte gråte og sa han var sliten. Slapp å gå,og etter èn time dukket det opp masse vannkopper!

Det er eneste gangen han ikke har ønsket dra i bursdag. Skulle det skje igjen at han nektet ville jeg pratet med han og forsikret meg om at det ikke lå noe bak; noe uoppgjort mellom han og brsdagsbarn/andre gjester. Jeg hadde ikke levert et motvillig barn i bursdag for å si det sånn;) Det ser jeg ikke for meg er noe koselig for noen av partene.

Skrevet

Om det aldri har vært en problemstilling før hadde jeg nok pratet skikkelig med jenta for å høre om det var noe mer som lå bak. Var det ikke det ville jeg vært tilbøyelig til å la henne velge bort en på søndag f.eks. 2 bursdager à 3 timer på en dag betyr at det ikke blir noe særlig igjen av den søndagen. Med bursdag fredag og lørdag også er helgen gått.

Skjønner godt at hun blir sliten og lei om det er bursdager hver helg nesten. Hadde vi voksne også blitt.

Skrevet

Dette er ikke et problem hos oss, for bursdag vil de alltid være med på. Men det har skjedd at de ikke har villet gå, da har jeg selvfølgelig prøvd å snakke de rundt. Men ingen tvang, akkurat som jeg ville synes det var rart om vi voksne ble tvunget til å dra et sted vi ikke vil...? Men nå har jeg ganske store barn da, som kommer med fonuftige grunner for hvorfor de ikke vil en ting. Men hadde ikke tvunget en tre åring heller, det er jo slemt.

Skrevet

Tre bursdager med klassen samme helg. Her burde vel bursdagsbarna samkjøre seg litt. Som mor ville ikke jeg invitert til klassebursdag hvis vi allerede hadde mottatt innbydelser til klassebursdag samme helg.

Men hvis vi ikke allerede har planlagt noe annet, går barna i de bursdagene de er bedt i. Nettopp vært i bursdag nå idag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...