Gå til innhold

Fedme og Kari Jaquesson

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har hun nok en gang vært ute i media med at de ekstremt overvektige kun kan skylde på seg selv når det gjelder vekt. At det vare handler om at man putter i seg mer enn man forbruker og ikke gidder å røre på seg. Hva mener dere? Jeg må si jeg er enig med henne i 90% av tilfellene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med henne, stort sett. Uansett har hun rett i det at det ligger problemer bak dette som ingen operasjon i verden kan fikse på.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Det gjeler de fleste, men så har du de som er syke, har medisiner, og de som bærer diagnose innen spiseforstyrrelser, de er untakene..

Skrevet

Syntes det vAr litt frekt av henne å bruke en enkeltperson (Jørgen) som eksempel, og sammenligne han med en narkoman i offentlighet. Det gjør ikke ydmykelsen mindre, men legger stein til byrden vil jeg tro.

Dersom hun hadde uttalt seg generelt om overvektige er jeg mye enig med henne, vi trenger noen med peiling til å uttale seg. Synes derimot hun heller burde fokusere på reelle råd, f.eks fortelle om en lett måte å komme i gang med trening på .

Skrevet

Hun sier jo ikke at det BARE handler om mat og at man har all skyld selv. Hun sier at det ikke er staten sin skyld, at det ofte er sånn at det ligger større problemer bak, at det sitter i hodet, og at man trenger hjelp. Og det er jeg helt enig i, i allefall er det sånn for min del. Men jeg har bedt om hjelp, men får det ikke, og DET kan man vel egentlig si er staten sin skyld...

Skrevet

Jeg er (som nesten alle slanke mennesker) enig med henne. Men denne gangen synes jeg hun har vært nokså ufiks i ordleggingen sin, og at hun bidrar til stigmatisering. Jeg synes måten hun kommuniserer egner seg veldig godt i en til en-setting, som motivasjon og tupp i ræva til enkeltmennesker. Jeg synes det er mobbing av en hel gruppe å gjøre det på generelt grunnlag i mediene.

Skrevet

De fleste som er overvektige, er det fordi de putter mer i munnen enn de klarer å forbrenne. Det er et faktum, og ikke noe man behøver å være enig eller uenig i.

Når det er sagt, ligger det mange ulike psykologiske mekanismer til grunn for dette - og det er mulig Kari Jaqueson prøver å peke på det, men hun gjør det på en ufattelig klønete måte som skaper motstand og konflikt framfor konstruktiv dialog og utveksling.

Skrevet

Det hjelper ikke å ha rett i mye av det man sier når man velger å være motbydelig i måten man fremlegger det på.

Skrevet

jeg tror du blir hva du spiser, så engang har kari spist ei tynn hurpe :P haha. hu har jo rett da, de fleste som er overvektige har en haug med bortforklaringer eller rasjonaliseringer på hvorfor de er slik. ser ikke selv at de er sååå store, spiser ikke sååå mye, spiser aldri junk eller godis. har tung beinbygning, dårlig stoffskifte osv osv.

Skrevet

Synes ikke hun har sagt noe stygt. Det eneste hun kritiserer er Foss sin kritikk av myndigetens kostholdsråd.

Det å si at man har ansvar selv, at det gjerne ligger problemer bak overvekten som man trenger hjelp med osv, jeg ser ikke noe fornærmende eller stigmatiserende i det. Det er noe som stemmer i veldig mange tilfeller, og som det kanskje er på tide at vi begynner å ta tak i, i stedet for å fokusere så veldig på kostholdsråd og sånt.

De fleste av oss som VIRKELIG sliter med vekta vet veldig godt hva vi burde gjøre, men vi klarer det ikke, fordi det ligger mer bak. Og om vi får fokus på at vi faktisk trenger hjelp med det som ligger bak, slik at flere av oss kanskje får det, så er jo det bare flott.

Skjønner at det kanskje oppleves som kjipt for de overvektige som ikke lider av overspising/tvangsspising å bli satt i samme bås som "oss", akkurat som det kanskje ikke er så gøy for de veldig tynne å bli "mistenkt" for å ha anoreksi. Men hun var jo ganske tydelig på at hun snakket om de fleste av de som er ekstremt overvektige, ikke alle, og ikke de som bare har noen kilo for mye.

Skrevet

Jeg er stort sett enig i budskapet hennes, men er fint mulig (ikke vanskelig en gang) å finne en bedre måte å legge det frem på.

Skrevet

Enig i at det er frekt å trekke frem et enkeltindivid på den måten, men jeg er egentlig ganske enig i mye av det hun sier. Med mindre folk går på medisiner eller har en spesifikk diagnose som kan føre til slik ekstrem overvekt (og det er jo ikke sååå vanlig..), De fleste er jo tjukke fordi de spiser altfor mange kalorier i forhold til hvor mange de får ut. Folk har nok ulike fysiske utgangspunkter, men i bunn og grunn er det ikke slik at det er naturlig for en menneskekropp å veie 120 kg ++++

Er samtidig enig med Jørgen om at myndighetene burde informere mer om hva som er "riktig mat" i stedet for å villede med nøkkelhullmerkinger på pizza, pasta osv osv, som jo ikke er sunn mat pr. definisjon.

Likevel..Hvor tafatt skal man da være? Litt ansvar må man da kunne ta for seg selv og sin egen kropp! Det blir jo nesten som i USA hvor folk kan saksøke selskaper og firmaer for de minste ting (Slik som dama som "tørket" hunden sin i microbølgeovnen og fikk millionerstatning fordi produsenten ikke hadde presisert at man ikke måtte putte levende dyr inn i microen for å tørke dem....) Det er derfor så tafatt å skylde på andre når man selv vralter bort til chipshylla og kjøper cola, pottis og dip og dytter dette i seg kveld etter kveld...Vi mennesker er faktisk utstyrt med fri vilje!

Skrevet

Jeg er forøvrig ikke udelt enig i at staten er uten "skyld" når det gjelder kostholdsråd, selv om debatten ikke bør polariseres ytterligere. De kunne blant annet vært enda tydeligere på at rådene er myntet på et gjennomsnitt (hva ellers kan de gjøre?), og forklart hva individuelle forskjeller kan innebære.

For eksempel ser jeg ofte her inne at det ropes om 2000 kalorier om dagen for en gjennomsnittlig kvinne, og at ned mot 1000 er ekstremt og farlig.

Dette er faktisk feil. En 158 cm kvinne ville fort sett ut som en tønne med dette kaloriinntaket med mindre hun var ekstremt fysisk aktiv, og også daglig næringsbehov justerer seg etter høyde, vekt, kjønn og alder.

Folk vet rett og slett for lite om sitt individuelle næringsbehov, og her kunne det gjerne ligget lettfattelige tabeller og kalkulatorer o.l ute på sidene.

Skrevet
Synes ikke hun har sagt noe stygt. Det eneste hun kritiserer er Foss sin kritikk av myndigetens kostholdsråd. Det å si at man har ansvar selv, at det gjerne ligger problemer bak overvekten som man trenger hjelp med osv, jeg ser ikke noe fornærmende eller stigmatiserende i det. Det er noe som stemmer i veldig mange tilfeller, og som det kanskje er på tide at vi begynner å ta tak i, i stedet for å fokusere så veldig på kostholdsråd og sånt. De fleste av oss som VIRKELIG sliter med vekta vet veldig godt hva vi burde gjøre, men vi klarer det ikke, fordi det ligger mer bak. Og om vi får fokus på at vi faktisk trenger hjelp med det som ligger bak, slik at flere av oss kanskje får det, så er jo det bare flott. Skjønner at det kanskje oppleves som kjipt for de overvektige som ikke lider av overspising/tvangsspising å bli satt i samme bås som "oss", akkurat som det kanskje ikke er så gøy for de veldig tynne å bli "mistenkt" for å ha anoreksi. Men hun var jo ganske tydelig på at hun snakket om de fleste av de som er ekstremt overvektige, ikke alle, og ikke de som bare har noen kilo for mye.

å kalle noen et lass av fett, eller hva det nå var, er ikke akkurat pent i mine ører.

Skrevet

Selvfølgelig har hun rett i at overvekten skyldes for stort inntak i forhold til forbruk og at en operasjon ikke vil forandre årsaken til at et menneske overspiser i utgangspunktet. Jeg er helt enig med henne i at de fleste skulle hatt en helt annen type hjelp enn å måtte legges i narkose og snurpe sammen innvollene sine.

Kjenner personlig en mann som var sykelig overvektig, ble slankeoperert og gikk ned i vekt før han sakte men sikkert utvidet sin nye lille magesekk og ble like feit igjen. Han skulle jo fått psykologhjelp, kanskje trening med fysioterapeut, kanskje samtaler med erneringsfysiolog osv så han fikk bukt med overspisingen, det var jo den som gjorde han stor.

Men Kari J. er noen ganger veldig ubetenksom i måten ting blir fremlagt på. De fleste med sykelig overvekt har psykiske problemer som må løses først, da kan de slutte bruke mat som dop for å rømme fra følelsene sine og gå ned i vekt (ingen regel uten unntak selvfølgelig, og jeg snakker ikke om de som har 8 kg for mye, men de som har 50+ kilo for mye).

Skrevet
Synes ikke hun har sagt noe stygt. Det eneste hun kritiserer er Foss sin kritikk av myndigetens kostholdsråd. Det å si at man har ansvar selv, at det gjerne ligger problemer bak overvekten som man trenger hjelp med osv, jeg ser ikke noe fornærmende eller stigmatiserende i det. Det er noe som stemmer i veldig mange tilfeller, og som det kanskje er på tide at vi begynner å ta tak i, i stedet for å fokusere så veldig på kostholdsråd og sånt. De fleste av oss som VIRKELIG sliter med vekta vet veldig godt hva vi burde gjøre, men vi klarer det ikke, fordi det ligger mer bak. Og om vi får fokus på at vi faktisk trenger hjelp med det som ligger bak, slik at flere av oss kanskje får det, så er jo det bare flott. Skjønner at det kanskje oppleves som kjipt for de overvektige som ikke lider av overspising/tvangsspising å bli satt i samme bås som "oss", akkurat som det kanskje ikke er så gøy for de veldig tynne å bli "mistenkt" for å ha anoreksi. Men hun var jo ganske tydelig på at hun snakket om de fleste av de som er ekstremt overvektige, ikke alle, og ikke de som bare har noen kilo for mye.
å kalle noen et lass av fett, eller hva det nå var, er ikke akkurat pent i mine ører.

Det er sant. Jeg glemte akkurat den biten, for jeg synes hun sa så mye annet fornuftig som har blitt tatt ut av sammenheng og vridd til å være negativt.

Ja, hun kunne formulert seg annerledes og bør kanskje lære seg å skille sak og person.

Men utenom det, så har hun rett i mye.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet (endret)

En ting er sikkert, hun skulle ikke brukt enkelt persjoner som eksempel, hun burde holdt seg for god til det.

Om hun vil få minimert bruket av slankeorerasjon, så burde hun vel gitt et tilbud, eller eksempel på bedre tilbud, for å komme i bukt med fedmen. Det er ikke lett å omstille seg når man først har blitt overvektig, kroppen krever maten, hjernen klarer ikke å omstille seg osv, det er ikke lett å gjennomføre dette på egenhånd.

Jeg har full tro på at slankeoprasjon i størsteparten av tilfellene ikke hjelper, for enda om kroppen endres, så er man ikke garantert at hodet følger med, kjenner 4 persjoner som har tatt slankeoprasjoner mer enn 1 gang, og likevel blir overvektige!

Se på USA, de fører jo "slankekrigen", hva med et slikt tilbud, helst uten å gjøre det til en serie, men hva med å innføre "slanke camp" for de som vil ned i vekt, der lærer man jo å tenke rett på både mat, trim og helse!

Dog med betaling av egenandel.. Ser ikke poenget med at man skal tjene masse penger på å gå ned den vekten man selv har påført seg.

JO, staten selger usunn mat billig, MEN det er vi selv som velger hva vi handler.

Endret av <3Barn&Engler<3
Skrevet
Det gjeler de fleste, men så har du de som er syke, har medisiner, og de som bærer diagnose innen spiseforstyrrelser, de er untakene..

Signerer. Jeg har hatt BMI på 18-19 siden tenårene. Men nå var jeg nødt til å begynne på steroider og har est ut. Med samme sunne kosthold som jeg praktiserte før i tiden, og ganske bra aktivitetsnivå. Uten medisiner kommer jeg ikke til å overleve, så valget er ganske enkelt...

Må tilføye at jeg ikke er overvektig eller sykelig overvektig, men lagt på meg 10 kilo siden jeg begynte på medisinene. Uten å endre kostholdet. Og jeg nekter å sulte meg og spise 1gang om dagen for å være like tynn som før.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Det er sant. Jeg glemte akkurat den biten, for jeg synes hun sa så mye annet fornuftig som har blitt tatt ut av sammenheng og vridd til å være negativt. Ja, hun kunne formulert seg annerledes og bør kanskje lære seg å skille sak og person. Men utenom det, så har hun rett i mye.

Det kunne gjøres mer. For eksempel, kutte ut moms på sunne varer og innføre ekstra avgift på usunne varer, som cola, sjokolade, chips og lignende. Når 1 liter cola koster mer enn 1 liter melk, er det ikke rart hva ungdom velger å kjøpe. Frukt er dyrere enn sjokolade. Sunt pålegg som mager skinke, tungerull osv koster 3-4 ganger mer enn sjokade og nugatti. Hva med å endre prispolitikk på enkelte varer? Vi har jo allerede avgifter på tobakk og alkohol som er helseskadelig, så hvorfor ikke ha det samme på svært usunne varer? Men neida, varer som inneholder skadelig palmeolje, aspartam og lignende er BILLIGST på markedet (ref: først price, og at lettvarianter av brus er billigere enn de med vanlig sukker).

Skrevet

Selvfølgelig er man enig meg budskapet hennes, men blir feil når hun går til personangrep på Jørgen som faktisk har snakket FOR lfo.. Jørgen er kjempesnill og fortjener ikke å bli angrepet på denne måten. Det er ikke alle som har fått med seg prinsippene med nøkkelhullsmerket mat. Er nok mange som unnskylder sitt overinntak med at de ihvertfall har spist nøkkelhullsmerket pizza.. Det er jo det sunneste alternativet..

Hun skriver indirekte at grunnen til at Jørgen har overspist pga psykiske problemer og ber han om å få psykisk hjelp. Greit nok det, men da bør hun jo kanskje vite at det ihvertfall ikke hjelper å slenge ut slike kommentarer til han.

Han har vært overvektig hele livet og dermed er det vanskelig å snu, men her er det da virkelig mange andre som har sviktet han! Han var jo sykelig overvektig som barn, bør ingen hjulpet han før?

Skrevet

VAR DET IKKE HU SOM BRUKTE AMFETAMIN FOR Å BLI TYNN DA??

Gjest Filifjonka
Skrevet

I denne debatten uttaler Foss seg om nøkkelhullsmerkingen. Jeg mener at det må være lov å debattere en slik sak uten å få utseendet sitt kritisert så hele Norge får det med seg.

Jeg synes Kari Jaquesson (skrives det sånn?) er temmelig uspiselig i sine uttalelser. Svært mange mennesker i Norge har undret seg over nøkkelhullsmerkingen av matvarer. Skal ikke han få lov fordi han er overvektig?

Skrevet

Kari Jaquesson er ikke en stemme jeg lytter til lenger. Hun mistet all troverdighet som "sprek og sunn" etter at hun i "Fangene på fortet" viste at hun verken er veltrent, sterk, smidig eller rask. Hva hjelper treningsrådene hennes for da? Det eneste som er sikkert er at hun med jevne mellomrom uttaler seg om andre mennesker på en krenkende måte, eller "rett fra levra" som folk som henne liker å kalle det når de sier noe stygt om noen, og får nye 15 minutter i media.

At hun ikke klarer å nyansere, se mennesket bak vekta eller skille sak og person, er heller ikke flatterende.

Skrevet

Jeg synes nå ikke hun var så frekk jeg. Som andre sier hun svarer jo bare på hans kritikk av staten.

La oss si at staten skal ta over matansvaret våres også da, det beste de da vel kunne ha gjort er å ta over overvektiges økonomi, setter opp en mat-utleverings-bod på toppen av et fjell så må overvektige mosjonere for å få maten sin.

Jeg har selv vært overvektig og det å senke prisene tror jeg kke har noe særlig virkning, folk ville fortsatt ta seg råd til en pose potetgull om den så kostet 100 kr, man bare kutter i andre ting.

Jeg gjorde et forsøk for ikke så lenge siden: hvor mye penger kunne vi klare oss med i en mnd og samtidig spise sunt. Vi var 2 personer og med litt planlegging klarte vi oss kjempefint på 3000 for mat i mnd og da hadde vi hele tiden tilgang på frukt og grønnsaker.

Det ser jo ikke ut til at prisøkning på røyk/alkohol har noe innvirkning på de som røyker/drikker, så hvorfor skulle det ha det på mat? Kiwi har vel forsøkt å droppe moms på sunn mat, har det gjort at de selger mer?

Skrevet

Vi kan takke den lange evolusjonen for dette.

Vi har aldri før hatt tilgang til disse mengdene med usunn mat, det har heller vært for lite. Derfor syns vi søt mat og fet mat smakker godt og det utløser en velværefølelse.

Det er rett og slett et instinkt til "overlevelse" som har blitt utviklet gjennom tusenvis av år.

Det er akkurat det samme med dyr, viss du gir et dyr store mengder mat spiser dyret slik det blir overvektig fordi det er et instinkt for overlevelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...