Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #1 Skrevet 30. september 2012 Min første fødsel endte i akutt ks og nå er jeg gravid igjen. Hvor langt ute på jordet er jeg som ønsker meg hjemmefødsel? (Hvis første fødsel hadde vært planlagt hjemmefødsel så hadde jeg blitt overført til sykehuset i god tid.) Er det noen som vet om det er mulig å planlegge hjemmefødsel eller føde på abc avdeling etter keisersnitt? Hvis den neste fødselen går som normalt, er man da utenfor faresonen ved en evt tredje fødsel?
Kliko Skrevet 30. september 2012 #2 Skrevet 30. september 2012 Hjemmefødsel etter akutt ks høres i mine hoder helt feil ut! Tenk deg om barnet er uten oksygen imens du blir tatt til sykehus? Er en veeeeldig stor risiko å ta, og jeg tror ikke du får en jormor til å bli med deg ( fordi risikoen er stooor). En abc avdeling høres jo litt bedre ut, men er det ikke der et krav om at forgje fødsel må ha vært ganske så problemfri? Kan hende jeg er ute på jorde her nå da
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #3 Skrevet 30. september 2012 Det tror jeg ikke du får lov til. Tror man må ha hatt minst en fødsel uten komplikasjon, og ingen akutte KS bak seg for å få lov
It's all about me Skrevet 30. september 2012 #4 Skrevet 30. september 2012 For å få planlagt hjemmefødsel med jordmor som kommer hjem til deg må du ha en ukomplisert vaginal fødsel bak deg. Det har du jo ikke, så tviler på at du finner en jordmor som går med på det.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 30. september 2012 #5 Skrevet 30. september 2012 Forstår ikke at folk tør å føde hjemme. Nettopp på grunn av slikt HI ble utsatt for under sitt første fødsel, altså akutt behov for hjelp. Folk får gjøre hva de vil, men jeg hadde aldri turt det.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #6 Skrevet 30. september 2012 Det er bare det at jeg har så veldig lyst til å føde naturlig! Få babyen direkte på brystet og alt det der. Men dere har sikkert rett. Det er kanskje en grunn til at jeg er anonym og ikke har ringt noen hjemmejordmor. Hi
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 30. september 2012 #7 Skrevet 30. september 2012 Det er bare det at jeg har så veldig lyst til å føde naturlig! Få babyen direkte på brystet og alt det der. Men dere har sikkert rett. Det er kanskje en grunn til at jeg er anonym og ikke har ringt noen hjemmejordmor. Hi Du får jo babyen på brystet med en gang på sykehuset også. Så må de ta den vekk litt for å måle, gi K-vitaminsprøyte, veie og sette apgar-score. Så får du babyen tilbake igjen hvis alt er i orden.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #8 Skrevet 30. september 2012 Forstår ikke at folk tør å føde hjemme. Nettopp på grunn av slikt HI ble utsatt for under sitt første fødsel, altså akutt behov for hjelp. Folk får gjøre hva de vil, men jeg hadde aldri turt det. Keisersnittet ble vurdert i ca 6 timer, så jeg innbiller meg at jeg hadde hatt god tid til å bli flyttet. Hi
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 30. september 2012 #9 Skrevet 30. september 2012 Du kan fint føde naturlig på sykehus. Kanskje ikke så naturlig at du ligger på halm i fjøset, hehe, men du kan føde uten smertestillende eller smertelindring, dersom du ønsker det. Og da har du samtidig den tryggheten at om noe skulle gå gale veien så kan du få medisinsk adekvat hjelp innen rimelig tid. Jeg fødte naturlig på sykehus. Er mange som gjør det.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #10 Skrevet 30. september 2012 Det er bare det at jeg har så veldig lyst til å føde naturlig! Få babyen direkte på brystet og alt det der. Men dere har sikkert rett. Det er kanskje en grunn til at jeg er anonym og ikke har ringt noen hjemmejordmor. Hi Du får jo babyen på brystet med en gang på sykehuset også. Så må de ta den vekk litt for å måle, gi K-vitaminsprøyte, veie og sette apgar-score. Så får du babyen tilbake igjen hvis alt er i orden. Jeg spurte spesifikt om å få barnet hud mot hud, men fikk ikke lov til tross for en apgar på 10. Hi
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #11 Skrevet 30. september 2012 Det er bare det at jeg har så veldig lyst til å føde naturlig! Få babyen direkte på brystet og alt det der. Men dere har sikkert rett. Det er kanskje en grunn til at jeg er anonym og ikke har ringt noen hjemmejordmor. Hi Jeg kan forstå at du ønsker å føde "naturlig" hi. Men husk på det at når det kommer til fødsler, så er ikke naturlig nødvendigvis bra. Se til land der kvinnen i stor grad er overlatt til seg selv, uten tilgang på medisinsk hjelp (f.eks. Afghanistan som det er skrevet mye om de siste årene). Dødstallene i forbindelse med fødsel er skyhøye. Vi prater at i nærmere halvparten av fødslene så dør mor, barn eller begge. I store deler av verden er det å føde det farligste en kvinne kan gjøre. Vi er heldige her i Norge som får det tilbudet om hjelp vi får. Er ikke så mange generasjonene siden det å føde var et enormt risikoprosjekt her heller. Jeg vet at min førstefødte aldri ville overlevd (og trolig ikke jeg heller) om vi ikke var på sykehus. Takket være dyktig helsepersonell og medisinsk utstyr var fødselen likevel i den store sammenhengen udramatisk. Fødsel er ikke tiden for å leke helt eller "urkvinne". Når man skal gi liv til et barn bør man være ydmyk i forhold til hva en selv og barnet skal igjennom, og takke ja til all mulig hjelp man kan få, i tilfelle man får behov for den.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #12 Skrevet 30. september 2012 Det er bare det at jeg har så veldig lyst til å føde naturlig! Få babyen direkte på brystet og alt det der. Men dere har sikkert rett. Det er kanskje en grunn til at jeg er anonym og ikke har ringt noen hjemmejordmor. Hi Jeg kan forstå at du ønsker å føde "naturlig" hi. Men husk på det at når det kommer til fødsler, så er ikke naturlig nødvendigvis bra. Se til land der kvinnen i stor grad er overlatt til seg selv, uten tilgang på medisinsk hjelp (f.eks. Afghanistan som det er skrevet mye om de siste årene). Dødstallene i forbindelse med fødsel er skyhøye. Vi prater at i nærmere halvparten av fødslene så dør mor, barn eller begge. I store deler av verden er det å føde det farligste en kvinne kan gjøre. Vi er heldige her i Norge som får det tilbudet om hjelp vi får. Er ikke så mange generasjonene siden det å føde var et enormt risikoprosjekt her heller. Jeg vet at min førstefødte aldri ville overlevd (og trolig ikke jeg heller) om vi ikke var på sykehus. Takket være dyktig helsepersonell og medisinsk utstyr var fødselen likevel i den store sammenhengen udramatisk. Fødsel er ikke tiden for å leke helt eller "urkvinne". Når man skal gi liv til et barn bør man være ydmyk i forhold til hva en selv og barnet skal igjennom, og takke ja til all mulig hjelp man kan få, i tilfelle man får behov for den.
Ikkesåallerværst Skrevet 30. september 2012 #13 Skrevet 30. september 2012 Det er bare det at jeg har så veldig lyst til å føde naturlig! Få babyen direkte på brystet og alt det der. Men dere har sikkert rett. Det er kanskje en grunn til at jeg er anonym og ikke har ringt noen hjemmejordmor. Hi Du får jo babyen på brystet med en gang på sykehuset også. Så må de ta den vekk litt for å måle, gi K-vitaminsprøyte, veie og sette apgar-score. Så får du babyen tilbake igjen hvis alt er i orden. Jeg spurte spesifikt om å få barnet hud mot hud, men fikk ikke lov til tross for en apgar på 10. Hi Dette må du klage på. Du kan også be dem vente med å veie mm ganske lenge. Min andre ble veid etter tre timer, jeg hadde han på brystet de tre timene, foruten da jeg skulle flytte meg i senga for å bli sydd (tok fem min). Men feil skjer.. Min første ble tatt med vakuum og hadde dårlig fosterlyd, men hadde apgar på 8-9-10. Han ble lagt rett i åpen kuvøse. Dette ble veldig traumatisk for meg, og jeg trodde han var død. Jeg har blitt fortalt av jm på samme sykehus at dette ikke var nødvendig, men sannsynligvis en følge av at jm var ganske ny. Dersom du ikke kan/ønsker å føde hjemme, vil jeg anbefale deg å gå til samtaler på sykehuset, evnt føde ved mykenhet om du har mulighet, og være helt klar på hva du ønsker skal skje etter forløsning. Skriv også et ønskebrev. I mitt (andre fødsel, klok av skade..) skrev jeg blant annet at jeg ville kle på babyen selv, eller mannen min dersom jeg ikke var i stand til det, at jeg skulle informeres når navlestrengen ble kuttet, at barnet skulle ha vårt eget tøy og eget teppe. Alt ble etterkommet så langt det var mulig.
soleia Skrevet 30. september 2012 #14 Skrevet 30. september 2012 Eg har då fødd "naturleg" utan smertestillande og i kneståande to gonger på sjukehus, og har fått babyen direkte på brystet når den kom ut. Det gjekk kanskje eit par minutt med veging ol, men så var det viktig at den fekk ligge der, sjølv om eg vart sydd. Så det er noko imellom keisarsnitt og heimefødsel Håpar det går fint for deg denne gongen.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #15 Skrevet 30. september 2012 Det er bare det at jeg har så veldig lyst til å føde naturlig! Få babyen direkte på brystet og alt det der. Men dere har sikkert rett. Det er kanskje en grunn til at jeg er anonym og ikke har ringt noen hjemmejordmor. Hi Du får jo babyen på brystet med en gang på sykehuset også. Så må de ta den vekk litt for å måle, gi K-vitaminsprøyte, veie og sette apgar-score. Så får du babyen tilbake igjen hvis alt er i orden. Jeg spurte spesifikt om å få barnet hud mot hud, men fikk ikke lov til tross for en apgar på 10. Hi Dette må du klage på. Du kan også be dem vente med å veie mm ganske lenge. Min andre ble veid etter tre timer, jeg hadde han på brystet de tre timene, foruten da jeg skulle flytte meg i senga for å bli sydd (tok fem min). Men feil skjer.. Min første ble tatt med vakuum og hadde dårlig fosterlyd, men hadde apgar på 8-9-10. Han ble lagt rett i åpen kuvøse. Dette ble veldig traumatisk for meg, og jeg trodde han var død. Jeg har blitt fortalt av jm på samme sykehus at dette ikke var nødvendig, men sannsynligvis en følge av at jm var ganske ny. Dersom du ikke kan/ønsker å føde hjemme, vil jeg anbefale deg å gå til samtaler på sykehuset, evnt føde ved mykenhet om du har mulighet, og være helt klar på hva du ønsker skal skje etter forløsning. Skriv også et ønskebrev. I mitt (andre fødsel, klok av skade..) skrev jeg blant annet at jeg ville kle på babyen selv, eller mannen min dersom jeg ikke var i stand til det, at jeg skulle informeres når navlestrengen ble kuttet, at barnet skulle ha vårt eget tøy og eget teppe. Alt ble etterkommet så langt det var mulig. Jeg hadde skrevet et slikt brev der jeg blant annet skrev at jeg ønsket å få barnet hud mot hud så tidlig som mulig og at jeg ønsket å se morkaken. Men det endte altså i ks så jeg følte ikke at det brevet hadde så mye for seg. Var våken under operasjonen. Hi
Ikkesåallerværst Skrevet 30. september 2012 #16 Skrevet 30. september 2012 Det er bare det at jeg har så veldig lyst til å føde naturlig! Få babyen direkte på brystet og alt det der. Men dere har sikkert rett. Det er kanskje en grunn til at jeg er anonym og ikke har ringt noen hjemmejordmor. Hi Du får jo babyen på brystet med en gang på sykehuset også. Så må de ta den vekk litt for å måle, gi K-vitaminsprøyte, veie og sette apgar-score. Så får du babyen tilbake igjen hvis alt er i orden. Jeg spurte spesifikt om å få barnet hud mot hud, men fikk ikke lov til tross for en apgar på 10. Hi Dette må du klage på. Du kan også be dem vente med å veie mm ganske lenge. Min andre ble veid etter tre timer, jeg hadde han på brystet de tre timene, foruten da jeg skulle flytte meg i senga for å bli sydd (tok fem min). Men feil skjer.. Min første ble tatt med vakuum og hadde dårlig fosterlyd, men hadde apgar på 8-9-10. Han ble lagt rett i åpen kuvøse. Dette ble veldig traumatisk for meg, og jeg trodde han var død. Jeg har blitt fortalt av jm på samme sykehus at dette ikke var nødvendig, men sannsynligvis en følge av at jm var ganske ny. Dersom du ikke kan/ønsker å føde hjemme, vil jeg anbefale deg å gå til samtaler på sykehuset, evnt føde ved mykenhet om du har mulighet, og være helt klar på hva du ønsker skal skje etter forløsning. Skriv også et ønskebrev. I mitt (andre fødsel, klok av skade..) skrev jeg blant annet at jeg ville kle på babyen selv, eller mannen min dersom jeg ikke var i stand til det, at jeg skulle informeres når navlestrengen ble kuttet, at barnet skulle ha vårt eget tøy og eget teppe. Alt ble etterkommet så langt det var mulig. Jeg hadde skrevet et slikt brev der jeg blant annet skrev at jeg ønsket å få barnet hud mot hud så tidlig som mulig og at jeg ønsket å se morkaken. Men det endte altså i ks så jeg følte ikke at det brevet hadde så mye for seg. Var våken under operasjonen. Hi Nå var jeg for kjapp, det ble jo ks, ja... Men uansett, samtaler er nok lurt hvis du må føde på sykehus. Håper du får drømmefødselen din!
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #17 Skrevet 30. september 2012 Det er bare det at jeg har så veldig lyst til å føde naturlig! Få babyen direkte på brystet og alt det der. Men dere har sikkert rett. Det er kanskje en grunn til at jeg er anonym og ikke har ringt noen hjemmejordmor. Hi Du får jo babyen på brystet med en gang på sykehuset også. Så må de ta den vekk litt for å måle, gi K-vitaminsprøyte, veie og sette apgar-score. Så får du babyen tilbake igjen hvis alt er i orden. Jeg spurte spesifikt om å få barnet hud mot hud, men fikk ikke lov til tross for en apgar på 10. Hi Dette må du klage på. Du kan også be dem vente med å veie mm ganske lenge. Min andre ble veid etter tre timer, jeg hadde han på brystet de tre timene, foruten da jeg skulle flytte meg i senga for å bli sydd (tok fem min). Men feil skjer.. Min første ble tatt med vakuum og hadde dårlig fosterlyd, men hadde apgar på 8-9-10. Han ble lagt rett i åpen kuvøse. Dette ble veldig traumatisk for meg, og jeg trodde han var død. Jeg har blitt fortalt av jm på samme sykehus at dette ikke var nødvendig, men sannsynligvis en følge av at jm var ganske ny. Dersom du ikke kan/ønsker å føde hjemme, vil jeg anbefale deg å gå til samtaler på sykehuset, evnt føde ved mykenhet om du har mulighet, og være helt klar på hva du ønsker skal skje etter forløsning. Skriv også et ønskebrev. I mitt (andre fødsel, klok av skade..) skrev jeg blant annet at jeg ville kle på babyen selv, eller mannen min dersom jeg ikke var i stand til det, at jeg skulle informeres når navlestrengen ble kuttet, at barnet skulle ha vårt eget tøy og eget teppe. Alt ble etterkommet så langt det var mulig. Jeg hadde skrevet et slikt brev der jeg blant annet skrev at jeg ønsket å få barnet hud mot hud så tidlig som mulig og at jeg ønsket å se morkaken. Men det endte altså i ks så jeg følte ikke at det brevet hadde så mye for seg. Var våken under operasjonen. Hi Når din første fødsel endte i KS, så burde jo du av alle vite hvor viktig og nødvendig det kan bli med akutt, medisinsk hjelp! Hadde du hatt en ukomplisert vaginal fødsel kunne jeg ha skjønt deg, men ikke når du har hatt behov for denne hjelpen tidligere. Dumt at du ikke fikk babyen rett på brystet, men hallo... I den store sammenhengen må du jo se at det er en bagatell!
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 30. september 2012 #18 Skrevet 30. september 2012 Det er bare det at jeg har så veldig lyst til å føde naturlig! Få babyen direkte på brystet og alt det der. Men dere har sikkert rett. Det er kanskje en grunn til at jeg er anonym og ikke har ringt noen hjemmejordmor. Hi Du får jo babyen på brystet med en gang på sykehuset også. Så må de ta den vekk litt for å måle, gi K-vitaminsprøyte, veie og sette apgar-score. Så får du babyen tilbake igjen hvis alt er i orden. Jeg spurte spesifikt om å få barnet hud mot hud, men fikk ikke lov til tross for en apgar på 10. Hi Men du hadde jo keisersnitt, ikke sant? Da følger de helt annen prosedyre.
Gjest Vicky Pollard Skrevet 30. september 2012 #19 Skrevet 30. september 2012 Nei det kan du ikke. Såh, ferdig med den saken.
Kamomille Skrevet 30. september 2012 #20 Skrevet 30. september 2012 nei, du får ifølge retningslinjene ikke innvilget hjemmefødsel dersom du har et KS bak deg. Føder du på en normal vaginal måte, får du babyen på brystet umiddelbart etter fødsel. Etter KS får du naturlig nok ikke babyen rett på brystet fordi de faktisk overvåker det (blant annet hjerte) og fordi du faktisk blir SYDD SAMMEN!! Litt vaskelig med barnet liggende på mage/bryst samtidig som kirurgen skal putte alle sy livmor og buk og samtidig putte alle dine organer tilbake på rett plass!!! Så fremt barnet virker fint etter KS, får du se det og kanskje noen holder det opp til ansiktet ditt. Så skal abrnet sjekkes grundig. KS er regnet som en risikofødsel for både mor og barn. Barnet får blant annet ikke presset vannet ut av lungene på samme måte som ved vaginal fødsel. derfor må det sjekkes ekstra!! Ved akutt KS er det faktisk snakk om fare for mor og barn. Man har ikke da GOD TID (slik du skisserer det) på å overføre mor til operasjonssalen. og ved en evt. hjemmefødsel har man heller ikke de overvåkningmulighetene som man har på sykehus!!!
studVest Skrevet 30. september 2012 #21 Skrevet 30. september 2012 Min første fødsel endte i akutt ks og nå er jeg gravid igjen. Hvor langt ute på jordet er jeg som ønsker meg hjemmefødsel? (Hvis første fødsel hadde vært planlagt hjemmefødsel så hadde jeg blitt overført til sykehuset i god tid.) Er det noen som vet om det er mulig å planlegge hjemmefødsel eller føde på abc avdeling etter keisersnitt? Hvis den neste fødselen går som normalt, er man da utenfor faresonen ved en evt tredje fødsel? Jeg forstår deg godt! Ønsker også hjemmefødsel når jeg blir gravid med nr. 2. Men i motsetning til deg hadde jeg en ukomplisert første fødsel uten smertelindring. Det er bare det at vi ikke har plass her vi bor nå Håper du mot formodning får ønsket ditt oppfylt! Bare at du faktisk ønsker en slik fødsel viser at du er en tøffing
Gulosten™ Skrevet 30. september 2012 #22 Skrevet 30. september 2012 Hei Ta kontakt med meg på PM om du vil, så kan jeg hjelpe deg med å finne den informasjonen du vil. Jeg har bl.a vært med å diskutere de nye retningslinjene for hjemmefødsler i Helsedireltoratet + en del andre ting, så jeg vet hva jeg snakker om
Musemora Skrevet 30. september 2012 #23 Skrevet 30. september 2012 For det første: ingen kan nekte deg å føde hjemme, men du får antageligvis ingen jordmor til å bli med deg. Og til deg andre: det hender ofte vi får meldt uplanlagte sectio som skal taes innen de neste par timene feks. Her jeg jobber får mor alltid babyen opp på brystet noen minutter, så blir det tatt bort til et eget hjørne ( asfyksibordet) og lyttet på av anestesilege. Dette tar ca 1 min, så kommer barnet tilbake til mor. Skjønner ikke helt hvorfor du ikke fikk hilse på og skjønner at det er kjipt. Hadde jeg vært deg, hadde jeg født på sykehuset og reist hjem 30 min etterpå hvis alt ser greit ut. Lykke til
magica fra tryll Skrevet 30. september 2012 #24 Skrevet 30. september 2012 Hvis du virkelig ønsker det, synes jeg du skal snakke med en hjemmefødselfordmor. Hun vil helt sikkert gi deg de beste rådene:) Nå har ikke jeg lest alle innleggene, men det kommer kanskje litt an på grunnen til at det ble ks. Selv har jeg født på Fødestue(ABC) etter ks,-det gikk helt greit det.
Kamomille Skrevet 30. september 2012 #25 Skrevet 30. september 2012 For det første: ingen kan nekte deg å føde hjemme, men du får antageligvis ingen jordmor til å bli med deg. Og til deg andre: det hender ofte vi får meldt uplanlagte sectio som skal taes innen de neste par timene feks. Her jeg jobber får mor alltid babyen opp på brystet noen minutter, så blir det tatt bort til et eget hjørne ( asfyksibordet) og lyttet på av anestesilege. Dette tar ca 1 min, så kommer barnet tilbake til mor. Skjønner ikke helt hvorfor du ikke fikk hilse på og skjønner at det er kjipt. Hadde jeg vært deg, hadde jeg født på sykehuset og reist hjem 30 min etterpå hvis alt ser greit ut. Lykke til Regner mer det er meg du sikter til ift punkt nr. 2 Ved uplanlagt KS kan man kanskje fint vente noen timer. Men her snakket HI faktisk om AKUTT KS. det er en grunn til at det heter akutt.......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå