Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #1 Skrevet 17. oktober 2012 Ikke bruk det dersom du ikke faktisk har blitt utsatt for overgrep. Finn et annet ord. Prøv ikke å sammenligne mangel av følelser for mannen, eksen , kjæresten osv. Md overgrep. Det er rett og slett en insult mot oss som faktisk har blitt utsatt for det. Du vet ikke hva overgrep er engang.
☆☆☆ Skrevet 17. oktober 2012 #2 Skrevet 17. oktober 2012 Hear, hear.. Er ikkje utsett for overgrep sjølv, men er sterkt imot å tømme ordet for innhald.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #3 Skrevet 17. oktober 2012 Må faktisk bare si meg enig med Hi her. Jeg har blitt utsatt for seksuelt overgrep. Jeg skjønner poenget med tråden. Var vel i forhold til hun med mannen som kom borti rompa hennes? Uansett. Overgrep er ikke et ord man tuller med. Og uansett så kan ikke det hun føler engang begynne å sammenlignes med overgrep. Det er helt latterlig at en her forsvarer bruken av dette ordet i denne situasjonen.
Major HotLips Houlihan Skrevet 17. oktober 2012 #4 Skrevet 17. oktober 2012 Overgrep betyr krenkelse som igjen kan være så mangt. Hva du legger i betydningen kan være ulikt hva andre legger i ordet. I Jesper Juul's bok "Ditt kompetente barn" brukes begrepet overgrep i mange sammenhenger, ikke bare i situasjoner som er direkte skadelig for barn.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #5 Skrevet 17. oktober 2012 Overgrep betyr krenkelse som igjen kan være så mangt. Hva du legger i betydningen kan være ulikt hva andre legger i ordet. I Jesper Juul's bok "Ditt kompetente barn" brukes begrepet overgrep i mange sammenhenger, ikke bare i situasjoner som er direkte skadelig for barn. Det blir uansett helt forferdelig feil å sammnligne hennes situasjon med et overgrep. Vis litt skjønn.
Major HotLips Houlihan Skrevet 17. oktober 2012 #6 Skrevet 17. oktober 2012 Overgrep betyr krenkelse som igjen kan være så mangt. Hva du legger i betydningen kan være ulikt hva andre legger i ordet. I Jesper Juul's bok "Ditt kompetente barn" brukes begrepet overgrep i mange sammenhenger, ikke bare i situasjoner som er direkte skadelig for barn. Det blir uansett helt forferdelig feil å sammnligne hennes situasjon med et overgrep. Vis litt skjønn. Hvem hennes?
Musemorbr / Skrevet 17. oktober 2012 #7 Skrevet 17. oktober 2012 Personlig tar jeg det ikke så tungt. Gjorde jeg det, tror jeg at jeg hadde trengt hjelp til å bearbeide visse ting. At noen bruker ordet feil, trenger ikke bety noe. Det er som når folk sier de hater, der en mer korrekt måte å uttrykke seg på ville være å si at de misliker, eller avskyr. Mennesker ser ting forskjellig, og for en som er så heldig å ikke ha følt et overgrep på kroppen, er det nok veldig lett å ty til å bruke det ordet litt for fort. Dersom hun hadde sagt at hun faktisk mente dette var et overgrep, ville jeg vært den første til å reagere, men ikke når hun i realiteten bare leter etter et ord sterkt nok til å forklare sin motvilje.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #8 Skrevet 17. oktober 2012 Må faktisk bare si meg enig med Hi her. Jeg har blitt utsatt for seksuelt overgrep. Jeg skjønner poenget med tråden. Var vel i forhold til hun med mannen som kom borti rompa hennes? Uansett. Overgrep er ikke et ord man tuller med. Og uansett så kan ikke det hun føler engang begynne å sammenlignes med overgrep. Det er helt latterlig at en her forsvarer bruken av dette ordet i denne situasjonen. Nja, hvis situasjonen er slik at hun sier at han ikke skal ta på kroppen hennes, og han gjør det likevel, er det nærmere overgrep enn om han bare tilfeldigvis kom borti. Men likevel... Har vært i et forhold selv der mannen tok seg til rette og om han ikke fikk sex, gjorde han det med makt. Han pleide dessuten å klå på meg når jeg sa jeg ikke ville at han skulle gjøre det, og da mener jeg at han burde slutte med en gang jeg sier det. Fikk helt avsmak for mannen, så jeg kan godt forstå HI i den andre tråden hvis det er slik som jeg forstår det. Hun sa også bare at det FøLES som overgrep. Hun sier jo rett ut at hun tror hun er gal siden det føles slik. Men er enig i at overgrep er et for sterkt ord å bruke. Blir liksom litt uskyldiggjøring av skikkelig alvorlige overgrep, så sånn sett er jeg enig med HI i denne tråden.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #9 Skrevet 17. oktober 2012 Personlig tar jeg det ikke så tungt. Gjorde jeg det, tror jeg at jeg hadde trengt hjelp til å bearbeide visse ting. At noen bruker ordet feil, trenger ikke bety noe. Det er som når folk sier de hater, der en mer korrekt måte å uttrykke seg på ville være å si at de misliker, eller avskyr. Mennesker ser ting forskjellig, og for en som er så heldig å ikke ha følt et overgrep på kroppen, er det nok veldig lett å ty til å bruke det ordet litt for fort. Dersom hun hadde sagt at hun faktisk mente dette var et overgrep, ville jeg vært den første til å reagere, men ikke når hun i realiteten bare leter etter et ord sterkt nok til å forklare sin motvilje. Forstår godt hva du mener. Men det er noe veldig sensitivt over akuratt det ordet. Og mange av de som har blitt utsatt. Føler vel at hun burde brukt et annet ord. At overgrep er et ord forbeholdt de som faktisk har blitt utsatt for det.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #10 Skrevet 17. oktober 2012 Må faktisk bare si meg enig med Hi her. Jeg har blitt utsatt for seksuelt overgrep. Jeg skjønner poenget med tråden. Var vel i forhold til hun med mannen som kom borti rompa hennes? Uansett. Overgrep er ikke et ord man tuller med. Og uansett så kan ikke det hun føler engang begynne å sammenlignes med overgrep. Det er helt latterlig at en her forsvarer bruken av dette ordet i denne situasjonen. Nja, hvis situasjonen er slik at hun sier at han ikke skal ta på kroppen hennes, og han gjør det likevel, er det nærmere overgrep enn om han bare tilfeldigvis kom borti. Men likevel... Har vært i et forhold selv der mannen tok seg til rette og om han ikke fikk sex, gjorde han det med makt. Han pleide dessuten å klå på meg når jeg sa jeg ikke ville at han skulle gjøre det, og da mener jeg at han burde slutte med en gang jeg sier det. Fikk helt avsmak for mannen, så jeg kan godt forstå HI i den andre tråden hvis det er slik som jeg forstår det. Hun sa også bare at det FøLES som overgrep. Hun sier jo rett ut at hun tror hun er gal siden det føles slik. Men er enig i at overgrep er et for sterkt ord å bruke. Blir liksom litt uskyldiggjøring av skikkelig alvorlige overgrep, så sånn sett er jeg enig med HI i denne tråden. Dette var en veldig bra måte å forklare dette på. Takk.
☆☆☆ Skrevet 17. oktober 2012 #11 Skrevet 17. oktober 2012 Må faktisk bare si meg enig med Hi her. Jeg har blitt utsatt for seksuelt overgrep. Jeg skjønner poenget med tråden. Var vel i forhold til hun med mannen som kom borti rompa hennes? Uansett. Overgrep er ikke et ord man tuller med. Og uansett så kan ikke det hun føler engang begynne å sammenlignes med overgrep. Det er helt latterlig at en her forsvarer bruken av dette ordet i denne situasjonen. Nja, hvis situasjonen er slik at hun sier at han ikke skal ta på kroppen hennes, og han gjør det likevel, er det nærmere overgrep enn om han bare tilfeldigvis kom borti. Men likevel... Har vært i et forhold selv der mannen tok seg til rette og om han ikke fikk sex, gjorde han det med makt. Han pleide dessuten å klå på meg når jeg sa jeg ikke ville at han skulle gjøre det, og da mener jeg at han burde slutte med en gang jeg sier det. Fikk helt avsmak for mannen, så jeg kan godt forstå HI i den andre tråden hvis det er slik som jeg forstår det. Hun sa også bare at det FøLES som overgrep. Hun sier jo rett ut at hun tror hun er gal siden det føles slik. Men er enig i at overgrep er et for sterkt ord å bruke. Blir liksom litt uskyldiggjøring av skikkelig alvorlige overgrep, så sånn sett er jeg enig med HI i denne tråden. Det du skisserar her fell innafor omgrepet overgrep..
Major HotLips Houlihan Skrevet 17. oktober 2012 #12 Skrevet 17. oktober 2012 Overgrep betyr krenkelse som igjen kan være så mangt. Hva du legger i betydningen kan være ulikt hva andre legger i ordet. I Jesper Juul's bok "Ditt kompetente barn" brukes begrepet overgrep i mange sammenhenger, ikke bare i situasjoner som er direkte skadelig for barn. Det blir uansett helt forferdelig feil å sammnligne hennes situasjon med et overgrep. Vis litt skjønn. Hvem hennes? Nå skjønner jeg, hadde ikke lest den andre tråden. Men det er jo ikke snakk om å sammenligne, det er jo bare snakk om å bruke et begrep. Viktig å skille på det. Det er vedkommende det gjelder som må avgjøre hvilket begrep som er rett å bruke for å forklare deres situasjon, andre kan ikke komme og sii at deres oppfatning av virkeligheten ikke er rett. Det blir det samme som med mobbing, hvem er det som avgjør om det er mobbing? Mobberen eller mobbeofret? Selv om mobberen bare tulla litt, så er det opplevelsen til mobbeofret som er virkeligheten.
Musemorbr / Skrevet 17. oktober 2012 #13 Skrevet 17. oktober 2012 Man kan ikke la et ord vær forbeholdt de som har opplevd det. Senest i går hørte jeg en fjortis si "jeg får angst av deg". Naturligvis var det også feil bruk av ordet, men det blir temmelig dumt om man skal være språkpoliti og fortelle at man synes kun de son virkelig har angst skal få bruke ordet.
O`Neill Skrevet 17. oktober 2012 #14 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg har blitt utsatt for incest og voldtektsforsøk, men tar ikke nær av om noen bruker ordet overgrep for å kunne beskrive en følelse en sitter igjen med etter en hendelse.. Ingen eier et ord, hvis det er det ordet en ønsker å bruke så værsågod.. Som ei ovenfor sa..om en tar det så tungt så har en visse ting en bør bearbeide.. Jeg for min del anser meg som ferdig med min fortid og de hendelsene jeg har blitt utsatt for, fortiden eier ikke meg lengre, så jeg friker ikke ut om noen skulle benytte seg av ordet overgrep.. Får være grenser på hva en skal henge seg oppi..
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #15 Skrevet 17. oktober 2012 Overgrep betyr krenkelse som igjen kan være så mangt. Hva du legger i betydningen kan være ulikt hva andre legger i ordet. I Jesper Juul's bok "Ditt kompetente barn" brukes begrepet overgrep i mange sammenhenger, ikke bare i situasjoner som er direkte skadelig for barn. Det blir uansett helt forferdelig feil å sammnligne hennes situasjon med et overgrep. Vis litt skjønn. Hvem hennes? Nå skjønner jeg, hadde ikke lest den andre tråden. Men det er jo ikke snakk om å sammenligne, det er jo bare snakk om å bruke et begrep. Viktig å skille på det. Det er vedkommende det gjelder som må avgjøre hvilket begrep som er rett å bruke for å forklare deres situasjon, andre kan ikke komme og sii at deres oppfatning av virkeligheten ikke er rett. Det blir det samme som med mobbing, hvem er det som avgjør om det er mobbing? Mobberen eller mobbeofret? Selv om mobberen bare tulla litt, så er det opplevelsen til mobbeofret som er virkeligheten. Man kan ikke la et ord vær forbeholdt de som har opplevd det. Senest i går hørte jeg en fjortis si "jeg får angst av deg". Naturligvis var det også feil bruk av ordet, men det blir temmelig dumt om man skal være språkpoliti og fortelle at man synes kun de son virkelig har angst skal få bruke ordet. Spesifikt om ordet overgrep så har man litt rett på det jo. Akuratt dette ordet.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #16 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg har blitt utsatt for incest og voldtektsforsøk, men tar ikke nær av om noen bruker ordet overgrep for å kunne beskrive en følelse en sitter igjen med etter en hendelse.. Ingen eier et ord, hvis det er det ordet en ønsker å bruke så værsågod.. Som ei ovenfor sa..om en tar det så tungt så har en visse ting en bør bearbeide.. Jeg for min del anser meg som ferdig med min fortid og de hendelsene jeg har blitt utsatt for, fortiden eier ikke meg lengre, så jeg friker ikke ut om noen skulle benytte seg av ordet overgrep.. Får være grenser på hva en skal henge seg oppi.. Ingen somfriker ut. Det er bare snakk om å bruke et megastort ord for en knappenål.
☆☆☆ Skrevet 17. oktober 2012 #17 Skrevet 17. oktober 2012 Man kan ikke la et ord vær forbeholdt de som har opplevd det. Senest i går hørte jeg en fjortis si "jeg får angst av deg". Naturligvis var det også feil bruk av ordet, men det blir temmelig dumt om man skal være språkpoliti og fortelle at man synes kun de son virkelig har angst skal få bruke ordet. Ein kan ikkje bestemme kva andre skal gjere, men ein står fritt til å uttrykke misnøye med feil bruk av ord. Eg likar dårleg at folk vatnar ut kraftord som hat og kjærleik, og kan godt seie det når det vert gjort. Eg mislikar også den stadige feilbruken av uttrykket "i forhold til", men det er ikkje noko eg gidd å påpeike (ville ikkje hatt tid til anna då, så utbredt som det er). Det er berre ein bagatell i forhold til (!) denne stadige utvatninga av omgrep..
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #18 Skrevet 17. oktober 2012 Man kan ikke la et ord vær forbeholdt de som har opplevd det. Senest i går hørte jeg en fjortis si "jeg får angst av deg". Naturligvis var det også feil bruk av ordet, men det blir temmelig dumt om man skal være språkpoliti og fortelle at man synes kun de son virkelig har angst skal få bruke ordet. Ein kan ikkje bestemme kva andre skal gjere, men ein står fritt til å uttrykke misnøye med feil bruk av ord. Eg likar dårleg at folk vatnar ut kraftord som hat og kjærleik, og kan godt seie det når det vert gjort. Eg mislikar også den stadige feilbruken av uttrykket "i forhold til", men det er ikkje noko eg gidd å påpeike (ville ikkje hatt tid til anna då, så utbredt som det er). Det er berre ein bagatell i forhold til (!) denne stadige utvatninga av omgrep.. Helt ærlig. Og ikke mednigen å kuppe tråden. Men når er det riktig å bruke i forhold til? Føler meg ikke så smart nå. :-/
O`Neill Skrevet 17. oktober 2012 #19 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg har blitt utsatt for incest og voldtektsforsøk, men tar ikke nær av om noen bruker ordet overgrep for å kunne beskrive en følelse en sitter igjen med etter en hendelse.. Ingen eier et ord, hvis det er det ordet en ønsker å bruke så værsågod.. Som ei ovenfor sa..om en tar det så tungt så har en visse ting en bør bearbeide.. Jeg for min del anser meg som ferdig med min fortid og de hendelsene jeg har blitt utsatt for, fortiden eier ikke meg lengre, så jeg friker ikke ut om noen skulle benytte seg av ordet overgrep.. Får være grenser på hva en skal henge seg oppi.. Ingen somfriker ut. Det er bare snakk om å bruke et megastort ord for en knappenål. Ordet "Overgrep" er ikke megastort, med mindre en gjør den til det selv og da har en noe å bearbeide ..
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #20 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg har blitt utsatt for incest og voldtektsforsøk, men tar ikke nær av om noen bruker ordet overgrep for å kunne beskrive en følelse en sitter igjen med etter en hendelse.. Ingen eier et ord, hvis det er det ordet en ønsker å bruke så værsågod.. Som ei ovenfor sa..om en tar det så tungt så har en visse ting en bør bearbeide.. Jeg for min del anser meg som ferdig med min fortid og de hendelsene jeg har blitt utsatt for, fortiden eier ikke meg lengre, så jeg friker ikke ut om noen skulle benytte seg av ordet overgrep.. Får være grenser på hva en skal henge seg oppi.. Ingen somfriker ut. Det er bare snakk om å bruke et megastort ord for en knappenål. Ordet "Overgrep" er ikke megastort, med mindre en gjør den til det selv og da har en noe å bearbeide .. Beklager å si det. Men her tar du grundig feil. Ordet er veldig stort, sårt og viktig.
☆☆☆ Skrevet 17. oktober 2012 #21 Skrevet 17. oktober 2012 Man kan ikke la et ord vær forbeholdt de som har opplevd det. Senest i går hørte jeg en fjortis si "jeg får angst av deg". Naturligvis var det også feil bruk av ordet, men det blir temmelig dumt om man skal være språkpoliti og fortelle at man synes kun de son virkelig har angst skal få bruke ordet. Ein kan ikkje bestemme kva andre skal gjere, men ein står fritt til å uttrykke misnøye med feil bruk av ord. Eg likar dårleg at folk vatnar ut kraftord som hat og kjærleik, og kan godt seie det når det vert gjort. Eg mislikar også den stadige feilbruken av uttrykket "i forhold til", men det er ikkje noko eg gidd å påpeike (ville ikkje hatt tid til anna då, så utbredt som det er). Det er berre ein bagatell i forhold til (!) denne stadige utvatninga av omgrep.. Helt ærlig. Og ikke mednigen å kuppe tråden. Men når er det riktig å bruke i forhold til? Føler meg ikke så smart nå. :-/ Når ein samanliknar noko er "i forhold til" grei skuring. Når ein kan seie "når det gjeld", "når det kjem til" osv er det feil. Ein utbredt feil som oppstod då folk lærte engelsk.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #22 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg forstår HI i den andre tråden jeg. Har selv vært sammen med en psykopat som på mange måter "tok seg til rette" når han ikke fikk det som han ville. Har også blitt utsatt for overgrep som barn, og jeg kjente igjen den følelsen. Det går på at jeg ikke vil, men du gjør det likevel. Det er et overtramp i min intimsone, og jeg er ikke med på det. Når det gikk mot slutten i forholdet fikk jeg gåsehud og ble fysisk dårlig når han tok på meg. Det føltes som et overgrep bare han strøyk meg på ryggen og jeg fikk lyst å spy.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #23 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg forstår HI i den andre tråden jeg. Har selv vært sammen med en psykopat som på mange måter "tok seg til rette" når han ikke fikk det som han ville. Har også blitt utsatt for overgrep som barn, og jeg kjente igjen den følelsen. Det går på at jeg ikke vil, men du gjør det likevel. Det er et overtramp i min intimsone, og jeg er ikke med på det. Når det gikk mot slutten i forholdet fikk jeg gåsehud og ble fysisk dårlig når han tok på meg. Det føltes som et overgrep bare han strøyk meg på ryggen og jeg fikk lyst å spy. ja, men han gjorde dette med vitende vilje. Her var det snakk om at han kom borti henne. Sjønner du forskjellen? Ps. Det din x gjorde var overgrep dersom du selv ikke ville han skulle gjøre det.
lille sprelle Skrevet 17. oktober 2012 #24 Skrevet 17. oktober 2012 Det er så mange ord som blir brukt som er for "store" i forhold til hva det dreier seg om. Pressen har vel litt skyld i dette. Når det gjelder overgrep, så kan det være mye annet enn seksuelle overgrep. MEN jeg er enig med HI om at overgrep blir brukt altfor lett om så mangt. ihht bokmåldsordboka er et overgrep :inngrep i, krenking av andres rettigheter
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #25 Skrevet 17. oktober 2012 Det er jeg som er HI i den andre tråden. Jeg beklager om jeg har tråkket noen på tærne. Men hvilket annet ord skulle jeg bruke??? For meg føles det ut som et overgrep hver gang jeg blir tatt på av mannen!! Nei, jeg er aldri blitt voldtatt eller blitt utsatt for incest, men det føles som et overgrep hver gang han tar på meg. Jeg grøsser inni meg, skjelver, må tørke munnen min hver gang han kysser meg. Blir kvalm. Og føler meg samtidig helt jævlig fordi jeg føler det slik! Hvilket annet ord kan jeg bruke?? For meg føles det rett og slett ut som et overgrep. En som gjør noe mot meg som jeg selv ikke vil. Men beklager igjen om jeg har tråkket noen på tærne. Ikke meningen, men jeg føler bare det jeg føler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå