Gå til innhold

krangler om økonomi (lang)

Anbefalte innlegg

Skrevet

åh nå er jeg så lei alt sammen. Sitter her høy gravid og har hatt en stor krangel om økonomien. Han stormet bare rett ut.

Han har 2 jobber og tjener omtrent trippel av det jeg gjør. Han liker å jobbe og er muligens arbeidsnarkoman så han har ikke 2 jobber fordi vi sliter økonomisk. Han elsker penger også.

han eier leiligheten vi sitter i og har også investert litt i foreldrenes bolig. Alt dette har han klart fordi han kun jobber. livet hans består for det meste av jobbing. han har ingen venner, ingen sosiale ting han er med på, han trener ikke nå lenger og bruker pengene sine på diverse lån som hus og bil. så er han da så klart interessert i teknologi og kjøper den nyeste Iphonen og Ipaden og Macbook som kommer ut. selv om jobben hans ikke har noe med teknologi å gjøre. FLOTT FOR HAN.

jeg måtte finne meg ny jobb da firmaet jeg jobbet for gikk konkurs, fikk da 12000 utbetalt av NAV som dagpenger og jeg gikk deltid på BI når vi flyttet sammen. Etter et halvt år fant jeg en ny jobb, men den var 50% på kontrakt som resulterte i at jeg kunne få resterende av NAV. Noen mnd før jul jobbet jeg mer enn 50% og var så dum at jeg skrev dette på egenmeldingene til nav og jeg mista retten til dagpenger. så da satt jeg igjen med en lønn på ca 9000 kr og BI på deltid som jeg måtte betale. Hang etter med karakterene fra tidligere studier som gikk under forsinket utdanning og som gjorde at jeg ikke fikk lån og stipend fra lånekassen før jeg hadde fullført 30 studiepoeng. Så min hele inntekt er på 9000,- og med det skal jeg betjene mine egne lån og utgifter og betale skolen.

så ble jeg gravid. Når jeg ikke har rettighet til lånekassen for jeg heller ikke søke om forsørgerstipend og siden jeg jobber så for jeg foreldrepenger regnet ut av min nåværende kontrakt som er 50 %.

jeg har da siden vi flyttet inn sammen i hans leilighet 3 mnd før jeg ble gravid, ikke betalt leie. jeg betaler av og til strømmen og internett og tlf. bet for mobilen min. 2 lån som jeg har som tilsammen utgjør 4500 i mnd og resterende på mat til huset. siden han jobber så mye og jeg er den eneste som lager mat så kjøper jeg en pose her og en pose der, men av og til så storhandler vi og da er det han som betaler. når vi dro til syden så brukte jeg pengene jeg fikk tilbake igjen på skatten og feriepenger. så vi betalte likt begge 2. helt grei dette også. siden jeg ikke har rett til lånekasse så må jeg samtidig som at jeg betaler BI også betale tilbake på gammel studielån. det utgjør 4500 hver 3 mnd som jeg sparer hver mnd til å kunne betale.

Idag spurte jeg han om han kunne hjelpe meg med lånekasse regningen fordi jeg har kun 1000,- igjen på kontoen og det må holde til mat resten av mnd og mulige andre ting som kan dukke opp og han begynner å hisse seg opp og krangler med meg om at jeg ikke kan bruke penger og han skal ikke hjelpe meg for jeg må lære meg en lekse-penge og han er drittlei av å forsørge meg. at jeg må slutte å bestille ting fra internett og hver dag er det en pakke her og en pakke der som kommer i posten.

jeg har den siste mnd bestilt en god del ting på nettet til babyen. dette fordi jeg ikke har penger til å legge ut akkurat nå og han er total uinteressert i å bli med i selve butikken. jeg må ta ansvaret for at klær og utstyr til babyen er på plass. det er 2 mnd til jeg har termin og han jobber dobble vakter og alle helger og når han kommer hjem fra jobb de dagene han ikke jobber dobbelt så spiser han middag og drar ned til foreldrene sine for å pusse opp kjelleren hos dem. før oppussing av kjeller så hjalp han broren sin med oppussing av deres leilighet. og neste prosjekt er å utvide huset til foreldrene. så jeg er stort sett alene hjemme og uten bil og bekkenløsning og uten solid inntekt så ser jeg rett og slett ikke noe valg enn å bestille ting fra internett. vi har fremdeles ikke kjøpt seng, stellekommode og disse store tingene. jeg har ved å bestille på nettet kjøpt inn f.eks litt klær og ammeinnlegg og ammepute og slike ting. har lete rundt og kjøpt der det var billigst og benyttet meg av kontobetaling hvor jeg betaler ca 250 i mnd.

han er av typen at alt kan man vente med, det kommer et bedre tilbud rundt neste hjørne og dette er ikke noe vi trenger. denne holdningen har han til alt. mat f.eks. han kan leve på skiver og pålegg flere år fremover. han har ikke kjøpt klær siden vi ble sammen. han har fått klær til jul og bursdag av meg og diverse familiemedlemmer men utenom det så er det ingenting nytt i skapet hans. han kjøper first price barberskum og høvel. bruker H&M voks i håret og head&shoulders shampoo. det handler han inn etter behov. hvis jeg kjøper noe for interiør i huset så klikker han. hvis han er med i matvarebutikken så er alt jeg tar helt unødvendig. jeg tar 1 kg tomater. unødvendig. det holder med 2 stk. skal jeg mate afrika eller? tar jeg en kål og en kinakål.. åh herregud... holder det ikke med en type grønnsak? må du ha alle typene som butikken tar inn? osv.

vi går aldri ut sammen, han har null interesse av å gå ut på byen verken alene eller med meg. bortkasta penger sier han. det eneste er kino 2 ganger i mnd og det er fordi han liker filmer. men ikke alle filmer. kun action og grøsser. jippi for meg.

hva skal jeg gjøre. jeg er gravid og vil jo selvfølgelig ikke gå fra han og bli alene. men samtidig så syns jeg hans synspunkt på økonomi er så trangt at jeg føler jeg blir kvelt.

selvfølgelig når jeg er ferdig utdannet og tjener bedre enn jeg gjør nå så kan jeg ta lappen og bli uanhengig av han. men hvor uavhengig skal man bli før man begynner å oppføre seg som om man er singel?? trodde det var all for one, one for all, jeg, at han kan kanskje bidra til å hjelpe litt og bry seg litt, for man vet aldri hva som skjer og kanskje om et par år er det han som plutselig har tjener mindre og jeg må trå til.

hva er problemet hans? eller problemet mitt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trasig situasjon. Men han høres jo litt ekstrem ut da.

Skrevet

Og dere er sammen fordi?

Du har funnet deg en gnien person, og de er slitsomme.

Skrevet

Problemet hans er at han er en arbeidsnarkoman som bare tenker penger penger penger!!

Hvis han er så gniten på penger som du sier får du si at han skal betale 50% av det dere trenger til babyen og at han får ta seg en dag fri fra jobb slik at han også kan være med å handle de dere trenger. Det er tross alt hans barn også og da får han vise litt interesse, synes synd i deg jeg:s

Skrevet
Og dere er sammen fordi? Du har funnet deg en gnien person, og de er slitsomme.

jeg tenkte også dette selv, men han har ikke en eneste gang spurt meg om å betale "min del" av huslånet. og han betaler for mat de gangene jeg gråter og sier at jeg ikke orker dette mer.

HI

Skrevet
Problemet hans er at han er en arbeidsnarkoman som bare tenker penger penger penger!! Hvis han er så gniten på penger som du sier får du si at han skal betale 50% av det dere trenger til babyen og at han får ta seg en dag fri fra jobb slik at han også kan være med å handle de dere trenger. Det er tross alt hans barn også og da får han vise litt interesse, synes synd i deg jeg:s

da setter han seg på bakbena og sier åJa.. er det 50% du vil ha det, ja da skal du få det. og da må jeg betale 50% av alt. og siden jeg ikke har mulighet til det så må jeg flytte ut. og det var jo ikke akkurat den beste løsningen når jeg er 7 mnd på vei. eller?

Skrevet

Kjære vene deg! Er det xmin du har funnet? Han hengte poser fra butikken ut av vinduet for han ville ikke bruker penger på kjøleskap før han fant et brukt, billig:P

Sender deg en klem! Er det lenge til du blir ferdig på skolen?

Skrevet

Hvorfor er dere sammen når dere har så lite felles interesser?

Jeg synes det høres ut som om du er ganske slepphendt økonomisk, til å ha så liten inntekt som du har. økonomien er jo noe dere burde bli enige om før dere får barn. Dere må sette dere ned å snakke rolig ut om dette. Han høres kanskje i overkant forsiktig ut, og det kan jo bli problematisk i forhold til det å få barn, siden barn er dyrt. Når det er sagt er det ikke nødvendig å handle inn så veldig mye på forhånd. Du vet ikke engang om du kommer til å bruke en ammepute engang, og klær får dere masse av i barslegaver når babyen kommer.

Skrevet
Kjære vene deg! Er det xmin du har funnet? Han hengte poser fra butikken ut av vinduet for han ville ikke bruker penger på kjøleskap før han fant et brukt, billig:P Sender deg en klem! Er det lenge til du blir ferdig på skolen?

tusen takk, jeg måtte jo ta 1 året på deltid da jeg ikke hadde råd å betale BI alt på engang. så ble jeg gravid. så jeg har 2 år igjen. og slik som min økonomi er nå må jeg enten forsette med å ta resten på deltid som blir da 4 år til eller starte på nytt på HIO. kunne ikke det før for jeg hadde ikke nok poeng. så da er det 3 år til. pluss at jeg må jo være med babyen i ca ett år før jeg drar tilbake på jobb/skole.

HI

Skrevet
Hvorfor er dere sammen når dere har så lite felles interesser? Jeg synes det høres ut som om du er ganske slepphendt økonomisk, til å ha så liten inntekt som du har. økonomien er jo noe dere burde bli enige om før dere får barn. Dere må sette dere ned å snakke rolig ut om dette. Han høres kanskje i overkant forsiktig ut, og det kan jo bli problematisk i forhold til det å få barn, siden barn er dyrt. Når det er sagt er det ikke nødvendig å handle inn så veldig mye på forhånd. Du vet ikke engang om du kommer til å bruke en ammepute engang, og klær får dere masse av i barslegaver når babyen kommer.

jeg har tatt en del dumme valg økonomisk som gjør at jeg betaler 4500 i mnd i lån. jobben gikk konkurs og jeg hadde veldig dårlig kontrakt, som resulterte i at jeg fikk så lite dagpenger i forhold til det jeg egentlig tjente. og når du søker jobb så tar du det du får når du mangler utdanning. og 50% var det jeg kunne finne der og da og jeg gikk på skole på deltid. vi snakket om økonomien. jeg sa at jeg dette er det jeg tjener. og jeg har så og så mye i lån. han sa det går bra og at jeg trenger ikke å betale leie hos. jeg klarte meg fint når jeg bodde alene og betalte leie. men hans leilighet betaler han 15000 i mnd for. inkl fellesutgifter. har spurt han flere ganger om han kan snakke med banken og forklare situasjonen vår og se om han kan slippe å betale avdrag en periode så vi kan dele på leien. nei det ville han ikke. han vil bli kvitt huslånet så fort som mulig. han har også 250000 på en annen konto, der hans lønn fra jobb nr går inn uten at han rører den. det er for den nye A6-en som han skal bestille fra Sverige. Han har en stor kjærlighet for disse bilene og kjøper dem nye, koser seg med dem og selger dem igjen når en ny versjon kommer ut.

HI

Skrevet

Er mannen normal på andre områder? Du skriver at han ikke er sosial og hele tiden driver med slike oppussingprosjekter. Der begynner varsellysende mine å blinke. Behandler han deg greit ellers, er det "bare" øknonomien som er problemet? Virker ikke som han respekterer deg eller ønsker et familieliv når han handler slik han gjør.

Hvordan har du tatt det opp med han?

Skrevet
Er mannen normal på andre områder? Du skriver at han ikke er sosial og hele tiden driver med slike oppussingprosjekter. Der begynner varsellysende mine å blinke. Behandler han deg greit ellers, er det "bare" øknonomien som er problemet? Virker ikke som han respekterer deg eller ønsker et familieliv når han handler slik han gjør. Hvordan har du tatt det opp med han?

Våre samtaler består av at jeg snakker og han nikker. neste dag er det samme om igjen. har "truet" med å gjøre det slutt og han har nikket og "forstått" og tatt meg med på stor handletur på rema 1000 og en kino tur etterpå. så uken etter når kjøleskapet begynner å bli tomt og jeg sier vi må handle, så er det: "GUD HJELPE MEG... det var i forrige uke vi handle inn halve rema 1000. har du kastet alt sammen???????

nei nå må du bruke dine egne penger. jeg kan leve på brød og pålegg jeg" - "du bruker jo en hel rull med dopapir hver gang du går på do"

så jeg rusler ned bakken til nærmeste kiwi, kjøper brød og pålegg og kommer tilbake.

HI

Skrevet

Vi har ikke noe hverdag sammen. han jobber jo hele tiden eller er med familien sin. jeg ser han kanskje 1 time før vi går til sengs og den timen består av enten tv og internett surfing også er det sengs. så ja... i den timen så behandler han meg bra. men hvis jeg spør om han skal jobbe dobbel dagen etter for vi må handle inn mat, eller vi må kjøpe ting til babyen eller kusina mi har invitert oss på middag, så er det åh herregud, babyting kan vi vente med, mat kjøpte vi forrige uke, du vet jeg ikke liker mannen til kusina di. osv.

HI

Skrevet

Mannen høres ikke helt god ut. Hvordan behandler han feks moren sin? Er han sjalu hvis du drar å besøker venner, har kontakt med andre? - Hvordan tror du han vil behandle barnet, i forhold til sunt kosthold, rene hele klær osv?

Jeg ville tenkt meg om jeg fikk det bedre alene, selv 7 mnd gravid.Har levd med en mann som var ekstremt gjerrig, men han hadde også andre psykoptatiske trekk. - å gud så gla jeg er for den delen av livet mitt er over.

Skrevet

det er akkurat det som er rart, han blir ikke sjalu. han stopper meg ikke i å dra ut med mine venner. så lenge det er mine penger jeg bruker.

min kusine tenkte å ha babyshower for meg og han var totalt i mot det og det var bortkasta tid og penger og hvorfor skal jeg det, og hva skal jeg med det osv. 2 av hans kollegaer hadde stjålet nr mitt og ringt meg og spurt om de kunne endelig få treffe meg og ville holde babyshower for meg, og hans lille søster ville det også. til alle dem hadde han sagt åhh herregud.. hva skal dere bruke penger på dette for. vet ikke hva problemet hans er. han forstår ikke gleden bak, han ser kun summen som går ut for å skape den gleden. å gå på date på en fin restaurant og snakke og kose oss sammen er å kaste bort penger i hans hode. for vi kan kose oss hjemme i joggebukse uten mas med å finne parkeringsplass og betale bommen og bruke 1 time på fikse oss når vi kan sitte hjemme og spise skiver og kose oss.

greit nok det 5 dager i uken, men 1 gang i mnd, eller 1 gang annenhver mnd? er det for mye å spørre om?.

men jeg kan gå ut hver dag jeg, uten at han bryr seg. så lenge jeg bruker mine penger på det.

han er litt av en kontrollfrik hos sin mor og de også. tror det er derfor han vil pusse opp selv, for da er han med på hva som brukes og ikke brukes. det tok han 5 mnd før han sa til moren og faren at jeg er gravid og ytterligere 1 mnd til før jeg fikk treffe dem. det første moren sa var, ja.. endelig fikk vi truffet deg, vi har mast på sønnen vår lenge om dette. jeg er helt forvirret jeg altså. jeg føler at jeg er med i twilight zone.

Skrevet

en ting til.... de gangene krangelene våre har vært på det heftigste og jeg har truet med å gå, så har han sagt ja greit bare gå, men ungen min blir her hos meg. du kan drite og dra. og du må passe deg for det, for du vet at jeg tjener mer enn deg og har hatt et mer stabilt liv enn deg så staten kommer til å gi meg ungen.

så det er også en stor grunn til at jeg blir.

Skrevet

Hvordan i alle dager traff dere to hverandre?

Klart han ikke skal trenge å betale alt for deg Du bor til og med gratis.

Han må selvfølgelig dele på utgiftene til ungen.

Skrevet

og dessuten.. med 9000 kr utbetalt.. og 4500 av de går til lån, hvor skal jeg flytte hen om jeg velger å gå fra han. herregud.. hvordan ble livet mitt så komplisert

Skrevet

Men kjære deg, sånn kan du jo ikke ha det!

Han tenker jo kun på seg og sitt..

Jeg skal ikke be deg om å gå fra ham, for det er det kun du som må finne ut av, men det Må skje en forandring..

Har dessverre ikke noen gode råd til hvordan det kan skje, men han må forstå alvoret.

Han behandler deg jo ikke noe bra i det hele tatt.. er man sammen og venter barn så deler man på ting og hjelper hverandre!

Stor klem til deg

Skrevet
og dessuten.. med 9000 kr utbetalt.. og 4500 av de går til lån, hvor skal jeg flytte hen om jeg velger å gå fra han. herregud.. hvordan ble livet mitt så komplisert
Det er de valg du har tatt. Nå får du leve med de.
Skrevet
en ting til.... de gangene krangelene våre har vært på det heftigste og jeg har truet med å gå, så har han sagt ja greit bare gå, men ungen min blir her hos meg. du kan drite og dra. og du må passe deg for det, for du vet at jeg tjener mer enn deg og har hatt et mer stabilt liv enn deg så staten kommer til å gi meg ungen. så det er også en stor grunn til at jeg blir.

Her i Norge kommer man heldigvis ingen vei med penger i forhold til hvem som skal ha barnet, så det må du ikke bekymre deg for i det hele tatt så lenge du er oppegående og skikket til å være mor! :)

Skrevet
en ting til.... de gangene krangelene våre har vært på det heftigste og jeg har truet med å gå, så har han sagt ja greit bare gå, men ungen min blir her hos meg. du kan drite og dra. og du må passe deg for det, for du vet at jeg tjener mer enn deg og har hatt et mer stabilt liv enn deg så staten kommer til å gi meg ungen. så det er også en stor grunn til at jeg blir.
Her i Norge kommer man heldigvis ingen vei med penger i forhold til hvem som skal ha barnet, så det må du ikke bekymre deg for i det hele tatt så lenge du er oppegående og skikket til å være mor! :)
Det høres jo ikke ut som om hun er så veldig oppegående med de valgene hun har tatt.
Skrevet

Har han alltid vært så gjerrig? Til og med når du møtte han? Husker pappan min alltid sa:" folk som er gjerrige på penger, er gjerrige på kjærligheten også". For finner det litt vanskelig å tro at du fant gjerrigheten hans for sjarmerende når dere møttes?;) Har dere vært sammen lenge?

Har han blitt mer gjerrig etter at du begynte å bidra mindre økonomisk? Uansett så burde dere ta en skikkelig prat... Han burde innse at det er mer enn til livet enn å jobbe og spare. Er det du som lager mat, vasker,rydder osv? Det er jo også en jobb! Kan hende at han føler seg "brukt" eller at det er urettferdig at han betaler mest. Men du bidrar vel på husholdningen med det du kan og det vil lønne seg for dere senere når du er ferdig utdannet. Man må hjelpe hverandre. Høres ut som han er en veldig distanser person, åssen tar han at han skal bli far??

Var ikke mye hjelp dette her, men jeg stiller spørsmål ved valg av mann og kommunikasjonen her ;)

Skrevet

Da ville jeg hvertfall ha gått Nå før barnet er født! Vil tro du stiller sterkere om du er alene når barnet blir født, enn hvis faren har vært en omsorgsperson som barnet har sett hver dag fra starten.

Skrevet

tusen takk for alle råd så langt.

joda, jeg vasker, og rydder og gjør alt av husarbeid. han er jo knapt hjemme. når jeg jobbet deltid og studerte deltid så var det jeg som gjorde alt da også. til og med da var det jeg som var mest hjemme.

han kom hjem nå og lurte på hvor middagen har blitt av da det som var laget hos hans foreldre falt ikke helt i smak hos han idag.

jeg tror ikke jeg orker å leve slikt lenger. Skulle ønske han kunne føle at vi er sammen om dette og det ligger ikke i min personlighet å utnytte det at han tjener så mye mer enn meg. ikke akkurat som om jeg har kjøpt klær og sko for flere tusen kroner og lemper over regningene mine til han. betaler tross alt internett og tlf. strøm også når jeg har mulighet til det. de siste 3 mnd har jeg betalt det. denne mnd måtte jeg prioritere baby ting og dermed hadde jeg ikke nok til lånekassen.

ikke røyker jeg, ikke drikker jeg, ikke har jeg noen dyre hobbyer.

har ikke kjøpt klær på flere mnd pga økonomien. det jeg har bestilt på nettet har vært for babyen. og det er en engangstilfelle. jeg har jo spurt han om han vil bli med i butikker og kjøpte ting til babyen, men det har han ikke tid til og ikke sier han ifra NåR han har tid heller.

nei, ikke rart folk velger å bo alene med sine unger når alternativet er dette eller verre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...