Gå til innhold

Fødte du slik som din mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min jordmor har fortalt meg at fødsler ofte går "i arv" fra kvinne til kvinne. Det være seg både når man føder, hvordan fødselen oppleves og barnets vekt.

Ser at både min mor og søster (som hver har født tre barn) fødte rett før/på termin, de hadde greie fødsler og barna var omtrent på samme størrelse.

Nå venter jeg mitt første barn og lurer på om det er noe sannhet i dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å, huff da, det hÅper jeg da ikke... Min mor hadde sÅ vondt at ho grøsser fremdeles ved tanken pÅ det. Ho mÅtte ogsÅ operes to av gangene fordi morkaka ikke ville ut! Den ene ganga var selvfølgelig da jeg ble født...

Tenker jeg skal følge med litt pÅ denne trÅden her :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg ble født i sete, og jeg fødte selv datteren min i sete. Mamma brukte 2 timer, jeg 4. Mamma brukte 40 minutter på broren min, mens jeg brukte 4 der og... Litt likt, men ikke alt.

Gjest Mamma til 3 små Gull
Skrevet

Jeg har hatt ganske like fødsler som mamma. Hun har hatt korte og enkle fødsler rett før termin, og det har jeg også. Alle barna hennes var store, men jeg har fått små barn.

Har hørt at både svangerskap og fødsler kan være like, og det har stemt rimelig godt hos oss.

Skrevet

Ja, nesten. Min mor fikk tidlig vannavgang med meg og ble igangsatt 6 uker før termin.

Jeg fikk for tidlig vannavgang ved førstemann og ble igangsatt 4 uker før termin.

Eneste forskjellen var at jeg kom i sete, mens jenta mi kom ut slik de skal.

Skrevet

Nei..Hun gikk langt over tiden med alle 3,fødslene tok lang tid,men gikk etter boken.Lege fødte 10 dager før,hadde baby i sete og etter en relativ kort fødsel endte det i ks..Men min fødsel var nesten helt lik min mormor sin når hun fikk min mor :)

Skrevet

Altså jeg ikke lege :) *dumme telefon*

Skrevet

På ingen måte. Har kun et ks og en indusert fødsel, så vet ikke hvordan en naturlig fødsel ville vært. Men brukte lang tid på fødselen i motsetning til mamma. Pluss at jeg husker det med gru og mamma synes ikke det var så ille. Har fått mye større barn enn mamma fikk også, og hun fødte før termin hver gang, flere ganger litt prematur. Jeg ville gått over termin om jeg fikk vente til det startet av seg selv.

Skrevet

Jeg ble selv født med keisersnitt, men det var planlagt, 1 dag før termin.

Jeg begynte 14 dager før termin med vannavgang og 11 dager før termin var hun ute med hastesnitt.

Skrevet

Usikker på tiden hun har brukt, men hun har hatt greie fødsler. Vannet måtte taes på hun. Hadde en grei fødsel og vannet måtte taes. Rimelig lik fødsel ja.

Gjest stårma
Skrevet

Stemmer ikke på meg, min søster og mor. alt er helt ulikt. min mor hadde tøffe svangerskap og fødsler, min søster og mine har vært greie fødsler og vi har begge vært i god form. jeg gikk over termin og min søster fødte før.. veldig få likheter her

Skrevet

Har bare ett barn enn så lenge, og den fødselen endte med hastesnitt etter 50(!!!!!) timer (Han lå helt feil, og de fikk ikke snudd han eller "dratt" han ut ).

Min mor hadde 29 timers fødsel med førstemann, men vaginal. Hennes to neste fødsler var super raske, og hun rakk nesten ikke frem til sykehuset.

Så legen sa det fort kunne skje at jeg også fikk raske fødsler etter nr 1.

Søsteren min hadde nesten identiske fødsler som moren vår. Første tok 28 timer og andre rakk hun såvidt sykehuset. :)

Skrevet

Absolutt ikke! Hun har hatt korte og ukompliserte fødsler. Jeg har hatt lange og kompliserte. Men moro var det lell :)

Skrevet

Har bare ett barn enn så lenge, og den fødselen endte med hastesnitt etter 50(!!!!!) timer (Han lå helt feil, og de fikk ikke snudd han eller "dratt" han ut ).

Min mor hadde 29 timers fødsel med førstemann, men vaginal. Hennes to neste fødsler var super raske, og hun rakk nesten ikke frem til sykehuset.

Så legen sa det fort kunne skje at jeg også fikk raske fødsler etter nr 1.

Søsteren min hadde nesten identiske fødsler som moren vår. Første tok 28 timer og andre rakk hun såvidt sykehuset. :)

Foresten, Mamma hadde helt like fødsler som mormor.

Skrevet

Nei, gjorde ikke det! Hun gikk over termin, og hadde lange fødsler. Dessuten virket ikke epiduralen på henne... Jeg, derimot, fødte 2,5 uker før, i passelig tempo, og hadde utmerket effekt av epidural :)

Jeg har bare ett barn foreløpig da, så kanskje jeg hadde flaks.

Skrevet

Noe var likt. Startet med vannavgang og fødslen var kjap, og ikke for smertefull, likt som mamma. Men jeg fødte 14 dager før term, mamma gikk over term. Jeg måtte i narkose etterpå for å få ut morkake, det slapp mamma.

Skrevet

Helt ulikt. Jeg er mer lik min far sin side både i kropp og sinn, kan være det har noe å si.

Skrevet

Nei.

Jeg har arvet svigermors vekt på barna.

Første fødsel var som mammas. Alle hennes var lange og tøffe, med rier tett i tett uten effekt.

Min andrefødsel var mye lettere, så arvet ikke mamma der.

Skrevet

Nesten identiske forløp med mammas to fødsler; første igangsatt over termin, men raskt og greit unnagjort på under 8 timer fra første ri (stemmer godt med min mormors første fødsel, selv om den ikke var igangsatt); med andre hadde vi begge styrtfødsler da vi var nesten tre uker over termin (mamma og jeg rakk sykehuset såvidt, mens min mormor fødte sin nummer to på vei til sykehuset).

Skrevet

Ikke i det hele tatt. Hun har hatt lange kompliserte fødsler over termin. Mens jeg fikk pipipen 4 uker før termin med en rask(3t) og ukomplisert fødsel.

Skrevet

Jepp, vi lå begge i nesten ett døgn før det ble hastesnitt.

Skrevet

Nei, min mor hadde drømmefødsel. Det hadde ikke jeg :/

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Jupp, hun brukte 4 timer på meg og jeg brukte 4 timer på Mille. Vi var like lange og veide neste det samme. Fødselen var også mer eller mindre smertefri og enkel. Drømmefødsel. =)

Skrevet (endret)

Her er det ikke likt i det hele tatt, nå har mamma 3 barn og jeg bare ett foreløpig da men alikevel så er alle mammas fødsler nesten like med alle er på overtid, tatt lang tid (12timer +), ingen vannavgang osv. mens min startet to uker før termin med vannavgang og 4 timer etter var ho ute tatt med vakum.

Endret av Frk Vimse
Skrevet

Min jordmor har fortalt meg at fødsler ofte går "i arv" fra kvinne til kvinne. Det være seg både når man føder, hvordan fødselen oppleves og barnets vekt.

Ser at både min mor og søster (som hver har født tre barn) fødte rett før/på termin, de hadde greie fødsler og barna var omtrent på samme størrelse.

Nå venter jeg mitt første barn og lurer på om det er noe sannhet i dette.

Ja, fødslene var relativt like her. Og de ble født før termin alle sammen (mine barn, meg og mine søsken).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...