Gå til innhold

hva er jul for DEG?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Elise: bor du i Egersund/nærheten? Litt festlig, for jeg bor omlag 30-35 min unna.

Har flyttet hit for omlag 1 år siden og ALLE sier at jeg Må ha med meg julemarkedet i egersund!

 

For å svare på spørsmålet:

 

Julepynt og masse lys, røkelse og julesanger, julebaking og julemiddager!

gjerne også juleverksted med venner og kjente!

Jo mer jo bedre i julen altså :)

 

Jeg bor og 30-35 min unna egersund og alle har og fortalt meg etter at jeg flytta hit for 3 år siden at jeg mååå på julemarkedet i egersund (fortsatt ikke vært der...

Hvor bor du? sør eller nord?

Her bor jeg på Moi, værdens navle :P haha

Videoannonse
Annonse
Gjest amandine
Skrevet

Må ha ribbe (eller pinnekjøtt som det heiter på austlandet) med kålrabistappe og rødkål.

 

Ellers er eg ganske så fleksibel.

 

 

ribbe er vel strengt tatt gris, og pinnekjøtt er sau. vi bor på vestlandet og her pinnekjøtt mye brukt sammen med kålrabistappe, rødkål og poteter.

Ribbe kan like godt være det vi andre kaller pinnekjøtt, ribbe er jo ribbena, og de har jo sauer også. Mange steder på vestlandet er ribbe og pinnekjøtt det samme, de sier ribbe og svineribbe for å vite forskjell..Strengt tatt;-)
Skrevet

Her er det uten tvil ikke jul før lillejulaften. Når eldste er i barnehagen settet juletreet opp og lyd på (er hjemme i permisjon) huset er rent, julepynt er oppe sammen med masse lys, gode lukter å når hun å mann kommer hjem pynter vi å koser oss. Avslutter med spekemat sammen. Å når ungene sover fylles strøpene klare å jeg og mannen kryper i soffan å bare koser oss.

Skrevet

Jul for meg er,pinnekjøtt,Kurt Nilsen julecd,og julebrus!

Klementiner og juletre....på lille julaften,når treet er pyntet,de små i seng og grevinnen og hovmesteren går på NRK,da er det jul!:)

Skrevet

Må ha ribbe (eller pinnekjøtt som det heiter på austlandet) med kålrabistappe og rødkål.

 

Ellers er eg ganske så fleksibel.

 

 

ribbe er vel strengt tatt gris, og pinnekjøtt er sau. vi bor på vestlandet og her pinnekjøtt mye brukt sammen med kålrabistappe, rødkål og poteter.

Ribbe kan like godt være det vi andre kaller pinnekjøtt, ribbe er jo ribbena, og de har jo sauer også. Mange steder på vestlandet er ribbe og pinnekjøtt det samme, de sier ribbe og svineribbe for å vite forskjell..Strengt tatt;-)

 

ok. Her hadde ingen skjønt hva jeg mente om jeg hadde sagt at jeg skulle koke ribbe til julemiddagen. men nok om det. sikkert store lokale forskjeller. her steker vi i alle fall ribben og koker pinnene med kjøtt på.

Skrevet (endret)

Som for så mange andre så er jul for meg mykje knytt til smakar og dufter, som juletre (MÅ vere ekte), røykelse, "julemanna" (kakemenn), julebrus og mamma sine gode småkaker. Sjølve julaftan er det den vidunderlege og mektige lukta av fåreribbe, svineribbe, mør og kålrabistappe som gir meg julestemning.

 

I tillegg må det vere sjuarma lysestakar og stjerner i vindauga, små englar og nissar her og der, og sjølvsagt må eg sjå Tre Nøtter til Askepott på tv. Har fått med sambuaren min på å sjå filmen dei siste par åra, og han ler godt av korleis eg snakkar saman med Knut Risan på alle stemmene i filmen. ;)

 

Dette blir første jula eg er mamma, og det er kanskje ikkje mykje jenta mi får med seg denne jula, men eg gler meg til å skape tradisjonar saman med ho i åra framover.

 

Sidan sambuaren min er engelsk blei vi einige i fjor om at det 1. juledag blir servert full engelsk julemiddag. Eg synest det er kjekt at han får ta vare på sine juletradisjonar, og at jenta vår får ta del i begge land sine feiringar/tradisjonar. :)

Endret av Nordisk
Skrevet

Pinnekjøtt flere ganger i desember, lutefisk, dizzie tunes julemusikk (gla jul tror jeg den heter)

en gammel barnetvkalender skomakergata eller gyldne hale ( må se litt på det i desember da får jeg sikkelig julestemning)

 

røkelse, lage julekonfekt og julekaker med venner, gå på julekonsert, juletre og julegaveshopping er såå koselig :)

Skrevet

Jeg må ha lyskrans i vinduene, adventstaken med tente lys, Carolas Jul i Betlehem på anlegget, ribbe+sosisser, min mors julekaker og så masse tid sammen med familien min!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...