Gå til innhold

Barnehage og " feber"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører stadig om barnehage personell som ringer og sier man må hente barnet for de virker i dårlig form og har temp på under 38. Har selv opplevd å bli oppringt for barnet har temp på 37,4

Man reiser da såklart å henter barnet, og får beskjed fra barnehagen om at barnet må ha en feberfri dag før de kommer tilbake.

Altså, man henter ett feberfritt barn og må holde det hjemme neste dag.

Dette må da gå utover samfunnet i flere ledd? For det første så vil man da bruke opp " sykt ban" dagene i en sinnsyk fart og dermed enten jukse eller ta ferie når barna faktisk er syke. Barna lærer at de kan være hjemme om de ikke er på topp- noe som igjen vil føre til at de har høyt sykefravær på skolen og som voksne ( antar jeg)

Hva skjer egentlig? Er det bare på Sørlandet vi har disse problemene? Er det ikke rom for at barna feks har sovet dårlig lenger? Er barnehagene for store og presset på personell så de ikke har tid til alle barna?

Dette gjelder ikke bare de minste barna,men også førskolebarn og faktisk skolebarn. Bare skolen ikke måler feber.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner hva du skal frem til her, men jeg har faktisk aldri opplevd å måtte hente pga feber. I vår barnehage har vi motsatt problem!

Jeg kan komme for å hente, og merke at barnet er glovarmt. Et par ganger jeg har tatt tempen etter å ha kommet hjem, så har den vært opp mot 40. Selv om jeg har informert dem om at de skal ha en lav terskel for å ringe meg ved mistanke om sykdom.

Skrevet

Feber er nå en ting, men hvis barnet er i dårlig form har det ingenting i barnehagen å gjøre. Da er det godt å slappe av hjemme enten man har 39 i feber eller ingen feber overhodet.

I barnehagen der sønnen min går er de veldig opptatt av at vi skal si fra om barnet har sovet dårlig om natten eller om det har skjedd noe spesielt som kan påvirke barnets humør utover dagen. Hvis jeg gir beskjed en dag om at sønnen min har sovet mindre enn vanlig så tar de hensyn til det, og så slipper jeg å få en telefon om at han er i dårlig form når han i virkeligheten bare er litt trøtt og utilpass av den grunn.

Skrevet

I vår barnehage ringer de aldri for å si at barnet er sykt uten at det er det. (Bortsett fra en liten periode når de ikke skjønte at løse bleier var normalt hos den ene sønnen min, det ordnet seg etter en samtale.) Jeg pleier alltid å si fra hvis de har sovet dårlig eller bare generelt vært ekstra trøtte om morgenen sånn at de vet om det. Ofte kan de virke trøtte og i dårlig form hjemme, men de kommer seg veldig raskt i barnehagen.

Jeg ville snakket med barnehagen og fortalt at du syns det er et problem at de sender barnet hjem med "feber" uten at det egentlig er sykt. Du kan jo feks vise dem denne linken:

http://www.fhi.no/do.../002d5b3139.pdf

Er allmenntilstanden til barnet dårlig, så er det jo selvfølgelig mulighet at det er sykt, selv uten feber og da må man jo hente. Men da er det veldig greit å kunne se an formen utover ettermiddagen og ikke nødvendigvis måtte bli hjemme dagen etter også.

Skrevet

Min barnehage opererer ikke på dette viset, men skolen kan gjøre det.

Har dere alltid kontroll på hvor god søvn en 5 åring har hatt? Hvorfor har barn " ikke noe å gjøre i barnehage" om de er i dårlig form?

Skal vi virkelig lære barna våre at man kun kan gjøre dagens plikter om man er i toppform?

Skrevet

Huff ja, kjenner til den der. Har flere ganger reist fra jobb i full fart for å hente sjuke barn og opplevd å se det sjuke barnet i full vigør og ivrig lek når jeg kommer.

Pluss at de drev å ringte om diare på den minste som faktisk bæsjer litt hyppig og løst fra naturens side.

Dette ender med at jeg er fri for "sjukt barn dager" i oktober/november omtrent, og må ta ut pernisjon uten lønn på de dagene da ungene faktisk er sjuke.

Skrevet

Har dere alltid kontroll på hvor god søvn en 5 åring har hatt? Hvorfor har barn " ikke noe å gjøre i barnehage" om de er i dårlig form?

Skal vi virkelig lære barna våre at man kun kan gjøre dagens plikter om man er i toppform?

Seriøst!? Det er barn det er snakk om her, ikke voksne. Barnehagen er ikke en oppbevaringsplass for syke barn. Man kan være syk uten å ha feber. Vi har faktisk måtte sende bekymringsmelding til BV pga foreldre med den holdningen du har.

Skrevet

Seriøst!? Det er barn det er snakk om her, ikke voksne. Barnehagen er ikke en oppbevaringsplass for syke barn. Man kan være syk uten å ha feber. Vi har faktisk måtte sende bekymringsmelding til BV pga foreldre med den holdningen du har.

Jeg snakker ikke om syke barn. Er barn syke så skal de såklart få være hjemme. Det er derfor vi har " sykt barn dager"

Jeg snakker om barn som har en dårlig dag eller er i dårlig form uten å være syk.

Du går vel på jobb om du bare er i dårlig form?

Skrevet

Jobber som ped.leder i bhg og ser mye rart! Tror ikke alltid foreldre tenker over konsekvensene med å sende syke barn i barnehagen. Det er ikke bare barna som kan bli smittet.

Ser at mange klager over at det ofte er nye vikarer og lite folk på jobb i barnehagen. Dette er ofte en konsekvens av at for eldre sender barn i bhg dagen etter de er blitt sendt hjem med oppkast/diare! Barn som blir sendt hjem med feber blir levert dagen etter, man kan gjerne se at barnet er pjuskt. Går noen timer, så er barnet full i feber igjen.

Tror mye av sykdommen blandt personalet i barnehagen hadde forsvunnet om foreldre ventet med å levere barna til de var blitt skikkelig frisk igjen.

Har selvover hørt foreldre som har sagt de har gitt barna feber nedsettende før de leverte i bhg. DET ER ILLE!

Skrevet
Jobber som ped.leder i bhg og ser mye rart! Tror ikke alltid foreldre tenker over konsekvensene med å sende syke barn i barnehagen. Det er ikke bare barna som kan bli smittet. Ser at mange klager over at det ofte er nye vikarer og lite folk på jobb i barnehagen. Dette er ofte en konsekvens av at for eldre sender barn i bhg dagen etter de er blitt sendt hjem med oppkast/diare! Barn som blir sendt hjem med feber blir levert dagen etter, man kan gjerne se at barnet er pjuskt. Går noen timer, så er barnet full i feber igjen. Tror mye av sykdommen blandt personalet i barnehagen hadde forsvunnet om foreldre ventet med å levere barna til de var blitt skikkelig frisk igjen. Har selvover hørt foreldre som har sagt de har gitt barna feber nedsettende før de leverte i bhg. DET ER ILLE!

Ja, reell feber og oppkast/diare er en ting. Vi holder barna hjemme minst 24 timer etter siste symptom. Men 37 grader er IKKE (!) feber! Og da kan man heller ikke sende et barn hjem på grunn av feber OG forlange at barnet er hjemme en ekstra dag etterpå. Ett av mine barn får 37.2 i kroppstemperatur hvis hun har herjet og løpt mye, men det er fortsatt ikke feber. Hadde jeg fått beskjed om å hente henne annenhver dag på grunn av dette, så kunne jeg like greit si opp jobben min og gå på sosialen.

Skrevet

Jeg snakker ikke om syke barn. Er barn syke så skal de såklart få være hjemme. Det er derfor vi har " sykt barn dager"

Jeg snakker om barn som har en dårlig dag eller er i dårlig form uten å være syk.

Du går vel på jobb om du bare er i dårlig form?

Jo, JEG gjør det,men jeg er en voksen person som tar mine egne valg. Men hvis barna mine er i dårlig form så velger jeg å holde de hjemme. Hva som er "i dårlig form" og syk kan jo diskuteres i votter og vinter uten at man blir enig, man kjenner sine egne barn best.

Skrevet

Vi ser nok an på barnet. Noen med 37,4 kan være i fin fin form, mens andre er helt stille sittende un små pjuske. Dei siste har ikek bra av å være ute hele ettermiddagen i bhg. Så da ringer vi og sier sånn som det er. Så kan foreldra bestemme. Kommer dei ikke, så går nok ungen ut og tro meg - der sitter den helt stille og blir bare dårligere. Vi kan jo ikke være inne med en unge.

Skrevet

Man kjenner sine barn best ja. Derfor blir det jo merkelig å måtte diskutere med barnehager om friske barn skal være hjemme eller ei?

Jeg forventer faktisk at det skal være rom for å ha en dårlig dag i barnehagen. At personell evnt sitter inne med en unge. For vi må jo innrømme det, barnehagen er en " oppsamlingsplass" mens vi voksne jobber. Og hele samfunnet er avhengig av at vi jobber.

Hva lærer vi barna om de skal hjem og kose på sofaen hver gang de er i ulage?

Skrevet
Man kjenner sine barn best ja. Derfor blir det jo merkelig å måtte diskutere med barnehager om friske barn skal være hjemme eller ei? Jeg forventer faktisk at det skal være rom for å ha en dårlig dag i barnehagen. At personell evnt sitter inne med en unge. For vi må jo innrømme det, barnehagen er en " oppsamlingsplass" mens vi voksne jobber. Og hele samfunnet er avhengig av at vi jobber. Hva lærer vi barna om de skal hjem og kose på sofaen hver gang de er i ulage?

Jeg håper og tror du kun er ute etter å provosere hvis ikke virker du veldig lite oppegående!

Hvordan skulle det være mulig at en voksen kan være inne med et barn?? Tror du det er en voksen pr. barn i barnehagene.

"hva lærer vi barna om vi skal være hjemme og kose oss på sofaenhver gang de er i ulage" ???????????????

-du lærer barna dine at om de ikke er i form skal de selvfølgelig få være hjemme hos mammaen og pappaen sin og bli stelt og dullet med.

Gidder ikke gå noe mer inn på dette for velger å tror du ikke er så dum som du høres ut.

Skrevet

Tror kanskje vi definerer i dårlig form eller i ulaget forskjellig.

Som jeg sa lenger oppe- man kan vel ikke kun sende barn i toppform i barnehagen ( eller på skolen)?

Skal det ikke være rom for en dårlig dag i barnehagen?

Og det er nå vi legger grunnlaget for skoleårene og ikke minst arbeidslivet. Norge har ett skyhøyt kortidsfravær, og det diskuteres stadig kutt i sykepengeordningene.

Vi kan ikke lære barna være at alt skal være kos og hyggelig, kan vi?

Skrevet

Jeg var enig med deg at barn må kunne være i barnehagen om de ikke er i tipp topp form. Men så ble jeg uenig. Jeg er totalt uenig i at EN ansatt skal være inne med ETT barn fordi det er i dårlig form. Om et barn ikke kan være ute - skal det ikke være i barnehagen etter min mening.

Men hvorfor være så hard med førskolebarn? Det er jo ikke nødvendigvis i barnehageårene dårlig arbeidsmoral blir etablert. Ta det heller på mellomtrinnet og ungdomsskolen.

Skrevet

Da mine barn gikk i barnehagen- 60% plass, var de hjemme lenge nok til at de ble skikkelig friske. De var aldri i barnehagen om de ikke var i form. En dag fri her og der, fordi de ville være hjemme.

Nå har de begynt på skolen. De vet at de ikke får være hjemme så sant de ikke har feber/dårlig almenntilstand/kaster opp. Hva de opplever i barnehagen mtp å være hjemme, er noe helt annet enn hva som skjer når de begynner på skolen. Om vi som voksne forklarer forskjellen på dette, tror jeg vi kommer langt.

Begge jentene hadde forrige skoleår ca 3 fraværsdager hver, da lå de hjemme og kastet opp.

Skrevet

Det er faktisk stor forskjell på barn og voksne!

Vi går på jobb og yter en tjeneste. I retur får vi lønn. Altså selger vi arbeidsinnsatsen vår. Vi kan ta selvstendige valg på om vi er friske nok til å gå på jobb eller ikke

å ha barn i barnehage er høyst frivillig. Barnehagen er et sted for friske barn som kan delta i opplegget. Syke/pjuske barn påvirker både de andre barna og de andre voksne. Det er faktisk ikke voksendekning som tilsier at en ansatt kan ta seg av/være inne med ett barn! Det er faktisk ikke plass til barn som ikke er "på topp". Jo da, alle bar kan ha en dårlig dag osv. Men det er stor forskjell på den omsorgen et slikt barn trenger og det et sykt barn trenger!

Barn kan heller ikke de samme mulighetene til å gjøre valg som oss voksne. de er avhengig av at vi gjør de riktige valgene for de! Syke/pjuske barn har det best hjemme i rolige omgivelser. Ikke i et barnehagemiljø med full fart, støy og masse inntrykk hele dagen

Skrevet

Vi går på jobb og yter en tjeneste. I retur får vi lønn. Altså selger vi arbeidsinnsatsen vår. Vi kan ta selvstendige valg på om vi er friske nok til å gå på jobb eller ikke

å ha barn i barnehage er høyst frivillig. Barnehagen er et sted for friske barn som kan delta i opplegget. Syke/pjuske barn påvirker både de andre barna og de andre voksne. Det er faktisk ikke voksendekning som tilsier at en ansatt kan ta seg av/være inne med ett barn! Det er faktisk ikke plass til barn som ikke er "på topp". Jo da, alle bar kan ha en dårlig dag osv. Men det er stor forskjell på den omsorgen et slikt barn trenger og det et sykt barn trenger!

Barn kan heller ikke de samme mulighetene til å gjøre valg som oss voksne. de er avhengig av at vi gjør de riktige valgene for de! Syke/pjuske barn har det best hjemme i rolige omgivelser. Ikke i et barnehagemiljø med full fart, støy og masse inntrykk hele dagen

Jeg skjønner godt hva du mener. For mange er det ikke frivillig å ha barn i barnehage. Flere må for å ha en inntekt. Arbeidsgiver gir 10 dager hjemme til sykt barn. Mange har da ikke mulighet for å være hjemme annet enn når barnet er sykt. Har selv " ørebarn" og de 10 dagene forsvinner fort.

Bør ikke heller barnehager bemanne opp slik at det er rom for å ha det rolig for barn som trenger det? 1 voksen mer pr avdeling feks.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener. For mange er det ikke frivillig å ha barn i barnehage. Flere må for å ha en inntekt. Arbeidsgiver gir 10 dager hjemme til sykt barn. Mange har da ikke mulighet for å være hjemme annet enn når barnet er sykt. Har selv " ørebarn" og de 10 dagene forsvinner fort.

Bør ikke heller barnehager bemanne opp slik at det er rom for å ha det rolig for barn som trenger det? 1 voksen mer pr avdeling feks.

Men hvem skulle betale for dette? Og hvor skulle personalet komme fra? Det er allerede mangel på førskolelærere her i landet. Man kunne selvsagt sette inn flere assistenter, men de skal jo også ha lønn. De fleste kommuner renner vel ikke akkurat over av penger, så hvem betaler for det? Ville dere som barnehageforeldre være villig til å betale langt høyere månedspris for barnehagen?

Og man har jo faktisk 20 dager, ikke 10. Det er 10 til mor og 10 til far.

Skrevet
Det er faktisk stor forskjell på barn og voksne! Vi går på jobb og yter en tjeneste. I retur får vi lønn. Altså selger vi arbeidsinnsatsen vår. Vi kan ta selvstendige valg på om vi er friske nok til å gå på jobb eller ikke å ha barn i barnehage er høyst frivillig. Barnehagen er et sted for friske barn som kan delta i opplegget. Syke/pjuske barn påvirker både de andre barna og de andre voksne. Det er faktisk ikke voksendekning som tilsier at en ansatt kan ta seg av/være inne med ett barn! Det er faktisk ikke plass til barn som ikke er "på topp". Jo da, alle bar kan ha en dårlig dag osv. Men det er stor forskjell på den omsorgen et slikt barn trenger og det et sykt barn trenger! Barn kan heller ikke de samme mulighetene til å gjøre valg som oss voksne. de er avhengig av at vi gjør de riktige valgene for de! Syke/pjuske barn har det best hjemme i rolige omgivelser. Ikke i et barnehagemiljø med full fart, støy og masse inntrykk hele dagen
Jeg skjønner godt hva du mener. For mange er det ikke frivillig å ha barn i barnehage. Flere må for å ha en inntekt. Arbeidsgiver gir 10 dager hjemme til sykt barn. Mange har da ikke mulighet for å være hjemme annet enn når barnet er sykt. Har selv " ørebarn" og de 10 dagene forsvinner fort. Bør ikke heller barnehager bemanne opp slik at det er rom for å ha det rolig for barn som trenger det? 1 voksen mer pr avdeling feks.

Jeg mener fortsatt at det er HELT FRIVILLIG å ha barn i barnehage! Man kan velge andre løsninger som f,eks jobbe deltid, hyre dagmamma osv. Mange kan klare seg med en inntekt dersom de virkelig går inn for det (gå ned på levestandard, bostandard, redusere fritidsaktiviteter, flytte ut av byen etc).

Når man velger å ha barnehage, så må man faktisk forholde seg til at dette ikke er et sted som kun hander om DEG og DINE. det er faktisk flere hensyn å ta. Bemanningsnormen legger ikke opp til at barnehagen skal kunne ta hensyn til syke barn eller barn med spesielle behov!

Hver familie har 20 dager betalt fri ved syke barn eller barnepasser. I tillegg kan man søke om utvidede dager dersom man har kronisk syke barn. Det kan f.eks være tilfelle ved "ørebarn".

En ekstra ansatt for å ta seg av potensielt syke og pjuske barn pr avdeling? Hvem skal betale de 500 000 kr det koster ekstra hvert år? Det offentlige tilskuddet dekker det iallefall ikke.....

Skrevet

Barnehagen vi brukte til eldste hadde bemanning til å være inne med " pjuske" barn. Da hadde de rolige aktiviteter inne. Mulig jeg ble bortskjemt der?

Men de var en flott ordning,og barna var superfornøyde med barnehagen der.

Skrevet

Man kjenner sine barn best ja. Derfor blir det jo merkelig å måtte diskutere med barnehager om friske barn skal være hjemme eller ei?

Jeg forventer faktisk at det skal være rom for å ha en dårlig dag i barnehagen. At personell evnt sitter inne med en unge. For vi må jo innrømme det, barnehagen er en " oppsamlingsplass" mens vi voksne jobber. Og hele samfunnet er avhengig av at vi jobber.

Hva lærer vi barna om de skal hjem og kose på sofaen hver gang de er i ulage?

Kjenner jeg blir utrolig provosert av slike meninger! Det er faktisk ikke rom for slikt som du antyder her, de fleste bhg er da ingen oppsamlingplass for barn. Vi har et pedagogisk opplegg vi er plikter til å følge. Syke barn "stjeler" dette tilbudet fra friske og oppegående barn.

Jeg forstår til en hvis grad hva du prøver komme frem til her, men å faktisk tro det er rom for at et barn kan være inne med en voksen, så er du jaggu langt ute å kjører.

Skrevet

Er ungen din i for dårlig form å være ute i bhg, så har den ingenting i bhg å gjøre!

Sender man syke barn i bhg, så blir jo både voksne og andre barn også syke! Helt sprøtt at fornuftige folk kan skrive noe sånt!

Skrevet

Hm.. Hvilken bhgansatt tjener 500 000 i året tenker nå jeg? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...