Gå til innhold

Hvorfor har dere ferie når mannen har permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og han ferie mens jeg hadde permisjon, og så brukte vi tiden til å reise...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt ulønnet permisjon etter at permisjonstiden har løpt ut, derfor har jeg vært hjemme når far har hatt permisjon. Dere som påstår vi som er hjemme sammen er kontrollerede, er sikkert bare misunnelig på oss som har råd til å være hjemme sammen. Så det så. :P

Det tror jeg også. Vi gleder oss i hvert fall over fedrekvote, hvor ofte kommer vi til å få en så lang ferie sammen som familie som arbeidsgiver ikke kan nekte?

At så mange er negativ overfor vår måte å bruke permisjon har helt sikkert bakgrunn at de ikke har råd å gjøre det samme, derfor føler de at de må rakke ned og hyle "Det var ikke meningen med fedrekvote!!!!". So what? I hvert fall bedre enn disse fedrene som putter barnet i barnehage og pusser opp huset, vi får da i det minste tid alle sammen.

Skrevet

Hører om så mange som tar ut ferien sin når mannen har permisjon. Hva er poenget med det?

Trodde meningen med permisjon var at barna skulle få være lengst mulig hjemme før de begynner i bhg.

Er det fordi noen mener at far ikke egner seg til å være alene med barna når de er små?

Det er sikkert forskjellige grunner.

Jeg kjenner flere par der far har tatt ut noen uker ferie i mors siste permisjonstid og så har mot tatt ut sin ferie i fars første uker slik at de har kunnet dra på lang ferietur sammen (med barn selvsagt.)

Andre for å få være lengre sammen med barnet.

Jeg jobbet 2 dager og måtte så velge å bli hjemme da far viste seg å ikke ta seg av barnet.

Ble brudd en stund senere og det har alltid vært jeg eller noen til å holde øye med at barna får de de trenger under samvær.

Skrevet

Jeg har hatt ulønnet permisjon etter at permisjonstiden har løpt ut, derfor har jeg vært hjemme når far har hatt permisjon. Dere som påstår vi som er hjemme sammen er kontrollerede, er sikkert bare misunnelig på oss som har råd til å være hjemme sammen. Så det så. :P

Hvorfor ville dere ikke heller ha lenger tid sammen med barnet? Ser ikke helt poenget med at du hadde ulønnet permisjon samtidig med at far hadde pappaperm.... Dette er ikke ment som kritikk, men kun et spørsmål om hvorfor dere ikke heller hadde lenger tid sammen med barnet. Hvis du hadde hatt ulønnet permisjon, og far hadde tatt sin permisjon etter deg, så hadde dere jo hatt lang tid sammen med barnet ;)

Skrevet

Hvorfor ville dere ikke heller ha lenger tid sammen med barnet? Ser ikke helt poenget med at du hadde ulønnet permisjon samtidig med at far hadde pappaperm.... Dette er ikke ment som kritikk, men kun et spørsmål om hvorfor dere ikke heller hadde lenger tid sammen med barnet. Hvis du hadde hatt ulønnet permisjon, og far hadde tatt sin permisjon etter deg, så hadde dere jo hatt lang tid sammen med barnet ;)

Jeg føler vel at jeg har vært lenge hjemme med barna uansett, de begynte ikke i barnehage før de var 2 år, og da jobbet jeg redusert i mange år. Har ingen dårlig samvittighet i så måte. Jeg syns det var utrolig deilig å kunne være sammen i mange uker som familie, vi fikk faktisk hele 11 uker sammenhengende sist gang. Utrolig deilig! :)

Skrevet

Jeg hadde ferie i to uker da faren hadde permisjonen sin i sommer. Da var vi på ferie i Danmark og koste oss hjemme hele familien. Min mann er selvstendig næringsdrivende og siden han hadde 4 uker permisjon i sommer, så tok han ikke ut ferie i år.

Skrevet

Jeg har ikke gjort det, for jeg syns barnet og pappan skal få tiden sammen alene.

Min søster tok ferie når pappan hadde pappaperm. Med den jobben han har og den treningen han har så har han ikke hatt helt ferie på veldig mange år. Men når han hadde pappaperm hadde de mulighet til å dra på de ferieturene de har hatt lyst til. Så slik har de gjort det tre ganger, hver gang de har fått barn.

Han jobber natt så han har mange dager fri, og treningen hans så kan han ha med barna på så han har sett barna veldig mye selv om han ikke har pappa perm. Så behovet for at pappan skal være hjemme har ikke vært der, siden han er mer tilstede enn de fleste andre som har en ni til fire jobb.

Skrevet

Vi gjør d også sånn:) reiser på tur sammen nå, da tar far ut permisjon og jeg ferie:) til sommeren neste år tar jeg ulønnet permisjon, så barnet får minst ett år hjemme, og hele familien får tur sammen både nå og til sommeren;) og eneste grunnen til at jeg blir med til varmere strøk er selvsagt å kontrollere at min kjære skifter bleia skikkelig, og absolutt ikke for å kose oss sammen hele familien:)

Skrevet

Og far har akkurat begynt å arbeide etter endt studie, så han har ikke opparbeidet seg full ferie, da var det veldig fint å kunne bruke permisjonstida sammen:)

Skrevet

Jeg måtte dessverre ta ferie da min mann som er selvstendig skulle ta ut dagene som enkeltdager og jobben ikke ville godta gradert permisjon på meg.

Skrevet

Far hadde 3 mnd perm. I 3 av de ukene (overgangen fra min til hans perm) var vi i syden (jeg tok ut ferie). Ser ikke noe galt i det. Far hadde allerede god peiling på barnet da jeg hadde vært svært syk.

Synes forøvrig ikke akkurat systemet oppmuntrer til lengre perm. Overalt fikk vi høre "skal han ha av dine uker" (det gjalt hos arbeidsgiverne og hos nav).

Skrevet

Alle kritiske svar i denne tråden dreier seg om at _mor_ ikkje vil sleppe til far - at ho er ei hysterisk og kontrollerande høne. Etter mi oppfatning og erfaring er det heller motsett - det er _far_ som ikkje gidd å vere heime åleine i permisjon, med alt ansvaret sjølv. Difor vil han at _mor_ skal ta ut ferien sin når han har pappaperm, slik at han kan overate ansvaret for barnet til mor.

Dette er sikkert ikkje tilfellet for alle som velger denne løysinga, som mange av svara her viser. Men etter mi erfaring (med venner, kjente, familie), så er det dei late fedrene, som vanlegis gladleg overlet alt ansvar og arbeid med barna til mor, som tar ut pappapermen i ferien til mor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...