Gjest meg mamma? Skrevet 21. september 2012 #26 Skrevet 21. september 2012 Barnehagen vi brukte til eldste hadde bemanning til å være inne med " pjuske" barn. Da hadde de rolige aktiviteter inne. Mulig jeg ble bortskjemt der? Men de var en flott ordning,og barna var superfornøyde med barnehagen der. Ja, du er bortskjemt
Anonym bruker Skrevet 21. september 2012 #27 Skrevet 21. september 2012 Det er faktisk stor forskjell på barn og voksne! Vi går på jobb og yter en tjeneste. I retur får vi lønn. Altså selger vi arbeidsinnsatsen vår. Vi kan ta selvstendige valg på om vi er friske nok til å gå på jobb eller ikke å ha barn i barnehage er høyst frivillig. Barnehagen er et sted for friske barn som kan delta i opplegget. Syke/pjuske barn påvirker både de andre barna og de andre voksne. Det er faktisk ikke voksendekning som tilsier at en ansatt kan ta seg av/være inne med ett barn! Det er faktisk ikke plass til barn som ikke er "på topp". Jo da, alle bar kan ha en dårlig dag osv. Men det er stor forskjell på den omsorgen et slikt barn trenger og det et sykt barn trenger! Barn kan heller ikke de samme mulighetene til å gjøre valg som oss voksne. de er avhengig av at vi gjør de riktige valgene for de! Syke/pjuske barn har det best hjemme i rolige omgivelser. Ikke i et barnehagemiljø med full fart, støy og masse inntrykk hele dagen Jeg skjønner godt hva du mener. For mange er det ikke frivillig å ha barn i barnehage. Flere må for å ha en inntekt. Arbeidsgiver gir 10 dager hjemme til sykt barn. Mange har da ikke mulighet for å være hjemme annet enn når barnet er sykt. Har selv " ørebarn" og de 10 dagene forsvinner fort. Bør ikke heller barnehager bemanne opp slik at det er rom for å ha det rolig for barn som trenger det? 1 voksen mer pr avdeling feks. Jeg mener fortsatt at det er HELT FRIVILLIG å ha barn i barnehage! Man kan velge andre løsninger som f,eks jobbe deltid, hyre dagmamma osv. Mange kan klare seg med en inntekt dersom de virkelig går inn for det (gå ned på levestandard, bostandard, redusere fritidsaktiviteter, flytte ut av byen etc). Når man velger å ha barnehage, så må man faktisk forholde seg til at dette ikke er et sted som kun hander om DEG og DINE. det er faktisk flere hensyn å ta. Bemanningsnormen legger ikke opp til at barnehagen skal kunne ta hensyn til syke barn eller barn med spesielle behov! Hver familie har 20 dager betalt fri ved syke barn eller barnepasser. I tillegg kan man søke om utvidede dager dersom man har kronisk syke barn. Det kan f.eks være tilfelle ved "ørebarn". En ekstra ansatt for å ta seg av potensielt syke og pjuske barn pr avdeling? Hvem skal betale de 500 000 kr det koster ekstra hvert år? Det offentlige tilskuddet dekker det iallefall ikke..... DU går ut fra at det er alltid to foreldre. Enkelte har bare den ene inntekta og velger å fø seg selv istedet for å gå på sosialen og la staten forsørge seg. Varig forkjølelse regnes ikke som kronisk sykdom, og da får man ingenting.
Kamomille Skrevet 21. september 2012 #28 Skrevet 21. september 2012 Hm.. Hvilken bhgansatt tjener 500 000 i året tenker nå jeg? Ehhhhh....Du vet kanskje ikke at det å ansette noen også innebærer forsikring, arbeidsgiveravgift, OTP, sykepenger etc? Ingen sa at den ansatte får TJENER 500 000,...... Kostnadene ved å ha en ansatt er faktisk mer en ren lønn altså!
Kamomille Skrevet 21. september 2012 #29 Skrevet 21. september 2012 Det er faktisk stor forskjell på barn og voksne! Vi går på jobb og yter en tjeneste. I retur får vi lønn. Altså selger vi arbeidsinnsatsen vår. Vi kan ta selvstendige valg på om vi er friske nok til å gå på jobb eller ikke å ha barn i barnehage er høyst frivillig. Barnehagen er et sted for friske barn som kan delta i opplegget. Syke/pjuske barn påvirker både de andre barna og de andre voksne. Det er faktisk ikke voksendekning som tilsier at en ansatt kan ta seg av/være inne med ett barn! Det er faktisk ikke plass til barn som ikke er "på topp". Jo da, alle bar kan ha en dårlig dag osv. Men det er stor forskjell på den omsorgen et slikt barn trenger og det et sykt barn trenger! Barn kan heller ikke de samme mulighetene til å gjøre valg som oss voksne. de er avhengig av at vi gjør de riktige valgene for de! Syke/pjuske barn har det best hjemme i rolige omgivelser. Ikke i et barnehagemiljø med full fart, støy og masse inntrykk hele dagen Jeg skjønner godt hva du mener. For mange er det ikke frivillig å ha barn i barnehage. Flere må for å ha en inntekt. Arbeidsgiver gir 10 dager hjemme til sykt barn. Mange har da ikke mulighet for å være hjemme annet enn når barnet er sykt. Har selv " ørebarn" og de 10 dagene forsvinner fort. Bør ikke heller barnehager bemanne opp slik at det er rom for å ha det rolig for barn som trenger det? 1 voksen mer pr avdeling feks. Jeg mener fortsatt at det er HELT FRIVILLIG å ha barn i barnehage! Man kan velge andre løsninger som f,eks jobbe deltid, hyre dagmamma osv. Mange kan klare seg med en inntekt dersom de virkelig går inn for det (gå ned på levestandard, bostandard, redusere fritidsaktiviteter, flytte ut av byen etc). Når man velger å ha barnehage, så må man faktisk forholde seg til at dette ikke er et sted som kun hander om DEG og DINE. det er faktisk flere hensyn å ta. Bemanningsnormen legger ikke opp til at barnehagen skal kunne ta hensyn til syke barn eller barn med spesielle behov! Hver familie har 20 dager betalt fri ved syke barn eller barnepasser. I tillegg kan man søke om utvidede dager dersom man har kronisk syke barn. Det kan f.eks være tilfelle ved "ørebarn". En ekstra ansatt for å ta seg av potensielt syke og pjuske barn pr avdeling? Hvem skal betale de 500 000 kr det koster ekstra hvert år? Det offentlige tilskuddet dekker det iallefall ikke..... DU går ut fra at det er alltid to foreldre. Enkelte har bare den ene inntekta og velger å fø seg selv istedet for å gå på sosialen og la staten forsørge seg. Varig forkjølelse regnes ikke som kronisk sykdom, og da får man ingenting. Man trenger vel ikke være to foreldre for å velge dagmamma???
LittLykkelig Skrevet 22. september 2012 #30 Skrevet 22. september 2012 Kamomille: ingen grunn til å svare så surt da. Jeez louise..
marsgutt 2013 Skrevet 22. september 2012 #31 Skrevet 22. september 2012 Man kjenner sine barn best ja. Derfor blir det jo merkelig å måtte diskutere med barnehager om friske barn skal være hjemme eller ei? Jeg forventer faktisk at det skal være rom for å ha en dårlig dag i barnehagen. At personell evnt sitter inne med en unge. For vi må jo innrømme det, barnehagen er en " oppsamlingsplass" mens vi voksne jobber. Og hele samfunnet er avhengig av at vi jobber. Hva lærer vi barna om de skal hjem og kose på sofaen hver gang de er i ulage? må nok si meg enig på en måte med deg. har både hadd ungen hjemme og sent i barnehagen på grunn av ulage. kommer an på om jeg har måttet på jobbeller ikke. alle kan ha dårlige dager med lite søvn eller bare sliten. men og ikke levere i barnehagen og bruke syke ban dager på det funker dårlig. er ikke være en og gi beskje til barnehagen at i dag er h*n litt survete eller sliten. og ja barnehagen er blitt en oppsamlings plass mens vi voksne jobber. derfor ønsker jeg og gå hjemme med di lengst mulig.
ellen-propellen Skrevet 25. september 2012 Forfatter #32 Skrevet 25. september 2012 At noen foreldre sender barn i barnehagen etter å ha gitt paracet bør ikke føre til a febergrensen flyttes ned til 37,5. For det er i praksis det som skjer når barnehagene ringer da. Ang dagmamma så er de vanskelige å finne her jeg bor,men nå har min kommunen full barnehage dekning. At barna ikke kan være inne fordi deter forpliktet til ett pedagogisk tilbud er det dummeste argumentet jeg har hørt. Det må jeg få bedre forklart om jeg skal forstå det. Hvorfor man skal være så hard med førskole barn? Av samme grunn som at man lærer de bordskikk,manerer osv. Alt man lærer som liten er gode vaner som voksen.
Gjest amandine Skrevet 25. september 2012 #33 Skrevet 25. september 2012 (endret) Jeg har hatt fire barn i barnehage, - og har faktisk og utrolig nok aldri blitt ringt til om lav feber. Men jeg har jaggu hatt min del av dager hjemme med syke barn! Og vet dere, det er (nesten) ingenting som irriterer meg mer enn de som leverer barna sine for tidlig i barnehagen etter sykdom "fordi de må tilbake på jobb". Hvem inni hule heite er det som gjør dem så j----la mye viktigere enn meg og min jobb? Så send en halvsyk unge i barnehagen fordi din jobb er så viktig, og bry deg katten om at jeg og de andre ikke får gå på våre jobber fordi våre unger og de ansatte i bhg blir smittet av din unge som bare kastet opp litt om natten men nå er heeelt fin.. Samfunnsnytte my ass. Komplett egoisme! Den var til hun som sendte ungen sin i bhg i forrige uke, for alt var jo hunky dory, helt til ungen spydde utover frokosten til alle de andre. For hvordan skulle hun vite det??? Endret 25. september 2012 av amandine
ellen-propellen Skrevet 25. september 2012 Forfatter #34 Skrevet 25. september 2012 Her sør er dette med å ringe på lav feber ett nytt fenomen i år. Som sagt i flere innlegg så er barna friske. Men man henter såklart, det er helt greit. Problemet blir at man ikke får levere ett friskt barn dagen etter! Pga regler om en febergrensen dag hjemme. Barnet var jo feberfri ved henting dagen før. Her er problemet størst i store basebarnehager med ca 100 barn, så jeg tror det ligger for mye press på bemanningen og rutinene. Dessverre. For jeg er ikke i tvil om at barna lærer dårlige vaner av dette for fremtiden. Jeg vet om lærere som praktiserer det samme. Og som sier at " barna kan med fordel være hjemme om de ikke føler for å gå på skolen" Om dette er veien høna sparker, kan man da forvente at disse barna for arbeidsmoral?
Gjest amandine Skrevet 26. september 2012 #35 Skrevet 26. september 2012 Her sør er dette med å ringe på lav feber ett nytt fenomen i år. Som sagt i flere innlegg så er barna friske. Men man henter såklart, det er helt greit. Problemet blir at man ikke får levere ett friskt barn dagen etter! Pga regler om en febergrensen dag hjemme. Barnet var jo feberfri ved henting dagen før. Her er problemet størst i store basebarnehager med ca 100 barn, så jeg tror det ligger for mye press på bemanningen og rutinene. Dessverre. For jeg er ikke i tvil om at barna lærer dårlige vaner av dette for fremtiden. Jeg vet om lærere som praktiserer det samme. Og som sier at " barna kan med fordel være hjemme om de ikke føler for å gå på skolen" Om dette er veien høna sparker, kan man da forvente at disse barna for arbeidsmoral? Barna arver gjerne arbeidsmoral av sine foreldre,vil jeg tro? Men det er klart at om foreldre ikke har anledning til å være med barna noe særlig og synes at en basebarnehage med mange hundre barn er et godt alternativ, vet du, da synes jeg foreldre også må stikke fingeren litt i jorda og se hvilken stressende hverdag de utsetter ungene sine for. Hvor lenge hadde du selv holdt i en sånn setting, ellen? Jeg synes ikke det er det minste rart at ungene ofte blir syke og slitne når du ser på hverdagen til enkelte av dem. Hvis man velger hektiske liv for barna sine må man ikke bli forbauset om de blir utslitt av det. Og er du utslitt har du gjerne lavere grense for hva du tåler av både stress og sykdom. Det er unger det er snakk om! Under 6 år! At man er bekymret for deres arbeidsmoral allerede i barnehagene er meg helt uforståelig, egentlig. La dem være glade lekende barn. De blir fort nok voksne. Går du foran med et godt eksempel er det det viktigste du kan gjøre.
Gjest meg mamma? Skrevet 26. september 2012 #36 Skrevet 26. september 2012 (endret) At noen foreldre sender barn i barnehagen etter å ha gitt paracet bør ikke føre til a febergrensen flyttes ned til 37,5. For det er i praksis det som skjer når barnehagene ringer da. Ang dagmamma så er de vanskelige å finne her jeg bor,men nå har min kommunen full barnehage dekning. At barna ikke kan være inne fordi deter forpliktet til ett pedagogisk tilbud er det dummeste argumentet jeg har hørt. Det må jeg få bedre forklart om jeg skal forstå det. Hvorfor man skal være så hard med førskole barn? Av samme grunn som at man lærer de bordskikk,manerer osv. Alt man lærer som liten er gode vaner som voksen. Hard mot førskolebarn??? Det er vel heller foreldre som ikke lar barna være hjemme til de er friske som er harde, og ikke de ansatte i barnehagene.Du forstår vel at det ikke er en voksen til hvert barn. Så hvis ditt barn må være inne så må kanskje hele barnegruppen være inne, fordi et barn kan jo ikke legge beslag på en voksen alene. Hva hadde du syntes hvis du stadig fikk beskjed om at ditt barn har vært inne hele dagen fordi lille Ole ikke er i form og kan være ute, og da kan ingen være ute. Her sør er dette med å ringe på lav feber ett nytt fenomen i år. Som sagt i flere innlegg så er barna friske. Men man henter såklart, det er helt greit. Problemet blir at man ikke får levere ett friskt barn dagen etter! Pga regler om en febergrensen dag hjemme. Barnet var jo feberfri ved henting dagen før. Her er problemet størst i store basebarnehager med ca 100 barn, så jeg tror det ligger for mye press på bemanningen og rutinene. Dessverre. For jeg er ikke i tvil om at barna lærer dårlige vaner av dette for fremtiden. Jeg vet om lærere som praktiserer det samme. Og som sier at " barna kan med fordel være hjemme om de ikke føler for å gå på skolen" Om dette er veien høna sparker, kan man da forvente at disse barna for arbeidsmoral? "Her sør er det å ringe ved lav feber et nytt fenomen i år" skriver du. Hvor i alle dager har du det i fra? Mener du at alle barnehager i sør går inn for å ringe og late som om barna er syke? Det er i alle fall det dummeste jeg har hørt. Snakke om at barn i barnehage skal lære arbeidsmoral?? Endret 26. september 2012 av meg mamma?
ellen-propellen Skrevet 26. september 2012 Forfatter #37 Skrevet 26. september 2012 Poenget er at ikke alle kan velge Noen må jobbe, og da må noen passe barna. Basebarnehager kommer det stadig flere av, så de yngste barna har ofte ikke ett alternativ dessverre. Jeg sier ikke at dette er en ideell situasjon. Poenget mitt er: bør ikke barnehagene ha rom for å ta seg av alle barna, selv de som ikke har en topp dag. Jeg tror det vil være mer lønnsomt enn feks dyre turer på teater ol
Gjest meg mamma? Skrevet 26. september 2012 #38 Skrevet 26. september 2012 Poenget er at ikke alle kan velge Noen må jobbe, og da må noen passe barna. Basebarnehager kommer det stadig flere av, så de yngste barna har ofte ikke ett alternativ dessverre. Jeg sier ikke at dette er en ideell situasjon. Poenget mitt er: bør ikke barnehagene ha rom for å ta seg av alle barna, selv de som ikke har en topp dag. Jeg tror det vil være mer lønnsomt enn feks dyre turer på teater ol Men hvem mener du skal betale for de ekstra voksne som skal ta seg av barna som ikke er i form?
ellen-propellen Skrevet 26. september 2012 Forfatter #39 Skrevet 26. september 2012 I den første barnehagen jeg brukte hadde de 2-3 ekstra ressurser . Dette var studenter i praksis,arbeidstrening fra NAV ol. Det kostet altså ikke noe ekstra for oss foreldre, og det var rom for å gi barn mer individuell oppfølging. Men jeg ville vært villig til at maksprisen ble øket noe for å ha bedre bemanning i barnehagene. Ville ikke dere?
Gjest amandine Skrevet 26. september 2012 #40 Skrevet 26. september 2012 I den første barnehagen jeg brukte hadde de 2-3 ekstra ressurser . Dette var studenter i praksis,arbeidstrening fra NAV ol. Det kostet altså ikke noe ekstra for oss foreldre, og det var rom for å gi barn mer individuell oppfølging. Men jeg ville vært villig til at maksprisen ble øket noe for å ha bedre bemanning i barnehagene. Ville ikke dere? Nei, faktisk ikke for en hver pris. Ikke hvem som helst som måtte ha ledig tid hos nav. Og iallefall ikke for at de skal ha kapasitet til å passe på unger som er syke, men som av ymse grunner har foreldre som ikke vil være hjemme med dem. Hvis du ikke er fornøyd med din barnehage må du bytte! Jeg er storfornøyd med den vi bruker, det innebærer litt lenger reisevei enn til nærmeste geografisk sett,men jeg leverer mitt barn der i trygg forvissning om at han er det beste stedet han kan være mens jeg er på jobb. Og er han syk, ja da er jeg hjemme med ham. I fjor høst hadde jeg nesten 6 uker hjemme med syke barn(for de blir jo ikke syke samtidig, alle sammen). Jeg kan love deg at lønningsposen min ikke var av de feite oppunder jul. Det ble ikke råd til nye juleklær til meg, eller sydentur. Men jeg kunne ikke ha valgt annerledes, og valgene jeg må ta er en direkte konsekvens av at jeg har flere relativt små barn. Sånn er det bare. Derfor har jeg nå kun halvfylt bufferkonto, og et lønnlig håp om at ikke alle blir syke igjen, for jeg trives på jobb og ungene trives i bhg og skole.
Øyboeren med to små <3 Skrevet 26. september 2012 #41 Skrevet 26. september 2012 Forstår meg virkelig ikke på mange av dere..! Om barna er litt forkjølet, slappe eller uopplagte, sender jeg de i bhg, for de kan jo faktisk bare ha sovet dårlig eller har en dårlig dag. Og da sier jeg også i fra om dette til barnehagen, og legger til at om det skulle utvikle seg til at barnet blir sykt, må de bare ringe, for ellers hadde det nok vært få barn i bhg på vinterstid... Men så snart jeg vurderer det til at det er såpass ille at de ikke kan være med i leken eller gå ut, så holder jeg de selvfølgelig hjemme..! For jeg vil ikke at det skal gå utover de andre barna at mine barn er syke...! Og i min bhg er de veldig flinke på dette, de kjenner også barna mine, og ser fort om det er på tide å ringe meg, og det har de aldri gjort unødig heller. Da jeg var liten fikk jeg være hjemme når jeg ikke var i form, mens når jeg begynte på skolen og hadde mer kjennskap til min egen kropp og kunne sette ord på om jeg faktisk var for dårlig til å klare å følge med på skolen, måtte jeg på skolen uansett, så fikk jeg heller gå og låne tlf på kontoret på skolen og ringe etter mamma og pappa om jeg ble dårlig. (Unntaket var jo selvfølgelig ved oppkast og høy feber, da var jeg jo selvfølgelig hjemme..!) Dette vil jeg nok gjennomføre på mine egne barn også, og det at jeg fikk være hjemme ved lavere terskel når jeg var liten, har absolutt ikke skadet arbeidsmoralen min. Det grunnlaget kommer først senere, når man skal lære seg å ta ansvar for seg selv! Så vær så snill, både for deres egen og andres skyld; er barnet sykt, hold dere hjemme..! Og om jobben er så mye viktigere for dere enn barna ders, så er det nesten såpass at jeg strekker meg til å si at dere virkelig ikke burde hatt barn..!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2012 #42 Skrevet 26. september 2012 Forstår meg virkelig ikke på mange av dere..! Om barna er litt forkjØlet, slappe eller uopplagte, sender jeg de i bhg, for de kan jo faktisk bare ha sovet dårlig eller har en dårlig dag. Og da sier jeg også i fra om dette til barnehagen, og legger til at om det skulle utvikle seg til at barnet blir sykt, må de bare ringe, for ellers hadde det nok vært få barn i bhg på vinterstid... Men så snart jeg vurderer det til at det er såpass ille at de ikke kan være med i leken eller gå ut, så holder jeg de selvfØlgelig hjemme..! For jeg vil ikke at det skal gå utover de andre barna at mine barn er syke...! Og i min bhg er de veldig flinke på dette, de kjenner også barna mine, og ser fort om det er på tide å ringe meg, og det har de aldri gjort unØdig heller. Da jeg var liten fikk jeg være hjemme når jeg ikke var i form, mens når jeg begynte på skolen og hadde mer kjennskap til min egen kropp og kunne sette ord på om jeg faktisk var for dårlig til å klare å fØlge med på skolen, måtte jeg på skolen uansett, så fikk jeg heller gå og låne tlf på kontoret på skolen og ringe etter mamma og pappa om jeg ble dårlig. (Unntaket var jo selvfØlgelig ved oppkast og hØy feber, da var jeg jo selvfØlgelig hjemme..!) Dette vil jeg nok gjennomfØre på mine egne barn også, og det at jeg fikk være hjemme ved lavere terskel når jeg var liten, har absolutt ikke skadet arbeidsmoralen min. Det grunnlaget kommer fØrst senere, når man skal lære seg å ta ansvar for seg selv! Så vær så snill, både for deres egen og andres skyld; er barnet sykt, hold dere hjemme..! Og om jobben er så mye viktigere for dere enn barna ders, så er det nesten såpass at jeg strekker meg til å si at dere virkelig ikke burde hatt barn..! Ikke alle har valget om å ta syke barn-dager hele tiden. Jobben er viktigere? Hva mener vi skal leve av da? Sosialen?
Øyboeren med to små <3 Skrevet 26. september 2012 #43 Skrevet 26. september 2012 I allefall finne en annen løsning enn å sende syke barn i bhg så hele avdelingen blir smittet..! Og selv om jeg liker jobben min og får kjempedårlig samvittighet for å av og til må sette de i en skikkelig knipe, så setter jeg selvfølgelig barna først om de er syke..! Og om jeg vet det kommer til å bli veldig vanskelig å finne vikar for meg, så sjekker jeg om det fins noen mulighet for at noen andre kan passe de..! Har tante fri i dag? Skal bestefar på ettermiddagsskift? Osv..... Det kan fort bli ris til egen bak å sende syke barn i bhg, da man fort starter en ny runde med sykdom som lett kan smitte over så ditt barn blir sykt IGJEN..! Vet ikke hvor mange bhg jeg har hørt om som faktisk må stenge i flere dager, fordi de ikke blir kvitt smitte fordi foreldre ikke evner å overholde smitteverns-regler..!
ellen-propellen Skrevet 26. september 2012 Forfatter #44 Skrevet 26. september 2012 Men dette gjelder jo ikke syke barn! Det gjelder barn som ikke har en topp dag! Syke barn skal såklart være hjemme, noe annet er udiskutabelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå