Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #1 Skrevet 19. september 2012 ...var det vondere eller mindre vondt enn dere trodde det skulle være på forhånd?
Anonym bruker Skrevet 19. september 2012 #2 Skrevet 19. september 2012 Selve intensiteten på smertene - vondere Fødselsoppleveslen som helhet - Slettes ikke så ille har født tre barn.
marsgutt 2013 Skrevet 19. september 2012 #3 Skrevet 19. september 2012 mindre vondt. var forbrett på konstant smerte men d var det jo ikke. brukte kun badekar og varme risposer som smerte lindring.
It's all about me Skrevet 19. september 2012 #4 Skrevet 19. september 2012 Det var mye jævliger enn jeg noen sinne hadde forestilt meg.
Linerlen og pipipen Skrevet 20. september 2012 #5 Skrevet 20. september 2012 Mye mindre vondt enn jeg trodde! Jordmor sa at jeg ville føle at jeg var nær ved å dø fordi det var så vondt. Hadde ikke den opplevelsen i det hele tatt! Følte bare at jeg gjorde det tyngste kroppsarbeidrt jeg har gjort noensinne, og var støl ut i lillefingern dagen etter.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 20. september 2012 #6 Skrevet 20. september 2012 Det var verre enn jeg hadde forestilt meg, for å si det pent. Men jeg hadde en heftig, intens, og ukontrollert (for min egen del) fødsel på 3,5 time. Som endte i vakuum. Tror nok ikke den er et eksempel på en «normal» fødsel.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #7 Skrevet 20. september 2012 Selve smerten var vel omtrent som jeg hadde tenkt (trodde det skulle være jævlig, og det var det), men jeg taklet den dårligere enn jeg trodde på forhånd. Tror jeg hadde en helt normal fødsel.
håperpåvinterbarn Skrevet 20. september 2012 #8 Skrevet 20. september 2012 Mindre vondt enn forventet. Trodde at smertene ville være helt absurd jævlig, men det var ikke slik. Det var en annen type smerte som gikk å holde ut. Men min fødsel varte i 35 timer, så jeg fikk til slutt epidural fordi jeg var for sliten til å puste meg gjennom riene. Presserier kjente jeg ikke. Vil heller føde enn f.eks brenne meg skikkelig.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #9 Skrevet 20. september 2012 Det var mye vondere enn jeg noen gang hadde forestilt meg. Der og da, trodde jeg at jeg var døden nær. Gikk fra 4cm til 10cm på en times tid, så riene kom konstant uten pause... Ville jeg gjort det igjen? Nå et år senere, sier jeg faktisk ja.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 20. september 2012 #10 Skrevet 20. september 2012 Åpningsfasen med gutten var slik jeg hadde sett det for meg, var overraskte over at selve fødselen ikke vari nærheten av sÅ vond jeg hadde sett for meg... Med lillesøster var Åpningsfasen et mareritt uten like, men selve fødselen rakk jeg ikke merke meg engang (styrtfødsel)
<3 2G <3 Skrevet 20. september 2012 #11 Skrevet 20. september 2012 Selve fødsel var litt verre enn en kraftig mens, sprøyta for å bedøve mellomkjøttet for å sy der, den "kjenner" jeg enda snart 7 år etter, og er stort sett det jeg er reddest for denne gangen.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #12 Skrevet 20. september 2012 Smertene var vel som forventet, det var VONDT. Men lystgassen tok toppene på riene, så det gikk egentlig veldig greit. Vondt er det jo uansett. Det jeg ikke var forberedt på er at det var så jæævlig slitsomt!! Det er det tyngste arbeidet jeg har gjort i hele mitt liv, følte jeg hadde løpt tusen maraton når jeg var ferdig, og hadde gangsperr i hele kroppen etter pressinga.. Tror jeg sovna litt innimellom riene, og så dobbelt når jeg var våken. Nå ble jeg satt igang da, og fødselen varte i 30 timer, med rier som ikke var effektive nok. Endte med drypp, og tilslutt vakuum. Men tror uansett det er mange som konsentrerer seg mest om hvor vond fødselen kommer til å bli, i stedet for hvor slitsomt og tungt det er. Så sørg for å hvile deg godt ut i dagene før termin/fødsel!
Ikkesåallerværst Skrevet 20. september 2012 #13 Skrevet 20. september 2012 Jeg hadde forestilt meg å ha grusomt vondt. Det var mye værre. Men første fødsel var en dårlig opplevelse av mange grunner. Andre fødsel var like vond, men en fantastisk opplevelse likevel.
C.L.H85 Skrevet 20. september 2012 #14 Skrevet 20. september 2012 (endret) Jeg synes at fram 0-7/8 cm åpning, var det overlevbart.. Ja det gjorde veldig vondt, men det var smerter jeg kjente igjen(som veeeldig sterke menssmerter). Pressriene der i mot var ganske ubeskrivelige vonde.. Så fikk ikke i pose og sekk! Neste gang blir det epidural ;)Forventet at det skulle være mere vondt i åpningsfasen. Fødsler er så utrolig individuelle så får ikke noe fasit Dette er hvordan jeg opplevde det Endret 20. september 2012 av C.L.H85
Line-mamma til to herlige Skrevet 20. september 2012 #15 Skrevet 20. september 2012 en fødsel er akkurat så vond at vi kvinner en villig til og gå igjennom det flere ganger;) du må huske at ingen opplever det likt, og alle har forskjellig smerteterskel. Jeg syns nok at det var vondt når det sto på, men alt var glemt når jenta mi var ute. Idag klarer jeg ikke og huske det, enda det bare er et år siden. Ser tilbake på fødselen min som en fin fødsel og noe positivt:) gruer meg ikke til neste gang!
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #16 Skrevet 20. september 2012 Jeg hadde forestilt meg å ha grusomt vondt. Det var mye værre. Men første fødsel var en dårlig opplevelse av mange grunner. Andre fødsel var like vond, men en fantastisk opplevelse likevel. Signerer. Fødte to ganger, en fødsel på 1 døgn og en fødsel på 2 timer. Den siste var bedre opplevelse enn den første fordi smertene tok fortere slutt. Nå skal jeg ha nr 3 om en stund og gruer meg som en hund til fødselen. Blir sikkert like jævlig som de 2 første gangene, i tillegg til at jeg har så å si ikke-eksisterende smerteterskel.
Gidder ikke! Skrevet 20. september 2012 #17 Skrevet 20. september 2012 Første gangen var det MYE vondere enn jeg hadde forestilt meg, jeg fikk panikk og litt sjokk tror jeg. Selv om jeg hadde epidural var dette ingen god opplevelse. Andre gangen gruet jeg meg veldig, men valgte å føde på ABC for å føle meg bedre ivaretatt og tryggere og jammen var det nesten en lek å føde! Mye mindre vondt enn jeg hadde trodd Badekar var utrolig smertelindrende forresten, anbefales.
May the force be with you Skrevet 20. september 2012 #18 Skrevet 20. september 2012 Jeg syntes fødselen var helt grei når det gjelder smerter:) gikk fra 4-10 cm. På et par timer, men satt da i badekar, så det roa de verste smertene hadde også en veldig flink jordmor, som beroligget meg underveis:) gruer meg ikke til fødselen med nr.2, krysser heller fingrene for at det går like bra:) ...må bare få legge til at noe som nesten er verre, er å tisse etterpå!!! Fyyyyy, tror jeg hadde drukket fire liter med eplejuice før jeg orka tanken på å tisse:p og da hadde ikke jeg revna eller noe:)
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #19 Skrevet 20. september 2012 Mye vondere ja. Hadde forestilt meg at det skulle gjøre ubeskrivelig vondt, men at smerten ikke skulle vare så lenge av gangen, med pauser mellom riene for å hente seg inn igjen. Lest et sted at hvis fødsel varer 10 timer så har man bare 1,5 time med smerter pga pauser mellom riene. MEN, jeg fikk ingen pauser. Riene kom kastet på hverandre, non stop, så det var ubeskrivelig vondt HELE tiden. Pluss at jeg spydde ganske mye første par timene, noe som ikke akkurat hjalp på... Lystgass gjorde at jeg ikke lenger ville dø, men når det til slutt endte i katastrofekeisersnitt fordi babyen ikke taklet stormriene (pulsen stoppet nesten opp), så kjente jeg at jeg til tross for redselen over å kunne miste babyen var ubeskrivelig glad for å slippe mer smerter! Men når det er sagt. Jeg lengter etter flere barn, og vil prøve å føde vaginalt neste gang. Så man glemmer det fort!
Anonym bruker Skrevet 20. september 2012 #20 Skrevet 20. september 2012 Det var generelt vondere enn jeg hadde trodd. Men med førstemann hadde jeg ikke noe smerter ved utpressingen, det hadde jeg derimot med andremann.. fikk pressrier før det var full åpning (forferdelig å måtte holde igjen) og hun satt fast i åpningen.
Gjest thricane Skrevet 20. september 2012 #21 Skrevet 20. september 2012 Selve smertene var som jeg trodde, intense og mistet litt kontroll når det stod på som værst. Hadde styrtfødsel. Selve opplevelsen var noe helt annet enn ks og hellp (som jeg fikk med første). Veldig overrasket over at kroppen min kunne jobbe så bra, og at tross smerter kunne man se tilbake på det som en fin opplevelse.
Rediken Skrevet 20. september 2012 #22 Skrevet 20. september 2012 Mye vondere enn jeg hadde forestilt meg. Men jeg var veldig naiv på forhånd. Fikk høre på svangerskapskurs at viss en tokk imot smertene og ikke "motarbeidet" de så ville ikke det være så vondt...(jaja..det hjalp vertfall en førstegangs til ikke å grue seg!)
L-8 Skrevet 20. september 2012 #23 Skrevet 20. september 2012 Det var egentlig ganske sånn jeg hadde sett for meg! Innstilte meg veldig på at det skulle gå greit, og det gjorde det også! Syntes egentlig bare det var en utrolig spennende og givende opplevelse Så jeg er evig takknemlig for at jeg tydeligvis føder lett.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 20. september 2012 #24 Skrevet 20. september 2012 Synes det var mye mindre vondt enn jeg hadde trodd og hørt. Og jeg ble igangsatt, og alle sa at det var så myyye verre enn fødsler som startet av seg selv. Fødte uten epidural også, og fødselen varte i 15 timer. Men jeg hadde en veldig flink jordmor, følte meg trygg og godt ivaretatt, og det tror jeg bidro mye til at jeg selv var så rolig.
Kremtopp Skrevet 20. september 2012 #25 Skrevet 20. september 2012 Trodde det skulle være verre, har født tre barn og venter mitt fjerde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå