Gå til innhold

Venninne som rakker ned på min privilegerte bakgrunn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som ser ut til å elske å rakke ned på at jeg har familie som sitter greit i det økonomisk og at jeg selv nå har en stabil økonomisk situasjon.. Hun bruker enhver passende anledning til å si syrlige kommentarer om innkjøp jeg har gjort, kommentere prisenpå dette og høylytt snøfte at jeg er snobbete og ekstravagant. Jeg vet innerst inne at hun egentlig er litt misunnelig, men jeg får meg ikke til å konfrontere henne med "påstandene" mine..

Her om dagen rant imidlertid begeret over, da jeg tilfeldigvis møtte min venninne og en av hennes venninner igjen i byen. Min venninne henvendte seg altså da til sin venninne og presenterte meg (før jeg rakk å si noe selv) med; " Dette er X og hun pleier å kjøpe skjerf til 2000kr".. med en ekkel og nedlatende stemme. ( Riktig såå dyre skjerf har jeg ikke, men jeg liker å investere i skikkelige ting..) Ble helt paff der jeg stod,både over presentasjonen av meg og av den ekle tonen til venninnen min. Prøvde å vifte vekk kommentaren hennes, men kjente jeg ble utrolig såret og lei meg over at en jeg trodde var en god venninne rakket ned på meg foran et (for meg) vilt fremmed menneske...

Så, hva gjør man med en slik venninne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dumper henne?

Hvorfor bruke tid og energi på å ha frekke, misunnelige venninner? Kan like gjerne bruke den tiden og energien på venninner som er bedre en det.

Skrevet

Gi henne en kraftig beskjed om at du aksepterer ikke denne holdningen hennes. Si det rett ut. "Hvorfor må du mase så mye om hvordan jeg bruker pengene mine? Reis til helvete!"

Skrevet

Enten tar du det opp med henne (og risikerer at vennskapet ryker) ellers aksepterer du hennes oppførsel. Å slenge dritt pÅ et offentlig forum er like ugreit som venninnen din sin oppførsel.

Skrevet
Enten tar du det opp med henne (og risikerer at vennskapet ryker) ellers aksepterer du hennes oppførsel. Å slenge dritt pÅ et offentlig forum er like ugreit som venninnen din sin oppførsel.

Følte du deg truffet?

Skrevet

Ja, har virkelig vurdert droppe henne flere ganger ( etter andre episoder også), men av en eller annen grunn så " tilgir" jeg oppførselen hennes og slipper henne inn i livet mitt igjen gang etter gang..

Hun er dessuten av typen det nærmest er umulig å diskutere med siden hun enten begynner å gråte, blir rasende og stikker av eller klarer å snu problemet om til at seter MIN feil..gahhh..

Skrevet

For en latterlig venninne. Slett telefonnummeret hennes og visk henne ut av minnet ditt for alltid!

Skrevet
Jeg har en venninne som ser ut til å elske å rakke ned på at jeg har familie som sitter greit i det økonomisk og at jeg selv nå har en stabil økonomisk situasjon.. Hun bruker enhver passende anledning til å si syrlige kommentarer om innkjøp jeg har gjort, kommentere prisenpå dette og høylytt snøfte at jeg er snobbete og ekstravagant. Jeg vet innerst inne at hun egentlig er litt misunnelig, men jeg får meg ikke til å konfrontere henne med "påstandene" mine.. Her om dagen rant imidlertid begeret over, da jeg tilfeldigvis møtte min venninne og en av hennes venninner igjen i byen. Min venninne henvendte seg altså da til sin venninne og presenterte meg (før jeg rakk å si noe selv) med; " Dette er X og hun pleier å kjøpe skjerf til 2000kr".. med en ekkel og nedlatende stemme. ( Riktig såå dyre skjerf har jeg ikke, men jeg liker å investere i skikkelige ting..) Ble helt paff der jeg stod,både over presentasjonen av meg og av den ekle tonen til venninnen min. Prøvde å vifte vekk kommentaren hennes, men kjente jeg ble utrolig såret og lei meg over at en jeg trodde var en god venninne rakket ned på meg foran et (for meg) vilt fremmed menneske... Så, hva gjør man med en slik venninne?

Når folk behandler venninnene sine slik, så pleier jeg å lure på hvordan de behandler dem de ikke er så glade i...

Dette høres ikke ut som en venninne. Hvis vennskapet har vært godt før, så ville jeg ha prøvd å snakke med henne.

Men husk at det ikke nødvendigvis er misunnelse bak. Det kan tenkes at hun synes du sløser e.l., og det bør hun ha lov til å mene i sitt stille sinn uten å bli anklaget for misunnelse. Slik oppførsel og påpeking er likevel ikke ok, og det høres da ut som hun er ute etter å få deg selv til å føle deg dum, og andre til å tenke negativt om deg...!

Skrevet (endret)
Følte du deg truffet?

Hæ - kjeder du deg og prøver å lage bråk? Svarer igjen jeg, om du ikke forstod hva som sto i innlegget mitt:

Jeg liker ikke mobbing, slik som venninnen til HI holder pÅ. MEN, jeg liker heller ikke at folk henger ut vennene sine på et offentlig forum, slik som HI gjør her (for denne historien er lett å kjenne igjen om man er venninnen til HI, og dette antar jeg kan bli ganske ubehagelig for venninnen (les: baksnakking)).

Sagt på en tredje måte: jeg forstår ikke at HI diskuterer problemet på et offentlig forum fremfor å si fra til hun det gjelder - synes det er feigt, jeg. Og så forstår jeg heller ikke hvorfor HI har slike venninner som ikke aksepterer hvem hun er eller hvordan hun lever livet sitt. Om jeg var HI hadde jeg sagt klart ifra for lenge siden at denne oppførsel kan jeg ikke akseptere.

Endret av peacock
Skrevet (endret)

Høres ut som en kjip venninne som jeg ikke ville hatt fryktelig mye med å gjøre. Men samtidig lurer jeg litt på hvordan hun vet hva alt du kjøper koster? Er det antagelser fra hennes side eller er det noe du forteller henne? Noen mennesker som bruker mye penger elsker å legge ut om det til alle de kjenner og det oppfattes gjerne som ganske tåpelig. Nå sier jeg ikke at det er slik med deg, men dersom det skulle være slik at du oppfattes som skrytende over dine dyre vaner eller investeringer og din privilegerte bakgrunn som du kaller det, så kan det jo faktisk hende at "venninnen din" tror at dette er en måte du synes det er ok å presenteres på.

Endret av Zebrah
Skrevet

jeg hadde brukt energien på shopping hadde jeg vært deg;-)

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Enig med deg i den første setningen din, men totalt uenig med deg i den andre!

Det er stor forskjell pÅ Å uttrykke sin frustrasjon over en venninne her pÅ et anonymt forum, enn det er Å slenge stygge kommentarer til en venninne foran henne og andre. Hun slenger jo ikke "dritt" om venninnen sin, men spør om rÅd fra utenforstÅende.

Skrevet

Til # 5:

Nei, jeg ser ikke noe problem i å anonymt diskutere en jeg kjenner på et anonymt forum når vedkommende er anonymisert!;P

Skrevet
Jeg har en venninne som ser ut til å elske å rakke ned på at jeg har familie som sitter greit i det økonomisk og at jeg selv nå har en stabil økonomisk situasjon.. Hun bruker enhver passende anledning til å si syrlige kommentarer om innkjøp jeg har gjort, kommentere prisenpå dette og høylytt snøfte at jeg er snobbete og ekstravagant. Jeg vet innerst inne at hun egentlig er litt misunnelig, men jeg får meg ikke til å konfrontere henne med "påstandene" mine.. Her om dagen rant imidlertid begeret over, da jeg tilfeldigvis møtte min venninne og en av hennes venninner igjen i byen. Min venninne henvendte seg altså da til sin venninne og presenterte meg (før jeg rakk å si noe selv) med; " Dette er X og hun pleier å kjøpe skjerf til 2000kr".. med en ekkel og nedlatende stemme. ( Riktig såå dyre skjerf har jeg ikke, men jeg liker å investere i skikkelige ting..) Ble helt paff der jeg stod,både over presentasjonen av meg og av den ekle tonen til venninnen min. Prøvde å vifte vekk kommentaren hennes, men kjente jeg ble utrolig såret og lei meg over at en jeg trodde var en god venninne rakket ned på meg foran et (for meg) vilt fremmed menneske... Så, hva gjør man med en slik venninne?

Første du skal gjøre er å slutte å kalle henne en venninne for det er hun ihvertfall ikke, deretter bør du nok finne andre å tilbringe tiden med.

Og lurer hun på hvorfor du slutter å ta kontakt så kan du jo fortelle at du velger å ikke omgås mennesker som snakker nedlatende om deg

Fy for et menneske

Skrevet
Til # 5: Nei, jeg ser ikke noe problem i å anonymt diskutere en jeg kjenner på et anonymt forum når vedkommende er anonymisert!;P

Virker ellers som om du søker sympati for dine meninger om venninnen din? Ikke at jeg ikke forstår dine følelser for jeg er enig med deg i at sånn oppførsel er uakseptabel, men jeg synes du skal dele det med venninnen din fremfor med hele DiB/BIM.

Om du hadde pratet slik du gjør her om venninnen din i virkeligheten med noen som ikke kjenner henne, hadde det vært baksnakking. Jeg kan ærlig talt ikke se forskjellen mellom dette og denne tråden uansett om du er anonym eller ei - bortsett fra at her vet du faktisk ikke om venninnen din er en flue på veggen og ser alt det stygge som folk svarer i sympati med deg. Hvem vet hva som ligger bak venninnens oppførsel? Det er alltid to sider av en sak.

Skrevet
Til # 5: Nei, jeg ser ikke noe problem i å anonymt diskutere en jeg kjenner på et anonymt forum når vedkommende er anonymisert!;P
Virker ellers som om du søker sympati for dine meninger om venninnen din? Ikke at jeg ikke forstår dine følelser for jeg er enig med deg i at sånn oppførsel er uakseptabel, men jeg synes du skal dele det med venninnen din fremfor med hele DiB/BIM. Om du hadde pratet slik du gjør her om venninnen din i virkeligheten med noen som ikke kjenner henne, hadde det vært baksnakking. Jeg kan ærlig talt ikke se forskjellen mellom dette og denne tråden uansett om du er anonym eller ei - bortsett fra at her vet du faktisk ikke om venninnen din er en flue på veggen og ser alt det stygge som folk svarer i sympati med deg. Hvem vet hva som ligger bak venninnens oppførsel? Det er alltid to sider av en sak.

Dette er faktisk et anonymforum!

Og uansett hvor unike noen tror deres opplevelse er, så finnes det alltid en mengde mennesker som har opplevd akkurat det samme bare med litt variasjon i detaljene. Dette er langt mer vanlig enn mange er klar over.

Så det skal vanskelig la seg gjøre å avgjøre om dette faktisk handler om noen du kjenner som du har sett gjøre noe liknende, eller noen andre.

å skrive her inne eller diskutere henne med noen som ikke kjenner henne defineres ikke som baksnakking.

å snakke negativt om henne til dem hun kjenner, foran henne, eller bak hennes rygg er derimot baksnakking/ sverting.

Og det er vel det hennes venninne nettopp har gjort.

Skrevet

Du må nesten vise nøyaktig hvor hun slenger dritt, for det kan ikke jeg se. HI ber om råd angående en venninne og forteller om en situasjon som illustrerer problemer, hvor er dritten du snakker om?

HI: du må nesten si ifra til venninnen din om at det ikke er akseptabelt å holde på sånn. Det var regelrett stygt av henne å komme med den kommentaren og sånt bør ikke godtas. Lykke til :)

Skrevet (endret)
Virker ellers som om du søker sympati for dine meninger om venninnen din? Ikke at jeg ikke forstår dine følelser for jeg er enig med deg i at sånn oppførsel er uakseptabel, men jeg synes du skal dele det med venninnen din fremfor med hele DiB/BIM. Om du hadde pratet slik du gjør her om venninnen din i virkeligheten med noen som ikke kjenner henne, hadde det vært baksnakking. Jeg kan ærlig talt ikke se forskjellen mellom dette og denne tråden uansett om du er anonym eller ei - bortsett fra at her vet du faktisk ikke om venninnen din er en flue på veggen og ser alt det stygge som folk svarer i sympati med deg. Hvem vet hva som ligger bak venninnens oppførsel? Det er alltid to sider av en sak.
Dette er faktisk et anonymforum! Og uansett hvor unike noen tror deres opplevelse er, så finnes det alltid en mengde mennesker som har opplevd akkurat det samme bare med litt variasjon i detaljene. Dette er langt mer vanlig enn mange er klar over. Så det skal vanskelig la seg gjøre å avgjøre om dette faktisk handler om noen du kjenner som du har sett gjøre noe liknende, eller noen andre. å skrive her inne eller diskutere henne med noen som ikke kjenner henne defineres ikke som baksnakking. å snakke negativt om henne til dem hun kjenner, foran henne, eller bak hennes rygg er derimot baksnakking/ sverting. Og det er vel det hennes venninne nettopp har gjort.

Tja, i mitt hode innebærer vennskap at man ikke prater dritt om hverandre bakom ryggen på hverandre - cyberspace eller virkelighet. Som jeg skrev over er det alltid to sider av en sak, og å dømme noen nedenom om og hjem før man har hørt deres versjon av saken liker jeg veldig dårlig. Hvem vet om HI faktisk skryter uten å tenke over det?

Jeg er fan av åpenhet og det å prate sammen, og synes det er veldig galt å angripe venninnen bak ryggen før man har pratet med henne for å høre grunnen/gi henne en sjanse til å endre seg. Ut fra det HI skriver kan jeg forstå at hun ikke er fornøyd med venninnen sin oppførsel, men jeg synes også at HI er feig siden hun legger hele historien ut her uten å ha pratet med venninnen. Om jeg var venninnen og fandt denne tråden ville jeg blitt svært såret (og da er det ikke greit!).

Vi trenger jo ikke være enige allesammen, men jeg synes det er latterlig å kalde noen for frekk, misunnelig og en dårlig venninne som bør dumpes på flekken uten å prate sammen først, før man har hørt denne personens versjon av historien.

Tenk så mye hyggeligere verden hadde vært om folk kunne ha i bakhodet at det folk sier er basert på vedkommendes egen oppfatning av situasjonen, og at dette som regel ikke dekker hele sannheten.

Endret av peacock
Skrevet

Dette forumet hadde blitt rimelig kjedelig tilslutt hvis vi ikke kunne ''baksnakket'' venninner,menn,foreldre,svigermødre,sjefer ol. Det er jo stort sett det vi gjør hele tiden. Syntes Hi er helt fair jeg.

Skrevet
Du mÅ nesten vise nøyaktig hvor hun slenger dritt, for det kan ikke jeg se. HI ber om rÅd angÅende en venninne og forteller om en situasjon som illustrerer problemer, hvor er dritten du snakker om? HI: du mÅ nesten si ifra til venninnen din om at det ikke er akseptabelt Å holde pÅ sÅnn. Det var regelrett stygt av henne Å komme med den kommentaren og sÅnt bør ikke godtas. Lykke til :)

Vel, for meg er baksnakking = Å slenge dritt - og for meg er denne trÅden lik baksnakking (som jeg har skrevet over). Jeg skulle aldri skrevet noe slikt om venninnene mine pÅ et offentlig forum, i hvert fall ikke uten Å ha pratet med vedkommende (og kanskje avsluttet vennskapet) først. Kanskje litt dÅrlig formulering Å kalle det drittslenging da, det har du rett i ;)

Skrevet
Dette forumet hadde blitt rimelig kjedelig tilslutt hvis vi ikke kunne ''baksnakket'' venninner,menn,foreldre,svigermødre,sjefer ol. Det er jo stort sett det vi gjør hele tiden. Syntes Hi er helt fair jeg.

At folk bruker dette forumet til å baksnakke og rakke ned bare fordi de kan gjemme seg bak et nick eller anonymitet gjør det vel ikke rett? Er nok snarere hønsegårdmentaliteten, mindreverdskomplekser og janteloven som spiller inn tenker jeg.

Skrevet

Vel, for min del hadde jeg ikke orket å kalle henne for min venninne lenger.

Skrevet

Først er det vell greit å tenke gjennom om hun har rett i det hun sier og kansje ta en prat med henne om det. Jeg tipper hun irriterer seg ganske kraftig over noe ved deg, muligens at du skryter av det du kjøper og får henne til å føle seg "mindreverdig". Kommentaren din om at du liker å investere i skikklige ting kan tyde på det. Dyre klær ol er aldri noen god investering. Det er forbruk.

Hvis du føler at hun kan ha litt rett bør du kansje ta det til etterettning og dempe deg litt samtidig som du forteller henne at du blir såret. Det er ikke sikkert det er slik ment fra hennes side. Kansje pressanterer hun deg slik hun tror du vil fremstå.

Snakk med henne før du eventuelt dumper henne. Det kan ordne mye.

Skrevet
Du mÅ nesten vise nøyaktig hvor hun slenger dritt, for det kan ikke jeg se. HI ber om rÅd angÅende en venninne og forteller om en situasjon som illustrerer problemer, hvor er dritten du snakker om? HI: du mÅ nesten si ifra til venninnen din om at det ikke er akseptabelt Å holde pÅ sÅnn. Det var regelrett stygt av henne Å komme med den kommentaren og sÅnt bør ikke godtas. Lykke til :)
Vel, for meg er baksnakking = Å slenge dritt - og for meg er denne trÅden lik baksnakking (som jeg har skrevet over). Jeg skulle aldri skrevet noe slikt om venninnene mine pÅ et offentlig forum, i hvert fall ikke uten Å ha pratet med vedkommende (og kanskje avsluttet vennskapet) først. Kanskje litt dÅrlig formulering Å kalle det drittslenging da, det har du rett i ;)

Jeg skjønte at det var baksnakking du mente nÅr du skrev slenge dritt. Men jeg mener at det er lov Å be om rÅd om man har et problem med en person uten at det skal kalles baksnakking. Man gjør jo det i jobbsammenheng ogsÅ, om man sliter med en kollega og ikke vet hvordan man skal løse det. Da ber man om veiledning. Hvordan skulle det blitt om det ikke er lov Å ordne opp i relasjoner som har havnet litt pÅ skrÅplanet? Selvfølgelig skal man holde samtalen saklig og konstruktiv, av respekt for den det handler om, og ikke være nedlatende og rakke ned pÅ men det syns jeg ikke HI gjør her :)

Skrevet

HI her

Vil understreke at jeg ikke pleier å fortelle henne (eller andre) hva ting koster, så mye av kritikken hennes ovenfor meg og de økonomiske valg jeg tar er basert på hennes egne antagelser eller omtrentlig kjennskap til hva en ting koster. Jeg forsøker også i ikke "flashe" eller skryte av plagg/innkjøp osv ovenfor andre, så nettopp derfor sårer det meg at hun til stadighet må kommentere. Kommentarene hennes om snobberi angår ikke bare innkjøp osv, de gjelder også treningssenteret jeg trener på ("snobbetreningssenter" visstnok), at jeg og sambo f.eks kan lage oss en god biffmiddag midt i uka eller at vi klarte å kjøpe vår første bolig uten hjelp fra foreldrene våre. ALT dette er noe hun skal hakke på og kommentere på en eller annen måte.

Jeg vet at hun har en langt mer anstrengt økonomi, så mye av hennes reaksjoner kan bunne i misunnelse eller mindreverdighetsfølelse, men jeg skjønner ikke hvorfor hun er så ekkel når jeg bevisst (særlig ovenfor henne) unnlater å snakke høyt om nye innkjøp, hva jeg bruker penger på osv....

Ang. at jeg liker å investere i "skikkelige" ting - Dette er en uttrykksmåte fra min side.. Har jeg lyst og RÅD til å kjøpe en Bergans dunjakke, fremfor en boblejakkefra H&M, eller kanskje et Becksøndergaardskjerf fremfor et fra Lindex, ja da er jeg vel i min fulle rett til å gjøre det, uten å måtte unnskylde meg ovenfor en annen person som overhodet ikke påvirkes av mine økonomiske valg!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...