Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2012 #1 Skrevet 2. oktober 2012 Ser på fødestuen på tv, og der er det mange som får epidural. Jeg hadde ikke det med noen av mine. Jeg lurer på en ting, dere som hadde det: kjenner dere "ingenting"??? Jordmødrene der sier, nå må du presse, nå kan su stoppe, mødrene spør om de skal presse. Mødrene sier: skal jeg presse, kjenner ingenting... Man skal jo kjenne at man føder, det er jo halve opplevelsen
*SommerFrisk* Skrevet 2. oktober 2012 #3 Skrevet 2. oktober 2012 He he, jeg fikk, men den hjalp IKKE! den tok kanskje toppene i en halvtime, men jeg har ingen WOW opplevelse med den asså. Men det er jo klart at for folk som bruker to timer på en fødsel, så hjelper det med en halvtimes mindre smerte, når man ligger i 36 timer der i mot, og har ligget hele svangerskapet på sykehuset i et smertehelvete, så kunne jeg egentlig bare droppet det. JEg vet at i USA får de epidural og mye smertestillende i den etter at de har full åpning og de kan presse. Det trudde jeg ikke man fikk i norge! Fikk ikke lystgass heller etter at jeg fikk begynne å presse, og jeg lå i 3 timer å presset.
☆☆☆ Skrevet 2. oktober 2012 #5 Skrevet 2. oktober 2012 Hadde ikkje rier (og i og for seg ikkje epidural heller, den vart skrudd av då riene forsvant tre timar før bebien kom ut), måtte berre presse det eg hadde og ta pause til eg hadde styrke til å presse igjen. Som ris bak speilet truga legen med vakuum/tang om ikkje ungen kom ut til kl sju. Ho var ute 6.45..
Major HotLips Houlihan Skrevet 2. oktober 2012 #6 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg kjente så absolutt riene. De var akkurat ferdig å sette den da pressriene begynte, så da var det bare å skru den av igjen
KonTiki Skrevet 2. oktober 2012 #7 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg fikk epidural og måtte bruke lystgass samtidig for å overleve ;-) Jeg kjente stor forskjell før og etter den ble satt, men hadde fortsatt endel smerter. Det bestemmes jo hvor mye smertestillende om skal pumpes inn, og dette kan justeres opp/ned etterhvert. Jeg sa ifra om at jeg ville kjenne litt og vill ha såpass kontroll over bena slik at jeg kunne opp å stå, gå på do osv ;-) Men jeg ble nesten helt lam i en fot, så den ene jordmora måtte holde den foten under fødselen:-/ stakkars dame.... :-D
Gjest I See You, Shakin That Ass.... Skrevet 2. oktober 2012 #8 Skrevet 2. oktober 2012 Kjente overhodet ingenting.. Var som å komme i himmelen! Helt til pressriene kom, da trodde jeg epiduralen var sluttet å virke
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2012 #9 Skrevet 2. oktober 2012 Første gang jeg fikk epidural virket den et par timer, så forsvant effekten helt. Da peiset de på med drypp og jeg skal love deg at jeg fikk "kjenne fødselen", som du sier. Traumatisk. Andre fødsel fikk jeg etter avtale epidural med en gang jeg kom på sykehuset, og de fylte på den når det nærmet seg tomt. Når det var tid for å presse, slo de den av. Da kjente jeg smerter, men på langt nær som den første fødselen (men så slapp jeg heldigvis drypp andre gangen da).
Mrs. Bouquet Skrevet 2. oktober 2012 #10 Skrevet 2. oktober 2012 Epidural var grusomt, men måtte ha det pga. svangerskapsforgtfning, kjent ikke riene så godt, men pressriene var like fæle som uten epidural for min del. Vet hva jeg foretrekker.
kosemamma<3 Skrevet 2. oktober 2012 #11 Skrevet 2. oktober 2012 Kjente overhodet ingenting.. Var som å komme i himmelen! Helt til pressriene kom, da trodde jeg epiduralen var sluttet å virke Helt likedan her. Plutselig ble det dritvondt! Da var det bare å presse.
Gjest yrild Skrevet 2. oktober 2012 #12 Skrevet 2. oktober 2012 Med nummer en hadde jeg alt av smertestillende og antibiotika og de skrudde opp epiduralen på slutten for å forberede meg på et nødkeisersnitt. Jeg kjente ingenting da de dro ham ut med vakum! Og ja... det er ingen god opplevelse. Timesvis med smerte, men ingen forløsnig... i tillegg måtte jo babyen sjekkes ute på gangen med en gang og jeg fikk knapt sett ham. Så der lå jeg og ristet av kulde (en bivirkning av epiduralen) imens mannen sjekket lillemann med barnelegen. Med nummer to hadde jeg ingen smertestillende og en fatastisk fødsel :-) Uten epidural hadde jeg ikke klart å gjennomføre fødsel nummer en. Fikk etter fre dager på sykehus med vannavgang og ingen rier, riestimulering etc etc fikk jeg valget mellom epidural eller keisersnitt og da var det klart for meg at epidural var bedre...
Mineto Skrevet 2. oktober 2012 #13 Skrevet 2. oktober 2012 Herrejesus. "Man skal kjenne at man føder", det er en slik herlig kommentar! Not. For det første Anonym Bruker: Man har allerede "kjent" at man føder, for å si det slik, før man får epidural. Her ligger nemlig hele poenget, som du tydeligvis har gått glipp av; epiduralen er smertelindring. Retorisk må man altså ha (føde-) smerter for å få denne smertelindringen. For det andre: "Man", i dette tilfellet, jeg, kjente alle rier/sammentrekninger gjennom hele fødselsforløpet selv om jeg fikk epidural. Epiduralen blokkerte og fjernet smerten en god stund før det igjen ble fullt kjør, med alt et smertehelvete kan tilby, ved pressriene. Får jeg applaus for det? Neppe. Kun en herlig baby!! <3 For det tredje: Slik var det altså for meg og min epidural. Det finnes like mange opplevelser av denne smertelindringen, som det finnes sprøyter og slanger i ryggen. For det fjerde: ikke alle kvinner blir anbefalt å kjøre på all natura. Epidural blir i veldig mange tilfeller, på det sterkeste, anbefalt til den fødende av jordmor når babyen ligger i visse stillinger, sitter høyt oppe i livmoren, kvinnen har trangt bekken, det er sen fremgang i fødselen, ..fare for haste snitt, you name it! Og veldig ofte skjer det at kroppen jobber mye flottere og raskere når den får hvile litt og hentet litt krefter, samt løst opp noen spenninger. For det femte: Er du jordmor? Kanskje fødselslege? For det sjette: Det finnes ikke noe som heter "smerteterskel". Smerte er smerte. Hvordan din kropp er skapt, med tanke på fødsel, varierer derimot. Og denne forskjellen er med på å definere dine smerter i nevnt situasjon. For det syvende: Hadde menn født barn, hadde vi alle fått en kanyle i armen så fort vi entret fødestuen. For det åttende: Hvorfor synes du er det viktig med fødselssmerter? For det niende: Ville du operert blindtarmen uten narkose? For det tiende: Mye forventes av oss kvinner. Også det å takke nei til smertelindring ettersom det ligger styrke i det å mestre smerte. Det er så innmari steinaldermentalitet at jeg nesten dør av det. Bokstavelig talt. Det kan være traumatisk å føde et barn til verden. På så mange måter. Hvorfor plages mer enn nødvendig.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 2. oktober 2012 #14 Skrevet 2. oktober 2012 Er det programmet fra USa eller England? For der får de nemlig full dose, så mye at de i mange tilfeller faktisk ikke kjenner noe. Her i landet gir man ikke så mye epidural som der, fordi man mener det kan stanse opp fødselen, øke risikoen for komplikasjoner og påvirke barnet. Så her får man det bare for å lette smerten, ikke fjerne den helt.
Medulla Skrevet 2. oktober 2012 #15 Skrevet 2. oktober 2012 Da jeg fikk epidural funket den ikke helt perfekt. Kjente riene kun i ryggen og hoftene, så da epiduralen ble satt forsvant alle smertene bortsett fra i høyre hofte. De neste 6 timene spiste jeg middag og duppet litt, men kjente litt "krampe" i hofta. De skrudde ikke av epiduralen da pressriene kom, tvert imot, samboeren min gjorde dem oppmerksomme på at det begynte å bli tomt, så de byttet til en ny. Dette gjorde de mens jeg sov, drømte(!) og presset ut babyen min. Pga "krampen" i hofta kjente jeg riene litt, men det var mest pressetrangen som fikk meg til å presse.
MrsMilla Skrevet 2. oktober 2012 #16 Skrevet 2. oktober 2012 Kjente riene veldig godt - spesielt pressriene. Men mye lettere allikevel. Men den verste toppen av de ble tatt vekk, vet siden jeg har født to uten og en med.
itb Skrevet 2. oktober 2012 #17 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg kjente smerte (selv med epidural) frem til pressriene. Under selve forløsningen kjente jeg så og si ingen smerte, men et voldsomt trykk. Det var alikevel ingen tvil om når jeg skulle presse og jordmor trengte ikke fortelle meg noenting.
me_87 Skrevet 2. oktober 2012 #18 Skrevet 2. oktober 2012 Når jeg skulle begynne å presse så slo de ned epiduralen så jeg kjente riene og smertene veldig godt.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2012 #19 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg fikk epidural. Fikk det etter å ha hatt rier i 12 timer uten at det var tegn til at fødsel nærmet seg. For å få slappet av litt og ikke bruke opp alle kreftene før den verste jobben liksom. Da ble riene nesten smertefrie i noen timer, jeg fikk spist litt og sovet litt. Men da barnet ble født så kjente jeg det så absolutt ja! Epiduralen bedøver ikke sånn sett, du kjenner all smerten "der nede" og det er ingen tvil om at du kjenner at du føder et barn nei...
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2012 #20 Skrevet 2. oktober 2012 Kjære # 13, på de jeg har sett på tv, har de fått epidural før de kjenner smerter. Kanskje har vannet gått uten at noe mer skjer (det skjedde med meg) eller de har murringer, ikke ordentøige fødsels-smerter. Mange av de på tv får det sltså så tidlig, og de kjenner INGENTING! Og ja, jeg mente: man skal kjenne at man føder. Det var ikke noe stygt ment i det, men MINE tanker og MINE følelser for meg vile det vært rart å bare ligge der, og så plutselig få beskjed fra jm om at nå måtte jeg trykke og vips, en baby. For som sagt: mange av de på TV har tydeligvis hatt det slik... Sier ikke at man skal føla at man dør, smerteLINDRING er det klart man skal få, men syntes det. Så unatyrlig at man ikke skal kjenne noe som helst... Hi
Cat_Woman Skrevet 2. oktober 2012 #21 Skrevet 2. oktober 2012 Har skjønt at folk opplever det veldig forskjellig. Jeg kjente det! For meg hjalp epiduralen veldig under åpningsriene, jeg fikk slappet av litt da (selv om jeg fortsatt kjente dem). Under pressriene tror jeg ikke epiduralen hadde noen effekt i det hele tatt, det var i hvert fall grusomt smertefullt :-P
Von Hertelhofen Skrevet 2. oktober 2012 #22 Skrevet 2. oktober 2012 Epiduralen tok absolutt alle rie smertene. Det var vidunderlig! Jeg må ha fått en stor dose, for pressetrangen ble fraværende en god stund. Etter en halvtime med pressing begynte jeg å kjenne noe, men det var fremdeles ikke vondt.
Turtelduen Skrevet 2. oktober 2012 #23 Skrevet 2. oktober 2012 Ser på fødestuen på tv, og der er det mange som får epidural. Jeg hadde ikke det med noen av mine. Jeg lurer på en ting, dere som hadde det: kjenner dere "ingenting"??? Jordmødrene der sier, nå må du presse, nå kan su stoppe, mødrene spør om de skal presse. Mødrene sier: skal jeg presse, kjenner ingenting... Man skal jo kjenne at man føder, det er jo halve opplevelsen Jeg kjente veldig godt når jeg skulle presse. Men alle smertene forsvant... Men presset kjente jeg.
magica fra tryll Skrevet 2. oktober 2012 #24 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg fikk epidural, og kjente riene og at barnet beveget seg nedover. Når jeg presset kjente jeg alt. Epiduralen virket ikke i det området, og det var heller ikke meningen. Jeg hadde en super opplevelse av fødselen. For meg er de siste åpningsriene de aller værste, ikke pressriene. Jeg har født 3 barn uten og 3 barn med, deriblandt en tvillingfødsel og et ks.
Turtelduen Skrevet 2. oktober 2012 #25 Skrevet 2. oktober 2012 Kjære # 13, på de jeg har sett på tv, har de fått epidural før de kjenner smerter. Kanskje har vannet gått uten at noe mer skjer (det skjedde med meg) eller de har murringer, ikke ordentøige fødsels-smerter. Mange av de på tv får det sltså så tidlig, og de kjenner INGENTING! Og ja, jeg mente: man skal kjenne at man føder. Det var ikke noe stygt ment i det, men MINE tanker og MINE følelser for meg vile det vært rart å bare ligge der, og så plutselig få beskjed fra jm om at nå måtte jeg trykke og vips, en baby. For som sagt: mange av de på TV har tydeligvis hatt det slik... Sier ikke at man skal føla at man dør, smerteLINDRING er det klart man skal få, men syntes det. Så unatyrlig at man ikke skal kjenne noe som helst... Hi Skjønner deg HI, og skjønner og nr 13. Mannen min spurte meg: "Vil du heller slippe billig unna og risikere å bli lam?" Nå for ikke mange uker siden. Han fikk jammen høre det, han som ikke kan borre uten bedøvelse en gang. Men han spør fordi han er redd, jeg har opplevd komplikasjoner 2 av 5 ganger. Men ingen langvarig. Og for å være helt ærlig så er jeg veldig usikker på om jeg skal ta epidrual nå igjen... Men som nr 13 skrev så er det få som ikke får opplevelsen av å føde, for de fleste får det ikke før de har 3-4-5 cm åpning, og det er ofte den lengste perioden. 5-10 er mer intens men går fortere. Jeg har opplevd vanlig fødsel uten noe som helst smertelindring og vet hva det og betyr. Det er veldig få som ikke kjenner noe ting, kanskje det virker som det er mange på TV, og jeg sier TV! Mangt kan være klippet bort...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå