Gjest Filifjonka Skrevet 27. september 2012 #26 Skrevet 27. september 2012 Jeg synes nå ikke hun var så frekk jeg. Som andre sier hun svarer jo bare på hans kritikk av staten. Du synes ikke det er frekt å uttale: "Grunnen til at du ble så svær, Jørgen, er ikke fordi du ikke forstår kostråd, det er fordi du av grunner bare du kjenner har gjemt bort ditt egentlige jeg i et lass av fett." ? Han kritiserer nøkkelhullsmerkingen, og påpeker (som mange andre har gjort før ham) at den kan være villedende. Vi tror at et nøkkelhullsmerke skal bety at produktet er sunt, men det gjør ikke nødvendigvis det. Han la ikke skylden på noen som helst for at han er overvektig, og han kom ikke med noe personangrep. Han etterlyser mer kunnskap og en mer logisk merking av matvarer. Kari J. velger da å svare med å henge ham ut basert på kroppen hans. I mine øyne er det usmakelig, uhøflig og ja, nettopp, frekt.
Miss 84 Skrevet 27. september 2012 #27 Skrevet 27. september 2012 Det kan jo også ha noe med hva foreldrene gir barna fra starten av livet. Om dere leser artikkelen under kan dere se at barn som er overvektige (selvfølgelig) spiser flere kalorier enn barn som er tynne. Det som er verdt å merke seg er at de barna som er kjukke etter noen år faktisk spiser færre kalorier enn de som er tynne, men de er alikevel tykkere enn dem (sparbluss?) http://www.tv2.no/gmn/overvektige-barn-spiser-faerre-kalorier-enn-normalvektige-barn-3875843.html
Anonym bruker Skrevet 27. september 2012 #28 Skrevet 27. september 2012 Jeg synes nå ikke hun var så frekk jeg. Som andre sier hun svarer jo bare på hans kritikk av staten. Du synes ikke det er frekt å uttale: "Grunnen til at du ble så svær, Jørgen, er ikke fordi du ikke forstår kostråd, det er fordi du av grunner bare du kjenner har gjemt bort ditt egentlige jeg i et lass av fett." ? Han kritiserer nøkkelhullsmerkingen, og påpeker (som mange andre har gjort før ham) at den kan være villedende. Vi tror at et nøkkelhullsmerke skal bety at produktet er sunt, men det gjør ikke nødvendigvis det. Han la ikke skylden på noen som helst for at han er overvektig, og han kom ikke med noe personangrep. Han etterlyser mer kunnskap og en mer logisk merking av matvarer. Kari J. velger da å svare med å henge ham ut basert på kroppen hans. I mine øyne er det usmakelig, uhøflig og ja, nettopp, frekt. Men selv om de putter et nøkkelhull på en Grandis så må da vel folk skjønne at man ikke kan spise det hver dag for så å få en slank kropp. Så ikke nok med at noen er ekstremt overvektige de er også dumme siden de ikke klarer å skjønne at kroppen trenger et variert kosthold og mosjon? Jeg følte meg da ikke dum når jeg var overvektig, ikke så jeg på det som noen andre sin feil heller og jeg skjønte jo godt HVORFOR jeg var det: inntaket var høyere enn forbruket. Hilsen #24
Anonym bruker Skrevet 27. september 2012 #29 Skrevet 27. september 2012 Det kan jo også ha noe med hva foreldrene gir barna fra starten av livet. Om dere leser artikkelen under kan dere se at barn som er overvektige (selvfølgelig) spiser flere kalorier enn barn som er tynne. Det som er verdt å merke seg er at de barna som er kjukke etter noen år faktisk spiser færre kalorier enn de som er tynne, men de er alikevel tykkere enn dem (sparbluss?) http://www.tv2.no/gm...rn-3875843.html Kjukke?
Gjest Miryks Skrevet 27. september 2012 #30 Skrevet 27. september 2012 Det hjelper ikke å ha rett i mye av det man sier når man velger å være motbydelig i måten man fremlegger det på. Tenkte det samme. Jeg har ikke noe mot å få sagt hvordan ting er (at jeg f.eks, faktisk spiser for mye og rører for lite på meg), så lenge det sies på en ordentlig måte, og ikke med en ovenfra og ned holdning. Så ikke akkurat dette dere snakker om, men vet fra før av at den dama der er spesiell...
Gjest sug lut Skrevet 27. september 2012 #31 Skrevet 27. september 2012 Kari kan nok endel om kropp men fint lite om sjel og sinn.
Gjest Filifjonka Skrevet 27. september 2012 #32 Skrevet 27. september 2012 Jeg synes nå ikke hun var så frekk jeg. Som andre sier hun svarer jo bare på hans kritikk av staten. Du synes ikke det er frekt å uttale: "Grunnen til at du ble så svær, Jørgen, er ikke fordi du ikke forstår kostråd, det er fordi du av grunner bare du kjenner har gjemt bort ditt egentlige jeg i et lass av fett." ? Han kritiserer nøkkelhullsmerkingen, og påpeker (som mange andre har gjort før ham) at den kan være villedende. Vi tror at et nøkkelhullsmerke skal bety at produktet er sunt, men det gjør ikke nødvendigvis det. Han la ikke skylden på noen som helst for at han er overvektig, og han kom ikke med noe personangrep. Han etterlyser mer kunnskap og en mer logisk merking av matvarer. Kari J. velger da å svare med å henge ham ut basert på kroppen hans. I mine øyne er det usmakelig, uhøflig og ja, nettopp, frekt. Men selv om de putter et nøkkelhull på en Grandis så må da vel folk skjønne at man ikke kan spise det hver dag for så å få en slank kropp. Så ikke nok med at noen er ekstremt overvektige de er også dumme siden de ikke klarer å skjønne at kroppen trenger et variert kosthold og mosjon? Jeg følte meg da ikke dum når jeg var overvektig, ikke så jeg på det som noen andre sin feil heller og jeg skjønte jo godt HVORFOR jeg var det: inntaket var høyere enn forbruket. Hilsen #24 Poenget her er jo at Foss uttaler seg om en konkret ting - nøkkelhullsmerkingen - og etterlyser klarere retningslinjer og mer opplysning. Kari J svarer med å henge ham ut på grunn av utseendet. Jeg mener at hun er ufin, frekk og uhøflig. Er det sånn at de som er overvektige ikke skal uttale seg om noe som helst angående kosthold, kostholdsråd og myndighetenes merkeordninger FORDI de er tjukke? Er det sånn at det er helt greit å svare på saklige argumenter med å henge ut personer basert på utseendet, bare fordi de er tjukke?
Lilleputt75 Skrevet 27. september 2012 #33 Skrevet 27. september 2012 Er helt enig med Kari! Bra noen endelig tør si sannheten:)
Anonym bruker Skrevet 27. september 2012 #34 Skrevet 27. september 2012 Kari har rett i mye. Blant annet at man ikke skal legge skylden på STATEN...Det er foreldre som i første omgang har sveket sitt barn når man lar et BARN bli overvektig.. Man kan snakke såmye man vil om sykdommer og medisiner som direkte og indirkete fører til overvekt..Men det er ENORM forskjell på 10-15, kanskje 20 kilo overvekt, og opp mot 50 og 100 kilo..Da er det mer enn "på grunn av..." Og ja, noen har psykologiske problem som har utløst overspising som en slags forsvarsmekanisme. Fedmen er da bare et SYMPTOM på et problem, man fjerner ikke problemet ved og fjernet symptomet, gjør man vel? Men jeg tenker også sånn at fet og usunn mat er vanedannende. Man blir rett og slett avhengig av mat om man spiser for mye usundt, over lengre tid. Man ødelegger naturlig metthet- og sultfølelse og må stadig ha mer for ikke kjenne seg sulten, slapp, deprimert. Ja, man blir matavhengig. Noen blir det pga de psykiske problem nevnt tidligere, andre blir det fordi de over for lang tid driter i og tenke på sunn mat, trneing/bevegelse, og tenker at "jeg begynner et nytt liv på mandag",- (for å sette det på spissen).. De som "har en grunn" til at de ble fete, tror jeg faktisk er lettere og hjelpe enn de som i utgangspunktet bare "spiste seg syk"....Anorexia fungerer på samme måte. Noen får det oga underliggende psykiske problem, andre får det rett og slett fordi de "skal slanke seg litt";- og med for lang tid med for lite mat, øfelegger man hjernen sin,- og man får anorexia.. Hos første gruppe må åRSAK til sykdommen finnes, hos den siste gruppen må man "bare ta seg i nakkeskinnet"...(jeg var i den siste gruppen, slanket meg for og bli litt tynnere....Hjalp ikke med psykolog som skulle lete traumer i barndommen da...Tvert imot...) for og si det enkelt.. Noe annet er at foreningen Jørgen jobber for, faktisk jobber for og TILRETTLEGGE samfunnet for overvektige..Er det riktig? Skal man tilrettelegge samfunnet for narkomane og alkoholikere også? De er jo også avhengige av noe, på lik linje? Vil man ikke gjøre valget om og ENDRE livsstil mye vanskligere og hele samfunnet er tilrettelagt for og være ENORMT tykk? I stedet for og fokusere på "Mobbing" av fete, fraskriving av ethvert eget ansvar og det og gjøre livet lettere for de som "vil" være tykk, burde man ikke for denne gruppen jobbe med forebygging og evt behandling,- slik som man gjør i forhold til både anorexia, alkoholisme og narkomane? Ikke jobbe for at man skal kunne LEVE MED avhengigheten? Og merking av mat, det er da "barnelærdom" at nøkkelhullet er "det beste alternativ for DEN matvaregruppen",- derfor er ikke sunn mat nøkkelhullmerket, (tenker rent kjøtt, frukt, grønnsaker fisk) fordi her er ikke noe sunnere enn annet, alt er sundt...Blir litt sånn, skal man spise noe usundt, se etter det alternativet som er nøkkelhullmerket. Og jeg er IKKE noe smartere enn gjennomsnittsbefolkningen....Trodde alle visste det, og jeg tror alle VET det, man bare gidder ikke ta ansvaret for egen helse selv. Så mye letter og ha noen og skylde på, og siden det ikke er ens egen feil at man er blitt syk, så er det heller ikke ens eget ansvar og bli frisk igjen heller.......???
Anonym bruker Skrevet 27. september 2012 #35 Skrevet 27. september 2012 Jeg synes det er utrolig respektløs og også av dere som er enig med henne. Selv har jeg lavt stoffskifte og i de årene det var dårlig regulert ble jeg moderat overvektig (rundt 10 kg for mye men jeg er veldig høy så det var ikke så voldsomt). Men i graviditeten og etter svangerskapet slet jeg veldig med stoffskiftet og påfølgende med vekten. På slutten av svangerskapet veide jeg 35 kg over min idealvekt, og når 10 kg forsvant etterpå var jeg fortsatt ganske stor. Jeg hatet at folk rundt meg bare antok at jeg var en av disse såkalte "late overvektige". En kiropraktor jeg gikk til var helt besatt av vekten min, tok tak i magefettet og ristet på det og sa "du må bli kvitt dette her", og sa hele tiden at jeg "ikke måtte drikke så mye brus og sjokolade". Jeg svarte at det gjorde jeg ikke, men hun hørte ikke på det øret. Det var utrolig respektløst. Dere som sier at "det er greit om det skyldes sykdom osv" Hvordan vet dere at det skyldes sykdom da? Om dere hadde truffet meg på gata for et år siden så hadde jeg fallt i deres kategori om lat og overvektig?? Skulle jeg ha skrevet med sprittusj i panna at "JEG HAR STOFFSKIFTESYKDOM": Jeg var tynn hele oppveksten og til midten av tyveårene så det var utrolig vanskelig å havne i den kategorien, og for meg var det ingen trøst at det skyldtes sykdom, for jeg ble dratt under samme kammen uansett; Fordi jeg ikke kunne gå med sprittusj i panna.. Nei, det finnes alltid en grunn til at folk er som de er. Man skal behandle alle med respekt, og hvorfor folk egentlig gidder å bry seg så jævlig mye om at andre er overvektige skjønner jeg heller ikke. Når dere og slike som Kari går ut og sier sånne ting skaper dere enorme problemer for de som går rundt med en del ekstra kilo, uansett årsak. De blikkene man får på butikken fordi man har lagt sånn på seg, de kommer og de gjør vondt, og de tankene folk har når de ser meg med 30 kilo for mye, de gjør vondt, selv om jeg selv vet at det ikke er fordi jeg har vært lat. Og slike holdninger dere har hjelper ingen, syk eller ikke syk. Dere burde skamme dere langt inn i margen!
Teline Skrevet 27. september 2012 #36 Skrevet 27. september 2012 Er helt enig med Kari! Bra noen endelig tør si sannheten:) Endelig tør noen si sannheten? Hun kommer jo ikke med noe nytt. Det eneste nye hun presenterer er nytt lavmål i dårlig folkeskikk til henne å være. Hvilket jo strengt tatt ikke er overraskende fra den kanten.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2012 #37 Skrevet 27. september 2012 Hun har valgt et litt uklokt ordvalg, men samtidig heier jeg også litt på henne. Det er nemlig slik at man ikke skal "si imot" de som er overvektige, for det er jo de som "har skoen på" ikke sant? Det kom en bok om en fyr som hadde vært overvektig og hadde klart å gjøre noe med det som var interessant her for en tid tilbake (leste ikke boken, men et intervju). Sannheten er hard å svelge. Det er ikke gitt at psykolog er det eneste saliggjørende for overvektige, men jeg har tro på et strukturert opplegg over tid. Som med all annen rehabilitering, så tar det lang tid og krever en enorm egeninnsats. Jeg synes ikke man skal skylde på staten uansett hva som går galt. Det handler ikke bare om overvektige, men om f.eks. dropouts på vgs også. Jeg tenker slik: man har da et ansvar selv! Når man er 16, er man gammel nok til å få barn, da er man også gammel nok til å ta ansvar for eget liv og tenke en smule lengre enn nesa rekker i forhold til sin fremtid. Utdannelse er nøkkelen til yrkeslivet - ergo - slåss deg gjennom den uansett hvor vanskelig/kjedelig/teit osv du synes det kan virke. For overvektige: En slankere kropp og bedre kondisjon er veien til bedre helse - slåss det gjennom det uansett hvor vanskelig/kjedelig det kan virke! Hilsen en som har kjempet mot ettervirkningene av en skade som aldri blir bra og som kjemper hver eneste dag for å være så bra som jeg kan - jeg VET hva viljestyrke og tålmodighet er og blir ganske så møkk lei folk som syter over at "jeg greier ikke" osv for den minste lille ubehagelige ting. Forskjellen på oss mennesker og dyr er noe som heter "utsatt behovtilfredsstillelse" - la oss bruke denne forskjellen for hva det er verdt!
Frøken Ubesluttsom Skrevet 27. september 2012 #38 Skrevet 27. september 2012 Jeg er til en viss grad enig med henne. Hun har også tidligere kommet med slike uttalelser og har da presisert at hun snakker om den generelle overvektige befolkningen og ikke om de som er overvektig grunnet sykdom/medisiner. De er et få tall i forhold til resten.
selma07 og engel Skrevet 27. september 2012 #39 Skrevet 27. september 2012 Når Jørgen foss er overvektig, og er personlig involvert i debatten, burde eksperter som Kari j påberoper seg å være klare å heve seg til et litt mer generelt og profesjonelt nivå. Hun stigmatiserer en enkeltperson både nå og tidligere, samtidig som hun stigmatiserer en hel gruppe mennesker. Uproft!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2012 #40 Skrevet 27. september 2012 Jeg er tykk og samboer er sykelig overvektig.....vi er det fordi vi spiser for mye og trener for lite. Dette er vi klar over og tragiske som vi er orker vi ikke gjøre noe med det. Hun har helt rett i det hun sier så lenge det ikke er medisinske grunner til overvekten...de fleste er det av egen skyld.
Blaxa Skrevet 27. september 2012 #41 Skrevet 27. september 2012 Hun har rett i det hun sier, men å henge ut et menneske på den måten hun har gjort, er totalt ufyselig! JA, hun har mye smart å si når det kommer til kropp/kosthold/trening, men hun taper grovt på måten hun har uttalt seg her. Det er totalt smakløst av henne å uttale seg om enkeltmennesket på den måten.
Loglady Skrevet 27. september 2012 #42 Skrevet 27. september 2012 Kari har rett i mye. Blant annet at man ikke skal legge skylden på STATEN...Det er foreldre som i første omgang har sveket sitt barn når man lar et BARN bli overvektig.. Man kan snakke såmye man vil om sykdommer og medisiner som direkte og indirkete fører til overvekt..Men det er ENORM forskjell på 10-15, kanskje 20 kilo overvekt, og opp mot 50 og 100 kilo..Da er det mer enn "på grunn av..." Og ja, noen har psykologiske problem som har utløst overspising som en slags forsvarsmekanisme. Fedmen er da bare et SYMPTOM på et problem, man fjerner ikke problemet ved og fjernet symptomet, gjør man vel? Men jeg tenker også sånn at fet og usunn mat er vanedannende. Man blir rett og slett avhengig av mat om man spiser for mye usundt, over lengre tid. Man ødelegger naturlig metthet- og sultfølelse og må stadig ha mer for ikke kjenne seg sulten, slapp, deprimert. Ja, man blir matavhengig. Noen blir det pga de psykiske problem nevnt tidligere, andre blir det fordi de over for lang tid driter i og tenke på sunn mat, trneing/bevegelse, og tenker at "jeg begynner et nytt liv på mandag",- (for å sette det på spissen).. De som "har en grunn" til at de ble fete, tror jeg faktisk er lettere og hjelpe enn de som i utgangspunktet bare "spiste seg syk"....Anorexia fungerer på samme måte. Noen får det oga underliggende psykiske problem, andre får det rett og slett fordi de "skal slanke seg litt";- og med for lang tid med for lite mat, øfelegger man hjernen sin,- og man får anorexia.. Hos første gruppe må åRSAK til sykdommen finnes, hos den siste gruppen må man "bare ta seg i nakkeskinnet"...(jeg var i den siste gruppen, slanket meg for og bli litt tynnere....Hjalp ikke med psykolog som skulle lete traumer i barndommen da...Tvert imot...) for og si det enkelt.. Noe annet er at foreningen Jørgen jobber for, faktisk jobber for og TILRETTLEGGE samfunnet for overvektige..Er det riktig? Skal man tilrettelegge samfunnet for narkomane og alkoholikere også? De er jo også avhengige av noe, på lik linje? Vil man ikke gjøre valget om og ENDRE livsstil mye vanskligere og hele samfunnet er tilrettelagt for og være ENORMT tykk? I stedet for og fokusere på "Mobbing" av fete, fraskriving av ethvert eget ansvar og det og gjøre livet lettere for de som "vil" være tykk, burde man ikke for denne gruppen jobbe med forebygging og evt behandling,- slik som man gjør i forhold til både anorexia, alkoholisme og narkomane? Ikke jobbe for at man skal kunne LEVE MED avhengigheten? Og merking av mat, det er da "barnelærdom" at nøkkelhullet er "det beste alternativ for DEN matvaregruppen",- derfor er ikke sunn mat nøkkelhullmerket, (tenker rent kjøtt, frukt, grønnsaker fisk) fordi her er ikke noe sunnere enn annet, alt er sundt...Blir litt sånn, skal man spise noe usundt, se etter det alternativet som er nøkkelhullmerket. Og jeg er IKKE noe smartere enn gjennomsnittsbefolkningen....Trodde alle visste det, og jeg tror alle VET det, man bare gidder ikke ta ansvaret for egen helse selv. Så mye letter og ha noen og skylde på, og siden det ikke er ens egen feil at man er blitt syk, så er det heller ikke ens eget ansvar og bli frisk igjen heller.......??? Her var det mye blanding av snørr og bart, gitt. Bare for å ta inndelingen din av anorexiatilfeller: Har du reflektert over hvorfor du "bare" ønsket å bli tynnere? Ellers var det mye annet hr å gripe fatt i også, men jeg har ikke tid for øyeblikket .
Anonym bruker Skrevet 27. september 2012 #43 Skrevet 27. september 2012 Jeg har vært overvektig og er helt enig med KJ. Det er så enkelt å finne undskyldninger og å legge skylden på andre. Staten kunne sikkert gjort mer for å hindre meg i å bli så tung, men det var jeg selv som spiste. Det var jeg selv som valgte hva jeg ville lese og som fant unnskyldninger for å ta bilen samme hvor jeg skulle. Det er ikke lett å gå ned i vekt, eller å gå ned er lett, det å holde seg nede er ikke så lett, men det er vår egen skyld når vi ikke klarer det.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2012 #44 Skrevet 27. september 2012 Det som er så synd er at både Kari og Jørgen har rett... Problemet er at når Kari velger den uttrykksmåten og nærmest personangrepet som hun gjør ift Jørgen, så blir fokuset i debatten ikke det som er viktig, men "kampen" mellom dem, hva som er høflig og medmenneskelig osv. Jeg mener at Kari har rett i det hun påpeker (sett bort fra personangrepet som bare er ufint og unødvendig). Det er ikke samfunnet som er ansvarlig. Hver og en av oss er ansvarlige for egen helse. Når barn blir overvektige så er det foreldrene som er ansvarlige!.Og når det er sagt... hvor er foreldre, lærere, helsesøstre, LEGER, når barnet er blitt f.eks. 10 kilo overvektig? Det er en lang vei å gå fra 10 kg overvekt til 100-150 kg overvekt! Hvor er de som burde tatt det opp tidlig i forløpet? Vi er så uendelig redde for å kalle en spade for en spade når det kommer til overvekt, og vi er så uendelig feige ift å ta det opp - både vi som privatpersoner, familie og venner, men også helsepersonell og andre som ser barn/ungdom på jevnlig basis. Og vi skjuler oss bak det at vi er "omtenksomme" som ikke vil såre den det gjelder. Men hvis noen ikke greier å komme seg ut av overvekt selv så trenger de da vitterlig hjelp FøR de utvikler sykelig overvekt! Og den nøkkelhullsordningen..... vel, den er nærmest en vits når det kommer til å gi "god folkeopplysning" om kosthold. Det er absolutt ingen logikk i å nøkkelhullmerke f.eks. Grandiosa. Hva inneholder slik pizza? Masse, masse karbohydrater som i kroppen oppfører seg på samme måte som sukker... og litt paprika, "kjøtt" og "ost". Sausen og paprikaen i grandisen er vel det eneste omtrent som kan nøkkelhullmerkes.... Så det at Jørgen faktisk går ut - tør å gå ut - og kritisere nøkkelhullordningen viser etter min mening at han faktisk har begynt å sette seg inn i det med kosthold på en positiv måte! Det er mange nok eksperter som har ropt høyere enn Jørgen ift dette og som ikke blir hørt tross svært gode forskningsresultater og annet de kan vise til. Men det selger ikke! Det ligger ikke penger for media i at ulike forskere er uenige. Derimot er det en ypperlig pengemaskin å få en (unnskyld, Jørgen!) feit, ung mann i sin beste alder som har gjort seg veldig synlig i media og er talsperson for andre med samme problemer...... i mediaklinsj med en av landets mest profilerte "sunnhetsguruer" (Kari sitter ikke på all sannhet, men hun har gjort mye positivt og motivert mange, og ikke minst er hun pen og synlig). Dette er "såpeopera" på høyt nivå, det er "skjønnheten og udyret"... vi har bare ikke bestemt oss for hvem vi holder med, for begge har mye rett, begge har sider vi ikke liker, og begge vekker følelser i oss som vi kan kjenne igjen, på godt og vondt. Dette selger, dette er det penger i!!! Min mening er at på sett og vis så blir både Jørgen og Kari brukt i denne settingen. Kari burde riktignok vært gammel nok i gamet til å unngå slike utsagn, og ikke minst burde hun holde seg for god for personangrep. Men det skader ikke å ha i bakhodet at media også drar ting ut av proporsjoner ofte. Jørgen vil nok det beste, men er ikke like dreven i mediasirkuset til å alltid skille når det er positivt og når det er negativt for ham selv. Hvis Kari stille og rolig hadde uttalt at overvektige og sykelig overvektige slet med psykiske ting som er den egentlige årsaken til deres overvekt.... tror dere media ville slått det opp? Jeg tror det ikke. Få henne til å si det samme i en idiotisk setting som i tillegg blir personangrep...... da lyser det $$$ i øynene på mediagigantene!!! Når eksperter på området kritiserer nøkkelhullordningen skjer ingenting. Hadde Jørgen kritisert ordningen uten at Kari kom med sine ufine kommentarer - da ville heller ikke noe særlig debatt blitt skapt. For det er ikke et tema som selger, ergo er det uinteressant. Drama og intriger og fornærmelser... det godter vi oss derimot i, vi hisser oss opp, det får oppslag i alle landets aviser, på tv.... til og med her på bim/dib. Og det tragiske er at det som er den virkelige debatten drukner i dramaet! Hvorfor ikke ta en saklig diskusjon på overvekt, en diskusjon uten skittkasting, en åpen og ærlig diskusjon fra ulike sider - ikke minst en konstruktiv debatt! Det er ikke ett riktig svar i en slik debatt, det er ulike svar fordi det er ulike årsaker hos ulike personer. Og hvorfor ikke ta en saklig diskusjon om nøkkelhullordningen... en diskusjon basert på sunn fornuft i tillegg til faglige innspill. Hvordan forholder vi her inne f.eks. til nøkkelhullordningen? Påvirker det de valgene vi tar? Velger vi noe litt oftere fordi det er nøkkelhullmerket, fordi staten har "godkjent" det... selv om vi egentlig vet det ikke er spesielt sunt? Det ligger masse, masse psykologi og ikke minst økonomi i nøkkelhullordningen. Hvor mye helse det ligger i den ordningen... vel, det er diskuterbart. Vi som forbrukere (og medmennesker) kan faktisk påvirke - og kreve - hva vi ønsker i de offentlige debattene. Men da må vi starte med oss selv, og vi må gi tydelige tegn på hva vi ikke liker i mediabildet. Hver gang vi styrter og kjøper en avis pga en sensasjonsoverskrift, så er vi med på å vise hva media bør satse på. Hver gang vi klikker oss inn på slike sensasjonsoverskrifter på nettet så viser vi redaksjonen hvilket stoff de må prioritere. For dette blir brukt i annonsekampanjer osv, som igjen betyr $$ i kassa... Hvor ønsker du at debatten skal gå? Om hvor forferdelig Kari og/eller Jørgen er..... eller de gode sakene de begge egentlig prøver å få frem?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2012 #45 Skrevet 27. september 2012 Kari har et poeng, men det kommer helt feil ut (som vanlig). Men Hr.Foss er ofte i media og han virker ofte som en sutrepave som ikke vil ta noe ansvar for sin egen overvekt men somliker å skylde på alt mulig rundt seg selv. Jeg synes det er greit at diskusjonen kommer, for det er MANGE bortforklaringer for overvekt (snakker ikke de som er syke). Men Kari J. er ikke så flink til å ordlegge seg og det får Jørgen F. gjennomgå for. Han som "har gjemt sitt egentlige jeg i et berg av fett". Må nesten bare le. Det er virkelig ikke en ok ting å si til folk, uansett.
Mrs. Bouquet Skrevet 27. september 2012 #46 Skrevet 27. september 2012 Jeg syns det er altfor lite fokus på insulinresistens og kostråd for denne gruppen fra statens side. Utrolig mange overvektige er insulinresistente uten å vite det, da hjelper det ikke så mye å spise lite kalorier som statens ernæringsråd råder til.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2012 #47 Skrevet 27. september 2012 Kari er rapp i kjeften og sier ting rett ut. Ikke alltid det er stygt ment, men hun har bare en sånn måte å snakke på. Vi får se hvordan hun ordlegger seg når det kommer et program med henne på nyåret ang overvektige.
Eeniemeenie Skrevet 27. september 2012 #48 Skrevet 27. september 2012 Synes KJ virker som en usmakelig person, rett og slett. Ja hun kan mye om kosthold og slanking og har rett i mye, men å uttale seg så ekkelt om en enkel person er bare feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå