Gå til innhold

Burde mannfolka bidra mer, sa dere?

Anbefalte innlegg

Gjest Heartbroken
Skrevet
Må ærlig innrømme at enkelte elementer i denne undersøkelsen makes sense to me. Så lenge han tar felles ansvar for barn, så kan jeg fint ta kvinnfolk arbeid i huset, mens han tar mannfolk arbeid utenfor huset. Tror faktisk at hvis han hadde flydd inne med vaskeklut og støvtørker så hadde jeg syntes det var rimelig turn- off. Jeg liker mannfolk som tåler å bli litt møkkete og tar de tunge jobbene. ( Vi har enebolig, jobber over 100% begge to og blir snart foreldre til nr 2, så det er ingen som har fritid her i huset )

Må det være enten-eller altså? Du kan ikke ha en mann som både graver grøfter OG tørker støv?

Jeg tror ikke det er hvem som gjør hva som er viktig i et forhold, men at arbeidsmengden blir noenlunde likt fordelt.

Det er liten tvil i at "utearbeid" krever mindre tid enn det evigvarende "innearbeidet". Det er grenser for hvor ofte man kan klippe plen, male hus, skifte dekk osv, mens mat, klær og skitt fort hoper seg opp om man slurver litt.

Og jeg syns faktisk det er ganske sexy med en mann som ikke er redd for å ta et tak der det trengs, selv om det fra gammelt av ble sett på som kvinnfolkarbeid.

Syns du det er turn-off å se mannen leke og kose seg med barna også? For det er vel ihvertfall feminint??

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Må ærlig innrømme at enkelte elementer i denne undersøkelsen makes sense to me. Så lenge han tar felles ansvar for barn, så kan jeg fint ta kvinnfolk arbeid i huset, mens han tar mannfolk arbeid utenfor huset. Tror faktisk at hvis han hadde flydd inne med vaskeklut og støvtørker så hadde jeg syntes det var rimelig turn- off. Jeg liker mannfolk som tåler å bli litt møkkete og tar de tunge jobbene. ( Vi har enebolig, jobber over 100% begge to og blir snart foreldre til nr 2, så det er ingen som har fritid her i huset )
Må det være enten-eller altså? Du kan ikke ha en mann som både graver grøfter OG tørker støv? Jeg tror ikke det er hvem som gjør hva som er viktig i et forhold, men at arbeidsmengden blir noenlunde likt fordelt. Det er liten tvil i at "utearbeid" krever mindre tid enn det evigvarende "innearbeidet". Det er grenser for hvor ofte man kan klippe plen, male hus, skifte dekk osv, mens mat, klær og skitt fort hoper seg opp om man slurver litt. Og jeg syns faktisk det er ganske sexy med en mann som ikke er redd for å ta et tak der det trengs, selv om det fra gammelt av ble sett på som kvinnfolkarbeid. Syns du det er turn-off å se mannen leke og kose seg med barna også? For det er vel ihvertfall feminint??

Signerer. Jeg skifter dekk på min egen bil forresten, og kommer til å bruke snøfreser på morgenen før jeg drar på jobb. Jeg vekker da ikke mannen når han IKKE skal opp tidlig for at han skal måke snø for meg?? (jo, i uke 38 og senere kanskje :P). Jeg følger med på når bilen skal på service eller når noe på bilen skal skiftes, skifter olje, spylervæske, vindusviskere osv selv. Jeg kommer også til å ta meg en del av hagearbeid neste år.

Så langt jeg kan se, tar ikke utearbeid HOS OSS like lang tid som innearbeid. Og med innearbeid mener jeg både vasking og rydding, sortering av klær, matlaging, betaling av regninger, måleravlesing osv. Og det tar markant lenger tid enn det lille vi har av utearbeidet.

Skrevet
Må det være enten-eller altså? Du kan ikke ha en mann som både graver grøfter OG tørker støv? Jeg tror ikke det er hvem som gjør hva som er viktig i et forhold, men at arbeidsmengden blir noenlunde likt fordelt. Det er liten tvil i at "utearbeid" krever mindre tid enn det evigvarende "innearbeidet". Det er grenser for hvor ofte man kan klippe plen, male hus, skifte dekk osv, mens mat, klær og skitt fort hoper seg opp om man slurver litt. Og jeg syns faktisk det er ganske sexy med en mann som ikke er redd for å ta et tak der det trengs, selv om det fra gammelt av ble sett på som kvinnfolkarbeid. Syns du det er turn-off å se mannen leke og kose seg med barna også? For det er vel ihvertfall feminint??

Nei. Sier at så lenge han deler ansvaret for barnet( snart barna) så fungerer det for meg.

han har ingen aversjoner mot å f.eks vaske bad, og han er veldig ryddig av seg.

Sier bare at det ikke er så innmari nøye at alt deles likt av innearbeid for min del, og at støvtørkende menn ikke akkurat gjør susen for meg ( men det er selvfølgelig kun min egen meget subjektive mening)

Er mest fan av at folk kan velge selv hvordan de vil ha det, uten å tenke på hvordan majoriteten gjør det.

Hater å være sau.

Skal også sies at vi har et relativt nytt hus og det har vært ekstremt mye utearbeid de siste par årene. Bygging av terrasse, platting, boder, paviljong, stenlegging, støttemur og u name it.

Skrevet
Nei. Sier at så lenge han deler ansvaret for barnet( snart barna) så fungerer det for meg. han har ingen aversjoner mot å f.eks vaske bad, og han er veldig ryddig av seg. Sier bare at det ikke er så innmari nøye at alt deles likt av innearbeid for min del, og at støvtørkende menn ikke akkurat gjør susen for meg ( men det er selvfølgelig kun min egen meget subjektive mening) Er mest fan av at folk kan velge selv hvordan de vil ha det, uten å tenke på hvordan majoriteten gjør det. Hater å være sau. Skal også sies at vi har et relativt nytt hus og det har vært ekstremt mye utearbeid de siste par årene. Bygging av terrasse, platting, boder, paviljong, stenlegging, støttemur og u name it.

problemet i mange forhold der kvinnen gjør alt er nettopp at hun ER på en måte en "sau", siden det ikke er hun som velger selv at hun skal gjøre alt. Det er mannen som ikke gidder å bidra med sitt.

Skrevet
Nei. Sier at så lenge han deler ansvaret for barnet( snart barna) så fungerer det for meg. han har ingen aversjoner mot å f.eks vaske bad, og han er veldig ryddig av seg. Sier bare at det ikke er så innmari nøye at alt deles likt av innearbeid for min del, og at støvtørkende menn ikke akkurat gjør susen for meg ( men det er selvfølgelig kun min egen meget subjektive mening) Er mest fan av at folk kan velge selv hvordan de vil ha det, uten å tenke på hvordan majoriteten gjør det. Hater å være sau. Skal også sies at vi har et relativt nytt hus og det har vært ekstremt mye utearbeid de siste par årene. Bygging av terrasse, platting, boder, paviljong, stenlegging, støttemur og u name it.
problemet i mange forhold der kvinnen gjør alt er nettopp at hun ER på en måte en "sau", siden det ikke er hun som velger selv at hun skal gjøre alt. Det er mannen som ikke gidder å bidra med sitt.

Den ser jeg. Men vi har valgt å ha det sånn foreløpig. å bli påtvunget arbeidsoppgaver er det jo ingen som liker.

Skrevet

Hallooo, det er jo ikke arbeidsdelingen i seg selv som bestemmer om man blir skilt eller ikke!

Skrevet

Vel, jeg tror helt sikkert rapporten sier mye sant som reflekterer mye av befolkningen.

Som # 31 over her sier, så er det ikke arbeidsdelingen i seg selv som bestemmer om man blir skilt eller ikke! Det er hva som gjenspeiler seg i arbeidsfordelingen.

Jeg kan godt tenke meg at en mann som bare jobber for egen karriere og få til egen aktiviteter som trening 5-6 dager i uka eller være mye ute med gutta, er ganske egoistisk og midre familieorientert. En slik personlighet i kombinasjon med at kvinnen da må ta ekstra mye husarbeid, fører lettere til skilsmisse.

Det ble også nevnt forventninger som vi bruker som målefaktor for hvor bra ekteskapet er. Jeg tror at ulike forventinger også skaper mye gnissninger og misnøye.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Vel, jeg tror helt sikkert rapporten sier mye sant som reflekterer mye av befolkningen. Som # 31 over her sier, så er det ikke arbeidsdelingen i seg selv som bestemmer om man blir skilt eller ikke! Det er hva som gjenspeiler seg i arbeidsfordelingen. Jeg kan godt tenke meg at en mann som bare jobber for egen karriere og få til egen aktiviteter som trening 5-6 dager i uka eller være mye ute med gutta, er ganske egoistisk og midre familieorientert. En slik personlighet i kombinasjon med at kvinnen da må ta ekstra mye husarbeid, fører lettere til skilsmisse. Det ble også nevnt forventninger som vi bruker som målefaktor for hvor bra ekteskapet er. Jeg tror at ulike forventinger også skaper mye gnissninger og misnøye.

Artikkelen viser jo det motsatte, at damer som sitter med all husarbeid sjeldnere blir skilt. Det tror jeg henger med at damer som tar absolutt ALL husarbeid er hjemmeværende uten egne penger, egne pensjonsrettigheter eller formue. Derfor er de "stuck" i forholdet, uansett. De fleste menn trives i forholdet og ønsker ikke ut, er de lei av kona, så tar de en elskerinne istedet for å ta ut skilsmisse. De fleste brudd er nettopp inisiert av damer. Fordi de er mer modige når det gjelder å ta første steg til brudd. Kvinner med egne penger, egen jobb og karriere, egen formue har lavere terskel for å bryte ut av disfunksjonelt forhold som innebærer psykisk terror, utroskap, mangel på respekt osv. Siden de lett kan begynne med eget liv etter skilsmissen og ikke må stable det på beina i mange år, slik damer som har vært hjemmeværende i årevis, må gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...