Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #26 Skrevet 30. september 2012 Jeg fikk mitt fjerde barn med hastesnitt, likevel fikk jeg henne til meg med en gang. Hun lå omtrent rundt halsen min i flere minutter så jeg fikk kjent på henne, luktet på henne og nusset på henne før hun ble veid og kledd. Så om barnet puster godt og alt er bra er det fullt mulig å få det på brystet selv om det er keisersnitt, men jeg vet at dette praktiseres forskjellig fra sykehus til sykehus til sykehus. Det er jo en operasjonssal det er snakk om... Men en naturlig fødsel foregår på omtrent samme måte på alle sykehus, da føder du uten smertelindring. Så sant barnet puster godt og alt ser bra ut får de det på brystet om du ønsker det. Jeg ville satset på en naturlig fødsel på sykehuset om jeg var deg, da får du i pose og sekk. Tryggheten ved å være nær akutt hjelp om det blir behov for det, og kan føde så naturlig som fødselsforløpet tillater det, om du ønsker.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #27 Skrevet 30. september 2012 Det som står i journalen min er akutt sectio. Men de brukte altså seks timer på å vurdere om det var nødvendig. Etter at avgjørelsen var tatt tok det ca en halv time før barnet var ute. Jeg har altså inntrykk av at de hadde relativt god tid, på tross av uttrykket akutt. En hjemmejordmor ville da aldri ha sittet hjemme sammen med meg så lenge og lurt på om det ble nødvendig med ks før hun sendte meg på sykehus? Hi
Musemora Skrevet 30. september 2012 #28 Skrevet 30. september 2012 For det første: ingen kan nekte deg å føde hjemme, men du får antageligvis ingen jordmor til å bli med deg. Og til deg andre: det hender ofte vi får meldt uplanlagte sectio som skal taes innen de neste par timene feks. Her jeg jobber får mor alltid babyen opp på brystet noen minutter, så blir det tatt bort til et eget hjørne ( asfyksibordet) og lyttet på av anestesilege. Dette tar ca 1 min, så kommer barnet tilbake til mor. Skjønner ikke helt hvorfor du ikke fikk hilse på og skjønner at det er kjipt. Hadde jeg vært deg, hadde jeg født på sykehuset og reist hjem 30 min etterpå hvis alt ser greit ut. Lykke til Regner mer det er meg du sikter til ift punkt nr. 2 Ved uplanlagt KS kan man kanskje fint vente noen timer. Men her snakket HI faktisk om AKUTT KS. det er en grunn til at det heter akutt....... Hun sier at sectio ble vurdert i 6 timer. Vet godt forskjellen, dette er en del av jobben min. Katastrofesectio er noe helt annet enn akutt/hastesectio som ofte fint kan vente dn stund. Akutt er bare betegnelsen fordi det ikke er planlagt.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #29 Skrevet 30. september 2012 Takk for at dere tar dere tid til å svare. Problemet mitt er at jeg gruer meg mer til selve sykehusoppholdet enn til selve fødselen, på tross av erfaringene fra selve fødselen. Jeg vet at jeg må dra på sykehuset for å føde, men innerst inne håper jeg likevel på en styrtfødsel hjemme slik at jeg slipper. Jeg har rett og slett fått sykehusangst av hele opplevelsen. Den egentlige planen min er å reise tidlig hjem, så snart jeg er i stand til å stå på beina. Forutsatt at det ikke er noe som gjør at barnet må være igjen, men da får kanskje pappen bli mens jeg drar. Hi
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #30 Skrevet 30. september 2012 For det første: ingen kan nekte deg å føde hjemme, men du får antageligvis ingen jordmor til å bli med deg. Og til deg andre: det hender ofte vi får meldt uplanlagte sectio som skal taes innen de neste par timene feks. Her jeg jobber får mor alltid babyen opp på brystet noen minutter, så blir det tatt bort til et eget hjørne ( asfyksibordet) og lyttet på av anestesilege. Dette tar ca 1 min, så kommer barnet tilbake til mor. Skjønner ikke helt hvorfor du ikke fikk hilse på og skjønner at det er kjipt. Hadde jeg vært deg, hadde jeg født på sykehuset og reist hjem 30 min etterpå hvis alt ser greit ut. Lykke til Regner mer det er meg du sikter til ift punkt nr. 2 Ved uplanlagt KS kan man kanskje fint vente noen timer. Men her snakket HI faktisk om AKUTT KS. det er en grunn til at det heter akutt....... Hun sier at sectio ble vurdert i 6 timer. Vet godt forskjellen, dette er en del av jobben min. Katastrofesectio er noe helt annet enn akutt/hastesectio som ofte fint kan vente dn stund. Akutt er bare betegnelsen fordi det ikke er planlagt. mulig det er forskjell fra sykehus til sykehus. her heter det uplanlagt og akutt. Og akutt er faktisk AKUTT - selv om man kan ha brukt flere timer på å vurdere KS! (og dette er/har vært en del av min jobb også!!!) For min egen del har jeg også et akutt KS bak meg. det brukte faktisk hele 9 timer på å VURDERE om fødelsen kunne gå vaginalt (strengt tatt så vurderer man jo hele tiden!!). Da avgjørelsen faktisk ble tatt (etter bl.a forsøk med vakuum og tang), tok det kun 6 min før barnet var ute. Her kalles det for AKUTT, og i journaler brukes aldri ordet katastrofesnitt (selv om noen fortsatt bruker det i muntlig tale)
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #31 Skrevet 30. september 2012 For det første: ingen kan nekte deg å føde hjemme, men du får antageligvis ingen jordmor til å bli med deg. Og til deg andre: det hender ofte vi får meldt uplanlagte sectio som skal taes innen de neste par timene feks. Her jeg jobber får mor alltid babyen opp på brystet noen minutter, så blir det tatt bort til et eget hjørne ( asfyksibordet) og lyttet på av anestesilege. Dette tar ca 1 min, så kommer barnet tilbake til mor. Skjønner ikke helt hvorfor du ikke fikk hilse på og skjønner at det er kjipt. Hadde jeg vært deg, hadde jeg født på sykehuset og reist hjem 30 min etterpå hvis alt ser greit ut. Lykke til Regner mer det er meg du sikter til ift punkt nr. 2 Ved uplanlagt KS kan man kanskje fint vente noen timer. Men her snakket HI faktisk om AKUTT KS. det er en grunn til at det heter akutt....... Hun sier at sectio ble vurdert i 6 timer. Vet godt forskjellen, dette er en del av jobben min. Katastrofesectio er noe helt annet enn akutt/hastesectio som ofte fint kan vente dn stund. Akutt er bare betegnelsen fordi det ikke er planlagt. mulig det er forskjell fra sykehus til sykehus. her heter det uplanlagt og akutt. Og akutt er faktisk AKUTT - selv om man kan ha brukt flere timer på å vurdere KS! (og dette er/har vært en del av min jobb også!!!) For min egen del har jeg også et akutt KS bak meg. det brukte faktisk hele 9 timer på å VURDERE om fødelsen kunne gå vaginalt (strengt tatt så vurderer man jo hele tiden!!). Da avgjørelsen faktisk ble tatt (etter bl.a forsøk med vakuum og tang), tok det kun 6 min før barnet var ute. Her kalles det for AKUTT, og i journaler brukes aldri ordet katastrofesnitt (selv om noen fortsatt bruker det i muntlig tale) Men hvis du hadde vært hjemme, ville ikke jordmor da ha sendt deg avgårde til sykehuset? Det er jo ofte en grunn til at man tilkaller legen underveis og at legen begynner å snakke om ks.
scarecrow2011 Skrevet 30. september 2012 #32 Skrevet 30. september 2012 Om det bare er å få barnet rett opp på brystet etter fødsel så får du det ved vanlige fødsler på sykehus. Med førstemann holdt det på å gå gale for min del, hadde jeg vært hjemme hadde både barnet og jeg strøket med. Så jeg hadde aldri turt å være hjemme. Til tross for traumer fra første gang synes jeg sykehusoppholdet med nr 2 var helt ok. Kjekke folk, og jeg var ute igjen innen et døgn. ( jeg selv som ville)
Musemora Skrevet 30. september 2012 #33 Skrevet 30. september 2012 (endret) For det første: ingen kan nekte deg å føde hjemme, men du får antageligvis ingen jordmor til å bli med deg. Og til deg andre: det hender ofte vi får meldt uplanlagte sectio som skal taes innen de neste par timene feks. Her jeg jobber får mor alltid babyen opp på brystet noen minutter, så blir det tatt bort til et eget hjørne ( asfyksibordet) og lyttet på av anestesilege. Dette tar ca 1 min, så kommer barnet tilbake til mor. Skjønner ikke helt hvorfor du ikke fikk hilse på og skjønner at det er kjipt. Hadde jeg vært deg, hadde jeg født på sykehuset og reist hjem 30 min etterpå hvis alt ser greit ut. Lykke til Regner mer det er meg du sikter til ift punkt nr. 2 Ved uplanlagt KS kan man kanskje fint vente noen timer. Men her snakket HI faktisk om AKUTT KS. det er en grunn til at det heter akutt....... Hun sier at sectio ble vurdert i 6 timer. Vet godt forskjellen, dette er en del av jobben min. Katastrofesectio er noe helt annet enn akutt/hastesectio som ofte fint kan vente dn stund. Akutt er bare betegnelsen fordi det ikke er planlagt. Joda mulig det er forskjell fra sykehus til sykehus. her heter det uplanlagt og akutt. Og akutt er faktisk AKUTT - selv om man kan ha brukt flere timer på å vurdere KS! (og dette er/har vært en del av min jobb også!!!) For min egen del har jeg også et akutt KS bak meg. det brukte faktisk hele 9 timer på å VURDERE om fødelsen kunne gå vaginalt (strengt tatt så vurderer man jo hele tiden!!). Da avgjørelsen faktisk ble tatt (etter bl.a forsøk med vakuum og tang), tok det kun 6 min før barnet var ute. Her kalles det for AKUTT, og i journaler brukes aldri ordet katastrofesnitt (selv om noen fortsatt bruker det i muntlig tale) Joda. Katastrofesectio brukes. Prosedyren vår på sectio er delt i to: katastrofesecio og hastesectio. Prosedyrekoden skiller også mellom disse to. Forskjellene er flere. Katastrofesecio foregår i 99%av tilfellene i narkose og far får ikke være med. Hastesnitt oftest i spinal/epidural med mindre den ikke virker. Da blir det narkose og far må ut av opr stua. Endret 30. september 2012 av Pento
