Gå til innhold

Menn og husarbeid - Hvor mye er nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg hjemme i perm så da gjør jeg litt mer, men til vanlig er det 50/50. Han har faste oppgaver da, fordi han synes det er greit selv, ser ikke helt hva som må gjøres... Hans faste er: rydde og holde orden ute, plenklipping osv. Vaske badene og holde orden i kjelleren fordi det er han som bruker den mest.

Også har vi legging av barn annenhver dag, den som ikke lager middagen rydder opp etter den og vasker over kjøkken, sover lenge annenhver dag i ferier og helger.

Og avogtil tar han faktisk frem støvsugeren også ;)

Jeg synes vi er flinke på å dele, hadde ikke overlevd i forhold hvor jeg måtte gjøre alt eller mest... Hater husarbeid :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen min gjør nok husarbeid, siden han gjør mye mer enn meg, men jeg har ansvaret for barnet vårt (1 år) stort sett alene. Jeg tar alt av stell, mating, legging, oppvåkninger på natten og står opp med han hver morgen. Av husarbeid tar jeg klesvasken og skifter sengetøy, vi deler på middagslaging og opprydning etter måltider og han gjør resten. Han gjør også alt ute, snømåking, gressklipping, alt med bilen, så det blir jo en del på han. Vi jobber like mye og tjener like mye.

Det han gjør er jo mer kjedelig og slitsomt enn det jeg gjør, men han har også mer frihet og fritid. Jeg er liksom alltid på vakt selv om jeg ikke direkte "gjør noe" hele tiden. Det meste av husarbeid kan man velge når man vil gjøre, mens 1-åringens behov er der når de er der. Derfor synes jeg det hadde vært mer ideelt om vi delte mer på begge deler, i allefall 10/90 eller noe.

Men jeg har vel ikke noe å klage over egentlig, det er jo jeg som har den morsomste "jobben" totalt sett. Jeg pleier å tenke at jeg er en alenemor med gratis hushjelp, og det er det jo ikke alle som har. ;)

Men hvorfor er det du som tar deg av alt som har med barnet å gjøre?

Har ikke mannen din lyst til å være mer sammen med barnet, og gjøre ting som å mate og bade han/henne??

Ja du det har jeg også lurt på. Han ser ikke behovene hans i det hele tatt, og spør jeg en sjelden gang om han vil skifte en bleie, gi han lunsj eller bade han, så er det sukk og stønn og "ja... kan vel det". Og da gjør jeg det ærlig talt heller selv enn at gutten skal måtte oppleve å være et ork for faren. Han har veldig lite tålmodighet og blir fort irritert også hvis gutten "ikke oppfører seg".

Han har nok dårlig samvittighet siden han kompenserer så veldig med husarbeid og andre ting, og det er tydelig at han foretrekker det, eller synes det er enklere enn å ta seg av et barn. Men han leker med han av og til da, kanskje 10-15 minutter 3-4 ganger i uken. Og da koser de seg. :) Men håper for guttens del at det kommer seg når han blir større.

Skrevet

Hmm.. Førstemann til mølla opplegg her i gården. Så det er som regel likt hva vi gjør. Mulig han gjør mer enn meg, men det er bare rett og rimelig iogmed jeg har 2 jobber og leser til eksamen..

Gjest sug lut
Skrevet

Når det som skal gjøres er gjort av noen og ingen har gjort mer enn sin del.

Skrevet

Synes man skal gjøre like mye når begge jobber 100 %.

Her tar han halvparten av "oppgavene" med ungen (måltider, legging, stelling), men jeg er den som er mest sammen med barnet vårt. Han tar ofte oppvaskmaskinen, lager mest middag og har ansvar for støvsuging. Jeg tar alt av klesvask (selv om det er mye), støvtørk og lignende. Han gjør stort sett det jeg ber han om, men det er slitsomt å be han hele tiden. Og vente på at det faktisk skjer. Badet kan gro ned før han gjør noe. Sammen med guttungen sitt rom. Det er jeg som deltar mest i dugnad, rydder i boder, mekker opp møbler og lignende. Han er lat.

Får kommentarer på at mannen min er flink i forhold til eldre generasjoner menn. Men ettersom han har vært arbeidsledig i over et år og jeg jobber 100 % i barnehage, så synes jeg det er urettferdig at jeg FORTSATT gjør mesteparten av husarbeidet. Synes ikke det er rettferdig at han sitter hjemme hele dagen og det eneste han har gjort er å rydde kjøkken, kanskje støvsuge og lage middag. Det tar max en time til sammen. Og da har han hatt 5-6 timer for seg selv til søvn, TV eller PC.

Nei vi kvinner nå til dags gaper over for mye. Greit at våre kvinnelige forfedre hadde stålkontroll på bakst og husvask, men de var ofte husmødre.. Skjønner godt at kvinner nå til dags ofte har mye fravær på jobb eller går på en smell. Det blir rett og slett for mye krav. I tillegg skal man visstnok være en tiger i senga og se ut som en fotomodell. For ikke å glemme at vi skal pleie alle kontakter regelmessig, gjerne både vår egen og hans familie. Blæh. Jeg protesterer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...