Gå til innhold

Vektoppgang


Ruger på nr 2

Anbefalte innlegg

Har dere gått opp i vekt allerede?? Føler at null kvalme og økt matlyst er en skummel kombinasjon. Jeg har vært maks matlei i flere år egentlig, og nå har plutselig alt som var kjedelig før blitt skikkelig namnam.. Sulten hele tiden:( Har ikke badevekt selv, men skal prøve å få tak i en i dag. Bmi på 18,5 før gradiditeten, 9 uker i dag og ja..hehe.. Kan nok plusse på litt til gitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, vekten har nok bikket litt oppover her også ;) Vet ikke nøyaktig hvor mye, men et par-tre kg, tipper jeg (vekta varierer noe helt utrolig med dagen). Jeg merker det trender litt å skulle gå opp minst mulig i svangerskapet (eller i hvert fall skryte av at man har gjort det), men jeg mener det er null grunn til å stresse over vektoppgang nå. Det er jo faktisk det som skal skje :) (Sier det litt for å berolige meg selv, og mest fordi det er sant ;))

 

Med et utgangspunkt med bmi på 18,5, er det nok en god grunn til at kroppen din skriker etter mat: Spis i vei! Du og den lille trenger det :) Jeg har ikke slitt noe særlig med kvalme selv, og matlysten (som har vært totalt fraværende, på tross av at sulten har vært tilstede) er på vei tilbake. Vi er ganske heldige der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige svangerskap hadde jeg ca lik bmi som deg og da gikk jeg opp 16kg totalt. Hadde fortsatt 5kg igjen da jeg ble gravid denne gangen, men har foreløpig gått ned 2kg. Så det er veldig forskjellig. Fra svangerskap til svangerskap også ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier fortsatt som før, ennå....:0. Håper selvdisiplinen har bedret seg med tiden. Sist la jeg på meg 20 kilo, og hadde det ikke vært for den hersens sjokomelka, og vaniljeis med daim så hadde jeg sikkert sluppet 7 av de. Håpløst, men de går jo fort av igjen. Vi er heldig som får på våren, nydelig og ut å trille:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke vekt hjemme, og er likeglad for det :) har nok gått opp i vekt, for lagt meg ut over hoftene og magen begynner å stå littebitt ut (er 10 + 4 om jeg ikke tar feil). Forrige svangerskap gikk jeg opp over 25kg, men gikk de av meg etter nesten 4 mnd, så stresser ikke så fælt med det. Lært at det som kommer fort også pleier å gå fort. å skal ikke akkurat sulte oss gjennom svangerskapet :) bare håper jeg ikke går opp like mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått opp ca 2 kg, men har nå stått på stedet hvil i vekt de siste 3 ukene, magen har vokst seg kulrund og stor. Gikk opp 20 kg sist svangerskap, og håper det ikke blir fullt så mye nå... Brukte 2 år på å komme ned igjen til utgangspunktet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp 800g her, er 10 uker i dag. Trodde det var mere for magen presser veldig på buksekanten... Gikk opp 11 i første svangerskap og 20 det andre... Håper ikke tendensen er at det blir enda mere nå, tyngre og tyngre å få det av igjen. Men unner meg det jeg har lyst på, skal jaggu kose meg dette siste svangerskapet også!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned et par kg, men det har nok å gjøre med at graviditeten kom rett etter ferien da jeg var litt ferietung, samt at matlysten er mildt sagt variabel nå om dagen ... Ellers har jeg litt høy bmi, 26-27, så det anbefalte er å kun gå opp ca 8kg ... velvel, det får bli som det blir med det, det høres nesten litt for lite ut ...

 

Har funnet en tabell over gjennomsnittlig vektøkning som kanskje noen vil synes er interessant:

Uke 5 - 2,3 kg

Uke 7 - 2,6 kg

Uke 10 - 3 kg

Uke 13 - 3,5 kg

Uke 15 - 4 kg

Uke 17 - 5,6 kg

Uke 20 - 6,2 kg

Uke 23 - 7,2 kg

Uke 25 - 8,2 kg

Uke 27 - 9,3 kg

Uke 30 - 10,3 kg

Uke 33 - 11,3 kg

Uke 35 - 12,2 kg

Uke 37 - 13 kg

Uke 40 - 14 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått opp nærmere 3 kg alt :S

Men det har sin sammenheng med at jeg som tidligere har trent mye, har måtte kutte kraftig ned i treningen, og at jeg går og småspiser konstant for å holde kvalmen mest unna, pluss at jeg ligger mye på sofaen når kvalmen er som verst...

 

Så kombinasjonen mindre bevegelse, mer mat er jo ikke akkurat en vinnerkombinasjon ;) Og jeg har BMI nærmere 25, så jeg burde helst ikke gå opp noe enda i det hele tatt... Men får skjerpe meg litt når kvalmen gir seg :) Jeg stresser ikke med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre jeg ikke er helt alene.. Fikk sneket meg opp på badevekta til en venninne i går. +3,5 kg. Burde med andre ord vært 13-15 uker på vei..haha.. Jaja...jeg er høy da, så ser det forhåpentligvis best selv;-) Prøve å skjerpe meg litt fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff....jeg har gått opp 6 kilo jeg! Har vært så kvalm....det eneste som hjelper er å spise. Men heldigvis har kvalmen gitt seg litt de siste dagene, så nå teller jeg halveis kalorier :/

 

Jeg gikk opp mye det første trimesteret forrige gang også. Opp 18 kilo totalt - og det var ikke så ille. Forsvant veldig fort av etter fødsel.

 

Men idag kjenner jeg tydelig livmoren over skambenet. Så nå er det nesten så jeg lurer på om mensterminen kan være feil....eller (grøss og gru!) tenk om der er to!!!!!!

 

Er det flere som kjenner livmoren alt?? Jeg er 10 fullgåtte uker idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff....jeg har gått opp 6 kilo jeg! Har vært så kvalm....det eneste som hjelper er å spise. Men heldigvis har kvalmen gitt seg litt de siste dagene, så nå teller jeg halveis kalorier :/

 

Jeg gikk opp mye det første trimesteret forrige gang også. Opp 18 kilo totalt - og det var ikke så ille. Forsvant veldig fort av etter fødsel.

 

Men idag kjenner jeg tydelig livmoren over skambenet. Så nå er det nesten så jeg lurer på om mensterminen kan være feil....eller (grøss og gru!) tenk om der er to!!!!!!

 

Er det flere som kjenner livmoren alt?? Jeg er 10 fullgåtte uker idag.

 

Hvordan vet du at du kjenner livmora?

 

Jeg er 9+6 og har ikke gått på vekta, men er sikker på at jeg har gått opp noen kilo allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff....jeg har gått opp 6 kilo jeg! Har vært så kvalm....det eneste som hjelper er å spise. Men heldigvis har kvalmen gitt seg litt de siste dagene, så nå teller jeg halveis kalorier :/

 

Jeg gikk opp mye det første trimesteret forrige gang også. Opp 18 kilo totalt - og det var ikke så ille. Forsvant veldig fort av etter fødsel.

 

Men idag kjenner jeg tydelig livmoren over skambenet. Så nå er det nesten så jeg lurer på om mensterminen kan være feil....eller (grøss og gru!) tenk om der er to!!!!!!

 

Er det flere som kjenner livmoren alt?? Jeg er 10 fullgåtte uker idag.

 

Hvordan vet du at du kjenner livmora?

 

Jeg er 9+6 og har ikke gått på vekta, men er sikker på at jeg har gått opp noen kilo allerede.

 

Kjenner det så tydelig. Det er som en hard klump. Det er den man måler etter senere i svangerskapet, så jeg kjenner det igjen fra forrige gang. Vet den kan kjennes tidligere med nr 2, husker ikke når jeg kunne kjenne den sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hard klump som jeg kan kjenne ved navelen? Men jeg er kun snart 11 uker på vei. Er det normalt? Jeg husker ikke fra forrige gang selvom det ikke er så lenge siden ;)

har iallefall gått opp 4 kg her selvom jeg ikkke har veid med på noen uker. merka det veldig første ukene, for har ikke så mye fett rundt magen fra før av, hehe:O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen på første kontroll på tirsdag og måtte på vekten....Jeg har lagt på meg SEKS!!! kg. :( Er 10 uker i dag. Hvor skal dette ende?? Nå håper jeg formen blir bedre og sulten forsvinner slik at det kan normalisere seg. Uff og uff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger fortsatt to/tre kilo under utgangspunktet siden jeg spydde opp alt jeg fikk i meg i uke 7 og 8. Det kommer vel fort på ettersom matlysten øker, tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen på første kontroll på tirsdag og måtte på vekten....Jeg har lagt på meg SEKS!!! kg. :( Er 10 uker i dag. Hvor skal dette ende?? Nå håper jeg formen blir bedre og sulten forsvinner slik at det kan normalisere seg. Uff og uff.

 

 

 

Du må huske på at vekta varierer veldig fra dag til dag og fra ett tidspunkt på dagen til et annet. Jeg kan fint veie 3-4 kg mer på kvelden enn på morgenen. Mat og drikke teller inn, og det samme gjør om du har vært skikkelig på do den dagen eller ikke. Kroppen holder også mer vann på enkelte dager. Søndag for halvannen uke siden veide jeg for eksempel 3,5 kg mer på morgenen enn jeg gjorde på morgenen en uke etter. Det er ikke sikkert at det er så "ille" som det virker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen på første kontroll på tirsdag og måtte på vekten....Jeg har lagt på meg SEKS!!! kg. :( Er 10 uker i dag. Hvor skal dette ende?? Nå håper jeg formen blir bedre og sulten forsvinner slik at det kan normalisere seg. Uff og uff.

 

Takk og lov at det ikke er bare meg!!! Jeg fikk kjeft av legen og følte meg passe teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen på første kontroll på tirsdag og måtte på vekten....Jeg har lagt på meg SEKS!!! kg. :( Er 10 uker i dag. Hvor skal dette ende?? Nå håper jeg formen blir bedre og sulten forsvinner slik at det kan normalisere seg. Uff og uff.

var på første kontroll selv, og veide jaggu meg seks kilo mer enn vanlig jeg også. var bare veldig tynn/slank når jeg veide på det minste trøster jeg meg med :o gikk jo opp over 25 sist, så hei hvor det går ;) håper kvalmen gir seg snart...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, godt det finnes fler. Tror bare ikke det er så mye å stresse over.

Mener jeg la på meg nesten 10 (!) kg de første mnd sistgang og ble brei og fin over rompa. Føler tendensen nå også, men ikke like mye. Spennende å se om det har sammenheng med kjønn og vekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned 3 kilo til nå, er 9+4.

Gikk også ned sist gang til begynne med pga mye kvalme og dårlig matlyst.

Men mener at jeg spiser oftere nå enn sist jeg var gravid, men middagsmengdene er veldig små...

Og hadde først idag min første oppkast, så da er jo sjanser for at jeg går mer ned. Uff...

Men har lest at foster tar til seg det den trenger uansett, så det er kun deg selv det går utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...