Gå til innhold

Er det vondt å sette inn spiral?

Anbefalte innlegg

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Fikk resept på dette nå, og da jeg bestilte time hos gyn for innsetting sa resepsjonisten at jeg måtte huske å ta noen Ibux før jeg kom.

Er det vanlig at det gjør så vondt at man må ha smertestillende på forhånd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg merket ingenting, verken da de satt inn eller tok ut

Gjest Tullmusa83
Skrevet

Gjorde ikke vondt for meg, men jeg gjorde det 3 månder etter fødsel. Syns celleprøven var eklere for å si det sånn. Har en barnløs vennine hun syns det var helt j**lig. Så tror det varier. Etter hvor lukket livmorhalsen er.

Skrevet

Første gang jeg satte den inn synes jeg det var veldig vondt, men andre gang kjente jeg det nesten ikke. Kan være legen var noget uforsiktig første gangen. Brukte ikke noe smertestillende noen av gangene. Satte begge inn 8 uker etter fødsel.

Skrevet

Jeg syns det er vondt akkurat når de setter korntanga på livmorhalsen. Hos meg måtte hun også blokke ut litt. Det var også ubehagelig, men ikke verre enn at jeg tålte det. Jeg tok 1200 mg ibux på forhånd. Det blir litt mensmurring etterpå.

Skrevet

Jeg syns det var mer smertefult enn å føde. Ikke selve innsettingen, men etterpå (var vondt i et døgn ca)

Men alle andre jeg har snakket med syns ikke det var vondt, så jeg er kanskje litt rar.

Skrevet

Ja :( Syntes det var helt forferdelig, svimte av også og måtte kjøres hjem. Hadde vondt et par dager etterpå, som sterke menssmerter.

Gjest 5 andre
Skrevet

Merket ikke en ting. Ba legen si i fra når hun skulle sette den inn (hun tok celleprøver og div samtidig), da var hun visst alt ferdig :P

Skrevet

Det var kun litt vondt når legen dro i livmortappen. Ellers var det som en helt vanlig GU, var 3 mnd etter fødsel da. Tror det er vondere om du ikke har åpning.. men - dette er 1,5 mnd siden og jeg har hatt mensen siden, for å si det sånn.. tar den ut igjen om dette ikke slutter altså..

Skrevet

Grunnen til at barnløse ikke anbefales å sette inn spiral (uten narkose) er fordi det er mer smertefullt enn for de som har født ett eller flere barn. Og ellers kommer det helt an på smerteterskel og om man må blokkes opp eller ikke for å få inn spiralen. Vanskelig å si på forhånd. Men det er første gang jeg har lest at noen har opplevd spiralinnsettelse som verre enn en fødsel, det må ha vært tidenes drømmefødsel i så fall :D hehe

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Jeg syntes ikke det var vondt, men jeg gjorde det ca 3 mnd etter fødsel og da sies det at man fremdeles er ganske åpen så kanskje derfor.

Håper det går bra! Ta en voltaren + paracet blanding. Voltaren får deg til å slappe mer av i muskler og ikke spenne deg :)

Går så fint så!

Skrevet

Jeg satte inn spiral i forrige uke, og det var litt vondt/ubehagelig. Jeg satte inn 3 mnd etter fødsel, men til tross for at dette er en veldig erfaren lege måtte hun prøve to ganger. Det var vanskelig å sette inn på meg fordi hun trodde det var noen sammenvoksninger etter fødsel. Antakelig har jeg fått et lite rift langt oppe. Jeg tok 2 Paracet før jeg gikk dit, jeg liker ikke å ta Ibux, men tror muligens det virker bedre. Jeg ville ha tatt noe først for å være på den sikre siden. Jeg hadde magevondt/menssmerter resten av dagen, og kjente meg litt slapp. Litt menssmerter dagen etter også, men så har jeg ikke merket noe annet enn litt småblødninger. So far so good :)

Skrevet

Satte min inn ca. 10 uker etter andre fødsel og hadde veldig vondt i 3 dager og blødde i 4,5 mnd.

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Tusen takk for alle svar, kjente at jeg ble litt nervøs nå ;)

Har to barn, men begge er tatt med ks. Så det er vel ikke noe hjelp i det :)

Skrevet

Satte min inn ca. 10 uker etter andre fødsel og hadde veldig vondt i 3 dager og blødde i 4,5 mnd.

Ble menstruasjon normal etter det? Jeg har blødd i en mnd nå er litt bekymret for at det aldri skal gå over

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Kjekt denne tråden er her.. Lurer på det samme her, var på gyn.undersøkelse for ca 3 uker siden (6 mnd siden fødselen) og fikk ordnet resept i samme slengen, inn å sette den på plass, bare mensen dukker opp :-p (ikke gravid, men noe merkerlig mens for tiden)

Skrevet

Uff, skal få satt inn hormonspiral i morgen... Gruer meg nå kjenner jeg :-/ Men altså, verre enn fødsel?! Det kan da ikke være normalt??

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet
Ble menstruasjon normal etter det? Jeg har blødd i en mnd nå er litt bekymret for at det aldri skal gå over

Jeg fikk beskjed om at man kan oppleve blødninger opp til 6 mnd etter man setter inn spiralen, men at det skulle normalisere seg etter det..

Skrevet
Tusen takk for alle svar, kjente at jeg ble litt nervøs nå ;) Har to barn, men begge er tatt med ks. Så det er vel ikke noe hjelp i det :)

Jeg har også tatt to ks (det ene akutt, med full åpning, men likevel). Det har visst ikke noe å si, det som har noe å si er at man har vært gravid, slik at livmor ble større. Selve livmorhalsen var visst ikke så viktig, slik jeg hadde trodd.

Uansett, det gikk helt fint. Jeg glemte å ta smertestillende på forhånd. Det gjorde litt vondt akkurat da spiralen ble ført gjennom livmorhalsen, men det gikk fort over. Ikke noe problem.

Skrevet

Jeg syns det var ganske vondt og ble uvel/fikk litt blodtrykksfall o.l. i etterkant... men; jeg hadde ingen barn og hadde aldri vært gravid, så da er det ekstra trangt og smått i livmora/livmorhalsen.

Skrevet

Jeg blødde av og på med kun få dager/ukers mellomrom etter jeg satte inn spiralen, ingen faste dager. Kunne plutselig få mens en uke etter sist gang osv. Var sånn i 2 år før jeg bestemte at nok var nok og tok den ut. Så ikke alltid blødningene stabiliserer seg dessverre :( Men jeg er nok unntaket, mange som aldri blør når de har spiral. Men aldri mer spiral på meg hvertfall!

Skrevet
Grunnen til at barnløse ikke anbefales å sette inn spiral (uten narkose) er fordi det er mer smertefullt enn for de som har født ett eller flere barn. Og ellers kommer det helt an på smerteterskel og om man må blokkes opp eller ikke for å få inn spiralen. Vanskelig å si på forhånd. Men det er første gang jeg har lest at noen har opplevd spiralinnsettelse som verre enn en fødsel, det må ha vært tidenes drømmefødsel i så fall :D hehe

Har født fire barn. Ganske fine fødseler ja. Men spiralinnsetting var altså verre. (Jeg både kastet opp og besvimte for det var så vondt :S )

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet
Jeg blødde av og på med kun få dager/ukers mellomrom etter jeg satte inn spiralen, ingen faste dager. Kunne plutselig få mens en uke etter sist gang osv. Var sånn i 2 år før jeg bestemte at nok var nok og tok den ut. Så ikke alltid blødningene stabiliserer seg dessverre :( Men jeg er nok unntaket, mange som aldri blør når de har spiral. Men aldri mer spiral på meg hvertfall!

Oi, gikk du med det slik i 2 år? Her fikk jeg beskjed om det, at når jeg satte inn spiralen, så kan jeg oppleve blødninger i 6 mnd, varte det lengre enn det, så var nok ikke hormonspiral noe for meg, og jeg burde da ta den ut igjen..

Skrevet

Hmm, må være kjærringa mot strømmen jeg...

Spiral etter nr 1 var helt smertefri, men insett av spiral etter nr 2, var helt jævlig. Minte meg om veer, var nesten ikke gangbar pga smerter:-(

Skrevet

Oi, gikk du med det slik i 2 år? Her fikk jeg beskjed om det, at når jeg satte inn spiralen, så kan jeg oppleve blødninger i 6 mnd, varte det lengre enn det, så var nok ikke hormonspiral noe for meg, og jeg burde da ta den ut igjen..

Ja, var sånn i 2 år! Fant ut at det ikke var noe for meg jeg hvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...