Gå til innhold

mannen min for ut for å skyte ulven!!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det finnes ikke noe verre en sauebønder, "å stakkars sauen min"sier de. Men i lamminge så stikker de hendene inn i søyene og brekker beina på de ufødte lammene forså å trekke de ut av mora. Og det verste var at bondet la lammet i i en pappeske og sa at "jeg tar meg av det i morgen." Var vakt hos en sauebonde under lammingen ett år når jeg og to til opplevde dette!.
Du kritiserer sauebønder, men fårikål, spekeskinke og lammerull spiser du sikkert? Sorry, har ingenting til overs for folk som kritiserer bønder, men fortsetter å spise kjøtt, ost og drikke melk.

Jeg spiser ikke sauekjøtt. Har jeg da lov til å kritisere forholdene norske sauer lever under da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg noe erfaren på dette, men jeg vil foreslå en ting likevel. Ring viltnemda og snakk med de! Kan hende dere kan få en fellingstillatelse på den eller at de kan komme og ta seg av det selv. Noe må det da i det minste være mulig å gjøre? Når ulven allerede har forsynt seg av dyrene så vil den fortsette å komme tilbake igjen. De drev jo med relokalisering av dyr en tid, vet ikke om det fortsatt gjøres? Ville i alle fall snakket med de.

Vi hadde bjørn i omegnen her i våres, skal ærlig innrømme at jeg var vettskremt når jeg var ute for meg selv, trass i at jeg aldri så den. Men leste i avisene at sporene gikk bare et par hundre meter unna der vi bor. Junior fikk knapt forlate gårdsplassen med mindre han satt i bil. Det er rart hvordan det blir, man slites mellom ønsket om å føle seg trygg og motviljen mot å drepe.

Skrevet
Jeg spiser ikke sauekjøtt. Har jeg da lov til å kritisere forholdene norske sauer lever under da?

Hvis du føler du har nok kunnskaper og erfaringer om sauedrift hos den enkelte bonde til å dra alle sauebønder over en kam, så kan du sikkert prøve deg.

Skrevet
Nei, det fins bønder som er dømt til fengsel og bøter for akkurat det. En skøt til og med bjørnen oppi grisebingen, likevel ble han dømt. Håper mannen din kommer tomhendt hjem, både for deres og ulveen sin del...

Jepp, skjedde her oppe. Retten mente han skulle vente til bjørnen stod med hodet til en av grisene i kjeften...

MEN jeg synes ikke noe om de som driver ulovlig jakt.

Skrevet

Ta kontakt med viltnemda!!

Er faktisk delt ut en del fellingstillatelser på ulv nå.

Skrevet

Viltnemnda kan kontaktes. De kan f eks være behjelpelige med å fange ulven og frakte den til et annet sted før den slippes løs.

Heller det enn å drive ulovlig jakt;-)

Jeg er en av de "heldige" som bor midt i et ulverevire. Bare så det er sagt så er det ingen ulv som blir flyttet her i Norge. Du har nok sett for mye på Animal planet. Jeg er hverken for eller i mot ulv, men mener faktisk at ulv som er så lite sky må bøte med livet.

Skrevet

Både mannen min og jeg er vokst opp på gård og ingen av oss har knekt bena til lam under fødsel. Hvis det ble gjort var det vel kun for å redde livet til søya vil jeg tro. pga dødfødt lam eller at lammet satt fast over lengre tid? har aldri hørt om noen som har gjort det. Det vanlige er å kontakte dyrlege for å få hjelp.

Vi tar veldig godt vare på dyra våre. - det er like trist hver gang når noen blir skadet og må avlives eller blir tatt av rovdyr.

Heldigvis er det ikke ofte. Ivår hadde vi noen dødfødte lam (dette er desverre vanlig) I sommer/høst har vi mistet en søye, og to lam. søya og det ene lammet ble tatt av ulven. Lammet ble drept og søya måtte avlives da den ble hardt skadet. Vi har fått dette bekreftet fra viltnemda/mattilsynet som var å så på kadaverene.

Vi tar våre forhåndsregler og svigerfar stiller opp som gjeter gjennom hele sommeren. - på utmarksbeite.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...