Gå til innhold

Er dine barn mye syk? Ammet du de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ammet/ammer begge. Første hadde noen infeksjoner første leveår, mer enn noen jeg kjente, og mindre enn andre. Men etter det første halve året i bhg, har han nesten ikke vært syk, og blir sjeldent smittet av feks omgangssyke. Yngste er bare fem mndr, men han syns jeg har vært kronisk forkjøla siden han var 1,5 måned. Dessuten allerede en runde med ørebetennelse og halsbetennelse. Vi hadde en fæl omgangssyke i hus da han var to uker gammel. Alle rundt oss var syke, men han og jeg forble friske, enda han var på magen i bæresjal da jeg pleiet mann og treåring, vasket bæsj og oppkast og doene.

De jeg kjenner som hadde barn som nesten ikke var syke det første leveåret, uansett mm/mme, har alle vært mye syke første og andre året i bhg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fullammet i 6mnd og fortsatte å gi mye morsmelk mens vi introduserte fast føde. Ammet i rundt 22mnd. Jenta er nesten aldri sykt, har kun vært det noen få ganger. Nå er hun tre. Faren har nettopp hatt influensa/forkjølelse og var sengeliggende i flere dager, samt flere slektninger og venner har hatt det samme. Hverken hun eller jeg ble syk. Vi skjermet oss heller ikke, for jeg regner med at om det var i omløp ville vi få det uansett. Men syke ble vi nå ikke, glad for det for jeg er gravid:)

Jeg ser klart forskjell i min omgangskrets på sykdom. Men amming er jo ikke det eneste som teller inn. For mange som har et usunt kosthold er mer syke enn de med et sunt kosthold. Faktisk så kjenner jeg til flere der ungen så å si alltid feiler "noe" som rennende nese eller feber og de spiser ikke særlig sunt.

Men min opplevelse er generelt at de som ammes er mindre syke enn de som får mme eller introduser mat tidlig. En jeg kjenner begynte med grøt ved 3mnd, og den ungen var og er mye syk.

Skrevet

Sjeldent syke, ammet til de var rundt året.

Skrevet

Eldste ammet jeg lenge, han har vært mye syk. Mellomste ble delammet, hun har ikke vært mye syk. Minste ble ammet i 6 uker, deretter flaske. Hun er bare 17 mnd, men har foreløpig vært lite syk.

Skrevet

Ammet og delammet i max to måneder med begge.

Hadde en runde med eldstemann da han var ett år, da var han skikkelig dårlig. Hatt noen runder med feber og forkjølelse etter bhgstart men har ikke vært ordentlig syk etter den ene gangen. Han er 5år.

Minsta har hatt to runder med falsk krupp. Første og andre vinteren sin. Utenom det har hun egentlig ikke vært syk. 2,5år nå.

Skrevet

Har ammet de i 3mnd hver, omtrent aldri syke.

Skrevet

ammer min på 18 mnd ennå, har vært syk med feber 3 ganger, 2 av de har vært etter bhg start i august.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Ammet eldste i 2 uker, har har vært syk 4 ganger på snart 20 mnd..

Ammet lillesøster i 3 uker, hun har vært syk 1 gang i sine 7 mnd.. Storebror har startet i bhg, og når han blir smittet, så smitter han både henne og meg :-p

Skrevet

To av barna ammet jeg til var rundt 6 måneder. Ett av barna ammet jeg til var over året.

Alle er veldig sjelden syke.

1, 3 og 6 år gamle.

Skrevet

Første ble ammet i bare 6 uker og er nesten aldrihauk. De to neste ble ammet i 10 mnd og er lite syk, men mer enn første.

Skrevet

Har tre som er ammet minimalt. Alle er lite syke:)

Skrevet

Har tre som er ammet minimalt. Alle er lite syke:)

Skrevet (endret)

Mine ble ammet i 9, 8 og 12 mnd. De er aldri syke. Jeg er ganske sikker på at det har med gener å gjøre og ikke amming. De er generelt store, sunne og friske barn, det tror jeg også de hadde vært om de hadde fått mme fra starten.

Endret av OnTheRun
Skrevet

Ammet i to måneder. Hatt en dag med feber hver, og fire dager spysjuka med ene. Selv med barnehagestart og alt! 20 måneder.

Skrevet

Min gutt er to år, han ble ammet til han var 6 mnd. Jeg kjenner flere med jevnaldrende, og synes de er like mye/lite syke jeg, uansett amming eller mme. Det er vel ikke bevist hverken det ene eller det andre mener jeg. Det er vel kombinasjon av mors kosthold, barns kosthold, gener, miljø og tilfeldigheter som avgjør dette. Tror ikke man kan være bastant hverken ene eller andre veien jeg! :-)

Skrevet

Ammet mini frem til han var 5 mnd. Han var aldri syk frem til han begynte i barnehagen som 3-åring, etter det har han vært syk heeele tiden! Er 6 år gammel nå.

Skrevet

Min er ammet til han var 1 år, har vært minimalt syk.

Skrevet

Ammet begge i henholdsvis 6 mnd. og 9 mnd. Eldstemann på 4 har kastet opp en gang. Lillesøster hadde feber en eneste kveld. Ellers har vi ikke hatt et snev av sykdom :)

Skrevet

Ammet mine i hhv 18 og 19 mnd, ene er mye syk og andre er aldri syk.

Skrevet

Her er to ammet til ca 6 mnd, mens to er ammet i kun 2-3 uker (grunnet sykdom hos meg)

De to som ble ammet er forkjølet jevnt og trutt gjennom utenom på sommeren. Får feber og sykdommer av alle slag.

De to som fikk erstatning har max en runde i året med litt snørr...

Minstemann er to år og del av en barselgruppe hvor alle de andre ble ammet. De mødrene klager seg over all sykdommen etter bhg start og det første året. Der er det øreverk, feber, utslett, vondter her og der. Vi har ikke merket noe til det annet enn en runde med litt tett nese.

Rare greier, flere med samme erfaring?

Hun jeg ammet i 16 mnd er syk ofte og er allergisk mot det meste. Han jeg ammet i underkant av 3 mnd er aldri syk (bank i bordet)!

Skrevet

så og si aldri syke.alle tre er mme barn.

Skrevet

Her er to ammet til ca 6 mnd, mens to er ammet i kun 2-3 uker (grunnet sykdom hos meg)

De to som ble ammet er forkjølet jevnt og trutt gjennom utenom på sommeren. Får feber og sykdommer av alle slag.

De to som fikk erstatning har max en runde i året med litt snørr...

Minstemann er to år og del av en barselgruppe hvor alle de andre ble ammet. De mødrene klager seg over all sykdommen etter bhg start og det første året. Der er det øreverk, feber, utslett, vondter her og der. Vi har ikke merket noe til det annet enn en runde med litt tett nese.

Rare greier, flere med samme erfaring?

Begge mine unger har jeg ammet. Største til ett år og minste er nå 10 mnd og ammes enda. Gutten var mer eller mindre syk hele første året i barnehage. Jenta har vært snørrete siden hun ble født. Hun har bare hatt feber et par ganger da.

Skrevet

Ammet begge mine og de er så og si aldri syk. Minsten er mye forkjølet på høst og vinter da. Men dette har mye med arv å gjøre også. Tror eldste har arvet får sitt supermann immunforsvar.

Har en venninne som ammet alle barna lenge, ikke røyker eller drikker hun, men alle ungene er stadig syk. Uten at de utsettes for noe som tilsier at dette er normalt. Ingen av foreldrene er mye syke. Rart med det.

Skrevet

Ja min jente er dessverre mye syk, spesielt høst og vinter selvom jeg fullammet til hun var 6 mnd og ammet morgen og kveld til hun var 2 år. Men uansett så var ikke ammingen "bortkastet" fordi det var det rette for oss og fordi hun trengte den ekstra kosen og nærheten da hun var syk. Dessuten viser det seg nå at grunnen til at hun har vært så mye syk er at hun har en misdannelse i luftrøret som samler opp slim og bakterier, matrester osv og disponerer for infeksjoner. Jeg tenker da at kanskje morsmelken ga henne litt ekstra likevel.

Skrevet

Begge ble fullammet til ca 6 mnd og delammet til ca 12 mnd. De er veldig sjeldent syke. Har hatt maks 3 dager sykefravær fra barnehage eller skole noe år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...