Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #1 Skrevet 17. oktober 2012 jeg har vært sykmeldt i noen mnd nå pga høyt blodtrykk i sv.skapet. det har bare vært tull fra dag en pga manglende utbetalinger av sykepenger. jeg har levert alt de krever av papirer, men det stopper ett sted i prossessen når jeg leverer dem på nav. har havnet på etterskudd med regninger, brukt mye mastercard og går med konstant klump i magen for at det ikke skal komme penger fra nav. det er ingen system på utbetalingene, de har kommet den 5, 17, 1, 25. og det er vidt forskjellig utregnig hver gang, så jeg vet aldri hvor mye jeg får. har ringt dit sikkert 20 ganger. nå har jeg sendt søknad om foreldrepenger, og er bombesikker på at det ikke går i orden slik helt uten videre. hjelper ikke akuratt på blodtrykket å gå å konstant bekymre seg over økonomi. er jeg uheldig eller er det flere som sliter med det samme??
me_87 Skrevet 17. oktober 2012 #2 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg har alltid fått rett beløp og til rettspunkt.
<3 2G <3 Skrevet 17. oktober 2012 #3 Skrevet 17. oktober 2012 Så utrolig forskjellig vi kan behandles... Jeg har kun opplevd stikk motsatt. Får pengene til rett tid, alltid det jeg skal ha og ikke noe tull. Men nå skal jeg over på svangerskappenger og er spent om det går like fint.
Fire småtroll Skrevet 17. oktober 2012 #4 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg har aldri opplevd noe tull i det hele tatt, pengene kommer når de skal og det kommer riktig beløp.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #5 Skrevet 17. oktober 2012 Tror faktisk jeg har til gode at utbetalinger og utregninger fra nav har stemt noen gang. Etter mange og lange runder greier de det en periode, men er det endringer så skjærer det seg med en gang, og da er det på'an igjen.... :/ Så om jeg stoler på nav? he-he.... av erfaring, nei! Be om et møte med saksbehandleren din ansikt til ansikt, ikke bare kommuniser pr post eller mail eller telefon. Min erfaring er at de jobber bedre når de vet hvem det er de forholder seg til. Forklar situasjonen tydelig for dem og si at dette er et stressmoment som er med på å opprettholde (eller til og med øke!) ditt høye blodtrykk, noe som er risikofylt i et svangerskap, at sykemeldingen din er til for å forsøke å få det ned, ikke for at nav skal være medvirkende årsak til at det opprettholdes høyt pga rot fra deres side. Ikke legg noe mellom, klar tale er det eneste som hjelper hvis de først har begynt å rote. Lykke til med både nav og resten av svangerskapet!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #6 Skrevet 17. oktober 2012 takk for det #5 :-) hver gang jeg tar kontakt med dem så forstår de ingenting, å må sette meg i kontakt med nav forvaltning, har forstått det slik at det er ett hovedkontor i oslo.. bor i en mindre by 2 timer unna.. jeg sa det rett ut en gang at dette er belastende å forholde seg til, å da fikk jeg tilsvar at det var jo en "uheldig" situasjon å havne i. godt det ikke er like mye tull for alle.
Piny Skrevet 17. oktober 2012 #7 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg stoler definitvt ikke på de! Av maaange grunner, barn med diagnose, tull med svangerskaps penger og sykepenger osv osv.
Musemorbr / Skrevet 17. oktober 2012 #8 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg makter ikke engang fortelle min historie flere ganger, men de har null tillit hos meg.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #9 Skrevet 17. oktober 2012 Liten vits å få noen samtale på nav kontoret da det ikke er de som behandler sykepengesaken din og utbetalingen av penger - de har kun med oppfølging i forhold til sykepenger å gjøre. Det er forskjellig saksbehandlingstid i forskjellige fylker og utbetaling er avhengig av at alle papirer er på plass.. Sjekk heller med nav forvaltning hva det er med din sak som gjør at det blir tull og om det er noe du kan gjøre for å forhindre dette... Som hovedregel er det sånn at når inntektsoppysninger fra arbeidsgiver er på plass og dokumentasjon fra lege er på plass vil utbetaling skje forutsatt at din del D rekker å bli registrert før fristen. Blir den ikke det blir sykepengene kjørt på et annet tidspunkt og dermed kan utbetaling skje i litt i "rykk og napp"... Ser absolutt ingen grunn til at det skal bli trøbbel med din søknad om foreldrepenger pga dette da det er to forskjellige saksbehandlere som behandler disse sakene... (og noen ganger også to forskjellige kontorer) Send inn søknad 6 uker før start av permisjon, legg ved terminbekreftelse datert etter uke 26 og inntektsopplysninger fra arbeidsgiver så skulle alt gå helt glatt!! Hilsen ei av nav damene!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #10 Skrevet 17. oktober 2012 jeg ser heller ingen grunn til at ikke det skal gå i orden, verken med sykepenger eller med foreldrepenger. leverer inn alle nødvendige papirer hver mnd, men alikevell på mystisk vis så skjærer det seg på nav :-/ hvis alle som er sykmeldt må ringe dit like mye som meg,så skjønner jeg at det er lang behandlingstid der. håper du har rett navdame, krysser fingrene for at foreldrepengene kommer når de skal. håpløst å ha termin rett før jul, er noe som sier meg at jeg blir uten penger da... hi
Major HotLips Houlihan Skrevet 17. oktober 2012 #11 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg har aldri hatt noen grunn til å ikke stole på de. Selvsagt har det vært litt frustrasjoner her og der, men nav er et stort system og det er vel ikke alltid at ting går som smurt. Jeg har uansett alltid fått det jeg har krav på
3 er nok! Skrevet 17. oktober 2012 #12 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg har bare opplevd tull. Gidder ikke engang fortelle om alt, for ingen ville trodd meg uansett. Nav er vel de jeg stoler minst på i hele verden.
Jentene mine og jeg:) Skrevet 17. oktober 2012 #13 Skrevet 17. oktober 2012 Sitter i dette øyeblikk og venter på sykepenger og lurer på hvor mange måneder jeg skal være nødt til å gå uten lønn. Skal bli glad når jeg er tilbake i jobb om to uker, for da vet jeg at lønna kommer når den skal. Så får jeg bare vente og se om det dukker opp noen sykepenger. NAV har sagt hver gang jeg ringer at pengene er på vei, men nå er det snart gått seks uker...
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #14 Skrevet 17. oktober 2012 Stoler 0 på NAV dessverre! Var sykemeldt i ett år, i 7mnd måtte jeg ringe å purre på utbetalingene, ingen forsto hva som var galt, men det verste var at jeg måtte ringe flere ganger og til slutt bli skikkelig sint før pengene kom på konto......... Kanskje ikke så rart mange blir sinte på nav, er jo først da de reagerer...
Vogndilla Skrevet 17. oktober 2012 #15 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg orker heller ikke skrive hele min historie, men jeg stoler ikke på de i det hele tatt
Himmel og hav Skrevet 17. oktober 2012 #16 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg har alltid fått det jeg skal ha og til riktig tid, og har ingen grunn til å ikke stole på dem.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #17 Skrevet 17. oktober 2012 Det merkelige er at det svært ofte viser seg når folk tar kontakt med nav ang manglende sykepenger at a) arbeidsgiver har ikke levert inn inntektsopplysninger eller bruker har ikke levert inn del D. I tillegg er svært mange ikke oppmerksomme på at det er saksbehandlingstid på sykepenger, enkelte steder tar det opp til 6-7 uker fra man sender inn papirene før nav behandler saken... I noen få tilfeller viser det seg at forvaltningen som skal utbetale har gjort noe feil.. Men som sagt, hovedvekten av de som må vente må vente pga saksbehandlingstid eller for sent leverte inntektsopplysninger fra arbeidsgiver eller for sent levert del D.. Det sier seg vel selv at nav ikke kan foreta en utbetaling før man har alle papirer på plass i saken? Hilsen en annen nav dame..
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #18 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg har ikke hatt problemer med nav, møter alltid hyggelige folk på kontoret eller telefonen, jeg har fått det jeg skulle ca når jeg skulle... Har ingen grunn til å ikke stole på dem, jobber i helsevesenet og tar kritikk mot nav med en klype salt for jeg vet hvordan det er å jobbe i et stort og komplekst system der ofte brukeren ikke har så mye forståelse eller innsikt i hvordan ting fungerer..... Det er til stadighet klager på helsevesenet der jeg tenker at den som klager har liten peiling på hvordan leger/sykepleiere tenker og hva som ligger til grunn for avgjørelser og jeg antar sterkt at det samme gjelder for nav... I tillegg har en del folk liten tålmodighet til å høre etter når man forsøker å forklare hvordan ting fungerer og står heller på "rettighetene sine" heller enn å lytte til de som sitter på kompetansen....
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #19 Skrevet 17. oktober 2012 syns nav er raske til å finne bortforklaringer, skylder alltid på den D delen, selv om den er levert. har begynt å ta kopi av alt, for tror det meste blir brukt som dopapir når det kommer dit.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #20 Skrevet 17. oktober 2012 syns nav er raske til å finne bortforklaringer, skylder alltid på den D delen, selv om den er levert. har begynt å ta kopi av alt, for tror det meste blir brukt som dopapir når det kommer dit. Del D er ditt krav om sykepenger.. Om vi ikke får inn det hvordan skal vi vite om du har jobbet i perioden, eller tatt ut ferie, eller reist til utlandet??? Det er massevis av viktig informasjon som må være på plass for å behandle sykepengene dine og som tidligere nevnt, det ER saksbehandlingstid på dette - det er ikke sånn at det sitter nav ansatte klar til å hoppe på den neste del D som kommer inn for å få registrert den.. Det ligger bunkevis med del D som er kommet inn og man må nødvendigvis jobbe seg gjennom det som det er lengst tid siden kom inn.... Dermed må DIN del D vente..... Capice???
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #21 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg stoler ikke på nav et øyeblikk! Jeg har bare hatt tull med mine svangerskap og søknader om foreldrepenger som er utfylt i samarbeid med nav, og ikke en gang har det vært riktig! Itillegg jobber jeg i helsevesenet, og har hatt med nav å gjøre der mange ganger, og har ikke blitt imponert over behandlingen folk får. Hos vårt kontor er det i hvert fall kategoriske avslag, det er ingen mulighet for nav i sitt system til å støtte dette på noen som helst måte... Og uken etter (etter at de har snakket med et menneske som jeg har satt dem i kontakt med) er alt helt greit. Og sjefen sa på forhånd at dette var et område han kunne! Min erfaring med nav: du må vite på forhånd hva du har krav på eller kan søke på, ellers får du avslag uten at det er fundert på regelverket, men fordi de ansatte tror det. Jeg vet at det ikke er sånn alle plasser, men jeg er ganske oppgitt over vårt lokale kontor!!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #22 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg er arbeidsleder og har mye med NAV å gjøre...uheldigvis for halve dagene mine går til å ordne med "missforståelser" fra NAV sin side Misunner ikke de som må ha hjelp av NAV!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #23 Skrevet 17. oktober 2012 syns nav er raske til å finne bortforklaringer, skylder alltid på den D delen, selv om den er levert. har begynt å ta kopi av alt, for tror det meste blir brukt som dopapir når det kommer dit. Del D er ditt krav om sykepenger.. Om vi ikke får inn det hvordan skal vi vite om du har jobbet i perioden, eller tatt ut ferie, eller reist til utlandet??? Det er massevis av viktig informasjon som må være på plass for å behandle sykepengene dine og som tidligere nevnt, det ER saksbehandlingstid på dette - det er ikke sånn at det sitter nav ansatte klar til å hoppe på den neste del D som kommer inn for å få registrert den.. Det ligger bunkevis med del D som er kommet inn og man må nødvendigvis jobbe seg gjennom det som det er lengst tid siden kom inn.... Dermed må DIN del D vente..... Capice??? i all verden.. jeg sier jeg leverer d delen, det er det først jeg gjør etter jeg har vært hos legen å fått forlenget sykmelding. nå er jeg overbevist om at du jobber i nav, for du er så nedlatende og frekk i måten du snakker til andre på. hvilken utdannelse har dere egentlig??
Gjest Vicky Pollard Skrevet 17. oktober 2012 #24 Skrevet 17. oktober 2012 Men er det ikke slik at alle dok scannes nå da? Da gjelder vel dette også d- delen? Da er det jo veldig godt gjort og rote den bort, for scanning skal jo børe idiotsikkert Har selv fått peng når jeg skulle hatt.
Gjest Gullguttene Skrevet 17. oktober 2012 #25 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg stoler ikke på Nav. Da jeg hadde permisjon for to år siden brukte de godt over 100 dager på å utbetale foreldrepenger. Hadde heldigvis en grei sparekonto å leve på til de fikk ut fingeren. Jeg har vært delvis sykemeldt fra januar i år og frem til jeg nylig gikk ut i ny permisjon. Har ikke sett noe til sykepengene mine, har snakka med de et par ganger, men ingen som kan svare på når de kommer. Orker ikke krangle med de, de kan bare beholde penga mine. Heldigvis greide de å utbetale foreldrepengene til rett tid denne gangen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå