Gå til innhold

Mistenker at samboer kaster posten min.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en samboer som fortalte meg fra dag en at han hadde gjeld. Han var derimot ikke helt ærlig med totalsummen på gjelden. Det fant jeg ut av etterhvert som jeg ryddet i skuffer og skap eller tømte lommer når jeg vasket klær. Dum som jeg var gikk jeg ikke fra han da og han har brukt hele sin inntekt på å betale ned gjelden sin, mens jeg må la mine regninger vente for å kunne handle mat og andre nødvendigheter.

Grunnen til at jeg mistenker at han gjemmer unna eller kaster posten min er at nå i det siste får jeg merkbart mindre post og regninger. Jeg fikk for eksempel telefon om en (la oss kalle det tjeneste) som ville bli sagt opp om ikke regningen ble betalt i løpet av få dager. De hadde da sendt både regning, purringer, inkassovarsler og oppsigelsesvarsler i tillegg til at inkasso selskap hadde sendt meg to brev. Jeg har ikke mottatt noe av dette.

Samboeren min vet også veldig godt at jeg hater inkasso regninger og at jeg gjør nesten alt for å få det ut av verden i tillegg til at jeg blir i veldig dårlig humør her hjemme.

Så det jeg lurer på er om det er noen måter jeg kan finne ut av dette på?

Jeg planlegger allerede å gå fra denne mannen, han gjør det bare vanskelig ved å trygle og love hver gang jeg begynner å snakke om forholdet vårt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du bør be de sende deg regningen på e-post som han (forhåpentligvis) ikke har tilgang til..? Og gjøre det med alle fremtidige regninger og brev, i tillegg til å holde denne e-post adressen skjult fra mannen/ikke gi han passordet. Så ser du jo raskt om regningene hoper seg opp igjen (at du plutselig får merkbart mer post..)

Skrevet

Få regningene på e-faktura rett i nettbanken, og lag deg avtalegiro og direkte trekk fra konto på alt. Også gjemmer du kodedingsen til banken.

Skrevet

Kan du ikke sørge for å få gått i postkassen selv, notere deg hva som ligger der og på den måten finne ut hva han kommer inn med når han henter den samme posten senere? Det vil vel ihvertfall være den sikreste måten å "bevise" at mistanken om at han kaster det er reell.

Ellers støtter jeg de som foreslår efakturaer.

Skrevet

Her bør varsellampene blinke! Hadde aldri klart å hatt et forhold til en mann som bevisst prøvde å gjøre meg til gjeldsslave. Jeg hadde pakket bagen og flyttet. Har dere barn? Hvordan ser du for deg fremtiden med denne mannen? Dette tillitsbruddet hadde jeg ikke klart å tilgitt.

Skrevet

Hvis dere har postkasse med nøkkel kan du forlange at han gir fra seg sin, så bare du henter posten.

Skrevet

Lås på postkassa!

Denne fikk frem dårlige minner. Min xmann hadde tatt opp kredittkort i mitt navn (forfalsket underskriften).

Her må du bare sette ned foten. Først så bestemmer du deg om du skal avslutte forholdet eller ei. Så setter du i gang en ringerunde til de tjenestene som står i ditt navn og ber om e-faktura. Så bytter du passord på mailen din så han ikke har tilgang og sletter noe. Så tar du en kredittsjekk på deg selv for å se om det er noe snusk på gang.

Begynn å spør etter regninger, hvor er regningen på tlf/strøm/kommunaleavgifter osv...

Ikke gi deg, si at dette er siste sjanse for å rydde opp.

Lykke til.

Skrevet

Min første tanke var det samme som ziva skriver om. Han har kanskje tatt opp lån eller noe i ditt navn og kaster alt av regninger han tror kan ha med det å gjøre. Bytt adresse midlertidig uten å si noe til han. Spør en venn om du kan låne postadresse der i en måneds tid. Det bør oppklare det dersom han svindler deg på noe vis.

Skrevet

Jeg tror også at han har tatt lån i ditt navn! Ville som andre har foreslått meldt flytting og videresending av posten for å få oversikten. Hadde og tatt en kredittsjekk på deg selv!

Hva med å ta en tur i banken og snakk med dem? Se om de kan komme med noen råd?

Skrevet

Om du får bevist at han tar posten din, kan du faktisk anmelde det. Tukling med post er ganske alvorlig.

Gjest sandyBay1
Skrevet

Gjør som de fleste skriver ovenfor her og samtidig sørge for postboks eller noe. Så kommer posten dit i stedet :)

Skrevet

Og for å være helt ærlig. Er virkelig dette et forhold du vil satse på??

Skrevet

Kan du ikke få noen du kjenner til å sende deg post i ulike formater, så finner du jo fort ut om noe blir borte? Hvis de sender deg alt fra små, håndskrevne brev til vinduskonvolutter med "regninger" i, og sier fra til deg når de er i posten, så ser du jo fort om du får dem eller ikke.

Uansett høres ikke dette ut som en mann det er verd å satse på. Det er greit at ikke alt er sommer og sol i et forhold, men det skal ikke være sånn at du lurer på om han svindler deg. Om han gjør det er det klart han er redd for at du skal flytte, da forsvinner jo hans mulighet til å kontrollere deg, pengene dine og posten din.

Skrevet
Jeg har en samboer som fortalte meg fra dag en at han hadde gjeld. Han var derimot ikke helt ærlig med totalsummen på gjelden. Det fant jeg ut av etterhvert som jeg ryddet i skuffer og skap eller tømte lommer når jeg vasket klær. Dum som jeg var gikk jeg ikke fra han da og han har brukt hele sin inntekt på å betale ned gjelden sin, mens jeg må la mine regninger vente for å kunne handle mat og andre nødvendigheter. Grunnen til at jeg mistenker at han gjemmer unna eller kaster posten min er at nå i det siste får jeg merkbart mindre post og regninger. Jeg fikk for eksempel telefon om en (la oss kalle det tjeneste) som ville bli sagt opp om ikke regningen ble betalt i løpet av få dager. De hadde da sendt både regning, purringer, inkassovarsler og oppsigelsesvarsler i tillegg til at inkasso selskap hadde sendt meg to brev. Jeg har ikke mottatt noe av dette. Samboeren min vet også veldig godt at jeg hater inkasso regninger og at jeg gjør nesten alt for å få det ut av verden i tillegg til at jeg blir i veldig dårlig humør her hjemme. Så det jeg lurer på er om det er noen måter jeg kan finne ut av dette på? Jeg planlegger allerede å gå fra denne mannen, han gjør det bare vanskelig ved å trygle og love hver gang jeg begynner å snakke om forholdet vårt.

Lei deg en postboks og få posten sendt dit eller lag midlertidig adresseendring hjem til et familiemedlem eller en venninne (etter å ha snakket med personen selvsagt) så ser du fort hva som dukker opp av post til deg, Eller sett lås på postkassa som han ikke har nøkkel til i en periode, Når det er slik som du forteller ville jeg også ringt kredittselskaper og se til at det ikke finnes lån eller kreditter, tatt opp i ditt navn som du ikke er klar over.

Jeg har nemlig etter brudd selv oppdaget at jeg hadde et lån på 30 000 kr som var tatt opp mens jeg var hjemmefra en periode. Min ex hadde forfalsket min underskrift og så passet på å få unna papirer og regninger fra postkassen slik at jeg ikke oppdaget det.

Og dette var en mann uten stort økonomisk rot.

Om han er kapabel til å kaste dine regninger så du ender med inkasso så vil jeg gjette han også kunne være kapabel til å låne i ditt navn.

Skrevet

For all del...gjør noe! jeg ble satt i gjeld pga min eks.....vi hadde avtale om at jeg skulle betale lånet (min leilighet) og han skulle bet husleien. Dessverre var det han som alltid var i postkassa, ikke hadde jeg noe mistanke heller...men etter noen mnd fikk jeg greie på at han ikke hadde betalt en eneste husleie og ikke nok med det, han hadde parkeringsbøter for over titusen kr på bilen min!

Skrevet

Send post til deg selv, som ser ut som regning og sjekk om den kommer frem?

Skrevet

Så det jeg lurer på er om det er noen måter jeg kan finne ut av dette på? Jeg planlegger allerede å gå fra denne mannen, han gjør det bare vanskelig ved å trygle og love hver gang jeg begynner å snakke om forholdet vårt.

Trenger du ytterligere bekreftelse? Godt nok kan posten miste et brev eller to, men en hel serie med regninger og purringer blir ikke borte helt uten videre.

Og så bør du virkelig ringe de store kredittselskapene og be de om å "svarteliste" deg slik at du ikke ender i store økonomiske problemer. Har mannen ditt personnummer kan han bruke det til å skaffe seg diverse varer og tjenester, så her er det om å skaffe seg kontroll.

Skrevet

Du kan jo også be om ferieoppbevaring av posten din på postkontoret, og gå og hente den der. Da får du iallefall all posten din og vil oppdage om det er noe skummelt der. Eller så kan du legge inn midlertidig adresseendring og få posten sendt til en venninne eller slektning.

Skrevet

Takk for mange gode tips! Jeg har vurdert de siste dagene og melde adresse endring på posten til ett familiemedlem for å se hva som kommer frem, og det er nok akkurat det som må gjøres.

Men med tanke på hvor mange selskap man kan få både lån og kredittkort fra så er vel ikke det så lett å finne ut om han har tatt opp lån i mitt navn? Får jeg eventuelt regninger fra de selskapene også selv om jeg ikke får sendt de denne informasjonen om adresseendring som man skal sende rundt til ulike selskaper?

For å svare på andre spørsmål så har jeg innsett at dette ikke er en mann jeg vil dele livet med. Jeg har bare problemer med å få han til å innse det samme, eller å i det hele tatt akseptere det. Uheldigvis har jeg store problemer med å såre han siden jeg er så ufattelig glad i han og det er vel derfor jeg ikke har gått enda.

Vi har ikke barn sammen, men jeg har barn fra tidligere forhold. Han vet hvor jeg står i forhold til oss og at barn er utelukket.

Skrevet

Nei, men bare be posten om at de oppbevarer den og ikke si noe til han..

Skrevet

Har du funnet ut hva du skal gjøre?

Skrevet

Dytter denne, veldig nysgjerrig på hvordan det går

Skrevet

Hei,

vil bare si at det ikke er sikkert at han kaster posten din!

Samboeren min får altfor lite post. plutselig får han inkasso saker på ting han ikke har fått regninger på osv.. vi har ringt posten flere ganger.. Vi har lås på postkassen og det er hipp om happ hvem av oss som henter posten.

en ting er i hvertfall sikkert, jeg kaster ikke posten hans!!

Lykke til.

Skrevet

Hei,

vil bare si at det ikke er sikkert at han kaster posten din!

Samboeren min får altfor lite post. plutselig får han inkasso saker på ting han ikke har fått regninger på osv.. vi har ringt posten flere ganger.. Vi har lås på postkassen og det er hipp om happ hvem av oss som henter posten.

en ting er i hvertfall sikkert, jeg kaster ikke posten hans!!

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...