Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #1 Skrevet 16. oktober 2012 Hva er forskjellen ? Har tenkt at de som skriver katastrofekeisersnitt vil ha det til å høre ekstra dramatisk ut...
Marjoriee Dawes Skrevet 16. oktober 2012 #2 Skrevet 16. oktober 2012 Aner ikke, men regner med at hastesnitt er ett uventet snitt som ikke er akutt livstruende, mens katastrofesnitt så er det bare sekunder om og gjøre, og ekstrem fare for både mor og barn.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #3 Skrevet 16. oktober 2012 Et katastrofesnitt er veldig dramatisk, da står det om sekunder og enten barnets eller morens liv er i fare. Da trykkes alt av alarmknapper inn og det løpes i korridorene, mor blir lagt rett i narkose og magen kuttes opp uten noen form for forberedelser. Det tar bare noen få minutter fra alarmknappen trykkes på til ungen er ute. Et hastesnitt tas når de ser at fødselen bør skje med snitt istedenfor vaginalt midt under fødselen. Som regel er det ingen bråhast og mor blir trillet til operasjonssalen, får spinalbedøvelse og er våken under snittet. Magen blir barbert og renset før de kutter så faren for infeksjon minskes osv. Jeg har hatt hastesnitt og det var det lite dramatikk med, var bare sånn at ungen ikke kom ut av seg selv. Venninnen min hadde katastrofesnitt, da forsvant fosterlyden og ungen måtte ut med EN GANG! Tok drøye nesten 7 min fra alarmen gikk til ungen var ute i en helt annen etasje på sykehuset, da går det fort altså, pappaen sto igjen og ante ikke hvor de ble av... Ungen ble likevel hjerneskadet pga oksygenmangelen.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #4 Skrevet 16. oktober 2012 Hva er forskjellen ? Har tenkt at de som skriver katastrofekeisersnitt vil ha det til å høre ekstra dramatisk ut... Det var ganske dramatisk den gangen jeg hadde katastrofekeisersnitt. Jeg fikk plutselig hjertestans, og har fått høre at det tok under fem minutter før alarmen gikk til barnet var ute. Rakk ikke operasjonsstua engang, så han ble født i et vanlig undersøkelsesrom, der mannen min ble dyttet inn på badet uten noen nærmere beskjed. Det står katastrofekeisersnitt i journalen min. Vil tro det ikke er like dramatisk når den fødende får beskjed om at de skal kjøre forsiktig opp til operasjonsstua før ungen skal tas med keisersnitt, gjerne fremdeles med epidural. Den fødende får iallefall vite om det før hun får narkose.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #5 Skrevet 16. oktober 2012 Da fant jeg ut at jeg hadde katasrofesnitt. Løp avgårde med senga, ble lagt i narkose og barnefar sto plutselig alene i fødestua og ante ikke hva som skjedde. Han sto der i ca 10 min før noen kom og sa at her kan du ikke være, det ser ut som et slaktehus. Var visst veldig mye blod siden de hadde prøvd både vakum og tang. Selv aner jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #6 Skrevet 16. oktober 2012 Da hadde visst jeg også et katastrofekeisersnitt :-/ Godt jeg ikke visste det den gangen da :-) Full narkose... Har alltid kalt det hastekeisersnitt jeg... Opplevde det ikke som dramatisk, men det vet jeg at mannen min gjorde... Hmm...
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #7 Skrevet 16. oktober 2012 Jeg hadde hasteKS, og det gikk en time fra de bestemte seg for keisersnitt til jeg lå på operasjonsbordet Så jeg ble trillet ned fra fødeavdelingen til operasjonsavdelingen pluss at de brukte sin tid ellers før det Alt gikk bra. Katastrofesnitt skjer ekstremt fort, og der og da. På rommet den fødende ligger på allerede. Her er det snakk om minutter og sekunder for å redde liv. Hos meg var det at fostervannet var misfarget, hjertelyden ustabil dersom jeg ikke lå på en viss måte i sengen, og at jeg ikke hadde rier selv. Og de kunne ikke sette drypp for å øke riene pga hjertelydens jojo-oppførsel. Vannet hadde gått over ett døgn før, så noe måtte skje Jeg hadde full narkose, for epiduralen var satt av en overtrett lege og virket dermed ikke. Han satt bak meg og sa han slet fordi han nettopp hadde jobbet 24 timer og det uten søvn........ Ikke rart han bommet
Nille 76 Skrevet 16. oktober 2012 #8 Skrevet 16. oktober 2012 Hva er forskjellen ? Har tenkt at de som skriver katastrofekeisersnitt vil ha det til å høre ekstra dramatisk ut... Unnskyld meg men går det ann å tro så stygt om folk? Herregud. Hilsen ei med et veldig lite frivillig katastrofesnitt bak seg. Det er ikke særlig gøy å våkne fra narkosen å ikke ane om babyen fortsatt lever skal jeg si deg.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #9 Skrevet 16. oktober 2012 Jeg har hatt hastesnitt, det pga barnet uventet lå i seteleie og jeg fikk dermed ikke føde vaginalt. Fikk spinalbedøvelse Ei jeg kjenner har hatt katastrofesnitt. Hun ble kjørt rett på sykehus, fikk narkose da barnet måtte ut så fort som mulig.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #10 Skrevet 16. oktober 2012 Kjenner jeg er veldig glad for at det ble "bare" hastesnitt på meg. Fra overlegen sa at nå blir det keisersnitt til barnet kom ut tok det 30 minutter. Det høres veldig skremmende ut med katastrofesnitt.
My-77 Skrevet 16. oktober 2012 #11 Skrevet 16. oktober 2012 Jeg har hørt at hasteKS betyr i regel at ungen skal være ute i løpet av 30 min fra det at legen beslutter at det blir KS. Katastrofekeisersnitt er fristen 10 min. Det er en vesensforskjell. Har opplevd hasteKS selv og kjenner folk som har vært med på KatastrofeKS med måpende far.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #12 Skrevet 16. oktober 2012 Hva er forskjellen ? Har tenkt at de som skriver katastrofekeisersnitt vil ha det til å høre ekstra dramatisk ut... Jeg hadde katastrofesnitt, fra start (alarmen går til barnet var ute gikk det 2 min. Da hadde jeg blitt løpt til heisen og opp (eller var det ned) et par timer husker de ropte til de som var på vei inn i heisen at de måtte bare komme seg ut mens de løp med senga i full fart. Hivi meg over på operasjonsbordet, fikk satt kateter og sånn når i handa (samtidig sto en på hver sted) narkose og babyn var ute. Det var barnets liv det sto om når alarmen gikk, barnet klarte seg fint, jeg døde nesten på operasjonsbordet. Mye kan gå galt under slike snitt. hastesnitt er vel mer når de ser at her må vi ha snitt denne fødselen vil kunne skade mor/barnet for mye. men det ikke er snakk om at det må gjøres her og nå men kan plasseres inn i køen. Da jeg skulle ha mitt andre barn ble det med planlagt ks, rett etter spinalbedøvelsen var satt kom det noen inn å lurte på om de nådde før for det var en mor som måtte ha hastesnitt. men siden den var satt kom jeg først og ho fikk være nestemann i køen. Det sto altså ikke om liv der og da selv om de hadde oppdaget at hun trengte ks isteden for vanlig fødsel.
Musemora Skrevet 16. oktober 2012 #13 Skrevet 16. oktober 2012 Katastrofesnitt skjer på opr stua, ikke på føden. Mor har alltid narkose, far får ikke være med. Barnet er ute ca 7 min etter alarmlnappen er trykket inn, da mor først skal ha to store nåler i armen. Gynekologen skal ikke beg før tuben er nede i lungene til mor, ellers kan det bli trøbbel med å få i mor oksygen og da går det ille. Mor har alltid førsteprioritet.
4Hjerter Skrevet 16. oktober 2012 #14 Skrevet 16. oktober 2012 Uff får helt vondt!!! Hadde katastrofekeisersnitt for snart 10 år siden...men det sitter som støpt i minnet!! .. som en over skriver var det rene slakterhuset ja, misslykket vakumforsøk og totalruptur -revnet fra a til å.. og blodet sprutet. Så lyset før jeg svimte av pga blodtapet (trodde jeg døde!) våknet et døgn senere.... Lå med kanyler inn i halsårene. Aner ikke hvorfor og fryktelig ekkelt. gikk jo bra siden både jeg og baby overlevde, men ett grusomt minne i dag! Hastesnitt tror jeg blir utført når ting ikke går som det skal under fødsel, men at det ikke er fare for liv.. Tror ikke mange bruker "katastrofekeisersnitt" for å overdrive eller smøre på:-)
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #15 Skrevet 16. oktober 2012 Jeg har hatt hastesnitt der det sto om livet. Årsaken til at det ikke ble gjort på sju minutter er at jeg ikke var i fødsel, men hadde truende eklampsi og ble grundig overvåket mend jeg fikk epidural og ble preppet. Tilstanden etterpå viste at det var på hengende håret... Ei med planlagt KS hadde nok blitt kastet ut av operasjonssalen da, men fordi det alt var bestemt to timer før ble det et hastesnitt de hadde ikke en gang tid til å vente på at epiduralen virket..
4Hjerter Skrevet 16. oktober 2012 #16 Skrevet 16. oktober 2012 Fikk ikke sagt det helt som jeg skulle.. Skjønner at hastesnitt blir utført også pga fare for liv- men ikke like akutt! Barnet mitt var dødt da det ble tatt ut, 3,5 min etter jeg besvimte.Det sto om sekunder! opprasjon ble utført usterilt, uten kateter. Etter gjennopplivingen ble det konstatert cp, på 6 ukerskontrollen mente de å se tydelig tegn på at det barnelege/anestesilege/gynekolog hadde sagt stemte. Altså at barnet vårt hadde vært død så lenge at hjernen hadde tatt skade. Vi ble fulgt nøye opp i ett år og først da fikk vi vite at alt var normalt. Jeg var alvorlig syk i mnder etter fødsel pga innfeksjoner og måtte reopperese nedentil + i magen..
<3 mine søte små<3 Skrevet 16. oktober 2012 #17 Skrevet 16. oktober 2012 jeg har hatt 2 haste ks. ved begge fødslene så hadde jeg treg framgang. på 12 timer hadde jeg bare fått en cm åpning. på halv annet døgn hadde jeg 4 cm. dette med gode rier og drypp uten epi ( legen bomma). dette var på første. andre hadde jenta jojo hjerterytme, når jeg hadde rier gikk dn ned i 20 og så opp. så ned til 0 så opp. hver gang jeg hadde rier. også denne gang fikk jeg drypp med god epi bedøvelse. denne gang fikk jeg ikke mer en 4 cm ,, etter 24 timer. haste ks ble tatt pga hjerterytme og liten framgang.
Nikamo Skrevet 17. oktober 2012 #18 Skrevet 17. oktober 2012 I tillegg til det som nevnes her, så kuttes vel gjerne et katastrofesnitt fra navlen og ned, altså vertikalt. Ikke akkurat tid til noe bikinisnitt. Har hatt et hastesnitt, og det var i full narkose og gikk relativt kjapt når beslutningen først ble tatt, men de tok seg tid til både å tømme mage og sette kateter først. Urk.
PintSizedDictator Skrevet 17. oktober 2012 #19 Skrevet 17. oktober 2012 Har alltid sagt hastesnitt, men ser jo nå at det var et katastrofekeisersnitt. Hun var ute på under fem min. Det var rett i narkose uten noen tid til forklaring verken til meg eller mine ledsagere. Alt gikk heldigvis bra.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #20 Skrevet 17. oktober 2012 I tillegg til det som nevnes her, så kuttes vel gjerne et katastrofesnitt fra navlen og ned, altså vertikalt. Ikke akkurat tid til noe bikinisnitt. Har hatt et hastesnitt, og det var i full narkose og gikk relativt kjapt når beslutningen først ble tatt, men de tok seg tid til både å tømme mage og sette kateter først. Urk. Jeg hadde katastrofesnitt men de tok allikevel i bikinilinningen. så det er litt forkjellig akkurat det der, men fikk høre av legen neste gang jeg skulle ta (planlagt) snitt at jeg hadde vært veldig heldig med akkurat det. Så der er ikke slik at alle som har hatt katastrofesnitt går med årr nedover magen
*SommerFrisk* Skrevet 17. oktober 2012 #21 Skrevet 17. oktober 2012 Har selv aldri hatt verkn hasteks eller katasrofeks. Uansett, synes jeg det er motbydelig av deg å påstå at det er fordi noen overdramatiserer at de bruker disse uttrykkene. Begge keisersnittene er snitt som ikke er planlagte, det betyr at de ønsket å føde. Og et katastrofesnitt, der to eller ett liv står i fare og det er snakk om sekkunder, er ingenting å spøke med. Og så lenge du er gammel nok til å skrive her inne, så skulle en tro at det var noe det ikke var nødvendig at du bl fortalt. Enkelte tingforstå man bare. Stakkars mennesker!
Nikamo Skrevet 17. oktober 2012 #22 Skrevet 17. oktober 2012 (endret) I tillegg til det som nevnes her, så kuttes vel gjerne et katastrofesnitt fra navlen og ned, altså vertikalt. Ikke akkurat tid til noe bikinisnitt. Har hatt et hastesnitt, og det var i full narkose og gikk relativt kjapt når beslutningen først ble tatt, men de tok seg tid til både å tømme mage og sette kateter først. Urk. Jeg hadde katastrofesnitt men de tok allikevel i bikinilinningen. så det er litt forkjellig akkurat det der, men fikk høre av legen neste gang jeg skulle ta (planlagt) snitt at jeg hadde vært veldig heldig med akkurat det. Så der er ikke slik at alle som har hatt katastrofesnitt går med årr nedover magen Så bra da Ikke at det er det viktigste der og da - er jo bare om å gjøre å redde mor og barn. Men sånn i ettertid, så skjønner jeg at du er fornøyd for det, ja Trodde de bare skjærte opp og røska ut ut ved katastrofesnitt, så da lærte jeg noe nytt i dag også (Min mor hadde kutt fra navlen og ned, og det var vel betegnet kun som hastesnitt også... Var ikke så nøye på det før i tida... ) Endret 17. oktober 2012 av Nikamo
4Hjerter Skrevet 18. oktober 2012 #23 Skrevet 18. oktober 2012 Mitt katastrofesnitt går fra hoftebeinet og skrått over /ned.. også har jeg to vanlige bikinisnitt. Så da har jeg arr ca over hele magen:-)
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2012 #24 Skrevet 18. oktober 2012 I tillegg til det som nevnes her, så kuttes vel gjerne et katastrofesnitt fra navlen og ned, altså vertikalt. Ikke akkurat tid til noe bikinisnitt. Har hatt et hastesnitt, og det var i full narkose og gikk relativt kjapt når beslutningen først ble tatt, men de tok seg tid til både å tømme mage og sette kateter først. Urk. Det kommer an hvem som tar keisersnittet. Er det gynekolog på vakt blir det bikinisnitt, er det ikke det blir det vertikalt (fra navlen og ned).
AO3 Skrevet 18. oktober 2012 #25 Skrevet 18. oktober 2012 Hva er forskjellen ? Har tenkt at de som skriver katastrofekeisersnitt vil ha det til å høre ekstra dramatisk ut... Hva i all verden får deg til å tro det?? Jeg har tatt hasteks, og det opplevde jeg som dramatisk nok. Har ei venninne som tok katastrofe-ks - dvs narkose, det sto om minutter og det var veldig dramatisk - og det er noe HELT annet. Det er to ulike kategorier av keisersnitt, rett og slett. Det finnes klare definisjoner for hver enkelt kategori (planlagt/haste/katastrofe), det er ikke noe noen "finner på" for å få mer oppmerksomhet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå