Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #1 Skrevet 30. september 2012 Herregud, nå har vi diskutert dette i flere uker! men han gir seg ikke, tok med seg børsa og gikk. Han har prøvd å skremme den, men ser ikke ut som det hjelper noe særlig, den kommer jo tilbake!! Den lusker rundt fjøset nå, har stått å sett på den en stund, driver å sniker seg inn på lammene vi ikke har sendt enda. Jeg får helt angst av den ulven, men mest for at mannen min skal skyte den. Herregud, tenk om noen finner det ut. Det er langt til naboer, men skudd høres jo godt. Han kan jo bli bura inne i mange mnd. og hvordan skal det da gå med gårdsdrifta?! og oss??
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #3 Skrevet 30. september 2012 Syns faktisk det er verre at ulven blir skutt enn at mannen kan bli bura inne.. sorry, men sånn er det! Regner med det går an å ta en telefon og fortelle at dere har en litt vanskelig situasjon i stedet? Få litt hjelp, sånn der liksom?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #4 Skrevet 30. september 2012 nevn i fleng!! Hvem får vi hjelp av?? Ulven har jo allerede forsynt seg av buskapen. Hi
Teline Skrevet 30. september 2012 #5 Skrevet 30. september 2012 Jeg føler en ganske dyp forakt for de som driver med ulovlig jakt.
Gjest AnneS Skrevet 30. september 2012 #6 Skrevet 30. september 2012 Huff, vet hvordan det er å være redd for dyrene sine Her har vi heldigvis ikke ulv, men ørn som tar lam. Hvis dere er så plaget må det være mulig å søke om fellingstillatelse?
ellen-propellen Skrevet 30. september 2012 #7 Skrevet 30. september 2012 Om ulven forsyner seg av buskapen så er det vel nødverge og lovlig å skyte ulven? Jeg antar han nå skal gjete buskapen sin og ikke jakte på ulven?
Fru Blåbær Skrevet 30. september 2012 #8 Skrevet 30. september 2012 Jeg ville heller ikke likt at mannen gikk på ulvejakt. Men hvis vi hadde bodd et sted med ulv så hadde jeg sikkert ikke hatt noe imot at den ble skutt. Hva synes naboene deres om ulven da? Blir de veldig sur hvis den plutselig forsvinner? Klart vi skal ha ulv og andre rovdyr, men jeg forstår veldig godt at folk ikke liker å ha sånne dyr på tunet. Går det forresten an å få den fanget og flyttet uten å skyte den?
Major HotLips Houlihan Skrevet 30. september 2012 #9 Skrevet 30. september 2012 Om ulven forsyner seg av buskapen så er det vel nødverge og lovlig å skyte ulven? Jeg antar han nå skal gjete buskapen sin og ikke jakte på ulven? Nei, det fins bønder som er dømt til fengsel og bøter for akkurat det. En skøt til og med bjørnen oppi grisebingen, likevel ble han dømt. Håper mannen din kommer tomhendt hjem, både for deres og ulveen sin del...
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #10 Skrevet 30. september 2012 Si dere handlet i nødverge.. Mannen din hørte et sabla leven fra lammene, og tok med børsa ut for å se. Der får han øye på ulven, som setter imot den. Han måtte bare skyte den, det var han eller den.... Hvem kan egentlig bevise at det ikke stemmer?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #11 Skrevet 30. september 2012 Si dere handlet i nødverge.. Mannen din hørte et sabla leven fra lammene, og tok med børsa ut for å se. Der får han øye på ulven, som setter imot den. Han måtte bare skyte den, det var han eller den.... Hvem kan egentlig bevise at det ikke stemmer? *som setter imot HAN, skulle det stå..
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #12 Skrevet 30. september 2012 takk til høyere makter, ulven ble redd og stakk for denne gangen! Tror vi må ha et lager av et eller annet som skremmer den.Vannbalonger? kinaputter? Blir nervevrak av dette. Ikke kan ungene leke ute alene lenger heller. takk for svar. - åja, mannen går ikke på jakt, men passer på sauene som går i nærheten av fjøset. Hi
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #13 Skrevet 30. september 2012 Hva med å beskytte dyra deres tilstrekkelig i steden? Eller sier du at ulven kommer inn i fjøset deres, gjennom låste dører? Må vel for svingende gå an å få dyra inn i hus for natta? Eller hvis dere absolutt må ha dyra ute om natta, hvorfor har dere ikke strømførende gjerde? I alle tilfelle så får jo dere bønder erstatning for det fåtallet av sauer som faktisk blir tatt av ulv. Og hvordan så sikkert at det er ulv? Det kan være løsbikkjer, jerv... I alle tilfeller håper jeg at mannen din får tilbake vettet sitt og ikke risikerer å havne i fengsel. For din og barnas skyld. Hvis ikke hadde hvertfall jeg revurdert forholdet..
Gjest amandine Skrevet 30. september 2012 #14 Skrevet 30. september 2012 Hva med å beskytte dyra deres tilstrekkelig i steden? Eller sier du at ulven kommer inn i fjøset deres, gjennom låste dører? Må vel for svingende gå an å få dyra inn i hus for natta? Eller hvis dere absolutt må ha dyra ute om natta, hvorfor har dere ikke strømførende gjerde? I alle tilfelle så får jo dere bønder erstatning for det fåtallet av sauer som faktisk blir tatt av ulv. Og hvordan så sikkert at det er ulv? Det kan være løsbikkjer, jerv... I alle tilfeller håper jeg at mannen din får tilbake vettet sitt og ikke risikerer å havne i fengsel. For din og barnas skyld. Hvis ikke hadde hvertfall jeg revurdert forholdet.. Artig vinkling, Annie! Forsvar ulven for enhver pris, men om den spiser et lam eller to, det er ikke så nøye med? Og om, HI er redd for ungene sine, det er ikke så nøye? De har vel livsforsikring på ungene og lammene får de betalt er vel også dekket. Nei for all del,la ulven tusle rundt i hagen. Vill tipping, Annie, du bor i by?
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 30. september 2012 #15 Skrevet 30. september 2012 Hva med å beskytte dyra deres tilstrekkelig i steden? Eller sier du at ulven kommer inn i fjøset deres, gjennom låste dører? Må vel for svingende gå an å få dyra inn i hus for natta? Eller hvis dere absolutt må ha dyra ute om natta, hvorfor har dere ikke strømførende gjerde? I alle tilfelle så får jo dere bønder erstatning for det fåtallet av sauer som faktisk blir tatt av ulv. Og hvordan så sikkert at det er ulv? Det kan være løsbikkjer, jerv... I alle tilfeller håper jeg at mannen din får tilbake vettet sitt og ikke risikerer å havne i fengsel. For din og barnas skyld. Hvis ikke hadde hvertfall jeg revurdert forholdet.. Beklager, men dette innlegget lukter byjente lang vei. Selv om man får erstatning så er den mye lavere enn lammets verdi, særlig hvis det er søyelam, som senere kan brukes til videre produksjon. Man skal egentlig ringe og opplyse om situasjonen og søke om fellingstillatelse. Noe man får hvis man er mye plaga og dyret ikke er fredet, vet ikke hvordan det er med ulv.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #16 Skrevet 30. september 2012 Viltnemnda kan kontaktes. De kan f eks være behjelpelige med å fange ulven og frakte den til et annet sted før den slippes løs. Heller det enn å drive ulovlig jakt;-)
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #17 Skrevet 30. september 2012 Blir så jæv.....irritert på slike dyrebekjmpere som har så lite peiling som enkelte over her. Sikkert oppvokst i høyblokk, med gullfisk til kjæledyr... Signerer Amandine og Pregosaurus! Amen!
ellen-propellen Skrevet 30. september 2012 #18 Skrevet 30. september 2012 takk til høyere makter, ulven ble redd og stakk for denne gangen! Tror vi må ha et lager av et eller annet som skremmer den.Vannbalonger? kinaputter? Blir nervevrak av dette. Ikke kan ungene leke ute alene lenger heller. takk for svar. - åja, mannen går ikke på jakt, men passer på sauene som går i nærheten av fjøset. Hi Kjøp ett par slike: http://no.wikipedia.org/wiki/Pyreneerhund Hjelper ikke stort i år, men fra neste høst
Knikte Skrevet 30. september 2012 #19 Skrevet 30. september 2012 Neste gang du ser ulven sender du ut mannen for å skyten den! Men for guds skyld ikke si det til noen, og i allefall ikke her. Obs, obs: Sjekk at den ikke er radiomerket før dere knerter den.
Boulengerina Skrevet 30. september 2012 #20 Skrevet 30. september 2012 Hva med å pepre den med et paintballgevær? Det gjør vondt på kraftig styrke, men skader ikke..
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #21 Skrevet 30. september 2012 Hva med å beskytte dyra deres tilstrekkelig i steden? Eller sier du at ulven kommer inn i fjøset deres, gjennom låste dører? Må vel for svingende gå an å få dyra inn i hus for natta? Eller hvis dere absolutt må ha dyra ute om natta, hvorfor har dere ikke strømførende gjerde? I alle tilfelle så får jo dere bønder erstatning for det fåtallet av sauer som faktisk blir tatt av ulv. Og hvordan så sikkert at det er ulv? Det kan være løsbikkjer, jerv... I alle tilfeller håper jeg at mannen din får tilbake vettet sitt og ikke risikerer å havne i fengsel. For din og barnas skyld. Hvis ikke hadde hvertfall jeg revurdert forholdet.. Jada... Du har peiling, liksom. Strømførende gjerde? Ja, det bryr nok en sauesulten ulv seg mye om... Og ja, ulv har vært helt inne i døråpninger på fjøs og forsynt seg. Du skjønner det, at sauene må faktisk få inn litt luft i fjøset for å overleve, og siden de nå går med full ullpåkledning, så trengs det ganske mye luft, og da er ikke vinduer nok. Synd mannen din ikke fikk has på dyret, HI, bestanden av ulv er p.t. for stor, det er derfor den forsyner seg så grovt i saueflokkene.
ellen-propellen Skrevet 30. september 2012 #22 Skrevet 30. september 2012 Hva med å beskytte dyra deres tilstrekkelig i steden? Eller sier du at ulven kommer inn i fjøset deres, gjennom låste dører? Må vel for svingende gå an å få dyra inn i hus for natta? Eller hvis dere absolutt må ha dyra ute om natta, hvorfor har dere ikke strømførende gjerde? I alle tilfelle så får jo dere bønder erstatning for det fåtallet av sauer som faktisk blir tatt av ulv. Og hvordan så sikkert at det er ulv? Det kan være løsbikkjer, jerv... I alle tilfeller håper jeg at mannen din får tilbake vettet sitt og ikke risikerer å havne i fengsel. For din og barnas skyld. Hvis ikke hadde hvertfall jeg revurdert forholdet.. . Jada... Du har peiling, liksom. Strømførende gjerde? Ja, det bryr nok en sauesulten ulv seg mye om... Og ja, ulv har vært helt inne i døråpninger på fjøs og forsynt seg. Du skjønner det, at sauene må faktisk få inn litt luft i fjøset for å overleve, og siden de nå går med full ullpåkledning, så trengs det ganske mye luft, og da er ikke vinduer nok. Synd mannen din ikke fikk has på dyret, HI, bestanden av ulv er p.t. for stor, det er derfor den forsyner seg så grovt i saueflokkene. Ett fjøs bør absolutt ha god nok ventilering på høsten uten at dørene står åpne. Sverige taper mye mindre sau enn oss hvert år,på tross av høyere ulvebestand, pga god gjerding
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #23 Skrevet 30. september 2012 Det finnes ikke noe verre en sauebønder, "å stakkars sauen min"sier de. Men i lamminge så stikker de hendene inn i søyene og brekker beina på de ufødte lammene forså å trekke de ut av mora. Og det verste var at bondet la lammet i i en pappeske og sa at "jeg tar meg av det i morgen." Var vakt hos en sauebonde under lammingen ett år når jeg og to til opplevde dette!.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2012 #24 Skrevet 30. september 2012 Ulv tar ikke mange sauer i Norge i året. Bøndene er ansvarlige for å passe dyra sine. Et så elendig sauefjøs at dørene må stå åpne er en latterlig unnskyldning. Ved å sikre gjerder tilstrekkelig begrenser man mulighetene til ulven. Det er påfallende hvor mange "rovdyrangrep" som rapporteres hvert år i dette landet når man ser hvor få av dem det er her. Artig at andre land har vesentlig mindre rovdyrproblemer enn Norge til tross høyere antall rovdyr. Se til Sverige og ulvebestanden der. Som bosatt i Indre østfold har vi hatt ulv og gaupe spaserende over tunet mange ganger. Siden vi vet det er rovdyr her passer vi ungene våre og lar ikke kjæledyr stå usikret ute alene. Og under over alle under, det går helt fint!
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 30. september 2012 #25 Skrevet 30. september 2012 Det finnes ikke noe verre en sauebønder, "å stakkars sauen min"sier de. Men i lamminge så stikker de hendene inn i søyene og brekker beina på de ufødte lammene forså å trekke de ut av mora. Og det verste var at bondet la lammet i i en pappeske og sa at "jeg tar meg av det i morgen." Var vakt hos en sauebonde under lammingen ett år når jeg og to til opplevde dette!. Du kritiserer sauebønder, men fårikål, spekeskinke og lammerull spiser du sikkert? Sorry, har ingenting til overs for folk som kritiserer bønder, men fortsetter å spise kjøtt, ost og drikke melk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå