Miamimom Skrevet 24. september 2012 #26 Skrevet 24. september 2012 Jeg tenker at det er helt normalt å ha full jobb selv om man har små barn jeg da, jeg er absolutt ikke noe supermum men føler allikevel at jeg takler det helt fint. Har lekt med tanken på å jobbe noe redusert,men føler ikke at vi eegentlig har behov for det,og det må jo veies opp mot det totale økonomiske bildet,samt at jeg fort blir veldig utenfor på jobb da jeg har en jobb som krever at man holder seg oppdatert på lovverk,forskrifter og rundskriv som er i. stadig endring
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #27 Skrevet 24. september 2012 Har en mann som er hjemme 50% av arbeidstiden, hadde ikke klart det uten. Men så jobber jeg langt over 100% i mnd. også da. Han både henter, leverer, tar mye husarbeid og lager middag. Godt å være "mann", pleier jeg å si ;-) Når han jobbet 100, var jeg i 80 uten ansvar. Mer enn nok når man har et hjem. Synes egentlig ikke noe positivt om slik det har utviklet seg, det går på bekostning av barna at begge skal jobbe 100%.
MrsMilla Skrevet 24. september 2012 #28 Skrevet 24. september 2012 Har en mann som er hjemme 50% av arbeidstiden, hadde ikke klart det uten. Men så jobber jeg langt over 100% i mnd. også da. Han både henter, leverer, tar mye husarbeid og lager middag. Godt å være "mann", pleier jeg å si ;-) Når han jobbet 100, var jeg i 80 uten ansvar. Mer enn nok når man har et hjem. Synes egentlig ikke noe positivt om slik det har utviklet seg, det går på bekostning av barna at begge skal jobbe 100%. Tøys - det er da ikke sånn at det går utover barna at begge jobber - det kommer helt an på hvordan man legger opp dette løpet. men det går utover samtlige tv-serier man vil se, det går utover all den tiden man tenkte å ligge på sofaen på kveldstid, det går utover husvasken og å være sammen med kjæresten sin hver dag. Og periodevis utover søvn. Vi var eksempelvis uten tv i tre år før denne fikk innpass grunnet barnetv. Men man må være innstilte på å ta i et tak og ikke sutre over slitsom hverdag eller at man er for trøtt for å jobbe ni om kvelden. Og så må man planlegge hælsikes godt. Bra jeg jobber som planlegger.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #29 Skrevet 24. september 2012 Ville bare si, jeg har det sånn jeg også Kan se ut som en supermum på utsiden men føler meg ofte som et vrak. Er alene med to barn og jobber fulltid. Sliten, sliten og sliten. Meen det har faktisk vært litt bedre siste ukene så håper det fortsetter sånn Har jobbet i fire mnd nå etter å ha vært student lenge. Jeg prøver å trene et par, tre ganger i uken og det hjelper. Eller mosjonere vil jeg vel kalle det, gå rask tur i oppoverbakke en halvtime/times tid. Tar omega 3 tilskudd, spiser sunt og legger meg tidlig. I dag rangler jeg litt, hehe..men nå er det natta.
SuperGlad Skrevet 24. september 2012 #30 Skrevet 24. september 2012 Det blir lettere Jobber fulltid å er alene med en 5åring og en 6 åring. Dagene flyr forbi. Står opp, leverer et barn på SFO, et barn i bhgen, drar på jobb, jobber for harde livet, henter på SFO, henter i bhge, hjem, middag, lekser, kos/drar på besøk/ shopper/ er ute, kvelds, kveldsstell og kl 20 er det stille i huset. Da er det bare å hive seg rundt å rydde, vaske klær osv. Ja det er slitsomt, men jeg kjenner det blir lettere for hver dag som går
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #31 Skrevet 24. september 2012 Synes ikke jeg er noen supermom, men synes heller ikke det er slitsomt å jobbe mye. Heller trist. Jeg jobber 80% på dagtid og natt i helgene på en bensinstasjon. Henter jentungen i bhg kl.15.30 hver dag og koser meg masse med henne før hun legger seg 18-18.30
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #32 Skrevet 24. september 2012 Gjør som mange her sier.. Gjør klart alt du kan kvelden før.. Gjerne før du dumper utslitt ned i sofaen! Matpakka gjøres klar, sekken pakken, klær til oss alle legges frem osv.. Vi passer på at vi begge får en time eller to til å gjøre akkurat hva vil vil (lese bok, se på tv, sex, skravle osv) alene eller sammen før leggetid.. Legger oss forholdsvis tidlig, slik at vi får nok søvn! Morgenene foregår forholdsvis rolig med en kaffekopp og nyheter/barne-tv! En drar rett på jobb, den andre leverer i barnehagen! Den som drar rett på jobb henter i barnehagen, den andre kommer hjem senere til ferdig middag.. Minst to dager i uka prøver vi å være hjemme tidlig begge, slik at vi får skikkelig med familietid! Travelt ja.. Og travlere blir det når nummer to kommer.. Men ikke håpløst! Men hvis man vil (eller kan - er jo ikke alle som har mulighet) så synes jeg det må være ideelt å jobbe redusert en periode. Vi er veldig glad i jobben begge to, og ønsker å jobbe fullt, men vi er heldige nok til å ha jobber som er forholdsvis fleksible. Kan jobbe inn litt timer på kveldstid eller i helger..
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #33 Skrevet 24. september 2012 Jeg er supermom! Har 3 små, jobber 100%, har et hus som til tider er strøkent. Ungene får sunn hjemmelaget mat, og er med på fritidsaktiviteter. Jeg er sliten iblant, men det er fordi ungene ikke har lært å sove hele natten ennå. Jeg synes jeg er flink! Jeg er ganske strukturert av meg, og det redder meg i mange tilfeller. Ser du har fått mange gode råd her, planlegging gjør hverdagen mye lettere:)
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #34 Skrevet 24. september 2012 Hmmm... Jeg jobber i 130% stilling. Tar master på fulltid ved siden av. Og har tre unger. 1 år, 4 år og 6 år. To yngste er i bhg, eldste på skole og sfo. Og ja, sliten jeg også.
Øyboeren med to små <3 Skrevet 24. september 2012 #35 Skrevet 24. september 2012 Tips til trening om du ikke kommer deg ut av huset: www.excerto.no www.livegym.no Sånn ellers så orker jeg ikke jobbe 100%...! Så jeg har en mindr stilling, og jobber heller ekstra når jeg har tid og ork, eller når pengesuget blir stort nok Er mye alene med barna,så det meste faller på meg, og studerer i tillegg. Men heller en travel hverdag nå, enn å skulle jobbe og studere når barna blir større og trenger mer oppfølging, og ikke legger seg så tidlig på kvelden at jeg kan sitte uforstyrret noen timer før leggetid med bøkene ((når jeg orker......) Kjenner selv at jeg må komme meg inn i treningen igjen, trenger den energien så sårt..! Men det var den dørstokkmila......
Anonym bruker Skrevet 24. september 2012 #36 Skrevet 24. september 2012 Jeg anser meg overhodet som ikke noe supermum, så kanskje jeg ikke skal svare. Men jeg jobber 100 %. Blir mer sliten av å gå hjemme med to barn enn å være på jobb. Så jobb er avslapping for meg, selv om jeg jobber på institusjon og må forholde meg til mange forskjellige mennesker. Men det er likevel ikke en spesielt stressende og slitsom jobb.Kanskje turnusjobbinga med den variasjon det medbringer som gjør at jeg ikke blir så sliten?? Skjønner godt at du blir sliten. Og jeg tror dette kommer helt an på hvilken jobb man har om man føler det slik som deg. Du kan jo prøve å jobbe redusert. Jeg tror det er verdt det selv om du taper litt økonomisk på det. Ingen vil angre på at de har mer tid og overskudd til barna sine. Det er jo bare for en periode også. Plutselig er det store barn. Som besøker venner, er på aktivitet, er MYE mer selvstendig. Ta hensyn til deg og ungen, før du tar hensyn til jobb og økonomi (så frem som dere ikke sliter økonomisk da)
Netti*** Skrevet 24. september 2012 #37 Skrevet 24. september 2012 Føler meg ikke som supermum, men pr. Deres definisjon er jeg det. Vi jobber begge 100 prosent. Har nå 4 unger men kjenner arbeidslivet med 3. Minste er bare 1 mnd :-) Kan bare si det blir lettere. De første mnd syns jeg var tøffe. Hadde to tette så hadde bare studert mens jeg fikk gravid og første årene deres. Nå syns jeg det går som en lek. Elsker mine hektiske dager med full jobb som leder, alltid mere enn 100 prosent. Pendler 1 time hver dag og med 3 unger som har 2 aktiviteter hver etter arbeidstid. Vi har også 2 aktive hunder som får minst 3 turer hver dag på 20 min. Vi har nærmeste familie 3 timer unna, så har aldri barnevakt, men føler sjeldent vi trenger det. Men er sikkert ikke vanskelig å skjønne at ukene flyr. Nå de siste årene har vi hatt så god rutine, med jobb, unger, dyr, trening at vi har begge verv vi også tar oss av. Styreleder i velet, foreldrekontakt, FAU osv. Trening gir mye energi og god nattesøvn, noe man virkelig trenger. Blir det bare 4 timers søvn en natt er det viktig at de er gode ;-) Å innrømmer glatt at døgnet har for få timer når mannen er bortreist pga jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå