Gå til innhold

Misbruk av ordet Overgrep


Anbefalte innlegg

Gjest Heartbroken
Skrevet

Det er jeg som er HI i den andre tråden.

 

Jeg beklager om jeg har tråkket noen på tærne.

 

Men hvilket annet ord skulle jeg bruke??? For meg føles det ut som et overgrep hver gang jeg blir tatt på av mannen!! Nei, jeg er aldri blitt voldtatt eller blitt utsatt for incest, men det føles som et overgrep hver gang han tar på meg. Jeg grøsser inni meg, skjelver, må tørke munnen min hver gang han kysser meg. Blir kvalm. Og føler meg samtidig helt jævlig fordi jeg føler det slik!

 

Hvilket annet ord kan jeg bruke??

 

For meg føles det rett og slett ut som et overgrep. En som gjør noe mot meg som jeg selv ikke vil.

 

Men beklager igjen om jeg har tråkket noen på tærne. Ikke meningen, men jeg føler bare det jeg føler.

 

Du skal bruke det ordet som er riktig for deg, uavhengig av hva andres oppfatning av ordet er. Det er ingen som eier et ord :)

 

Enn hvis noen som har opplevd seksuelle overgrep kom til en annen og sa: det jeg opplevde er mye verre en hva du har opplevd, derfor er ikke det du har opplevd overgrep. Er det riktig?? Som sagt det er vedkommende det gjelder som avgjør hvilke begrep som er riktig for å forklare deres situasjon eller opplevelse.

Slutt å painte hele greia rosa. Hun dreit seg med å bruke fullstendig feil ord. Og ble irettesatt for det. NEI. hun kan eller kunne ikke bruke det ordet. handler ikke om eie eller ikke eie. Dette var rett og slett misbruk av et ord. Kom over det og kom videre.

 

Og dette har du fasiten på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har blitt utsatt for incest og voldtektsforsøk, men tar ikke nær av om noen bruker ordet overgrep for å kunne beskrive en følelse en sitter igjen med etter en hendelse..

Ingen eier et ord, hvis det er det ordet en ønsker å bruke så værsågod..

Som ei ovenfor sa..om en tar det så tungt så har en visse ting en bør bearbeide..

Jeg for min del anser meg som ferdig med min fortid og de hendelsene jeg har blitt utsatt for, fortiden eier ikke meg lengre, så jeg friker ikke ut om noen skulle benytte seg av ordet overgrep..

Får være grenser på hva en skal henge seg oppi..

Ingen somfriker ut. Det er bare snakk om å bruke et megastort ord for en knappenål.

 

Ordet "Overgrep" er ikke megastort, med mindre en gjør den til det selv og da har en noe å bearbeide ..

Beklager å si det. Men her tar du grundig feil. Ordet er veldig stort, sårt og viktig.

 

Nei, det er faktisk bare et ord. Og hvis man skal tenke sånn er det brått fryktelig mange ord man ikke kan bruke i frykt for å tråkke noen på tærne. Er nok bare du som har et litt usunt forhold til dette, kanskje du burde fått noe hjelp til å bearbeide det...?

Endret av EnBlå&ToRosa
Gjest Heartbroken
Skrevet

Det er jeg som er HI i den andre tråden.

 

Jeg beklager om jeg har tråkket noen på tærne.

 

Men hvilket annet ord skulle jeg bruke??? For meg føles det ut som et overgrep hver gang jeg blir tatt på av mannen!! Nei, jeg er aldri blitt voldtatt eller blitt utsatt for incest, men det føles som et overgrep hver gang han tar på meg. Jeg grøsser inni meg, skjelver, må tørke munnen min hver gang han kysser meg. Blir kvalm. Og føler meg samtidig helt jævlig fordi jeg føler det slik!

 

Hvilket annet ord kan jeg bruke??

 

For meg føles det rett og slett ut som et overgrep. En som gjør noe mot meg som jeg selv ikke vil.

 

Men beklager igjen om jeg har tråkket noen på tærne. Ikke meningen, men jeg føler bare det jeg føler.

Fordi du ikke sier fra at du ikke ønsker det. Du føøøøler det bare. Fatter du poenget ? Arrgg. Jeg blir så sint på deg.

herregud da. så fordi at hun ikker sier til personen at hun ikke ønsker at han skal gjøre dette så kan hun ikke føle seg overgrepet. nå blir jeg sint på deg. kansje hun ikke klarer og si i fra. jeg har vært utsatt for overgrep over flere år, og jeg sa ikke at jeg ikke ønsket at han skulle gjøre det. kan ikke jeg si d jeg heller da? jeg følte det jo som et overgrep. skal jeg da bruke ordet overtramp på min inntim sone i stede kansje?

Hun kan ikke det. Fordi han ikke vet eller tror han gjør noe galt. Den som misbrukte deg visste at dette var galt. Så jo du kan.

hvordan kan du avgjøre om hun kan bruke det eller ikke?

hvis hun føler det er et overgrep så har hun all rett til og bruke det. men hun burde gi beskjed til mannen om hvordan det følles for uten det får hun ikke gjort noe med den følelsen.

Nei, hun har ikke det. Orker ikke å forklare flere ganger. Men nei. Hun kan ikke bruke det ordet. Overgrep - handling mot deg selv eller andre gjort mot din vilje ( da ved at den som utfører handlingen vet at dette er mot din vilje ) ingenting over, ved siden av eller under. Det er ikke engang noe å diskutere. Hun kan IKKE. bruke ordet følese av overgrep i denne situasjonen.

 

Selvsagt kan hun bruke "følelse av overgrep"!

 

Hun sier jo ikke at mannen begår et overgrep, hun sier at hun FøLER det som et overgrep. Du ser forskjellen der?

 

Det handler om mangel på kommunikasjon. Hun føler ubehag ved at mannen berører henne, men har ikke gitt beskjed. Dermed er det IKKE et overgrep, iom at han ikke vet om motviljen hennes, men ingen kan fortelle henne hva hun skal føle.

 

Selv ikke du, så utrolig det nok høres for deg.

Skrevet

EN GANg FOR ALLE!!

 

Tror enkelte skal begynne å forstå at selv om du har mistet en arm, så er det kjipt å miste en finger. Selv om du har blitt voldtatt, så er det ikke greit å føle at det er et overgrep fra mannen eller noen andre. Selv om din mamma dør, så er det fremdeles synd i de som mister katten sin. Skjønner?

 

Jeg skjønner at ordet er sårt for deg. Og ja, det er et sterkt ord. Men vet du hva, jeg har aldri blitt voldtatt, men jeg har blitt tatt på av noen jeg ikke ønsket å bli tatt på. Noen mener det er overgrep, andre ikke. Det føltes som et overgrep for meg og da er det det for meg.

 

Dere som har opplevd værre ting kan ikke sitte på ordet og eie det! Det må få brukes av flere, og selv om du og andre har opplevd noe vondt, så må vi som også har opplevd noe vondt som var mindre alvorlig, vi må også få lov til å bruke ordet. Jeg syntes rett og slett det er respektløst av deg å komme å si at det er en krenkelse. All medfølelse for alt dere har opplevd, men dere er ikke de eneste, så rist av stockholmsyndromet. Det er ingen konkuranse om å opplevd værst ting. Når noen forteller om noe vondt de har opplevd, slutt å klag over at du har det så mye værre, for det hjelper ikke den som har vondt i utganspunktet. Jeg dritet i om andre har blitt voldtatt, for det gjør ikke "min eventuelle situasjon" bedre. At jeg ikke skal få bruke ordet overgrep som jeg vil, fordi jeg ikke har blitt voldtatt eller misbrukt like ille som andre, det syntes jeg er helt på trynet og flaut av dere.

Skrevet

EN GANg FOR ALLE!!

 

Tror enkelte skal begynne å forstå at selv om du har mistet en arm, så er det kjipt å miste en finger. Selv om du har blitt voldtatt, så er det ikke greit å føle at det er et overgrep fra mannen eller noen andre. Selv om din mamma dør, så er det fremdeles synd i de som mister katten sin. Skjønner?

 

Jeg skjønner at ordet er sårt for deg. Og ja, det er et sterkt ord. Men vet du hva, jeg har aldri blitt voldtatt, men jeg har blitt tatt på av noen jeg ikke ønsket å bli tatt på. Noen mener det er overgrep, andre ikke. Det føltes som et overgrep for meg og da er det det for meg.

 

Dere som har opplevd værre ting kan ikke sitte på ordet og eie det! Det må få brukes av flere, og selv om du og andre har opplevd noe vondt, så må vi som også har opplevd noe vondt som var mindre alvorlig, vi må også få lov til å bruke ordet. Jeg syntes rett og slett det er respektløst av deg å komme å si at det er en krenkelse. All medfølelse for alt dere har opplevd, men dere er ikke de eneste, så rist av stockholmsyndromet. Det er ingen konkuranse om å opplevd værst ting. Når noen forteller om noe vondt de har opplevd, slutt å klag over at du har det så mye værre, for det hjelper ikke den som har vondt i utganspunktet. Jeg dritet i om andre har blitt voldtatt, for det gjør ikke "min eventuelle situasjon" bedre. At jeg ikke skal få bruke ordet overgrep som jeg vil, fordi jeg ikke har blitt voldtatt eller misbrukt like ille som andre, det syntes jeg er helt på trynet og flaut av dere.

Skrevet

Følelse av overgrep må vere greit å bruke synes eg. Frå det generelle i hovudinnlegget er debatten gått inn på ein spesiell situasjon der den som har uttalt seg ikkje har kalt det ho er blitt utsett for eit overgrep, ho har sagt ho føler det som eit overgrep. Og det må vere legitimt å seie, vi andre kan ikkje bestemme kva ho skal føle i ein situasjon.

 

Men ein kan ha ei meining om kven som er offeret i situasjonen..

Skrevet

 

Dere som har opplevd værre ting kan ikke sitte på ordet og eie det! Det må få brukes av flere, og selv om du og andre har opplevd noe vondt, så må vi som også har opplevd noe vondt som var mindre alvorlig, vi må også få lov til å bruke ordet. Jeg syntes rett og slett det er respektløst av deg å komme å si at det er en krenkelse. All medfølelse for alt dere har opplevd, men dere er ikke de eneste, så rist av stockholmsyndromet. Det er ingen konkuranse om å opplevd værst ting. Når noen forteller om noe vondt de har opplevd, slutt å klag over at du har det så mye værre, for det hjelper ikke den som har vondt i utganspunktet. Jeg dritet i om andre har blitt voldtatt, for det gjør ikke "min eventuelle situasjon" bedre. At jeg ikke skal få bruke ordet overgrep som jeg vil, fordi jeg ikke har blitt voldtatt eller misbrukt like ille som andre, det syntes jeg er helt på trynet og flaut av dere.

 

Jeg tror du har misforstått kraftig begrepet "Stockholmsyndromet".

 

http://no.wikipedia....ckholmsyndromet

Skrevet

Dere som har opplevd værre ting kan ikke sitte på ordet og eie det! Det må få brukes av flere, og selv om du og andre har opplevd noe vondt, så må vi som også har opplevd noe vondt som var mindre alvorlig, vi må også få lov til å bruke ordet. Jeg syntes rett og slett det er respektløst av deg å komme å si at det er en krenkelse. All medfølelse for alt dere har opplevd, men dere er ikke de eneste, så rist av stockholmsyndromet. Det er ingen konkuranse om å opplevd værst ting. Når noen forteller om noe vondt de har opplevd, slutt å klag over at du har det så mye værre, for det hjelper ikke den som har vondt i utganspunktet. Jeg dritet i om andre har blitt voldtatt, for det gjør ikke "min eventuelle situasjon" bedre. At jeg ikke skal få bruke ordet overgrep som jeg vil, fordi jeg ikke har blitt voldtatt eller misbrukt like ille som andre, det syntes jeg er helt på trynet og flaut av dere.

 

Jeg tror du har misforstått kraftig begrepet "Stockholmsyndromet".

 

http://no.wikipedia....ckholmsyndromet

 

Ok. Beklager den. Du har rett. Men ikke heng deg mere opp i det slik at det blir en diskusjon av det OG..

Skrevet

Det er jeg som er HI i den andre tråden.

 

Jeg beklager om jeg har tråkket noen på tærne.

 

Men hvilket annet ord skulle jeg bruke??? For meg føles det ut som et overgrep hver gang jeg blir tatt på av mannen!! Nei, jeg er aldri blitt voldtatt eller blitt utsatt for incest, men det føles som et overgrep hver gang han tar på meg. Jeg grøsser inni meg, skjelver, må tørke munnen min hver gang han kysser meg. Blir kvalm. Og føler meg samtidig helt jævlig fordi jeg føler det slik!

 

Hvilket annet ord kan jeg bruke??

 

For meg føles det rett og slett ut som et overgrep. En som gjør noe mot meg som jeg selv ikke vil.

 

Men beklager igjen om jeg har tråkket noen på tærne. Ikke meningen, men jeg føler bare det jeg føler.

Fordi du ikke sier fra at du ikke ønsker det. Du føøøøler det bare. Fatter du poenget ? Arrgg. Jeg blir så sint på deg.

 

Herregud så teit. Så de som ikke har tatt til motmæle mot overgrepene har ikke lov å bruke ordet? De små barna som ikke kan ordet overgrep da og ikke vet hva som er rett?

 

Folk som må bestemme hva andres virkelighet er, gjør meg sint.

Har du lest hele tråden smarting ? Overgrep kan brukes dersom du blir utsatt for noe du ikke vil som gjerningsmannen vet er galt. Mannen hennes ante ikke.

 

For de første, ja jeg mener hun burde snakke med mannen sin. Men ved å utelukke de overgriperne "som ikke vet" så utelukker man en veldig stor gruppe. Jeg mener det er offerets tolkning som skal være avgjørende.

Vet de ikke så er det jo ikke overgrep.

 

Hva da der BARN begår overgrep? Det skjer, nemlig, fra barn helt ned i barnehagealder som tvinger andre og mindre barn til ting de ikke vil. I mange tilfeller forstår ikke disse hvor galt det de gjør er. Like fullt vil jeg kalle det overgrep.

 

Argumentene dine er rett og slett ikke gode nok her, selv om jeg kan forstå poenget ditt.

Skrevet

tror vi må bi enige om og være uenige i denne saken. for vi kommer ingen vei. hun som startet tråden skrev at det var en insult mot vi som faktisk har blitt overgrepet at noen bruker dette ordet. jeg klarer fint og snakke for meg selv og jeg ser ikke på det som noen insult at folk bruker ordet. det er nr folk skal sammenligne hvem som har hatt d værst at jeg blir det. for det er ikke noe som kan sammenlignes.

Skrevet

Jeg har blitt utsatt for incest og voldtektsforsøk, men tar ikke nær av om noen bruker ordet overgrep for å kunne beskrive en følelse en sitter igjen med etter en hendelse..

Ingen eier et ord, hvis det er det ordet en ønsker å bruke så værsågod..

Som ei ovenfor sa..om en tar det så tungt så har en visse ting en bør bearbeide..

Jeg for min del anser meg som ferdig med min fortid og de hendelsene jeg har blitt utsatt for, fortiden eier ikke meg lengre, så jeg friker ikke ut om noen skulle benytte seg av ordet overgrep..

Får være grenser på hva en skal henge seg oppi..

Ingen somfriker ut. Det er bare snakk om å bruke et megastort ord for en knappenål.

 

Ordet "Overgrep" er ikke megastort, med mindre en gjør den til det selv og da har en noe å bearbeide ..

Beklager å si det. Men her tar du grundig feil. Ordet er veldig stort, sårt og viktig.

 

Vel, da har vi ulike meninger om temaet, og for min del er det helt ok..

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Overgrep i seg selv er jo vidt spekter på, selv ble jeg utsatt for sexuelt overgrep, og tenker at overgrep er en ting, men det ligger i ordet som kommer forran ordet overgrep.

Men likevel mener jeg man skal være noe forsiktig ved bruk av dette ordet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...