Anonym bruker Skrevet 21. september 2012 #1 Skrevet 21. september 2012 iår har hun erklært at hun vil feire hos oss, sammen med min familie. Hun er alene etter et samlivsbrudd for 8 mnd siden, men har foreldrene sine i live og en datter som ikke har etablert seg og som vil feire hos henne dersom hun feirer hos selg selv (og som blir med til oss dersom vi skal feire her). Siden det blir hennes første jul uten ektefelle syns jeg synd i henne, men hadde sett fram til en jul med bare mine foreldre og ene søster. Er jeg smålig som tenker sånn? Vet at julen er tid for inkludering og omtanke osv..
Gjest Heartbroken Skrevet 21. september 2012 #2 Skrevet 21. september 2012 Om du ikke har plass til to ekstra rundt bordet på julaften syns jeg du er ganske smålig, ja. Tenk så koselig å feire med storfamilien da? Ikke minst for barna blir det nok stas.
Chelseafan Skrevet 21. september 2012 #3 Skrevet 21. september 2012 Jo er nok det. Bør be henne også synes jeg,så slipper ho og føler seg utenfor
Anonym bruker Skrevet 21. september 2012 #4 Skrevet 21. september 2012 4 ekstra. Svigermor, hennes foreldre og mannens søster.
Chelseafan Skrevet 21. september 2012 #5 Skrevet 21. september 2012 Å sÅnn ja,nei synes ikke jeg, er jo veldig trist hvis de ikke fÅr komme synes jeg, bør jo gÅ
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 21. september 2012 #6 Skrevet 21. september 2012 Nå vet jeg ikke hvor mange dere er fra før, men vi pleier å være 14 personer samlet på julaften og det er jo så koselig:) tenkt så kjekt for barna som får feire med både mormor, morfar, farmor, mor, far, tante og oldeforeldre:) one big happy family;)
Gjest Heartbroken Skrevet 21. september 2012 #7 Skrevet 21. september 2012 Om du ikke har plass til to ekstra rundt bordet på julaften syns jeg du er ganske smålig, ja. Tenk så koselig å feire med storfamilien da? Ikke minst for barna blir det nok stas. 4 ekstra. Svigermor, hennes foreldre og mannens søster. Tenker at det blir litt kaotisk med så mange. Hi Beklager, var litt slurvete der, fikk ikke med meg at det ble fire ekstra. Men det er vel fremdeles begrenset for hvor mye fire voksne gjør av seg? Om dere har sitteplass til alle syns jeg fremdeles det er litt kjipt å utelukke svigerfamilien. Sånn siden du spurte
C.L.H85 Skrevet 21. september 2012 #8 Skrevet 21. september 2012 Jeg ville bedt svigermor med datter Ville ikke latt svigermoren min vært alene på julaften fordi det egentlig er min familie vi skal være med. Greit at du tenker sånn, men jeg ville latt det blitt med tankene og hatt alle sammen på julefeiring Blir nok kjempe koselig
Anonym bruker Skrevet 21. september 2012 #9 Skrevet 21. september 2012 Ja, da synes jeg du er smålig. Mannen din og ungene kommer sikkert til å være glad for at begge sider av familien kan samles. Lag litt regler om at bare gaver som utveksles mellom dere som er tilstede åpnes akkurat da og seett inn et ekstra bord så blir de tsikkert koslig for alle. Tenk om det hadde vært omvendt. Ville ikke du likt å ha din familie der selv om det egentlig var svigerforeldrene dine sin tur?
O`Neill Skrevet 21. september 2012 #10 Skrevet 21. september 2012 Kan ikke se hva som er vanskelig med det..
Anonym bruker Skrevet 21. september 2012 #11 Skrevet 21. september 2012 Kommer jo litt an på hvor dere feirer. Feires det hos dine foreldre, dvs dere er gjester selv, er det frekt å ta med noen andre i tillegg. Feirer dere hjemme hos dere syns jeg det er faktisk fint å ha flere.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2012 #12 Skrevet 21. september 2012 Jeg er ikke helt enig med de andre, jeg da. Jeg skjønner godt at du har lyst til å være sammen med bare din familie. Mener jo ikke at du skal ekskludere svigermor sånn til vanlig, men når dere pleier å ha det sånn annenhver gang, så synes jeg dere skal fortsette med det viss det er det dere vil. Folk synes sikkert jeg er egoistisk nå, men jeg synes ikke man hele tiden skal ofre sine egne ønsker på den måten. Jeg ville heller bedt svigermor på besøk på nyttårsaften eller noe.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2012 #13 Skrevet 21. september 2012 Jeg syns ikke du er smålig og forstår at du tenker sånn, det ville jeg også gjort. Men det er vel veldig vanskelig å si ifra om det, det høres jo ut som hun har invitert seg selv allerede?
☆☆☆ Skrevet 21. september 2012 #14 Skrevet 21. september 2012 Synes det er sært å ekskludere nærfamilie på julaften når ein har plass til dei.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2012 #15 Skrevet 21. september 2012 Jeg regner med at din svigermor har kommet opp med dette fordi hun regner med at dere da feirer med hennes exmann neste år og hun ikke kan/vil slenge seg med der. Om det kun var din svigermor ville jeg sagt at dere burde invitere henne, men hun er ikke alene hun har 3 andre mennesker å feiere med så da skal dere ikke ha dårlig samvittighet for å si nei heller. Om jeg hadde sagt ja hadde kommet an på en god del ting, hvordan svigermor er og de andre som kommer selvsagt. Er hun (eller annen av de)typen som kommer inn å tar alt av plass slik at det ikke blir rom for resten på en måte. Har dere godt forhold eller er hun typen som skal lage intriger, fortelle deg at det du gjør ikke er godt nok, klage. Er hun eller andre typen til å komme inn sette seg ned og forlange at du skal fly beina av deg for å varte opp. å fore 4 ekstra voksene koster litt (kommer jo an på hva dere spiser da) om det er dere som betaler alt har dere råd til å kjøpe inn til disse ekstra. Og ikke minst hva syntes dine foreldre og din søster om å måtte ha 4 relativt ukjente mennesker oppå seg på julaften. Deres ønsker burde veie tungt her for de skal ikke "lide" under at dine manns foreldre har valgt å gå fra hverandre. For de er familien til din mann og dine barn og til dels deg men de er ikke familien til dine foreldre og din søster. Om jeg hadde følt at jeg måtte gå på nåler fordi de var hos meg hadde jeg sagt nei. Hadde det medført mye merarbeid (som jeg følte jeg ikke orket) eller økte kostnader jeg ikke hadde råd til hadde jeg sagt nei. Hadde familien min ikke ønsket å feire jul med disse hadde jeg sagt nei. Og jeg hadde ikke hatt det minste dårlig samvittighet for dette. Siden hun allikevel har flere å feire med.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2012 #16 Skrevet 21. september 2012 Dersom et av mine barn skal feire jul sammen med oss og sin svigerfamilie annenhvert år, så ville jeg blitt litt skuffet dersom mitt barns svigerfamilie skulle være sammen med oss det året det var "vår tur". Selv om det er barnet mitt sin svigerfamilie er det jo ikke nødvendigvis mennesker jeg trives sammen med eller kjenner så godt. Ser for meg at jeg ville likt å ha barnebarna hver annen julaften sammen med bare oss.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2012 #17 Skrevet 21. september 2012 Jeg regner med at din svigermor har kommet opp med dette fordi hun regner med at dere da feirer med hennes exmann neste år og hun ikke kan/vil slenge seg med der. Om det kun var din svigermor ville jeg sagt at dere burde invitere henne, men hun er ikke alene hun har 3 andre mennesker å feiere med så da skal dere ikke ha dårlig samvittighet for å si nei heller. Om jeg hadde sagt ja hadde kommet an på en god del ting, hvordan svigermor er og de andre som kommer selvsagt. Er hun (eller annen av de)typen som kommer inn å tar alt av plass slik at det ikke blir rom for resten på en måte. Har dere godt forhold eller er hun typen som skal lage intriger, fortelle deg at det du gjør ikke er godt nok, klage. Er hun eller andre typen til å komme inn sette seg ned og forlange at du skal fly beina av deg for å varte opp. å fore 4 ekstra voksene koster litt (kommer jo an på hva dere spiser da) om det er dere som betaler alt har dere råd til å kjøpe inn til disse ekstra. Og ikke minst hva syntes dine foreldre og din søster om å måtte ha 4 relativt ukjente mennesker oppå seg på julaften. Deres ønsker burde veie tungt her for de skal ikke "lide" under at dine manns foreldre har valgt å gå fra hverandre. For de er familien til din mann og dine barn og til dels deg men de er ikke familien til dine foreldre og din søster. Om jeg hadde følt at jeg måtte gå på nåler fordi de var hos meg hadde jeg sagt nei. Hadde det medført mye merarbeid (som jeg følte jeg ikke orket) eller økte kostnader jeg ikke hadde råd til hadde jeg sagt nei. Hadde familien min ikke ønsket å feire jul med disse hadde jeg sagt nei. Og jeg hadde ikke hatt det minste dårlig samvittighet for dette. Siden hun allikevel har flere å feire med. Takk for langt svar der du setter fingeren på mye av det jeg tenker på. Vi har plass, men det blir trangt. Vi har råd til det, men det blir jo en stor ekstra utgift (de er aldri med og spleiser selv om de har god økonomi). Mine foreldre går greit sammen med svigermor, men de omgås aldri utenom i bursdager til ungene, og er svært ulike som personer. Svigermor hjelper til, det er ikke noe problem. Ungene kjenner mine foreldre mye bedre (ene og alene fordi de besøker oss mer og låner ungene oftere), derfor vil ungene alltid helst sitte på fanget til mormor/morfar istedenfor farmor når alle er samlet. Dette syns jeg alltid er litt ubehagelig. Hi
LillaGorilla♥♥ Skrevet 21. september 2012 #18 Skrevet 21. september 2012 Jeg synes det er smålig, men det er meg. Familie er familie. Vi har hatt svigers, mine foreldre, 2 svogre, svigerinnen min og to nevøer- inkludert oss selv- på julefeiring et år. Kjempekoselig! I jula skal man inkludere folk, dette med å utelukke enkeltpersoner og la være å invitere folk i jula, tror jeg er et særnorsk fenomen.
81-Mamma<3<3 Skrevet 21. september 2012 #19 Skrevet 21. september 2012 Jeg er nok også smålig for jeg ville ha reagert! Vi feirer også annethvert år. I år er det min familie, og jeg ville funnet det merkelig om svigermor hadde invitert seg selv og 3 andre! Det ville imidlertid stilt seg annerledes hvis noen hadde tatt det opp som et spørsmål: "hvordan skal vi gjøre det med julefeiringer fremover"? Hvis det hadde skjedd noe som hadde endret den vanlige planen, kunne jeg godt ha endret rutiner jeg. Men da måtte man blitt enig i fellesskap. Jeg forstod det som at svigermors mann ikke var din manns far? og at det derfor ikke er aktuelt å feire med han? Hvis det derimot er aktuelt å feire med han må dere jo komme frem til en løsning som passer alle da. Jeg er opptatt av at ingen skal være alene når det er jul! Men jeg liker at man blir enige!
Anonym bruker Skrevet 21. september 2012 #20 Skrevet 21. september 2012 Hun har allerede sagt i fra at hun vil feire med dere. Dere må enten si til henne at hun ikke er velkommen! Eller dere må ta i mothenne/dem. Bestemmer dere dere for å ta i mot dem, kan det skje hos dine foreldre, elelr du kan invitere alle hjem til dere. Jeg hadde i alle fall aldri i hele mitt liv sagt nei til svigerfamilien om de spurte å få feire jul med oss.
Gjest yrild Skrevet 21. september 2012 #21 Skrevet 21. september 2012 iår har hun erklært at hun vil feire hos oss, sammen med min familie. Hun er alene etter et samlivsbrudd for 8 mnd siden, men har foreldrene sine i live og en datter som ikke har etablert seg og som vil feire hos henne dersom hun feirer hos selg selv (og som blir med til oss dersom vi skal feire her). Siden det blir hennes første jul uten ektefelle syns jeg synd i henne, men hadde sett fram til en jul med bare mine foreldre og ene søster. Er jeg smålig som tenker sånn? Vet at julen er tid for inkludering og omtanke osv.. Ja da synes jeg du er smålig... altså jeg synes ikke det er smålig å tenke at du gjerne bare ville vært med din familie, men jeg synes det er smålig hvis dere ikke åpner dørene for svigermor. Jula er til for å dele og være rause spør du meg...
Gjest yrild Skrevet 21. september 2012 #22 Skrevet 21. september 2012 Og angående maten. Det er da bare å avtale hva alle tar med? Svigermor står for... og svigerinne for ... og du og mannen for ... Dere tsår for ribbemiddagen, svigermor og svigerinne for dessert og evt frokost e.l?
Regina Phalange Skrevet 21. september 2012 #23 Skrevet 21. september 2012 Jeg synes ikke du er smålig som tenker sånn, jeg ville tenkt det samme! Men når det er sagt hadde det blitt med tanken og de hadde selvfølgelig fått komme. Hadde rett og slett ikke hatt samvittighet til å si nei.
Edelweis Skrevet 21. september 2012 #24 Skrevet 21. september 2012 JEg ville nok tenkt akkurat som deg HI. faktisk sto jeg i samme situasjon for noen år siden. nå skal det sies at disse to familiene ikke er så fan av hverandre da, men de måtte komme. nettopp pga samlivsbrudd. de fikk komme, men det var bare fordi jeg skjønner at mannen min ikke liker tanken på at de skal sitte alene hjemme. for han er jo de nærmeste familie og de som han er vant til å feire jul sammen med. diskuter det med mannen din. kanskje kan dere ha lille julaften sammen med bare din familie?. dessuten blir det som regel trivelig uansett.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2012 #25 Skrevet 21. september 2012 Hvis det var din mor? Ville du likt at hun følte seg alene julaften? Jeg synes det er litt smålig. Hva synes mannen din da, er det ok for han å si til sin mor at hun (+søster og besteforeldre) ikke er velkommenihans hus på julaften? Jeg hadde syntes det var kjipt om min mann ikke godtok om min familie ønsket å komme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå