baby januar Skrevet 18. september 2012 #1 Skrevet 18. september 2012 Det var en stor skuffelse da vi fikk svar tilbake fra folkeregisteret at vi ikke kunne få bruke Davidian etter guttens tipp oldefar. Da fordi det er flyttet en utenlandsk familie til norge med Davidian som etternav. Klagen ligger nå hos fylkesmannen så venter spent på svar, skal ha barnedåp neste helg....
Chelseafan Skrevet 18. september 2012 #2 Skrevet 18. september 2012 hva med bare david eller Ian da?=)
Blåbærmuffins Skrevet 18. september 2012 #3 Skrevet 18. september 2012 Herregud, folk får jo kalle ungene alt mulig skrullete navn og så får ikke dere kalle opp etter oldefaren? Håper dere får ordnet det! Fint navn forresten dersom det ikke går kan dere jo gi han navnet David på papiret men kalle han Davidian?
baby januar Skrevet 18. september 2012 Forfatter #4 Skrevet 18. september 2012 David er ikke ett alternativ, han er liksom Davidian. Grunnen er at det må være 5 med dette navnet som fornavn når det er i bruk som etternavn. så vet noen om noen med dette navnet så rop ut... Det er bare registrert en med dette navnet som fornavn, min gutt sin firmenning. men han var nok døpt før denne familien kom til norge. Noen som vet om jeg kan bruke et dobbelt navn, da med bindestrek?
Jaffs Skrevet 18. september 2012 #5 Skrevet 18. september 2012 Hva med og ha et mellomnavn i tillegg? kan være lettere og få det igjennom da. jeg vet om et par som for 12 år siden ikke fikk bruke Storm til fornavn..for det var jo et helt ubrukt navn da men de fikk bruke det når de hadde et mellomnavn i tillegg. Og nå er jo Storm blitt det popis navnet..
baby januar Skrevet 18. september 2012 Forfatter #6 Skrevet 18. september 2012 Har tenkt på det også. Har vert ikontakt med navneforsker og han måtte undersøke det om vi kunne ha det som mellomnavn også... Det er visst stor forvirring om dette med mellomnavn, som jeg har forstått er mellomnavn et andre etternavn ikke fornavn.
Jaffs Skrevet 18. september 2012 #7 Skrevet 18. september 2012 Altså de fikk bruke Storm til fornavn når de hadde et mellomnavn i tillegg, da var det vist helt greit
GlemMegEi Skrevet 18. september 2012 #8 Skrevet 18. september 2012 hva med David-Ian?blir jo samme navnet bare med bindestrek i mellom.
lUmlUm med tulla si Skrevet 18. september 2012 #9 Skrevet 18. september 2012 Spiller det noen rolle hvordan dere skriver det når dere ikke får vilja deres? Dere kaller barnet Davidian, og skriver det David-Ian eller som to navn, David Ian.
Mamsen<3 Skrevet 18. september 2012 #10 Skrevet 18. september 2012 Man må jo begynne et sted. Med tanke på at det Må 5 stykker til for å kunne bruke et navn. Skjønner av prinsipp at dere vil ha Davidian.
Mamma med to trollunger Skrevet 18. september 2012 #11 Skrevet 18. september 2012 Ingen får bruke det som fornavn før det er 5 stykker som heter det i Norge? Kommer jo aldri til å bli 5 stykker da, hvis alle får avslag. Må jo begynne ett sted. Syns folkeregisteret har en rimelig tynn grunn da altså. Håper dere får gjennom klagen!
baby januar Skrevet 18. september 2012 Forfatter #12 Skrevet 18. september 2012 Navneloven sier: § 8. Fornavn Som fornavn kan det ikke velges et navn som er registrert i Det sentrale folkeregister som et navn som er eller har vært i bruk som etternavn eller mellomnavn. Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet eller har tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn. Med tradisjon menes da 5 registrerte over en genrasjons tid.... Så ikke bare i Norge men alle land untatt USA og Storbritania som ikke har navnelov. Finner ikke noen jeg bare min oldefar og gutten min sin firmenning. Men for min del har navnet opphav som fornavn i min slekt.
Fru Blåbær Skrevet 18. september 2012 #13 Skrevet 18. september 2012 § 8. Fornavn Som fornavn kan det ikke velges et navn som er registrert i Det sentrale folkeregister som et navn som er eller har vært i bruk som etternavn eller mellomnavn. Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet eller har tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn. Siden det er snakk om oppkalling så må man vel kunne si at navnet har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge? Er det mulig å finne ut hvor vanlig det var på den tiden? Det er jo mange som driver med slektsgranskning på nett, vet ikke om det går an å søke opp navn på slike sider.
baby januar Skrevet 18. september 2012 Forfatter #14 Skrevet 18. september 2012 Har forstått det slik at jeg må bevise at det er 5 stk som heter det men aner ikke hvor jeg skal lete. På folkeregisteret er det bare 2 med det som fornavn tror ikke det var et vanlig navn har ikke hørt det før. Har vert i kontakt med navneforsker Ivar Utne og han hadde aldri hørt det før, snakket litt med han men han ville ikke rådføre meg for han kom til å bli sakkyndig dersom jeg ville klage på avslaget. Noe jeg har gjort.
fidelia Skrevet 18. september 2012 #15 Skrevet 18. september 2012 Hvis du søker i folketellingene i digitalarkivet så finner du kun 2 personer i norge med dette navnet mellom 1702 og 2012...så ser ut til å være et navn brukt kun i din slekt. Men veldig fint navn, og jeg har kalt opp etter tippoldeforeldre selv, så jeg vet hvor hyggelig det er med navn hentet fra slekta. Men må sjekke om navnet finnes i utenlandske databaser før du gir deg...
baby januar Skrevet 18. september 2012 Forfatter #16 Skrevet 18. september 2012 Er det noen som vet om utenlandske databaser for å finne ut om noen har dette navnet som fornavn?
Mamsen<3 Skrevet 19. september 2012 #17 Skrevet 19. september 2012 http://www.kabalarians.com/Male/davidian.htm
Mamsen<3 Skrevet 19. september 2012 #18 Skrevet 19. september 2012 http://names.whitepages.com/first/Davidian Her står det at det er ca 17 stykker i USA som heter det til fornavn
Fru Blåbær Skrevet 19. september 2012 #19 Skrevet 19. september 2012 I følge ssb er det 8 menn som heter David Ian, og veldig mange navn er jo opprinnelig satt sammen av to andre navn. Kan det brukes som argument?
baby januar Skrevet 20. september 2012 Forfatter #20 Skrevet 20. september 2012 Tusen takk Lille Miss Bebs og Fru Blåbær. Er i kontakt med saksbehandler og vil sende over linkene tusen takk igjen for hjelp og at dere engasjere dere. Dette betyr mye for meg.
mamma.no Skrevet 20. september 2012 #21 Skrevet 20. september 2012 Kjenner jeg blir provosert.....fordi en utenlandsk familie flyttet til Norge, så skal ikke du får kalle gutten din opp etter oldefar?? Helt sprøtt!! Jeg kjenner en som ikke fikk hete Linn, så hennes foreldre måtte skrive Lin på dåpsatt., men hun selv skriver konsekvent Linn i dag. Det heter forresten storesøstera mi også og hun er 7 år eldre, så det er tydelig mange endringer ute og går i tider og utide... Krysser fingrene for at dette går i orden, men skulle det mot formodning ikke gjløre det, så vil jeg på det sterkest anbefale deg å skrive navnet som David Ian og la det stå slik på dåpsatt., så skriver dere det slik dere vil for fremtiden: Davidian Han vil jo være Davidian for dere uansett og hans navn på dåpspapirer etc. som David Ian er det jo stort sett bare han og dere som ser ifbm med brev etc. Lykke til!
baby januar Skrevet 20. september 2012 Forfatter #22 Skrevet 20. september 2012 Smaker litt på det med å skrive David Ian det blir jo nesten det samme. Får jeg avslag på Davidian kan jeg heller ikke bruke det med et annet navn og bindestrek som f.eks Lars-Davidian. Så da er David Ian eneste alternativ. Det å finne et helt annet navn blir rart da vi har kallt han Davidian i 2 mnd nå. Takker for all støtte.
baby januar Skrevet 21. september 2012 Forfatter #23 Skrevet 21. september 2012 Hei alle sammen. Her er gleden stor etter at vi har fått beskjed fra fylkesmannen om at Davidian får lov å hete Davidian. Får begrunnelsen i posten om noen dager men vi vet i allefall at han får hete Davidian. Kjempe glad og takk for all støtte.
Cmyk Skrevet 21. september 2012 #24 Skrevet 21. september 2012 Bra Fylkesmannen er fornuftig oppi det hele!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå