Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #1 Skrevet 19. oktober 2012 Vi skal spleise på en gave med min bror. Han mener at hvis min samboer også skal stå på kortet skal summen deles på tre, ikke to. Er det riktig? Jeg mener ikke det. Ja, vi er en mer enn han og har mer penger inn i måneden. Men vi har huslån, to biler, to barn, forsikringer og strøm osv. Han bor hjemme hos pappa. Har ingen boutgifter eller utgifter på mat, strøm. osv. kun bil og telefonregning. Kan ikke argumentere om at jeg og sambo har felles økonomi for det har vi ikke. Vi deler alle utgifter likt og disponerer våre egne penger slik vi ønsker etter det. Likevel jobber vi jo mot samme målet.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #3 Skrevet 19. oktober 2012 Hvis ikke du og din samboer ikke smelter sammen til èn person med det første, så deles det på tre.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 19. oktober 2012 #4 Skrevet 19. oktober 2012 3 navn på kortet. Summen deles på 3.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #5 Skrevet 19. oktober 2012 Vanligvis ville jeg sagt at det skulle deles på tre. Når man er ute og spiser og slikt og man er par og noen er ikke par så skal det deles på antall som spiser, men hvis dette er en gave til noen i din familie så mener jeg det skal deles på to selv om din mann står på kortet.
Gjest Mine ♥ ♥ ♥ Skrevet 19. oktober 2012 #6 Skrevet 19. oktober 2012 Så ett navn koster 1/3 av prisen da? Da hadde jeg søren meg droppet å ha med navnet på samboer. Syns ikke broren din har rett
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #7 Skrevet 19. oktober 2012 Jeg synes broren din har rett. Dere er to personer, og ikke limt sammen ved hofta. Hvis du skal begynne å dra inn at han bor rimeligere enn dere, ikke har barn osv, så synes jeg det blir ganske smålig. Skal alle kredittvurderes før man kommer fram til en fordelingsnøkkel hva spleising angår? Jeg mener man betaler pr. snute og ferdig med det. I tilegg må en huske på at hvis dere skal i selskap, så spiser dere to også for mer enn broren din, og en gave er fra gammelt av noe en kommer med for på en måte betale for seg i selskapet. Slik at verten har noe igjen for å spandere på vennene sine.
Gjest Mine ♥ ♥ ♥ Skrevet 19. oktober 2012 #8 Skrevet 19. oktober 2012 Vanligvis ville jeg sagt at det skulle deles på tre. Når man er ute og spiser og slikt og man er par og noen er ikke par så skal det deles på antall som spiser, men hvis dette er en gave til noen i din familie så mener jeg det skal deles på to selv om din mann står på kortet. enig, er noe annet når man er ute og spiser.
craZy&roCkaNattTerorist Skrevet 19. oktober 2012 #9 Skrevet 19. oktober 2012 På to. Det blir jo fra hver husstand, mener nå jeg.
fisken2015 Skrevet 19. oktober 2012 #10 Skrevet 19. oktober 2012 Her deler vi alt på antall personer. Altså enig med din bror.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #11 Skrevet 19. oktober 2012 Jeg har en søster som er enslig. Vi deler alltid på 3 når vi spleiser. Det synes jeg er helt naturlig.
Gjest peacock Skrevet 19. oktober 2012 #12 Skrevet 19. oktober 2012 På to. Er man to må man kjøpe dobbelt opp av gaver siden man må kjøpe til to familier. Er helt naturlig å fordele på husstand, synes jeg.
Gjest Gullguttene Skrevet 19. oktober 2012 #13 Skrevet 19. oktober 2012 Jeg synes broren din har rett. Dere er to personer, og ikke limt sammen ved hofta. Hvis du skal begynne å dra inn at han bor rimeligere enn dere, ikke har barn osv, så synes jeg det blir ganske smålig. Skal alle kredittvurderes før man kommer fram til en fordelingsnøkkel hva spleising angår? Jeg mener man betaler pr. snute og ferdig med det. I tilegg må en huske på at hvis dere skal i selskap, så spiser dere to også for mer enn broren din, og en gave er fra gammelt av noe en kommer med for på en måte betale for seg i selskapet. Slik at verten har noe igjen for å spandere på vennene sine. Så hvis hi ville at barna sitt navn skulle stå på kortet så skulle de betalt 4/5 av gaven fordi barna kommer til å spise i selskapet de også? Da hadde jeg heller kjøpt en gave uten bror.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #14 Skrevet 19. oktober 2012 På to. Er man to må man kjøpe dobbelt opp av gaver siden man må kjøpe til to familier. Er helt naturlig å fordele på husstand, synes jeg. Så da mener du at den single skal betale ekstra siden de to andre har så mange andre gaver å kjøpe? Det henger ikke på greip siden de har to inntekter, en hver, og det single har en inntekt.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #15 Skrevet 19. oktober 2012 På to. Er man to må man kjøpe dobbelt opp av gaver siden man må kjøpe til to familier. Er helt naturlig å fordele på husstand, synes jeg. Men man har jo også dobbel inntekt... man er to personer! og har med seg det nettverket man i utgangspunktet hadde (som man ville kjøpt gave til alene)...
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #16 Skrevet 19. oktober 2012 Får din mann gaver av din mor til jul og fødselsdag? Hvis ja, deler dere på 3, hvis nei, deler dere på 2 og hvis han bare får en liten symbolsk ting betaler dere bitte litt mer enn halvparten.
marsgutt 2013 Skrevet 19. oktober 2012 #17 Skrevet 19. oktober 2012 deles på 2, det er det samme hvis han hadde hatt en kjærste skulle ikke delt d på 4 da heller. her prøver han og spare seg noen kroner.
Gjest Gullguttene Skrevet 19. oktober 2012 #18 Skrevet 19. oktober 2012 Her deler vi alt på antall personer. Altså enig med din bror. Hvis barnas navn skulle stått på kortet da, hvordan ville du delt det da?
Gjest peacock Skrevet 19. oktober 2012 #19 Skrevet 19. oktober 2012 På to. Er man to må man kjøpe dobbelt opp av gaver siden man må kjøpe til to familier. Er helt naturlig å fordele på husstand, synes jeg. Så da mener du at den single skal betale ekstra siden de to andre har så mange andre gaver å kjøpe? Det henger ikke på greip siden de har to inntekter, en hver, og det single har en inntekt. Vel, man har dobbelt inntekt og dobbelt så mange gave og bruker således akkurat like stor del av inntekten på gaver. Her i huset står jeg for gaver til min del og samboeren min til sin del. Men selvfølgelig blir alle skrevet på kortet.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #20 Skrevet 19. oktober 2012 Her deler vi alt på antall personer. Altså enig med din bror. Hvis barnas navn skulle stått på kortet da, hvordan ville du delt det da? Barn betaler ikke.. for noe tull å dra inn i diskusjonen!
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #21 Skrevet 19. oktober 2012 Her er det mest normalt å dele pr husstand.
Gjest Gullguttene Skrevet 19. oktober 2012 #22 Skrevet 19. oktober 2012 Her deler vi alt på antall personer. Altså enig med din bror. Hvis barnas navn skulle stått på kortet da, hvordan ville du delt det da? Barn betaler ikke.. for noe tull å dra inn i diskusjonen! I vår husstand er barna også personer.
Gjest overlord Skrevet 19. oktober 2012 #23 Skrevet 19. oktober 2012 Enig med din bror. Dere er tre voksne mennesker.
Gjest overlord Skrevet 19. oktober 2012 #24 Skrevet 19. oktober 2012 Her deler vi alt på antall personer. Altså enig med din bror. Hvis barnas navn skulle stått på kortet da, hvordan ville du delt det da? Barn betaler ikke.. for noe tull å dra inn i diskusjonen! I vår husstand er barna også personer. Med egen inntekt?
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2012 #25 Skrevet 19. oktober 2012 På to. Er man to må man kjøpe dobbelt opp av gaver siden man må kjøpe til to familier. Er helt naturlig å fordele på husstand, synes jeg. Så da mener du at den single skal betale ekstra siden de to andre har så mange andre gaver å kjøpe? Det henger ikke på greip siden de har to inntekter, en hver, og det single har en inntekt. Vel, man har dobbelt inntekt og dobbelt så mange gave og bruker således akkurat like stor del av inntekten på gaver. Her i huset står jeg for gaver til min del og samboeren min til sin del. Men selvfølgelig blir alle skrevet på kortet. Hvis deres husstand betaler like mye som din single venninne pr. gave, og dere har dobbelt så mange venner som hun har, så blir utgiftene til gaver de samme pr. person.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå