Gå til innhold

Far vil reise til utlandet med vår datter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt råd og tips her... jeg har en datter på snart 3 år med en mann av utenlands opprinnelse. Vi var kjærester i nesten 2 år, men han bodde ikke sammen med meg verken før eller etter barnet kom til verden. Dette var noe av årsaken til at det ble slutt mellom oss - jeg ønsket ikke å være i et familie/kjæresteforhold hvor vi bor hver for oss... Vi har vært i retten for å avgjøre samvær (etter at han stevnet meg) og har nå en avtale på en dag i uken og annenhver helg. I år har barnefaren ferie med vår datter 2 uker a 1 uke i gangen (sommerferie) Denne ferien har han enda ikke "brukt"... Men for et par uker siden kom han og ville ta med seg datteren vår til Tyrkia... (han kommer selv fra Jordan)... Jeg stoler overhodet ikke på min eks-kjæreste (av flere årsaker) og har ikke det minste lyst til å sende min datter avgårde med han til utlandet... Jeg er jo redd for at han ikke vil komme tilbake med henne, og da kommer jeg aldri til å tilgi meg selv! Vi har delt foreldreansvar, men jeg har hovedomsorgen for vår datter. Noen som har råd og tips til hva jeg skal gjøre her..? Regner med at barnefaren kommer til å sette i gang noe for å få viljen sin...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde aldri i verden gjort dette.

Har datteren din pass? Hvis ikke så må dere begge skrive under på passet. Eller så ville jeg reist med datteren...

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Om det er fare for kidnapping så kan du nekte ham å ta datteren med ut av landet.

Kontakt nærmeste politistasjon / lensmannskontor for råd og veiledning. De kan om saker som dette.

Skrevet

mener at om det er noen fare for bortføring av barnet, så kan man få utreisenekt. Helt hvordan man går frem for å få ordnet noe slikt, vet jeg ikke, men jeg tror jeg ville tatt kontakt med lensmannskontoret i første omgang.

Skrevet
jeg hadde aldri i verden gjort dette. Har datteren din pass? Hvis ikke så må dere begge skrive under på passet. Eller så ville jeg reist med datteren...

Hun hadde pass, men det gikk ut nå i september... Jeg har lest litt om dette på nettet, ifølge Barnelovens §41 har foreldre med delt foreldreansvar lov til å ta med barnet på kortere utenlandsopphold uten samtykke fra den andre... Men Passloven sier at ved delt foreldreansvar må man ha underskrift fra den andre forelderen... Jeg har familie i politiet, så får litt hjelp der... men lurer jo på om jeg er for "streng" med far...? Skjønner jo godt at han har lyst til å reise på ferie med hun, men jeg stoler IKKE på han (uansett hva han sier...) uff - ikke noe gøy situasjon å være i....

Skrevet
Jordan?! Aldri i verden!

Nei og Norge har heller ingen utleveringsavtale med Jordan.... Barnefaren har sagt at jeg kan jo få være med på ferie, men det er jo ikke så kult... vi er jo på talefot, men er ikke bestevenner for å si det sånn...

Gjest Sekretøsa
Skrevet
Jordan?! Aldri i verden!

Nei og Norge har heller ingen utleveringsavtale med Jordan.... Barnefaren har sagt at jeg kan jo få være med på ferie, men det er jo ikke så kult... vi er jo på talefot, men er ikke bestevenner for å si det sånn...

Sjekk reglene for landet hvertfall. Om det er sånn at hun automatisk blir bare hans så fort de lander, så ville jeg aldri i verden gjort det.

Skrevet

Du må ikke finne på å sende henne fra deg! Stol på magefølelsen.

Skrevet

Nei, ikke gjør det.

Du får heller ingen hjelp om han ikke kommer tilbake med henne.

Skrevet

Dette må du aldri i verden finne på å la han gjøre. Har vært i den situasjonen selv og det var så vidt det gikk bra. I de fleste landene der har jo kvinner null rettigheter også. Nei, ikke gjør det!

Skrevet

Han alene kan ordne pass til henne gjennom sin ambassade. Muslimske menn gidder ikke noe sydentur alene med barn. Han har sannsynligvis baktanker her. Familie som står klar i jordan til å ta seg av henne.

Skrevet

ALDRI i verden om jeg hadde sendt henne avgårde!!!! ALDRI NEI

Stol på magefølelsen din!

Skrevet
Han alene kan ordne pass til henne gjennom sin ambassade. Muslimske menn gidder ikke noe sydentur alene med barn. Han har sannsynligvis baktanker her. Familie som står klar i jordan til å ta seg av henne.

Ehm, her må du ikke dra alle muslimske menn over en kam. Jeg har også barn med en muslim, men han er ingen potensiell barnekidnapper. Jeg kommer til å reise sammen med ham og barna til Tyrkia (hans hjemland), siden barna er så små, men når de blir eldre får vi se på det.

Skrevet

Aldri i verden! Hva gjør du om han reiser videre til Jordan med henne? Da står du praktisk talt uten rettigheter. I de fleste muslimske land får far automatisk full foreldrerett.

Skrevet

At muslimske menn topper statistikker kan du ikke benekte Tigerpote. Flott at du har funnet deg en fin mann, men det betyr ikke at andre ikke har rett til å være skeptisk til mye ukultur blant muslimer.

Skrevet
Du må ikke finne på å sende henne fra deg! Stol på magefølelsen.

Ja, er egentlig det jeg vil... familien min sier også det! Må aldri sende henne avgårde med han!!!

Skrevet

www.sommarland.no

www.tusenfryd.no

www.dyreparken.no

Mange steder å dra!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ehm, her må du ikke dra alle muslimske menn over en kam. Jeg har også barn med en muslim, men han er ingen potensiell barnekidnapper. Jeg kommer til å reise sammen med ham og barna til Tyrkia (hans hjemland), siden barna er så små, men når de blir eldre får vi se på det.

Du virker jo skeptisk selv, når du skriver at du får se på det? Jeg ville jo ikke hatt problemer med det, men så er mannen min norsk da.

Skrevet
At muslimske menn topper statistikker kan du ikke benekte Tigerpote. Flott at du har funnet deg en fin mann, men det betyr ikke at andre ikke har rett til å være skeptisk til mye ukultur blant muslimer.

Vi er ikke sammen mer, vi er snart skilt. Men vi er gode venner fordet. At barnekidnapping forekommer også hos muslimer er sant, men det er ikke bare muslimer som kidnapper barn. Det er bare ikke så stort fokus på det. Og å si "muslimske menn" slik du sier det, generaliserer.

Skrevet

Jeg er enig at man ikke skal dra alle over en kam! Jeg har en venninne som er sammen med en muslim, og de har en datter på ett år - de har det kjempefint !

Det som oftest greit så lenge man er sammen, da reiser man jo sammen også.... Men jeg skal love deg at ting forandrer seg FORT når det skjærer seg... og din eks kan da gjøre ting som du ALDRI trodde han kunne gjøre! Dessverre... men blod er faktisk tykkere enn vann (i veldig mange tilfeller)...

Skrevet
Du virker jo skeptisk selv, når du skriver at du får se på det? Jeg ville jo ikke hatt problemer med det, men så er mannen min norsk da.

Jeg er veldig skeptisk til akkurat denne mannen ja, slik hi beskiver ham. Jeg fikk en skikkelig dårlig følelse over denne situasjonen. Foreldrene er ikke så veldig gode venner, han har deltatt lite, men er likevel svært aggressiv ifht å skulle ha samvær. Da lyser varsellampene hos meg. Det kan likevel ikke stå uimotsagt at nær sagt alle muslimske menn skal mistros.

Skrevet

Du får evt ta en av politivennene dine med på den ferien , så får dere reise alle sammen.

Nei, jeg hadde nok ikke sendt ungen avgårde, følg magefølelsen din, den er nok riktig:)

Skrevet
Jeg er enig at man ikke skal dra alle over en kam! Jeg har en venninne som er sammen med en muslim, og de har en datter på ett år - de har det kjempefint ! Det som oftest greit så lenge man er sammen, da reiser man jo sammen også.... Men jeg skal love deg at ting forandrer seg FORT når det skjærer seg... og din eks kan da gjøre ting som du ALDRI trodde han kunne gjøre! Dessverre... men blod er faktisk tykkere enn vann (i veldig mange tilfeller)...

Jeg vet det, men han er altså min eksmann. Han har ikke noe motiv for å skulle kidnappe barna av ulike årsaker. Han har for the record også vært alene med datteren vår i en uke.

Skrevet

FIkk dårlig magefølelse ved bare å lese om det her.

ALDRI send henne avgårde med ham! Ikke vurder det en gang, så lenge det finnes et HVA OM, så er du ikke trygg på at det ikke skjer noe du ikke for alt i verden ønsker. Her er det snakk om å "redde" datteren din!

Snakk med f.eks politiet, de kan gi deg råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...