Magia Skrevet 30. september 2012 #34 Skrevet 30. september 2012 Snakk med en hjemmejordmor HI, og ikke damene på forumet her Det er ikke sant som noen sier at man må ha hatt en ukomplisert vaginal fødsel for å få hjemmefødsel. Hva som var grunnen til KS spiller sikkert inn her, om det er stor sjans for at det samme skal skje igjen og slik.
Galskapens overhode Skrevet 1. oktober 2012 #35 Skrevet 1. oktober 2012 jeg hadde akutt ks med nr 1 og slet også med at jeg ikke fikk føde slik jeg hadde ønsket. Følte meg lenge som en ubrukelig kvinne siden jeg ikke fikk født. men sannheten er at jeg og barnet ikke ville overlevd uten. i tillegg var det 6 uker før termin. Når jeg fikk summet meg og sett det i annet perspektiv, så er det en bagatell uten betydning nå. Jeg la litt færre planer m nr 2, men også han valgte å komme for tidlig, og med ham stod det om liv helt ha slutten, pulsen sank og barnet måtte ut fort. Ble tatt med vakum og alt gikk heldigvis bra! Barsel ble en skuffelse med ham. Han var så skjør og svak. Og igjen var jeg skuffet over kroppen min som ikke klarte å bare barna til de var modne. Jeg skulle ikke ha flere barn. Men på prevensjon. kom også nr 3. nå tok jeg alt som det kom. Ingen forhåpninger ingen planer. barnet kom nesten til termin. var så sykehus tidlig under modningsriene pga tidligere erfaringer. hadde styrtfødsel når det først satte i gang for fullt. og alt var bare vakkert! Hver fødsel er unik, også med samme kvinne. Med du ks bak deg vil jeg også anbefale sykehus. Snakk med jordmor, snakk om de dårlige opplevelsene. De strekker seg langt for at du skal ha det bra! lykke til
magica fra tryll Skrevet 1. oktober 2012 #37 Skrevet 1. oktober 2012 For det første: ingen kan nekte deg å føde hjemme, men du får antageligvis ingen jordmor til å bli med deg. Og til deg andre: det hender ofte vi får meldt uplanlagte sectio som skal taes innen de neste par timene feks. Her jeg jobber får mor alltid babyen opp på brystet noen minutter, så blir det tatt bort til et eget hjørne ( asfyksibordet) og lyttet på av anestesilege. Dette tar ca 1 min, så kommer barnet tilbake til mor. Skjønner ikke helt hvorfor du ikke fikk hilse på og skjønner at det er kjipt. Hadde jeg vært deg, hadde jeg født på sykehuset og reist hjem 30 min etterpå hvis alt ser greit ut. Lykke til Regner mer det er meg du sikter til ift punkt nr. 2 Ved uplanlagt KS kan man kanskje fint vente noen timer. Men her snakket HI faktisk om AKUTT KS. det er en grunn til at det heter akutt....... Hun sier at sectio ble vurdert i 6 timer. Vet godt forskjellen, dette er en del av jobben min. Katastrofesectio er noe helt annet enn akutt/hastesectio som ofte fint kan vente dn stund. Akutt er bare betegnelsen fordi det ikke er planlagt. Joda mulig det er forskjell fra sykehus til sykehus. her heter det uplanlagt og akutt. Og akutt er faktisk AKUTT - selv om man kan ha brukt flere timer på å vurdere KS! (og dette er/har vært en del av min jobb også!!!) For min egen del har jeg også et akutt KS bak meg. det brukte faktisk hele 9 timer på å VURDERE om fødelsen kunne gå vaginalt (strengt tatt så vurderer man jo hele tiden!!). Da avgjørelsen faktisk ble tatt (etter bl.a forsøk med vakuum og tang), tok det kun 6 min før barnet var ute. Her kalles det for AKUTT, og i journaler brukes aldri ordet katastrofesnitt (selv om noen fortsatt bruker det i muntlig tale) Joda. Katastrofesectio brukes. Prosedyren vår på sectio er delt i to: katastrofesecio og hastesectio. Prosedyrekoden skiller også mellom disse to. Forskjellene er flere. Katastrofesecio foregår i 99%av tilfellene i narkose og far får ikke være med. Hastesnitt oftest i spinal/epidural med mindre den ikke virker. Da blir det narkose og far må ut av opr stua. Signerer Pento her. Jeg har også et haste/akutt-sectio i min journal selvom jeg måtte vente 1 time i ks-kø når snittet var bestemt. Barnet kunne ikke komme ut på vanlig måte, uten at det var noen krise. Jeg var i vanlig fødsel og hadde full åpning når snitt ble bestemt.
Corine Skrevet 1. oktober 2012 #38 Skrevet 1. oktober 2012 Snakk med en hjemmejordmor HI, og ikke damene på forumet her Det er ikke sant som noen sier at man må ha hatt en ukomplisert vaginal fødsel for å få hjemmefødsel. Hva som var grunnen til KS spiller sikkert inn her, om det er stor sjans for at det samme skal skje igjen og slik. Enig! Snakk med en jordmor som tilbyr hjemmefødsel. Da kan hun vurdere din situasjon ut fra hennes retningslinjer (fra helse- og omsorgsdepartementet.) Det stemmer ikke at man må ha født et barn vaginalt tidligere. I de fleste forum vil du få negative synspunkter på hjemmefødsel, spesielt etter KS (vet alt om det da jeg selv har hatt 3 planlagte hjemmefødsler). Men ingen av oss her inne har nok kunnskap om din bakgrunn til å vurdere dette. Kun gjennom samtale med hjemmejordmor og evt. lege vil du få vite om du kvalifiserer til hjemmefødsel eller ikke. Lykke til! :-)
Iiiiik Skrevet 1. oktober 2012 #39 Skrevet 1. oktober 2012 Jeg tenker at du først og fremst trenger å sortere tanker og følelser knyttet til din forrige fødselsopplevelse. Det at sykehus er så aversivt for deg at du tenker at du kan reise hjem og la far og barn bli igjen hvis det er påkrevet, viser kanskje at du er traumatisert. Det er ikke et godt utgangspunkt for en mer positiv fødselopplevelse neste gang. Ta kontakt med en jordmor og be om henvisning til en terapeut som kan hjelpe deg raskt. Når skrekken er sortert, er det kanskje lettere å ta stilling til det du spør om i tråden - da klarer du kanskje bedre selv å vurdere hva som er riktig for deg. Jeg personlig ville ikke valgt hjemmefødsel, jeg er en kontrollfrik som ønsker å gardere meg. Men vet at andre tenker helt annerledes. Ingen kan tvinge deg til å føde på sykehus hvis det er helt feil for deg, men du kan heller ikke tvinge helsepersonell til å være hjemme sammen med deg hvis de mener risikoen er for stor. Jeg ville tenkt at sykeshusskrekken din er en risikofaktor ved en eventuell hjemmefødsel - hvordan skal en jordmor kunne stole på at du faktisk reiser på sykehuset hvis det er det hun anbefaler underveis?
Corine Skrevet 1. oktober 2012 #40 Skrevet 1. oktober 2012 Jeg ville tenkt at sykeshusskrekken din er en risikofaktor ved en eventuell hjemmefødsel - hvordan skal en jordmor kunne stole på at du faktisk reiser på sykehuset hvis det er det hun anbefaler underveis? Du har mange gode poeng i svaret ditt! Ville bare kommentere sitatet over. Ved hjemmefødsel inngår den fødende (gjerne både mor og far) en kontrakt med jordmor. Denne underskrives i god tid, og den fødende skriver da bl.a under på at hun godtar at jordmor bestemmer i forhold til evt. overflytting til sykehus. Dette er jordmors avgjørelse, så fremt det ikke er den fødende selv som ønsker å dra til sykehuset da selvsagt. Til HI: snakk med hjemmejordmor du!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå