Gå til innhold

Barnas beste - ser dere på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt jeg. Men "heier" på guttens mor jeg. Syns liksom ikke at det som barnevernet legger frem ift. guttens adferd er "nok" til tvungen omsorgsovertakelse. (Det er jo uten tvil VELDIG traumatisk for barnet)

Ville ikke veiledning av mor være bedre for alle parter? Skjønner at hun ikke er samarbeidsvillig. Men har ikke barnevernet hjemmel til å tvangspålegge henne samarbeid?

Uansett, spennende program.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du fortelle hva som har skjedd? Tok akkurat på nå:)

Skrevet

Jeg tenker likedan som deg, HI. Men klarer ikke å legge fra meg at både Sverige og Nesna hadde kommet fram til tvungen omsorgsovertakelse. Hvorfor? Jeg føler det er mer der enn BV legger fram for seerne.

Skrevet
Vet ikke helt jeg. Men "heier" på guttens mor jeg. Syns liksom ikke at det som barnevernet legger frem ift. guttens adferd er "nok" til tvungen omsorgsovertakelse. (Det er jo uten tvil VELDIG traumatisk for barnet) Ville ikke veiledning av mor være bedre for alle parter? Skjønner at hun ikke er samarbeidsvillig. Men har ikke barnevernet hjemmel til å tvangspålegge henne samarbeid? Uansett, spennende program.

Tiltak er frivillig så når mor takker nei til tiltak så har hun også, på en måte, valgt bort barnet. Enkelt og brutalt. Hun hadde valget og hun valgte å ikke si ja til tiltak.

Skrevet
Jeg føler det er mer der enn BV legger fram for seerne.

I såfall kunne de jo bare spart seg å vise det i det hele tatt...

Skrevet

Jeg syns synd på pappaen til Rayner jeg. Jeg syns hun fostermoren virker meget spesiell.

Skrevet

Søren.. jeg har glemt å se på idag.. Skjedde det noe nytt med han lille gutten idag?

Skrevet
Går det i reprise?

Det blir lagt ut på www.nrk.no i morgen. Første episode ligger der allerede. Bare å søke på barnas beste.

Skrevet

Jeg vil bare si at selv om moren til den gutten virker oppgående når hun uttaler seg på tv så betyr ikke det at hun er en god mor og det beste for gutten.

Jeg stusset litt på det at hun virket så oppegående i begynnelsen, men tror nok ikke gutten bør dra tilbake til henne.

Men samvær synes jeg hun skal få ha.

Når det gjelder den andre gutten (Rainer?), så synes jeg fortsatt at han skal få være hos pappan sin.

Pappan har ikke gjort noe galt og i Norge så er det sånn at ingen fosterbarn er garantert å bli værende i fosterhjem.

Synes også at det virker som om fostermoren tenker mer på seg selv enn gutten (av de samtalene som har vært hittil).

Hun klager på at gutten er trøtt og sliten når han kommer hjem fra far og at dagen etter blir ødelagt, men samtidig mener hun at overnatting er helt feil fordi HUN ikke vil det.

Man ser også at barnet er trygg på far og jeg tror ikke det vil være negativt å være der på overnatting.

Det blir det samme som andre barn som kanskje ikke har kontakt med far i begynnelsen, men som får samvær etterhvert.

Skrevet
Søren.. jeg har glemt å se på idag.. Skjedde det noe nytt med han lille gutten idag?

Han fikk ikke sove over hos pappaen sin :( Og hun fostermoren klikket når bv sa at far måtte få lov til å komme å hjelpe til med mating,stell og legging. Hun skjelte ut saksbehandleren så hun saksbehandleren begynte å gråte når hun hadde lagt på røret.

Skrevet

Jeg tror også det ligger mer bak. Syns ikke det de oppgir som grunn virker Så ekstremt at barnet må flyttes.

Formålet med serien er å vise hvordan barnevernet arbeider. Om de holder tilbake viktig info burde de si det!

Skrevet
Han fikk ikke sove over hos pappaen sin :( Og hun fostermoren klikket når bv sa at far måtte få lov til å komme å hjelpe til med mating,stell og legging. Hun skjelte ut saksbehandleren så hun saksbehandleren begynte å gråte når hun hadde lagt på røret.

Gjorde han ikke? Huff.. stakkars gutt. Så litt av den telefonsamtalen i slutten av forrige program. Kanskje jeg må finne fram nett-tv.

For et dilemma..

Skrevet
Jeg vil bare si at selv om moren til den gutten virker oppgående når hun uttaler seg på tv så betyr ikke det at hun er en god mor og det beste for gutten. Jeg stusset litt på det at hun virket så oppegående i begynnelsen, men tror nok ikke gutten bør dra tilbake til henne. Men samvær synes jeg hun skal få ha. Når det gjelder den andre gutten (Rainer?), så synes jeg fortsatt at han skal få være hos pappan sin. Pappan har ikke gjort noe galt og i Norge så er det sånn at ingen fosterbarn er garantert å bli værende i fosterhjem. Synes også at det virker som om fostermoren tenker mer på seg selv enn gutten (av de samtalene som har vært hittil). Hun klager på at gutten er trøtt og sliten når han kommer hjem fra far og at dagen etter blir ødelagt, men samtidig mener hun at overnatting er helt feil fordi HUN ikke vil det. Man ser også at barnet er trygg på far og jeg tror ikke det vil være negativt å være der på overnatting. Det blir det samme som andre barn som kanskje ikke har kontakt med far i begynnelsen, men som får samvær etterhvert.

Ja, jeg vet om mødre som har sloss i retten og hvor fedre som tydeligvis ikke tar vare på barnet får samvær. Og det enda barnet ikke vil dit. Da er samvær så utrolg viktig! Et stort paradoks!!

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Selvfølgelig er det ting der som ikke kommer fram på tv. Programmet er vel ikke laget for at vi seere skal kunne grafse i private detaljer til de involverte, men for å vise litt fra livet til barnevernet og barnevernsbarn.

Skrevet

Ja, jeg vet om mødre som har sloss i retten og hvor fedre som tydeligvis ikke tar vare på barnet får samvær. Og det enda barnet ikke vil dit. Da er samvær så utrolg viktig! Et stort paradoks!!

Hvis du sikta til at jeg synes moren skulle få samvær med gutten hun har mistet, så mente jeg ikke vanlig samvær i den forstand.. men at hun får se ham av og til, med tilsyn.

(Men klart, jeg vet ikke hele historien bak, så om han tar skade av å se moren så går det jo ikke)

Skrevet

Var omsorgsovertagelsen i Sveige fattet uten innblanding fra norsk barnvern? Var det Sverige som kontaktet Norge? Isåfall vil jeg tro grunnen er stor.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Det sterkeste inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha sett programmene (med forbehold om hvordan det er blitt klippet og redigert i tillegg til hvilke informasjon vi får) så har ikke fostermor til Rainer helt skjønt sin/deres rolle i den saken.

Som jeg oppfatter fosterordningen skal den alltid være til barnets beste og hovedmålet skal alltid, der det er håp, være å tilbakeføre barnet til foreldrene (en eller begge) med den hovedbegrunnelsen at det skal svært mye til for at barn ikke har det best sammen med sin mor og/eller far.

Her er det en far som helt siden han fikk vite om barnet sitt har kjempet for samvær/hovedomsorg, som barnevernet selv sier er godt egnet til å ha barnet og som gjør alt han kan for å samarbeide til barnets beste.

Samtidig ser vi fosterforeldre som motarbeider både far, barnevern og fylkesnemdas vedtak, og som nekter overnatting pga at DE, altså fosterforeldrene, ikke er psykisk klar for det!

Det er en spennende serie å følge, og jeg er full av beundring for de menneskene som orker å jobbe med sånne saker!

Skrevet

Skjønner fostermoren til Rainer veldig godt. De fikk fra dag 1 vite at de kom til å ha han til han var voksen. Og nå kan de risikere å miste han. Og i tillegg å bli pålagt å ta faren inn i sitt hjem og tilrettelegge for det.

Men hovedpoenget er jo at Rainer kjenner sin forsterfamilie best. Det er de som er hans hovedomsorgspersoner. Gutten er for liten til å skjønne konseptet "den biologiske faren". Han er for liten. Etter min mening er det riktig å vente til han blir større. Sikkert kipt for faren, men han kommer til å være biologisk far resten av livet, så han trenger ikke være så utolmodig.

Skrevet
Skjønner fostermoren til Rainer veldig godt. De fikk fra dag 1 vite at de kom til å ha han til han var voksen. Og nå kan de risikere å miste han. Og i tillegg å bli pålagt å ta faren inn i sitt hjem og tilrettelegge for det. Men hovedpoenget er jo at Rainer kjenner sin forsterfamilie best. Det er de som er hans hovedomsorgspersoner. Gutten er for liten til å skjønne konseptet "den biologiske faren". Han er for liten. Etter min mening er det riktig å vente til han blir større. Sikkert kipt for faren, men han kommer til å være biologisk far resten av livet, så han trenger ikke være så utolmodig.

Jeg har også forståelse for fostermoren sine følelser, MEN de må hun rett og slett sette til side i denne saken.

Klart er pappan hans biologiske far resten av livet, men han må da få være utålmodig, tenk på alt han går glipp av, små øyeblikk med sønnen sin, bare fordi moren ikke gav han beskjed om at han hadde en sønn.

Dessuten synes jeg egentlig han er tålmodig jeg da, han tok det fint at han ikke fikk ha overnatting med det samme og tror han kun tenker på sønnen sitt beste, selv om han gjerne ville hatt han hos seg med det samme.

Skrevet
Det sterkeste inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha sett programmene (med forbehold om hvordan det er blitt klippet og redigert i tillegg til hvilke informasjon vi får) så har ikke fostermor til Rainer helt skjønt sin/deres rolle i den saken. Som jeg oppfatter fosterordningen skal den alltid være til barnets beste og hovedmålet skal alltid, der det er håp, være å tilbakeføre barnet til foreldrene (en eller begge) med den hovedbegrunnelsen at det skal svært mye til for at barn ikke har det best sammen med sin mor og/eller far. Her er det en far som helt siden han fikk vite om barnet sitt har kjempet for samvær/hovedomsorg, som barnevernet selv sier er godt egnet til å ha barnet og som gjør alt han kan for å samarbeide til barnets beste. Samtidig ser vi fosterforeldre som motarbeider både far, barnevern og fylkesnemdas vedtak, og som nekter overnatting pga at DE, altså fosterforeldrene, ikke er psykisk klar for det! Det er en spennende serie å følge, og jeg er full av beundring for de menneskene som orker å jobbe med sånne saker!

Jeg er helt enig!

Skrevet (endret)

Når man er fosterforeldre er det aldri noe garanti hvor lenge man har hvert enkelt fosterbarn. Selv om man har blitt forespeilet at barnet skal bo der lenge. Det er kanskje noe av de vanskligste å være forsterforeldre men det må man være forbredt på.. Og det burde bv i denne saken være mer klar på. Bv virker litt pysete i denne saken.

I denne saken syns jeg bv tar mer hensyn til fosterforeldrene enn det biologiske prinsippet som de i med dagens regler skal følge.

Jeg syns bv i denne saken handler helt feil!

Endret av Mamma`n til Will&Ailo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...