Frenzia Skrevet 19. oktober 2012 #1 Skrevet 19. oktober 2012 Skrudde nettopp sammen grindsenga, vogga er blitt for liten. Men gjorde det akkopagnert av Con Air, og utelot en skrue, og må skru opp hele dritten igjen. Men i det brødet som nettopp kom ut av ovnen hadde jeg ikke utelatt noe. Dæven steike, det var digg, beste middagsbrødet jeg har smakt! Helt selvmekka, på impuls, på gefülen, med det jeg hadde i skapet. (Skal innrømme at jeg har mye bra i skapet...) For en deilig fredagskveld!
Frenzia Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter #2 Skrevet 19. oktober 2012 Legger ut oppskrift snart, må bare gå å amme litt.
Frenzia Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter #3 Skrevet 19. oktober 2012 (endret) Første gang jeg bare må dele en oppskrift, for det ble nesten FOR bra. Og jeg driter i om dere er interessert eller ikke, og legger ut oppskrifta her: Alle mål er ca, for jeg tok det litt på slump: 5 dl siktet økologisk spelt 1 ss potetmel ½ ts salt 1 ts sukker 1 ½ ss olivenolje 2 ts tørrgjær 2 1/2 lunkent vann 1 ts Cemo brødkrydder 1 dl med en blanding av ristede kjerner og nøtter, den som heter Salatblanding, fra Bama. Elta det forsiktig i ca 5 min, til en klissete og bløt deig. Delte deigen i to i hver sin lille brødform som jeg har arvet etter mormor. Jeg lot de heve i snaue 2 timer, og stekte dem i 35 min på 180 grader. Og nå har jeg spist opp et halvt brød med smør og gulost. (Måtte bare redigere inn litt vann!) Endret 19. oktober 2012 av Frenzia
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 19. oktober 2012 #4 Skrevet 19. oktober 2012 ÅÅÅ NAM! Jeg har for engansskyld alt i skapet! Skal lage i morgen, nei søndag, nei mandag! For da fÅr jeg kjekkas besøk og han skal jaggu fÅr varmt brød! Frenzia sÅ flink du er! Jeg kan lukte varmt fersk brød helt hit! Da gjør det nesten ikke at sengen mÅtte demonteres engang Syntes det er trist at ikke kranglerne bor i samme borretslag, sÅ kunne vi delt vÅre goder... VÅre kaker, brød, planteegenskaper, tomater, sydd inn knapper for hverandre og strikket sokker... Damn it! Jeg kan ikke bake brød. Kan vel neste banne pÅ at min blir hard som et realt slagvÅpen.. Men skal prøve for sÅ jo enkelt ut da...
Frenzia Skrevet 19. oktober 2012 Forfatter #5 Skrevet 19. oktober 2012 Du bør glede deg! Og husk på vann, for det hadde jeg glemt å skrive opp, ellers blir det hardt som en realt slagvåpen, ja. Eller nei, det hadde jo bare blitt en dynge med mel med noget attåt. Et eget lite Krangle-samfunn, en egen liten Krangle-populasjon lokalisert i samme borretslag? Jeg får frysninger. Det hadde kanskje funka!
Gjest Mentha Skrevet 20. oktober 2012 #6 Skrevet 20. oktober 2012 Åh nammenam! Dette skal prøves! Har urtebrød i ovnen nÅ, men hvis jeg fÅr lov sÅ baker jeg dette i løpet av uka som kommer og blogger om det - skal selvsagt krediteres til deg Tror Krangleblokka kunne blitt en stor suksess; masse glade damer som drikker vin og baker, planter og drikker litt mer vin. Ikke dumt!
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 20. oktober 2012 #7 Skrevet 20. oktober 2012 Hadde vært det ultimate borretslag! ÅÅÅ, da hadde det vært verdesfred da og vi regjerte jeg er sikker pÅ det! Burde startet eget politisk parti og tatt over etter Jensemann, som gjør en skrall jobb for tide. Vnet nÅ litt Frenzia, vann? Hvor mye vann? Kan ikke bare si "husk vann" Å jÅpe pÅ det beste her, jeg trenger ca dl. Som sagt brød er ikke min styrke altsÅ. SÅ mitt bidrag til krangleblokka hadde vært paier, fudge, karameller, konfekt og andre søtsaker.
Gjest Mentha Skrevet 20. oktober 2012 #8 Skrevet 20. oktober 2012 Hvis vi hadde kalt oss krangledamene, eller brukt pms-farmen, så hadde ingen turt å diskutere med oss, så veien til stortinget hadde vært kort. Hihi. Men vi kan jo begynne med krangleblokka, den har vi vel nesten etablert allerede her inne Pai, fudge, karameller, konfekt osv sier jeg ja takk til, og kan bidra med diverse middager og kaker Og en herlig, smaskens vin, som jeg forøvrig ikke har laget selv, men som jeg hadde spart en formue på om jeg hadde gjort
bIomstre Skrevet 20. oktober 2012 #9 Skrevet 20. oktober 2012 Krangleblokka? Med store parsellhager da formoder jeg, vi må jo ha hage! Vi har sikkert plass til pms-farmen i et hjørne av tomta også? Kanskje med litt skog (med blåbær og sopp) i mellom farm og blokk... Brødkrydder og salatfrø gitt. Alt hva de har i dag altså! Jeg trenger kaketips, så da er jeg vel på rette sted Oppdrag: kake til foreldrekafe i barnehagen i anledning FN-dagen. Krav: stor, fristende, lettbakt, lettsolgt og uten nøtter. Ønske: glutenfritt (pleier å være lite av det). Forslag? ...(jeg var egt innstilt på snickerskake, helt til jeg kom på at det er fy i bhg pga alvolig nøtteallergi både hos et barn og en annsatt.... Mulig jeg uansett må bake den til meg....).
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 20. oktober 2012 #10 Skrevet 20. oktober 2012 Krangleblokka? Med store parsellhager da formoder jeg, vi må jo ha hage! Vi har sikkert plass til pms-farmen i et hjørne av tomta også? Kanskje med litt skog (med blåbær og sopp) i mellom farm og blokk... Brødkrydder og salatfrø gitt. Alt hva de har i dag altså! Jeg trenger kaketips, så da er jeg vel på rette sted Oppdrag: kake til foreldrekafe i barnehagen i anledning FN-dagen. Krav: stor, fristende, lettbakt, lettsolgt og uten nøtter. ønske: glutenfritt (pleier å være lite av det). Forslag? ...(jeg var egt innstilt på snickerskake, helt til jeg kom på at det er fy i bhg pga alvolig nøtteallergi både hos et barn og en annsatt.... Mulig jeg uansett må bake den til meg....). http://www.villaperlesukker.no/2010/10/24/lills-sjokoladekake/ Superlett kake å lage! Elsket av alle!! Jeg bruker melkesjokolade i steden for mørsk sjokolade og folk trenger omtrent reahab mot avhengigheten den medbringer. Lag den på enten Amarettomel, eller semper sitt glutenfriemel. Fås i allergihylla på store butikker alla MENY. NAM! Den kan også lages i langpanne, men da anbefalet 1 og en halv oppskrift. Om du lager den i langpanne an du dele den i to og legge den oppå hverandre så blir den høy og fin. Elsket av alle!
bIomstre Skrevet 20. oktober 2012 #11 Skrevet 20. oktober 2012 http://www.villaperlesukker.no/2010/10/24/lills-sjokoladekake/ Superlett kake å lage! Elsket av alle!! Jeg bruker melkesjokolade i steden for mørsk sjokolade og folk trenger omtrent reahab mot avhengigheten den medbringer. Lag den på enten Amarettomel, eller semper sitt glutenfriemel. Fås i allergihylla på store butikker alla MENY. NAM! Den kan også lages i langpanne, men da anbefalet 1 og en halv oppskrift. Om du lager den i langpanne an du dele den i to og legge den oppå hverandre så blir den høy og fin. Elsket av alle! Har du testet den med glutenfri melmiks? Jeg har nemlig vært uheldig med å bare bytte ut hvetemel med glutenfritt før, så nå vil jeg helst ha oppskriftet som er glutenfri i utgangspunktet... Lurte litt på å kjøre latmans og teste regal sin glutenfri browniesmiks og bare drysse litt hakka sjokolade på toppen... Har testa toro sin sjokoladelangpanne før, den falt ikke i smak.
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 20. oktober 2012 #12 Skrevet 20. oktober 2012 http://www.villaperl...-sjokoladekake/ Superlett kake å lage! Elsket av alle!! Jeg bruker melkesjokolade i steden for mørsk sjokolade og folk trenger omtrent reahab mot avhengigheten den medbringer. Lag den på enten Amarettomel, eller semper sitt glutenfriemel. Fås i allergihylla på store butikker alla MENY. NAM! Den kan også lages i langpanne, men da anbefalet 1 og en halv oppskrift. Om du lager den i langpanne an du dele den i to og legge den oppå hverandre så blir den høy og fin. Elsket av alle! Har du testet den med glutenfri melmiks? Jeg har nemlig vært uheldig med å bare bytte ut hvetemel med glutenfritt før, så nå vil jeg helst ha oppskriftet som er glutenfri i utgangspunktet... Lurte litt på å kjøre latmans og teste regal sin glutenfri browniesmiks og bare drysse litt hakka sjokolade på toppen... Har testa toro sin sjokoladelangpanne før, den falt ikke i smak. Ja jeg baker alltid glutenfritt og melkefritt jeg. Så her brukte jeg soya melk, og semper sin melblanding glutenfrie. Den ble høy og fin og super saftig! Men ja å gjøre det enkelt er det ikke så mange som merker Så kan jo gå for det også. Hadde bakt for deg om vi var naboer elsker kakebaking! Men må bake til andre, om ikke spiser jeg alt selv...
Gjest Mentha Skrevet 20. oktober 2012 #13 Skrevet 20. oktober 2012 Den kaka er knallgod! Virkelig en fantastisk kake, og så er den så lett å lage! Har brukt den mye selv Det er mye fine glutenfrie kakemikser i butikkhylla, semper har mange, tror toro også har en del (men de har ikke merket det glutenfritt, så du må lese bakpå). Så koselig med foreldrekafe!
bIomstre Skrevet 20. oktober 2012 #14 Skrevet 20. oktober 2012 Ah, hvis den er kvalitetssikret med glutenfritt så kanskje jeg våger meg Takker! Med kakebakene nabo flytter jeg sporenstrekst til krangleblokka! (og overskriften her leses hver gang som to øl og en ginseng...)
Frenzia Skrevet 20. oktober 2012 Forfatter #15 Skrevet 20. oktober 2012 Setter om 5 minutter en nesten glutenfri og eltefri brøddeig i ovnen. Det har stått og hevet siden i går ettermiddag. Men det er ikke kake. Og skulle akkurat til å si det jeg også, at det er flere svært gode glutenfrie kakemixer, bare man leser litt bakpå de. Tror ikke øl og ginseng er noen god kombinasjon? Må prøves. Slik jeg en gang prøvde rødvin og sukkererter. Men det gjør jeg ikke igjen.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 20. oktober 2012 #16 Skrevet 20. oktober 2012 Nam, det brødet høres godt ut. Men jeg kan ikke bake, altså.. Får satse på morrabrød eller noe?
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 20. oktober 2012 #17 Skrevet 20. oktober 2012 Det tror jeg du har vært borti før eller er det jomfrufødsel på gang hos deg?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 20. oktober 2012 #18 Skrevet 20. oktober 2012 Det tror jeg du har vært borti før eller er det jomfrufødsel på gang hos deg? Leeenge siden vi var i den kategorien, er jeg redd. Har blitt for mane morrabrød på meg til at jeg kan påberope meg den statusen.
Gjest Mentha Skrevet 20. oktober 2012 #19 Skrevet 20. oktober 2012 Frenzia, så flink du er til å bake brød! Glutenfrie brød tar jeg i mot med åpne armer, jeg er nødt til å øve meg på det, samt kaker uten mel. ..og rødvin og sukkererter? Jeg kjenner jeg er litt redd for å spørre... Jeg kan forresten anbefale urtebrød. Usunt som fy, men ååå så godt, og så enkelt å lage! Dessverre med både egg, melk og hvete, men kan sikkert lages uten alt det hvis man har erstatninger (egg er bare til pensling da, så det er ikke noe problem å kutte ut)! Når blir det offisiell innflytting i Krangleblokka? Jeg har pakket kofferten!
bIomstre Skrevet 20. oktober 2012 #20 Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Urtebrøda så gode ut Mentha! Lager noe tilsvarende, men fyller også ost og skinke i. Skjærer de i skiver og steker (som med kanelsnurrer). Supert matpakkefyll (og mellommat til meg som spiser dagen lang)! Jeg er litt avhengig av skoleår og sånt mht krangleblokka altså. For jeg antar den ikke blir i min skolekrets. Men 2014 blir vesla skolejente og eldste ungdomsskoleelev, så sommeren da passer fint for flytting Er vel uansett litt byggetid på herligheten... Hvor ser vi for oss? (usj, guacamole på skjermen...) Endret 20. oktober 2012 av bIomstre
Frenzia Skrevet 20. oktober 2012 Forfatter #21 Skrevet 20. oktober 2012 Legg ut din oppskrift på urtebrød, da! Så prøver jeg det også nå mens jeg er i gang. Brød er yndlingsretten, vettu, og baking har blitt god erstatning for stadig sjeldnere morrabrød. Middagsbrød med nøtter på en fredagskveld sier vel sitt... Men nesten-glutenfrie brødet mitt ble en stor skuffelse! Men det var fordi jeg ikke stekte det lenge nok. Jeg hadde ingen oppskrift på det hvor det sto hvor lenge det skulle steke, og trodde jeg hadde latt det stå lenge nok, men det kunne ha stått sikkert en halv time til, minst. Men skorpa var sinnsykt god, så jeg må prøve på nytt. Heldigvis kunne jeg trøste meg med det som var igjen av middagsbrødet fra i går. Rødvin og sukkererter: Rødt i glasset, snopsjuk, og oppdager en pose med sukkererter som snupp hadde gumlet på til barneTV. Som sagt, jeg gjør ikke det igjen. Skal ikke ta med det til innflytningsfesten til Krangleblokka, altså.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 20. oktober 2012 #22 Skrevet 20. oktober 2012 Hørtes ikke ut som noen god kombi, nei, Frenzia. Her går det altså i Nøttegodt, Snackajacks og Sjokokrem. Og pepsi max. Trøster meg med at turen med bikkja nå nettopp begrenser noe av sideflesket som dannes av dette.. Brødbakinga overlater jeg til dere husmødre.
Gjest Mentha Skrevet 20. oktober 2012 #23 Skrevet 20. oktober 2012 Legg ut din oppskrift på urtebrød, da! Så prøver jeg det også nå mens jeg er i gang. Brød er yndlingsretten, vettu, og baking har blitt god erstatning for stadig sjeldnere morrabrød. Middagsbrød med nøtter på en fredagskveld sier vel sitt... Men nesten-glutenfrie brødet mitt ble en stor skuffelse! Men det var fordi jeg ikke stekte det lenge nok. Jeg hadde ingen oppskrift på det hvor det sto hvor lenge det skulle steke, og trodde jeg hadde latt det stå lenge nok, men det kunne ha stått sikkert en halv time til, minst. Men skorpa var sinnsykt god, så jeg må prøve på nytt. Heldigvis kunne jeg trøste meg med det som var igjen av middagsbrødet fra i går. Rødvin og sukkererter: Rødt i glasset, snopsjuk, og oppdager en pose med sukkererter som snupp hadde gumlet på til barneTV. Som sagt, jeg gjør ikke det igjen. Skal ikke ta med det til innflytningsfesten til Krangleblokka, altså. http://anhexi.blogg.no/1350729050_urtebrd.html Skivene blir fastere når brødet blir kaldt - på bildet ser det ut som om de nesten detter fra hverandre Baking er manna for sjelen! Eller egentlig matlaging generelt Elsker å leke med smaker og å prøve nye ting. Brød i alle smaker og fasonger er en favoritt her i huset også, jeg lærte fort at jeg ikke kunne leve med lavkarbo når det betød at jeg måtte gi opp mitt elskede brød. Gleder meg til å høre om remake av nesten-glutenfritt brød! Det høres veldig lovende ut
Iiiiik Skrevet 20. oktober 2012 #24 Skrevet 20. oktober 2012 Urtebrødet så veldig godt ut! Det må prøves
Gjest amandine Skrevet 22. oktober 2012 #25 Skrevet 22. oktober 2012 Legg ut din oppskrift på urtebrød, da! Så prøver jeg det også nå mens jeg er i gang. Brød er yndlingsretten, vettu, og baking har blitt god erstatning for stadig sjeldnere morrabrød. Middagsbrød med nøtter på en fredagskveld sier vel sitt... Men nesten-glutenfrie brødet mitt ble en stor skuffelse! Men det var fordi jeg ikke stekte det lenge nok. Jeg hadde ingen oppskrift på det hvor det sto hvor lenge det skulle steke, og trodde jeg hadde latt det stå lenge nok, men det kunne ha stått sikkert en halv time til, minst. Men skorpa var sinnsykt god, så jeg må prøve på nytt. Heldigvis kunne jeg trøste meg med det som var igjen av middagsbrødet fra i går. Rødvin og sukkererter: Rødt i glasset, snopsjuk, og oppdager en pose med sukkererter som snupp hadde gumlet på til barneTV. Som sagt, jeg gjør ikke det igjen. Skal ikke ta med det til innflytningsfesten til Krangleblokka, altså. http://anhexi.blogg....50_urtebrd.html Skivene blir fastere når brødet blir kaldt - på bildet ser det ut som om de nesten detter fra hverandre Baking er manna for sjelen! Eller egentlig matlaging generelt Elsker å leke med smaker og å prøve nye ting. Brød i alle smaker og fasonger er en favoritt her i huset også, jeg lærte fort at jeg ikke kunne leve med lavkarbo når det betød at jeg måtte gi opp mitt elskede brød. Gleder meg til å høre om remake av nesten-glutenfritt brød! Det høres veldig lovende ut Skal si du har blitt en djevel på brødbakst, Mentha!! Hatten av og tommel opp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå