Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #1 Skrevet 24. september 2012 Orker dere tanken på flere barn? Jeg har hyperemesis for andre gang nå - altså hatt det i begge svangerskap. Det er et mareritt, jeg er så lei, og så skuffa over at jeg fikk det denne gangen også. Vi har hele tiden ønsket oss en stor familie, 3-4 barn, men dette vet jeg ikke om jeg klarer å gjennomgå igjen...
Gjest mphs Skrevet 24. september 2012 #2 Skrevet 24. september 2012 Holdt ut med to barn og det var mer enn nok.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #3 Skrevet 24. september 2012 Jeg holdt ut gjennom to svangerskap, men jeg får panikk hver gang jeg får omgangssyke som varer mer enn en dag, i frykt for å være gravid igjen. En ting er å sitte igjen med en baby, det hadde jeg ikke hatt noe i mot, men å gå gjennom et svangerskap til tror jeg ikke jeg hadde holdt ut. Dvs hvis jeg hadde kunnet startet rundt uke 20, skulle jeg kommet meg gjennom det også, for da har kvalmen gitt seg.
♥Nemi♥ Skrevet 24. september 2012 #4 Skrevet 24. september 2012 Jeg tror det er en stor faktor på hvorfor jeg ikke skal ha barn riktig enda. Fødselen varte lenge, og var vond, men den tok hvertfall slutt. Jeg følte at jeg var syk i flere tiår. Baby vil jeg ha, men gruer meg. Selv om alle sier at jeg KAN ha et annet sv.skap neste gang, så vet jeg noe annet:-)
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #5 Skrevet 24. september 2012 Ja, det var jo litt motivasjonen for at vi gikk i gang med prøving på nr.2., jeg hadde lest mye om at det ikke er noen regel i at man får det i flere svangerskap. Men nå vet jeg ikke om jeg tør ta sjansen igjen. Marerittet er også å gå gjennom ukesvis med hyperemesis, for så å miste i spontanabort. Det hadde jeg taklet dårlig. Blir utrolig trist, for vi har virkelig ønsket oss 3 barn.
zassy☆ Skrevet 24. september 2012 #6 Skrevet 24. september 2012 Vi prøver nå på nr 2 og jeg har hatt hypermesis to ganger (mistet en gang) og bare tanken på at jeg skal oppleve det igjen gjør meg helt..ja jeg vet ikke om jeg holder det ut! men likevel så vil jeg ha en baby til så jeg bare putter det bakerst i hodet og later som at det ikke vil skje... men mest sannsynlig så blir nok neste svangerskap også likt.. uff..kan ikke fatte at jeg går inn i det frivillig en gang til, galskap er det! har et øøøøørlite håp om at denne gangen blir det anderledes...
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #7 Skrevet 24. september 2012 Vi prøver nå på nr 2 og jeg har hatt hypermesis to ganger (mistet en gang) og bare tanken på at jeg skal oppleve det igjen gjør meg helt..ja jeg vet ikke om jeg holder det ut! men likevel så vil jeg ha en baby til så jeg bare putter det bakerst i hodet og later som at det ikke vil skje... men mest sannsynlig så blir nok neste svangerskap også likt.. uff..kan ikke fatte at jeg går inn i det frivillig en gang til, galskap er det! har et øøøøørlite håp om at denne gangen blir det anderledes... Uff, det høres helt forferdelig ut, krysser fingrene for at du får et problemfritt svangerskap denne gangen! Lukke øynene og late somd et ikke ville skje var det jeg gjorde denne gang, var så optimistisk - og ble tilsvarende skuffet når kvalmen kom. Jaja, kanskje jeg har fortrengt det igjen om ti år - da rekker jeg akkurat en til før jeg blir førti
MrsMilla Skrevet 24. september 2012 #8 Skrevet 24. september 2012 Orker dere tanken på flere barn? Jeg har hyperemesis for andre gang nå - altså hatt det i begge svangerskap. Det er et mareritt, jeg er så lei, og så skuffa over at jeg fikk det denne gangen også. Vi har hele tiden ønsket oss en stor familie, 3-4 barn, men dette vet jeg ikke om jeg klarer å gjennomgå igjen... Må innrømme at det skremmer vannet av meg ja. Var ikke artig sist. Kunne tenke meg fire unger, men sliter litt med tanken på et svangerskap til ja. Så vi får se.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #9 Skrevet 24. september 2012 Jeg har hatt hyperemesis i 3 svangerskap.. selv om jeg sa aldri mer etter nr 2.. men 4 år etter kom nr 3 også I mitt tilfelle ble jeg dessverre verre for hvert svangerskap, ble aldri innlagt med nr 1 og 2 men med nr 3 ble jeg innlagt på sykehus for å få væske og kvalmestillende intravenøst. Gikk ned 6 kg med de 2 første, og 9 kg med nr 3 i starten.. måtte gå på zofran frem til jeg var 5 mnd på vei for å klare å beholde noe mat og drikke og lå ellers strekk ut hele tiden. forferdelig tid rett og slett. Men likevel verdt det til slutt!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #10 Skrevet 24. september 2012 Jeg har hatt hyperemesis i 3 svangerskap.. selv om jeg sa aldri mer etter nr 2.. men 4 år etter kom nr 3 også I mitt tilfelle ble jeg dessverre verre for hvert svangerskap, ble aldri innlagt med nr 1 og 2 men med nr 3 ble jeg innlagt på sykehus for å få væske og kvalmestillende intravenøst. Gikk ned 6 kg med de 2 første, og 9 kg med nr 3 i starten.. måtte gå på zofran frem til jeg var 5 mnd på vei for å klare å beholde noe mat og drikke og lå ellers strekk ut hele tiden. forferdelig tid rett og slett. Men likevel verdt det til slutt! Opplevde du at kvalmestillende hjalp? For det er den ene utveien jeg ikke har prøvd - legen vil helst ikke gi det. Nå er jo ikke jeg så dårlig at jeg blir sykehusinnlagt heller, men er veldig dårlig, spyr mye og går ned i vekt.
sukker & salt Skrevet 24. september 2012 #11 Skrevet 24. september 2012 ALDRI mer gravid...2 svangerskap og spydde meg gjennom begge. Blir helt psyket ut av bare å være kvalm etter disse to rundene.
zassy☆ Skrevet 24. september 2012 #12 Skrevet 24. september 2012 Uff, det høres helt forferdelig ut, krysser fingrene for at du får et problemfritt svangerskap denne gangen! Lukke øynene og late somd et ikke ville skje var det jeg gjorde denne gang, var så optimistisk - og ble tilsvarende skuffet når kvalmen kom. Jaja, kanskje jeg har fortrengt det igjen om ti år - da rekker jeg akkurat en til før jeg blir førti Hehe alle sa til meg at jeg ville glemme det etterhvert osv, men jeg har det rimelig friskt i minne ja selv om jeg prøver å late som det ikke eksisterer Får du noe mer oppfølging nå da du vet hva du går inn i? Det er det jeg håper på at kanskje kan jeg evt få komme på sykehuset litt før det går helt galt sånn at det ikke går like langt som sist med flere innleggelser osv, men det er kanskje ikke noe de gjør.. ang dere som snakker om kvalmestillende over her, til meg hjalp det ikke i det hele tatt! Fikk mange forskjellige, bare en type hjalp såvidt, men ikke nok til at det egentlig var verd å ta det :S
zassy☆ Skrevet 24. september 2012 #13 Skrevet 24. september 2012 Forresten dere som har gått gjennom dette flere ganger, hvordan går det an når man har små barn fra før?? Ble mannen sykemeldt evt tok seg av barnet hele tiden eller fikk dere annen hjelp?? Uff..måtte jeg gå inn på denne tråden..nå er det nesten så jeg får kalde føtter, det er jo så grusomt
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #14 Skrevet 24. september 2012 Jeg tenkte ikke noe over det når jeg fant ut at jeg skulle ha andremann, så tydeligvis hadde jeg fortrengt det Jeg var så dårlig med førstemann at jeg ble lagt inn på sykehus og div, men med det samme jeg ble frisk så var det liksom greit Heldigvis fikk jeg det ikke hos andremann da, bare litt vanlig kvalme første ukene.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #15 Skrevet 24. september 2012 Forresten dere som har gått gjennom dette flere ganger, hvordan går det an når man har små barn fra før?? Ble mannen sykemeldt evt tok seg av barnet hele tiden eller fikk dere annen hjelp?? Uff..måtte jeg gå inn på denne tråden..nå er det nesten så jeg får kalde føtter, det er jo så grusomt Han er ikke sykemeldt, men tar alt ansvar i huset. Stå opp, følge i barnehagen, hente i barnehagen, lage middag, rydde, vaske, vaske tøy.. Han gjør alt, stakkar. Tømmer spybøttene mine og varter opp med det jeg trenger på senga. En sikkelig helt!
Gjest Filifjonka Skrevet 24. september 2012 #16 Skrevet 24. september 2012 Forresten dere som har gått gjennom dette flere ganger, hvordan går det an når man har små barn fra før?? Ble mannen sykemeldt evt tok seg av barnet hele tiden eller fikk dere annen hjelp?? Uff..måtte jeg gå inn på denne tråden..nå er det nesten så jeg får kalde føtter, det er jo så grusomt For vårt vedkommende var det slik at jeg hadde nok med meg selv. Mannen leverte og hentet i barnehagen. Jeg hadde i grunnen nok med meg selv... Og sånn helt egentlig kan man ikke bli sykmeldt når man ikke er syk.
sukker & salt Skrevet 24. september 2012 #17 Skrevet 24. september 2012 Mannen ble ikke sykemeldt. Vi hadde familie som stilte noe opp. Ellers hentet og leverte mannen de værste dagene. Jeg leverte hvis jeg kom meg på beina. Spydde på vei til bhg og i bhg. Kort vei heldigvis... Anbefaler å forsøke akupunktur. Jeg tok Phenargan de to første trimesterene.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #18 Skrevet 24. september 2012 Jeg er hun over med 3 barn og 3 svangerskap bak meg med hyperemesis. Den eneste typen kvalmestillende som hjalp litt på meg var zofran smeltetabletter (brukes vanligvis av kreftpasienter, måtte betale over 1200 kr i mnd på dette av egen lomme). Alternativet var å ikke få i meg mat overhodet.. når jeg ble innlagt på sykehuset hadde jeg ikke spist NOE på 3 døgn, vann kom også i retur og jeg kastet opp 15 ganger daglig så jeg hadde ikke så mye valg.. likte jo ikke å gå på medisiner når jeg var gravid, men hva skal en gjøre når en først er så dårlig. Angående de eldste barna så var de 3 og 6 når jeg ble gravid, gikk på skole/sfo og barnehage.. mannen min måtte stå opp med dem, levere dem og gjøre alt husarbeid og alt av matlaging.. besteforeldrene hentet dem etter skole/barnehage når jeg var på det verste (forklarte situasjonen der), når jeg begynte på medisiner klarte jeg å hente dem av og til.. lå til sengs hele dagen, og lå på sofaen fra barna kom hjem til de la seg sånn at jeg fikk snakket med dem..
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #19 Skrevet 24. september 2012 Hun som skrev i en annen tråd at jeg var heldig som bare kunne være hjemme og late meg på sofaen har forhåpentligvis fått et nytt inntrykk av hyperemesis etter denne tråden
hurra1234 Skrevet 24. september 2012 #20 Skrevet 24. september 2012 Ville bare si at jeg var faktisk mye bedre i 2. svangerskap. I første orket jeg ikke svelge mitt eget spytt engang, men i andre kunne jeg til og med syntes noe mat var litt godt etter en bit eller to. Så det ER altsåmulig å bli bedre neste gang
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #21 Skrevet 24. september 2012 Hun som skrev i en annen tråd at jeg var heldig som bare kunne være hjemme og late meg på sofaen har forhåpentligvis fått et nytt inntrykk av hyperemesis etter denne tråden Sånne kommentarer er så irriterende! Kjennern ei som mener hun var såå kvalm i svangerskapene, likevel jobbet hun fullt hele veien, gikk aldri ned i vekt og spiste vanlig.. da vet du ikke hva hyperemesis er altså!
seigdama...og 4 små... Skrevet 24. september 2012 #22 Skrevet 24. september 2012 har hatt 4 svangerskap med hypermesis....tru det eller ei. Skjønner ikke hvordan jeg kom meg gjennom det, det var helt grusomt. Eneste gangene jeg fikk slippe kvalmen, var da jeg sov.. Enormt dårlig samvittighet for de andre barna, da jeg lå strak ut på sofaen med spybøtta. Prøvde alt av medisiner og akupunktur, ingenting hjalp. Ble verre for vært svangerskap. Så ingen lystig lesing her! Men når jeg ligger der med den lille, så er alt glemt:-) Har til og med lyst på flere, men mannen vil ikke gjennom dette flere ganger!
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 24. september 2012 #23 Skrevet 24. september 2012 Første svangerskapet sto det på i 21 uker, helt til jeg hadde mistet begge ungene.. Totalt forferdelig å oppleve, og var ikke så veldig glad når det startet opp med guttungen også, heldigvis holdt det kun på i ca 3 mnd.. Så ble jeg gravid med lillesøster, og var livredd for en ny runde med det der, men hadde bare 2-3 uker med kvalme, kastet opp 3 eller 4 ganger iløpet av den tiden.. Var så glad at jeg gråt når jeg innså at jeg ikke hadde vært kvalm på en uke.
Gjest Ziva Skrevet 24. september 2012 #24 Skrevet 24. september 2012 Jeg fikk nok første gangen og vi har "bare" 1 barn. Ikke en sjans i helvete at jeg orker det en gang til, tar ikke sjansen.
Major HotLips Houlihan Skrevet 24. september 2012 #25 Skrevet 24. september 2012 Hyperemesis hadde jeg vel ikke akkurat i mine to første svangerskap, men sykemeldt og sengeliggende var jeg. Kastet aldri opp, bare helt sykt kvalm og måtte få medisiner for å klare å spise. Alt ga seg rundt uke 12-13 med begge to, heldigvis. Det gikk 9 år mellom de to svangerskapene og det meste var vel glemt da jeg ble gravid for andre gang, da sa jeg at det var nok og ikke f... om jeg skulle ha flere barn! 3 mnd etter fødselen så satt jeg der igjen med to streker på pinnen og tenke med skrekk på nye måneder med kvalme, men den kom aldri! Jeg har ikke vært kvalm en eneste dag og svangerskapet er bare helt fantastisk å oppleve, det hadde jeg aldri trodd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå