Gå til innhold

Burde mannfolka bidra mer, sa dere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så med fare for skilsmisse skal kvinnfolk finne seg i å være hushjelp for gubben. Heller single enn ett ekstra "barn" å tjene i heimen.

Skrevet

Hehe, nå blir det spennende her ja! :P

Kan jo svare jeg og;

Her hos oss er det vanlig at vi rydder opp etter oss, og om jeg lager middag så rydder han opp etterpå eller omvendt. Det er faktisk bare blitt en vane for oss. Klesvasken tar kun jeg, men det er fordi jeg er så opptatt av hvordan klærne skal brettes og han ikke helt skjønner forskjellen på en tunika eller topp :P Han støvsuger og vasker gulv, jeg skifter på sengen og vasker kjøkken og bad.. Rydder småtterier litt etterhvert :)

Så lenge man finner en balanse som passer seg selv og ikke bryr seg stort om hva alle andre gjør så er nok ikke husarbeidet en økt risiko :P

Skrevet

Så med fare for skilsmisse skal kvinnfolk finne seg i å være hushjelp for gubben. Heller single enn ett ekstra "barn" å tjene i heimen.

Så mye for likestilling eller? :P

Skrevet

Veldig uenig i det som står der. Her gjør nå mannen min nesten mere husarbeid en meg - og gjett vi er fortsatt gift. Så denne testen stemmer ikke. Han er en reser, vasker kjøkkenet,klær,gulv,tørker støv,vasker badet, og jeg er også med. Men han liker og gjøre slike ting. Tar meg av ungene jeg:)))

Skrevet

Idioti, rett og slett.. Hadde jeg fått ultimatumet "Du tar alt husarbeidet, eller så skiller vi oss", så tror jeg nok jeg hadde ordnet med papirene for han.

Men det ville aldri hendt heller, mannen min har stor tro på at det er likestillingen som utgjør godt forhold, fordi den ene parten ikke blir utslitt av jobb, husarbeid og alt med ungene, mens den andre kun har jobben og utearealet å tenke på.

Nei, jeg takker svigermor for at hun har oppdratt en MANN, ikke en guttlarv.

Skrevet

Jeg er ikke veldig opptatt av likestilling. Er bare ikke fan av merarbeid. Jeg har ikke blitt gift for å få mer enn nødvendig å gjøre

Skrevet
Jeg er ikke veldig opptatt av likestilling. Er bare ikke fan av merarbeid. Jeg har ikke blitt gift for å få mer enn nødvendig å gjøre

Enig :)

Skrevet

Jeg forstår hvis kvinnen er hjemmeværende og mannen tjener penger, at mannen DA er misfornøyd hvis han må gjøre like mye husarbeid. Men i det moderne samfunn er det hovedregel at begge to jobber 100%. Det er da urettferdig hvis kvinnen skal gjøre all husarbeid, OG jobbe like mye som mannen. Jeg har levd med en som har vært uføretrygdet, mens jeg jobbet (han hadde ingen stor fysisk handicap som hindret ham i å gjøre husarbeid), likevel falt mesteparten av det på meg. Det gidder jeg ikke flere ganger.

Jeg har også bodd alene i noen år, og klart fint å rekke både jobb, hobby, aktiviteter med barna og husarbeid. Så at en mann ikke har "tid" eller "lyst" til det når man DELER på husarbeid, er bare bullshit. Jeg er ikke redd for å bli alene, men er redd for å bli degradert til en dobbeltarbeidende husslave. Mannfolk som ikke klarer å sette på en klesvask eller lage seg mat er dessuten i MINE øyne svært lite attraktive, siden de minner om forvokste babyer som har forvekslet kona med mora si.

Skrevet

Her står jeg for alt husarbeid, all matlaging, all rydding, klesvask, osv. Ute står jeg for klipping av gresset, ordning i bed, måking av snø foran trappa, vasker min egen bil, osv. Mannen står for drifta av gården, stelling av dyr, jordarbeid (skjønt der hjelper jeg også mye til), drift av skog, brøyting av veier, osv. Her er det stor forskjell på manns- og kvinnfolkarbeid. Sånn kommer det også til å være, og det er for meg heeelt greit.

Skrevet

Tja, jeg har aldri løftet en malerkost eller klippet plenen i mitt liv:P Mannen er handymann nummer 1 på slike ting heldigvis, jeg er dog en resen på klessvask, ikke han! Så sånt sett gjør jeg vel mer "kvinnearbeid" og han "mannsarbeid", men begge gjør da noe!

Han lager selvfølgelig middag og rydder også, slike ting, men om vi skal dele på ting en dag tar jeg meg av husvasken, han steller blomster,klipper plen, koster osv ute.....

Barna deler vi likt på, det er det viktigste for meg, ikke husarbeidet!

Skrevet
Tja, jeg har aldri løftet en malerkost eller klippet plenen i mitt liv:P Mannen er handymann nummer 1 på slike ting heldigvis, jeg er dog en resen på klessvask, ikke han! Så sånt sett gjør jeg vel mer "kvinnearbeid" og han "mannsarbeid", men begge gjør da noe! Han lager selvfølgelig middag og rydder også, slike ting, men om vi skal dele på ting en dag tar jeg meg av husvasken, han steller blomster,klipper plen, koster osv ute..... Barna deler vi likt på, det er det viktigste for meg, ikke husarbeidet!

Dessuten jobber jeg 50%, han jobber ca 120% til tider. (litt overtid)

Skrevet

Vi bor også på småbruk, ikek med noe drift da. Men mannen klipper plen, skifter dekk på bil, pærer på utebelysning, triller søppeldunken til henteplass, fikser ting i huset som ødelegges, ja, forefallenden ute-/innearbeid. Jeg gjør MER husarbeid enn ham, men det er for så vdit greit. Det som irriterere MEG er at alt jeg gjør "i felleshusholdning" gjør jeg med barna "på slep",- altså mens de er sammen med meg. Mens manne IKKE har barna rundt seg når han maler, klipper plen elller gjør det meste av "sine ting";- nå er jo en del av hans gjøremål ikke forenelig med og ta med barn da,- men alikevel..Irriterer meg ;)

Men han føler han gjør mer enn meg i "felleshusholdet" også, så vi er enige om og være uenig om hvem som gjør mest :) Og jeg tror slike småkonflikter er bra og ha. Blir ikke ALVORLIGE krangler ut av dette,- og man får iallefall ikke tid til og "lete feil" hos partner når man allerede har et irritasjonsmoment. MEr bekymringsverdig om alt "flyter", man ikke har noe og sette fingerne på,- også plutselig, så er man bare lei hverdagen og partner, man vet ikke HVORFOR,- også føler man for og bryte ut av forholdet,- for det må jo være DER det skurrer,-I verste fall..Istedet for å ha en "utblåsende" krangel om oppvasken og hybelkaniner :)

Skrevet

Her deler vi ca likt på alt hjemme, men jeg hadde vært mer enn glad for å kunne vært husmor på heltid, hvis vi hadde hatt råd :) Tror nok ikke det moderne forhold er så mye mer lykkelig enn "50-talls forhold".

Skrevet

Teiteste jeg har lest, og ble faktisk ganske provosert!!!

Jeg ser på det som omvendt!! Om mannen ikke hjelper til hjemme, kommer jeg f... meg til å skilles....!!

Skal jeg lissom være trippelarbeidende og han bare dobbeltarbeidende???

GLEM DET!!

Skrevet
Her står jeg for alt husarbeid, all matlaging, all rydding, klesvask, osv. Ute står jeg for klipping av gresset, ordning i bed, måking av snø foran trappa, vasker min egen bil, osv. Mannen står for drifta av gården, stelling av dyr, jordarbeid (skjønt der hjelper jeg også mye til), drift av skog, brøyting av veier, osv. Her er det stor forskjell på manns- og kvinnfolkarbeid. Sånn kommer det også til å være, og det er for meg heeelt greit.

Men da går jeg ut fra at du ikke har 100 % jobb ved siden av eller?

Skulle gjerne hatt det sånn selv, jeg. Hadde vi hatt mulighet til det.

Skrevet

Når begge jobber 100 % skal begge bidra til husarbeidet, enten det er etter tradisjonelt kjønnsrollemønster (som begge skal være fornøyde med) eller etter 50/50 deling innendørs. Alt avhenger jo av om hvordan folk bor, er det enebolig er det endel arbeid utendørs, er det leilighet uten hage er det mest innendørs-oppgaver. Likestillingen er da i mine øyne at begge skal ha lik sum av fritid,- like mye tid til trening/egenpleie/tv osv.

Enkelte oppgaver er mer tidkrevende og må tas hyppigere enn andre. Derfor er det viktig at begge har like mye fritid igjen når alt er gjort :-)

Skrevet

Her har mannen strengere krav til hvor rent det skal være, så han gjør nok noe mer husarbeid, han støvsuger og vasker gulv og bad. Jeg handler mat og lager oftest middag og vi bytter på å rydde kjøkkenet etter måltider. Han vasker klær, og vi bytter på å brette. Funker veldig bra for oss.

Skrevet

Men artikkelen sier jo også at forskeren mener at det ikke nødvendigvis er arbeidsfordelingen i seg selv som bestemmer hvorvidt man blir skilt eller ikke. Det er en korrelasjon mellom de to, men det er ikke det samme som at det ene bidrar til det andre. Det er en nokså sannsynlig hypotese at det er en underliggende faktor som styrer dette. For meg er det logisk at det er forventningen til hva ekteskapet skal gi som styrer begge disse tingene. Forventer man et givende fellesskap der begge har mulighet for vekst, er det sannsynlig at man deler likt på oppgavene. Samtidig er det også sannsynlig at man oftere vurderer hva ekteskapet gir og med mange slike vuderinger, øker sannsynligheten for skilsmisse. Er man derimot mer konsevativ i verdier og forvetninger, er det mer sannsynlig at man synes det er greit at kvinnen gjør mest hjemme og det er også mer sannsynlig at man tenker at det å skille seg sitter langt inne.

å hevde at tallene ikke stemmer fordi en selv deler likt og ikke er skilt, betyr for meg at man ikke skjønner forskning. Det å tro at tall som gjelder for en stor mengde, alltid gjelder for den enkelte, det er en stor slutningsfeil.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Da ligger vi svært dårlig an statistisk sett da mannen gjør myye mer husarbeid enn meg. I tillegg har han ansvar for alt ute.

Jeg er skikkelig bortskjemt og nyter det :)

Skrevet

Men da går jeg ut fra at du ikke har 100 % jobb ved siden av eller?

Skulle gjerne hatt det sånn selv, jeg. Hadde vi hatt mulighet til det.

Jo, jeg har 100 % jobb ved siden av. Jeg er overhode ingen super husmor, og med to hunder og katt er det ikke alltid gullende rent. Men vi har det bra slik vi har det. Så hvordan man fordeler arbeidet må være opp til hvert par :-)

Skrevet
Men da går jeg ut fra at du ikke har 100 % jobb ved siden av eller? Skulle gjerne hatt det sånn selv, jeg. Hadde vi hatt mulighet til det.
Jo, jeg har 100 % jobb ved siden av. Jeg er overhode ingen super husmor, og med to hunder og katt er det ikke alltid gullende rent. Men vi har det bra slik vi har det. Så hvordan man fordeler arbeidet må være opp til hvert par :-)

Ok, da går jeg ut fra at dere ikke har barn da?

Eller tredje alternativ: du er en av dem som ikke trenger søvn, og gjerne står og vasker hus på natten... :-)

Skrevet

*knis* .. jeg tenkte på dette forumet med det samme jeg leste artikkelen og diskusjon ble det :P

Må legge til at jeg mener at mannebeinet skal bidra, jeg og ;)

HI

Skrevet

Må ærlig innrømme at enkelte elementer i denne undersøkelsen makes sense to me.

Så lenge han tar felles ansvar for barn, så kan jeg fint ta kvinnfolk arbeid i huset, mens han tar mannfolk arbeid utenfor huset.

Tror faktisk at hvis han hadde flydd inne med vaskeklut og støvtørker så hadde jeg syntes det var rimelig turn- off. Jeg liker mannfolk som tåler å bli litt møkkete og tar de tunge jobbene.

( Vi har enebolig, jobber over 100% begge to og blir snart foreldre til nr 2, så det er ingen som har fritid her i huset )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...