Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #26 Skrevet 19. oktober 2012 På to. Er man to må man kjøpe dobbelt opp av gaver siden man må kjøpe til to familier. Er helt naturlig å fordele på husstand, synes jeg. Så da mener du at den single skal betale ekstra siden de to andre har så mange andre gaver å kjøpe? Det henger ikke på greip siden de har to inntekter, en hver, og det single har en inntekt. Vel, man har dobbelt inntekt og dobbelt så mange gave og bruker således akkurat like stor del av inntekten på gaver. Her i huset står jeg for gaver til min del og samboeren min til sin del. Men selvfølgelig blir alle skrevet på kortet. Det er da ikke den single sitt problem at de to kanskje har flere gaver å kjøpe. Den som er singel skal heller ikke bidra med mer penger fordi andre har så mange å kjøpe gaver til. Igjen: De har TO inntekter. TO inntekter å fordele gaveinnkjøpene på. Den single har en inntekt.
Cat_Woman Skrevet 19. oktober 2012 #27 Skrevet 19. oktober 2012 Enig med broren din, del på antall personer.
Gjest Gullguttene Skrevet 19. oktober 2012 #28 Skrevet 19. oktober 2012 Her deler vi alt på antall personer. Altså enig med din bror. Hvis barnas navn skulle stått på kortet da, hvordan ville du delt det da? Barn betaler ikke.. for noe tull å dra inn i diskusjonen! I vår husstand er barna også personer. Med egen inntekt? Nei, men det var da ikke et kriterie heller.
marsgutt 2013 Skrevet 19. oktober 2012 #29 Skrevet 19. oktober 2012 På to. Er man to må man kjøpe dobbelt opp av gaver siden man må kjøpe til to familier. Er helt naturlig å fordele på husstand, synes jeg. Så da mener du at den single skal betale ekstra siden de to andre har så mange andre gaver å kjøpe? Det henger ikke på greip siden de har to inntekter, en hver, og det single har en inntekt. Vel, man har dobbelt inntekt og dobbelt så mange gave og bruker således akkurat like stor del av inntekten på gaver. Her i huset står jeg for gaver til min del og samboeren min til sin del. Men selvfølgelig blir alle skrevet på kortet. Det er da ikke den single sitt problem at de to kanskje har flere gaver å kjøpe. Den som er singel skal heller ikke bidra med mer penger fordi andre har så mange å kjøpe gaver til. Igjen: De har TO inntekter. TO inntekter å fordele gaveinnkjøpene på. Den single har en inntekt. så di skal straffes for at han ikke har dame da? hvis ikke navnet il samboeren skulle stått på gaven så skulle di delt på 2 men for at navnet hans skal stå så skal det deles på 3. er vi virkelig så grådige nå til dags.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #30 Skrevet 19. oktober 2012 Her deler vi alt på antall personer. Altså enig med din bror. Hvis barnas navn skulle stått på kortet da, hvordan ville du delt det da? Barn betaler ikke.. for noe tull å dra inn i diskusjonen! I vår husstand er barna også personer. Med egen inntekt? Nei, men det var da ikke et kriterie heller. barnslig diskusjon...
fisken2015 Skrevet 19. oktober 2012 #31 Skrevet 19. oktober 2012 Her deler vi alt på antall personer. Altså enig med din bror. Hvis barnas navn skulle stått på kortet da, hvordan ville du delt det da? Barna følger de voksne. Altså foreldre legger ikke ut ekstfra for å barna sitt navn på kortet.
Gjest overlord Skrevet 19. oktober 2012 #32 Skrevet 19. oktober 2012 Her deler vi alt på antall personer. Altså enig med din bror. Hvis barnas navn skulle stått på kortet da, hvordan ville du delt det da? Barn betaler ikke.. for noe tull å dra inn i diskusjonen! I vår husstand er barna også personer. Med egen inntekt? Nei, men det var da ikke et kriterie heller. Nå kverulerer du. Dersom du syns at barn skal bidra til det økonomiske fellesskapet på lik linje som de voksne så må du gjerne mene det, men det virker noe søkt.
Gjest peacock Skrevet 19. oktober 2012 #34 Skrevet 19. oktober 2012 På to. Er man to må man kjøpe dobbelt opp av gaver siden man må kjøpe til to familier. Er helt naturlig å fordele på husstand, synes jeg. Så da mener du at den single skal betale ekstra siden de to andre har så mange andre gaver å kjøpe? Det henger ikke på greip siden de har to inntekter, en hver, og det single har en inntekt. Vel, man har dobbelt inntekt og dobbelt så mange gave og bruker således akkurat like stor del av inntekten på gaver. Her i huset står jeg for gaver til min del og samboeren min til sin del. Men selvfølgelig blir alle skrevet på kortet. Hvis deres husstand betaler like mye som din single venninne pr. gave, og dere har dobbelt så mange venner som hun har, så blir utgiftene til gaver de samme pr. person. Yes, akkurat, synes det helt rimelig. Jeg får dessuten ikke gaver av svigerfamilien. Vi får gaver sammen, men disse gavene er ikke noe større enn de samboer ville fått om han var single. Mener dere som synes man skal dele på tre også at gavene til par bør være verdt det dobbelte av det man gir til singler? For om de i par skal bruke prosentvis dobbelt så mye av inntekten sin på gaver må de også forvente å få dobbelt så mye i retur som de som er singler.
Cruella De Vil Skrevet 19. oktober 2012 #35 Skrevet 19. oktober 2012 Vanligvis ville jeg sagt at par betaler for to, enslige for en. Men akkurat hvis det er snakk om en familiegave fra to søsken, ville jeg synes det var naturlig å dele på to... Jeg kan ikke huske at søsteren min og jeg har delt forskjellig ettersom hvem som har kjæreste eller ikke, men alle navn har alltid vært på kortet.
fisken2015 Skrevet 19. oktober 2012 #36 Skrevet 19. oktober 2012 På to. Er man to må man kjøpe dobbelt opp av gaver siden man må kjøpe til to familier. Er helt naturlig å fordele på husstand, synes jeg. Er slettes ikke sikkert en må kjøpe dobbelt opp av gaver fordi man kjøper til to familier. Er stor forskjell på hvor stor familie en har. En enslig kan da ha like mange å gi gaver til som to i et parforhold. Kan ikke beynne å telle antall gaver en har å kjøpe, man må også ta begynne å regne på inntektene til folk for å få det virkelig helt rettferdig. Så detaljerte kan vi ikke bli.
Gjest peacock Skrevet 19. oktober 2012 #37 Skrevet 19. oktober 2012 På to. Er man to må man kjøpe dobbelt opp av gaver siden man må kjøpe til to familier. Er helt naturlig å fordele på husstand, synes jeg. Er slettes ikke sikkert en må kjøpe dobbelt opp av gaver fordi man kjøper til to familier. Er stor forskjell på hvor stor familie en har. En enslig kan da ha like mange å gi gaver til som to i et parforhold. Kan ikke beynne å telle antall gaver en har å kjøpe, man må også ta begynne å regne på inntektene til folk for å få det virkelig helt rettferdig. Så detaljerte kan vi ikke bli. Kan skjære det enda mer ut i papp. Om jeg og broren min skal en gave til 600 kr til foreldrene våre og han som single betaler 200kr mens vi betaler 400 kr skal foreldrene mine da gi han en gave for 200kr neste gang mens vi får for 400? Tror broren min ville synes det var litt urettferdig, jeg.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #38 Skrevet 19. oktober 2012 Så lenge du med samboer og din bror skal spleise på noe til deres mor ville jeg sett på det som naturlig å dele på to, altså per husstand. Men hvis dere skulle spleiset til en venn av dere, så ville jeg nok kanskje sett det som mer rettferdig å delt på tre.
Gjest peacock Skrevet 19. oktober 2012 #39 Skrevet 19. oktober 2012 På to. Er man to må man kjøpe dobbelt opp av gaver siden man må kjøpe til to familier. Er helt naturlig å fordele på husstand, synes jeg. Er slettes ikke sikkert en må kjøpe dobbelt opp av gaver fordi man kjøper til to familier. Er stor forskjell på hvor stor familie en har. En enslig kan da ha like mange å gi gaver til som to i et parforhold. Kan ikke beynne å telle antall gaver en har å kjøpe, man må også ta begynne å regne på inntektene til folk for å få det virkelig helt rettferdig. Så detaljerte kan vi ikke bli. Vel, som jeg tjener 1 million og broren min tjener en halv må jeg betale to tredjedeler og han en tredjedel? Og om samboeren min også tjener en million og vil være med i gaven må vi da betale fire femtedeler mens broren min betaler en femtedel? Dette er da forferdelig millimeterdemokrati. Skal det være helt rett må vi vel i tillegg regne inn hvor mye vi har til forbruk pr måned.
fisken2015 Skrevet 19. oktober 2012 #40 Skrevet 19. oktober 2012 På to. Er man to må man kjøpe dobbelt opp av gaver siden man må kjøpe til to familier. Er helt naturlig å fordele på husstand, synes jeg. Er slettes ikke sikkert en må kjøpe dobbelt opp av gaver fordi man kjøper til to familier. Er stor forskjell på hvor stor familie en har. En enslig kan da ha like mange å gi gaver til som to i et parforhold. Kan ikke beynne å telle antall gaver en har å kjøpe, man må også ta begynne å regne på inntektene til folk for å få det virkelig helt rettferdig. Så detaljerte kan vi ikke bli. Kan skjære det enda mer ut i papp. Om jeg og broren min skal en gave til 600 kr til foreldrene våre og han som single betaler 200kr mens vi betaler 400 kr skal foreldrene mine da gi han en gave for 200kr neste gang mens vi får for 400? Tror broren min ville synes det var litt urettferdig, jeg. Jeg legger meg ikke opp i hvor mye penger andre folk legger i gaven til folk. Vi har aldri lagt avtaler i min familie med fastsatte beløp vi skal gi til hverandre. Men det har vel alltid vært "billigere" å kjøpe gave sammen med andre ennå kjøpe alene.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #41 Skrevet 19. oktober 2012 På to. Er man to må man kjøpe dobbelt opp av gaver siden man må kjøpe til to familier. Er helt naturlig å fordele på husstand, synes jeg. Så da mener du at den single skal betale ekstra siden de to andre har så mange andre gaver å kjøpe? Det henger ikke på greip siden de har to inntekter, en hver, og det single har en inntekt. Vel, man har dobbelt inntekt og dobbelt så mange gave og bruker således akkurat like stor del av inntekten på gaver. Her i huset står jeg for gaver til min del og samboeren min til sin del. Men selvfølgelig blir alle skrevet på kortet. Det er da ikke den single sitt problem at de to kanskje har flere gaver å kjøpe. Den som er singel skal heller ikke bidra med mer penger fordi andre har så mange å kjøpe gaver til. Igjen: De har TO inntekter. TO inntekter å fordele gaveinnkjøpene på. Den single har en inntekt. så di skal straffes for at han ikke har dame da? hvis ikke navnet il samboeren skulle stått på gaven så skulle di delt på 2 men for at navnet hans skal stå så skal det deles på 3. er vi virkelig så grådige nå til dags. De blir ikke straffet. De blir bare ikke premiert og belønnet med å skulle betale mindre per hode. Tre voksne mennesker. Tre inntekter. Tre mennesker å dele summen på.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #42 Skrevet 19. oktober 2012 På to. Er man to må man kjøpe dobbelt opp av gaver siden man må kjøpe til to familier. Er helt naturlig å fordele på husstand, synes jeg. Er slettes ikke sikkert en må kjøpe dobbelt opp av gaver fordi man kjøper til to familier. Er stor forskjell på hvor stor familie en har. En enslig kan da ha like mange å gi gaver til som to i et parforhold. Kan ikke beynne å telle antall gaver en har å kjøpe, man må også ta begynne å regne på inntektene til folk for å få det virkelig helt rettferdig. Så detaljerte kan vi ikke bli. Kan skjære det enda mer ut i papp. Om jeg og broren min skal en gave til 600 kr til foreldrene våre og han som single betaler 200kr mens vi betaler 400 kr skal foreldrene mine da gi han en gave for 200kr neste gang mens vi får for 400? Tror broren min ville synes det var litt urettferdig, jeg. Det er slett ikke urettferdig. Dette går begge veier, selvfølgelig.
fisken2015 Skrevet 19. oktober 2012 #43 Skrevet 19. oktober 2012 På to. Er man to må man kjøpe dobbelt opp av gaver siden man må kjøpe til to familier. Er helt naturlig å fordele på husstand, synes jeg. Er slettes ikke sikkert en må kjøpe dobbelt opp av gaver fordi man kjøper til to familier. Er stor forskjell på hvor stor familie en har. En enslig kan da ha like mange å gi gaver til som to i et parforhold. Kan ikke beynne å telle antall gaver en har å kjøpe, man må også ta begynne å regne på inntektene til folk for å få det virkelig helt rettferdig. Så detaljerte kan vi ikke bli. Vel, som jeg tjener 1 million og broren min tjener en halv må jeg betale to tredjedeler og han en tredjedel? Og om samboeren min også tjener en million og vil være med i gaven må vi da betale fire femtedeler mens broren min betaler en femtedel? Dette er da forferdelig millimeterdemokrati. Skal det være helt rett må vi vel i tillegg regne inn hvor mye vi har til forbruk pr måned. øJeg skrev jo at jeg ikke syntes det var rett å bli så firkantede. Men høres ut som dere som kun vil dele på to kunne synes dette var mer rettferdig, siden dere ikke ville ta henst\yn til at det var tre inntekter..
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #44 Skrevet 19. oktober 2012 Gjør det enkelt - kjør hver dere sine gaver!! Jeg er singel og har ikke god råd, har ikke bil, leier leilighet siden jeg ikke har mulighet til å komme inn på boligmarkedet. Jeg betaler MER i husleie enn de fleste parene i min omgangskrets betaler i lån pr måned. De deler i tillegg sine utgifter på to. De deler abonnement på to, de deler kringkastingsavgift på to, veiavgift, forsikringer, utgifter til oppvarming osv. osv. - alt er de to om å dele på. Jeg har ingen å dele alle disse utgiftene med selv om de i de fleste tilfeller er like høye som de utgiftene par har. Jeg som singel har ikke råd til å reise på ferie. De som par reiser på ferie hvert år, tar helgeturer noen ganger i året osv. Jeg har sluttet å "spleise" med de som insisterer på å dele på to i slike tilfeller som HI snakker om, for i realiteten betaler jeg mer enn dobbelt så mye (!) som de to andre til sammen - både reelt og relativt sett ut fra "hustandenes" totale inntekter og utgifter. Det jeg ikke skjønner er at noen gidder å lage et tema ut av sånt - kjøp heller gaver selv, hver for dere!
Gjest Filifjonka Skrevet 19. oktober 2012 #45 Skrevet 19. oktober 2012 Jeg er enig med nr 44 i at dere bør kjøpe hver sine gaver. Jeg synes ikke nødvendigvis at det finnes en fasit på dette, at det alltid er riktig å dele på to eller alltid er riktig å dele på tre. Det kommer an på så mye. Det viktigste er at man blir enige med den man skal spleise med. Går ikke det, så gå for separate gaver. .
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #46 Skrevet 19. oktober 2012 Da tenker jeg at vi bare kjøper en egen gave til min fetter, gidder ikke krangle med han. Jeg er student så de pengene jeg "tjener" må jeg faktisk betale tilbake 60% av. HI
Gjest Gullguttene Skrevet 19. oktober 2012 #47 Skrevet 19. oktober 2012 Her deler vi alt på antall personer. Altså enig med din bror. Hvis barnas navn skulle stått på kortet da, hvordan ville du delt det da? Barn betaler ikke.. for noe tull å dra inn i diskusjonen! I vår husstand er barna også personer. Med egen inntekt? Nei, men det var da ikke et kriterie heller. Nå kverulerer du. Dersom du syns at barn skal bidra til det økonomiske fellesskapet på lik linje som de voksne så må du gjerne mene det, men det virker noe søkt. Vel, det har du rett i. Men hvis du leser det innlegget hvor jeg svarte på anonym 20:40 så skjønner du kanskje tankegangen min også.
holahopp Skrevet 19. oktober 2012 #48 Skrevet 19. oktober 2012 (endret) Når jeg kjøper med søsteren min deler vi på to. Før syns jeg dette var helt greit, men etter hun fikk barn og samboer og jeg har fått ett barn så syns jeg det er ltit mange å skrive på kortet... For hun må ta med husdyrene og. Grunnen til vi kjøper sammen til vår familie er at da kan de få litt dyrere gave. Men får å være litt rar så har jeg nå krevd at det skal stå søsteren min sitt navn med familie og meg med familie...for å skrive 6 navn fra søsteren min og 2 fra meg blir bare for mye.. Syns og det kan være litt urettferdig at jeg betaler såpass mye siden jeg har bare en inntekt, mens de har to... Men når jeg kjøper til henne, barn og samboer så kjøper jeg gaver til hver enkelt og jeg får en gave fra søstra mi, en fra samboeren og en fra barna.. Endret 19. oktober 2012 av holahopp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå