Gå til innhold

Fødte du slik som din mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min andre fødsel var ganske lik mammas fødsler, startet til termin og gikk veldig greit. Min første fødsel var indusert, men allikevel en grei fødsel

Derimot har min søster hatt bare tøffe fødselsopplevelser og har endt opp med keisersnitt hver gang. Så hos oss stemmer nok ikke denne teorien så godt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja.. både og egentlig. Vi hadde begge raske, enkle og ukompliserte fødsler. Og vi har fått små barn. Mamma sine var 2850 og 3100, og mine var 2600 og 2900.

Mens mamma gikk på overtid med begge sine og sistemann kom i sete, så fødte jeg før termin og på termin med mine. Og mine kom med hodet først. Vi har også ulike smerteopplevelser ifm med fødslene.

Skrevet

Nei. Hun hadde en lett første fødsel med meg (jeg var litt lett og liten) og hun og babyen døde nesten med nr to (min bror var gigantisk stor og måtte trekkes ut med tang).

Jeg hadde en tung fødsel nummer en og en lett fødsel nummer to. begge barna var normalt lange og litt lette.

Min mors fødsler startet med rier og hun gikk litt over tiden. Mine startet med at fostervannet gikk og begge er født 1-2 uker før termin :-)

Skrevet

Nei :) overhodet ikke! Og heldigvis, kan jeg si! Mamma måtte settes i gang og hadde en ganske dramatisk første fødsel. åpnignen tok veldig lang tid og så stoppet alt opp og barnet måtte dras ut med både sugekopp og tang. Ho revnet MYE og ja, i det hele tatt, det var visst ikke en særli fin opplevelse for noen av involverte..

Jeg derimot gikk riktig nok 6 dager over termin, men fødselen startet av seg selv, og var unnagjort i løpet av noen få (meget intense) timer :D Revnet nesten ingenting og hadde i det hele tatt en veldig fin opplevelse :)

Jeg visste fra før at mamma måtte settes i gang og at fødselen hennes var ganske tøff, men ho hadde (bevisst) ikke fortalt så veldig mye i forkant av min fødsel. Jeg var innstilt på å bli settes i gang og at det kunne ta veldig lang tid. Så ble veldig positivit overrasket da alt gikk så bra :)

Skrevet

nei,ikke i det hele tatt.mamma har hatt tre keisersnitt.første fødsel endte med hastesnitt.jeg har hatt tre kjappe fødsler,nr.tre ble jeg satt i gang med,men gikk kjapt.

Skrevet

hei hei:)

Nå har jeg ikke lest alle svarene du har fått. Men dette var noe jeg tenkte mye på, da min jordmor også sa dette til meg før jeg fikk matrosen. For meg, så stemte ikke det.

Min mor har tre barn. Hennes førstefødte, veide 1900g, ble tatt med keisersnitt da min mor hadde smalt bekken. Ble overtalt til å prøve igjen.

så med hennes andrefødte (meg), veide 2400g, ble igjen forløst med keisersnitt, da bekkenet var for smalt.

tredje ble med planlagt keisersnitt.

Min eldre søster`s første fødsel endte i hastesnitt pga smalt bekken, og hennes førstefødte veide 3400g.

På min far side, har det også vært små barn og keisersnitt. Alle fødslene, på mor og far side har vart lenge før det til slutt har blitt hastesnitt. Så jeg så for meg at slik ble det for meg også.

Men så startet min fødsel. 22.15 gikk vannet, (som ingen av de andre fødslene har startet med i familien min). rundt midnatt var jeg på føden. og 10.30 dagen etter fødte jeg en gutt på hele 4,5kg. Jeg er hele 159cm lang og veide 44kg da jeg ble gravid. Liten, spinkel og hadde alle grunner til å tro at jeg ikke ville klare en normal fødsel. Men jeg klarte det, og ikke nok med det, jeg fødte den største babyen som har blitt født i vår familie. Jeg var så stolt av meg selv, er det egentlig enda:P

Så nei, jeg tror ikke fødselen din kan bli lik din mors/søsters. Men det er jo sikkert vanlig, siden jordmødre går rundt å sier dette.

Skrevet

Min jordmor har fortalt meg at fødsler ofte går "i arv" fra kvinne til kvinne. Det være seg både når man føder, hvordan fødselen oppleves og barnets vekt.

Ser at både min mor og søster (som hver har født tre barn) fødte rett før/på termin, de hadde greie fødsler og barna var omtrent på samme størrelse.

Nå venter jeg mitt første barn og lurer på om det er noe sannhet i dette.

Fødte du slik som din mor?

Vi gikk begge leeeenge over termin i allefall:)

Skrevet

Ja, mamma hadde ks, jeg hadde ks.

Skrevet

Det stemmer ganske bra for min del. Både moren min og jeg hadde ukompliserte svangerskap, ingen kvalme, bekkeløsning eller strekkmerker. Men jeg hadde halsbrann, det hadde ikke min mor. Vi fødte begge litt før termin, mitt barn var 3.2 kg og min mors første barn var 3.6 kg. Jeg brukte noen timer mer på å presse ungen ut og morkaken satt litt godt, men ellers var det mye likt.

Skrevet

I min familie ligger det i genene at barna skal ha det veldig godt i magen og vokse seg store og runde, så ja, jeg har hatt mye av de samme opplevelsene som mamma (og mormor, og søsteren min) når det kommer til fødsler.

Vi er ganske smale alle sammen, Høye og smale over hoftene, og når vi produserer barn på nærmere 5 kg sier det seg selv at det blir trangt.

Mormor har to barn, en totalruptur og en tatt med tang. Hun er nå 94 år gammel, har hatt flere operasjoner i underlivet men aldri blitt 100% bra og har alltid hatt plager etter sine fødsler.

Mamma har fire barn, en tatt med tang, en med sugekopp, en stjernekikker og et hastesnitt. Lange fødsler, mye brodering i etterkant. Fødsler som har var i flere døgn, veldig tøft.

Jeg har fire barn, en er tatt med sugekopp, to satt fast i skuldrene og en endte med hastesnitt. Mye revning, klipping og sying, to blodoverføringer og lange tøffe fødsler. Varige skader.

Søsteren min har to barn, stooore barn, sugekopp og tøffe lange fødsler men minimale skader på seg selv.

Vi produserer større barn enn vårt eget beste..

Skrevet

Nei ikke i det hele tatt. Mamma har født 4 stk, alle startet med rier, og ho brukte laaaaang tid. 2 kom et par dager før termin, en et par dager etter og siste 17 dager etter termin.

Her gikk vannet mitt 16 dager før termin. Når riene først kom økte de raskt i styrke og det hadde nok ikke tatt så lang til om det ikke var fordi det ble hastesnitt. Mini lå på tvers, deretter i seteleie, og til slutt var det føttene som var på vei ut først. Derav keisersnitt. Veldig ulikt mammas fødsler!

Skrevet

Nei, mamma har hatt lange vanskelige fødsler 1-2 uker over termin, jeg har hatt greie fødsler med ganske gjennomsnittlig lengde 1-3 uker før termin.

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Fødslene kan jeg ikke svare på, ettersom jeg har hatt to planlagte ks og mamma fødte vaginalt begge gangene.

Men når det kommer til vekt, så er det veldig likt.

Da jeg ble født veide jeg 2910, og broren min veide 3285

Da datteren min ble født veide hun 2900, og sønnen min veide 3270.

Så barna våre har vært ganske så like i vekt ja :)

Skrevet

Mamma har født tre barn, fra 3-3,7 kilo. Første ble født noen dager over termin, jeg ble født på termin og siste attpåklatten ble født 10 dager over tida. Svangerskapene hennes har vært grusomme, ni måneder med kvalme og oppkast, kraftig bekkenløsning iallfall i siste. Fødslene har vært greie, den siste tok totalt 3-4 timer fra første tegn til hun var ute. Mamma sier selv at hun vil heller føde hundre barn enn å gå gjennom et svangerskap til. Mye vektøkning i svangerskapene til tross for oppkast (mye vann).

Min eldre søster kom inn på sykehuset først ved 6-7 cm åpning, og det endte kjapt med full narkose og hastesnitt. Hun fikk 10-14 dager over termin og gikk opp MYE, 20 kilo vann bl.a.

Jeg var ved godt mot da det hele startet 3 dager over termin. Fra første tegn (nesten, hadde hatt et par kramper kvelden før det startet på natten) tok det 60 timer før hun var hentet ut med ks. Jeg ble innlagt ca 25 timer etter første tegn, hovedsaklig for å få sove litt. Vannet ble tatt av jordmor kl 10 på formiddagen og fikk beskjed om at ungen kom før kl 11. Kl 15 ble jeg kjørt til ks etter to mislykkede vakuumforsøk.

Mitt svangerskap var perfekt, gikk opp 13-14 kg og var i kjempefin form. Kvalm og sliten i starten og litt bekkenløsning mot slutten, men jeg følte generelt at formen var strålende når man tenker på hva andre gjennomgår.

Var lite likheter her i familien, kanskje ved neste fødsel.

Skrevet

Nei, ungane nærmast datt ut av henne, ho har fleire barn enn sting etter fødsel. Slik var det ikkje for meg.

Skrevet

Mammas fødsler var veldig like, de varte i 12-14 timer og pressriene varte rundt 15-20 minutter på begge oss, begge er født 1 uke før termin. Vi var 3100g og 2800g.

- Min fødsel startet 12 dager etter termin, varte i 30 timer, pressriene varte i 1.5 timer. Min var 3700g.

Så alt ble lengre og større med meg...

- Min søster brukte 20 timer på første og 7 timer på andre, pressriene varte 1.5 time på begge. De ble født en uke etter termin og på termindato. De veide nøyaktig det samme som min 3700g (akkurat som mine).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...