Gå til innhold

Ulykke i barnehagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått beskjed om at det vil bli skrevet skademelding i morgen. Jeg bare synes det var litt rart at jeg måtte ta initiativet til det og spørre om det hver dag....Som flere har skrevet så skal det være barnehagens oppgave å komme med det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ps. Jeg synes også det er litt forskjell på hvordan ulykker skjer. Hadde datteren min falt ned fra en krakk og slått seg i bakhodet så er det jo et uhell. Når det står en gutt på 5 år å kaster en plankebit i ansiktet til datteren min for å treffe, så blir jo ikke dette for uhell å regne.

Men det er jo egentlig ikke hva slags type uhell det handler om. Om det er "selvskading" eller andre som har påført skade er jo ikke relevant så lenge det er skade som skjer i barnehagetida/skoletida.

Skade er skade så lenge det skjer mens de er i barnehagen!

Skrevet
Du høres litt slitsom ut!

Jeg tror ikke jeg er så slitsom. Jeg har ikke mast og jeg har et veldig godt forhold til de ansatte der. Jeg lurte egentlig bare på hva som var vanlig i andre barnehager, men takk for ditt konstruktive bidrag i debatten.

Skrevet
Ps. Jeg synes også det er litt forskjell på hvordan ulykker skjer. Hadde datteren min falt ned fra en krakk og slått seg i bakhodet så er det jo et uhell. Når det står en gutt på 5 år å kaster en plankebit i ansiktet til datteren min for å treffe, så blir jo ikke dette for uhell å regne.
Men det er jo egentlig ikke hva slags type uhell det handler om. Om det er "selvskading" eller andre som har påført skade er jo ikke relevant så lenge det er skade som skjer i barnehagetida/skoletida. Skade er skade så lenge det skjer mens de er i barnehagen!

Sant nok, men jeg syntes det er mer alvorlig når noen gjør slike ting med overlegg. Da synes jeg det barnehagen bør ta det litt mer på alvor.

Skrevet
Men det er jo egentlig ikke hva slags type uhell det handler om. Om det er "selvskading" eller andre som har påført skade er jo ikke relevant så lenge det er skade som skjer i barnehagetida/skoletida. Skade er skade så lenge det skjer mens de er i barnehagen!
Sant nok, men jeg syntes det er mer alvorlig når noen gjør slike ting med overlegg. Da synes jeg det barnehagen bør ta det litt mer på alvor.

Det er jeg helt enig med deg i, men i diskusjonen om det skal skrives skademelding eller ikke er det ikke relevant hva som faktisk har skjedd, så lenge det har skjedd en skade. En skade skjedd i barnehagetida er en skade uansett hvem som står bak.

Skrevet
Det er jeg helt enig med deg i, men i diskusjonen om det skal skrives skademelding eller ikke er det ikke relevant hva som faktisk har skjedd, så lenge det har skjedd en skade. En skade skjedd i barnehagetida er en skade uansett hvem som står bak.

Enig i det. Skademelding bør selvsagt skrives uansett!

Skrevet

Timen på legevakten skal være gratis, men materialene de har brukt må betales for. Det har vi måtte gjøre når ett sår måtte limes og noe måtte sys.

Om slikt dekkes av barnehagen vet jeg ikke, det tviler jeg faktisk på. Barnehagen har forsikring, men jeg regner med at det er en egenandel på det. Nå er et mange år siden jeg leste nøyere gjennom skrivet vi skrev under på da vi godtok barnehageplassen og mener det sto noe der om forsikring, skader og egenandel.

Skrevet (endret)

De har plikt på seg til å skrive skademelding uansett alvorlighetsgrad. Så lenge barnet er i barnehagen, er de under barnehagen sin forsikring. Derfor er det barnehagen som skal dekke evt utlegg for uhellet. Dette gjelder seinere også. Om barnet f.eks får ett stygt arr som hun vil fjerne seinere, går det på barnehagen (innenfor en viss tid). Om det da ikke er skrevet noen skademelding, har barnet ingen rettigheter seinere.

Men egenandel vet jeg ikke noe om...

Endret av MammaenTilTrym
Skrevet

Alle ulykker som skjer i et barnehageområde uavhengig om det er i en hente/ bringe situasjon skal dokumenteres med et skadesskjema og et avviksskjema. De skal redegjøre hva som har skjedd om hvordan dette skal forhindres i fremtiden. Dette er en av de viktigste punktene i IK systemet som alle bhg skal ha. Vet ikke om det gjelder alle kommuner,men vi må sende slike skjemaer til kommunen hvis det oppstår ulykker i bhg.

Skrevet
De har plikt på seg til å skrive skademelding uansett alvorlighetsgrad. Så lenge barnet er i barnehagen, er de under barnehagen sin forsikring. Derfor er det barnehagen som skal dekke evt utlegg for uhellet. Dette gjelder seinere også. Om barnet f.eks får ett stygt arr som hun vil fjerne seinere, går det på barnehagen (innenfor en viss tid). Om det da ikke er skrevet noen skademelding, har barnet ingen rettigheter seinere. Men egenandel vet jeg ikke noe om...
De har plikt på seg til å skrive skademelding uansett alvorlighetsgrad. Så lenge barnet er i barnehagen, er de under barnehagen sin forsikring. Derfor er det barnehagen som skal dekke evt utlegg for uhellet. Dette gjelder seinere også. Om barnet f.eks får ett stygt arr som hun vil fjerne seinere, går det på barnehagen (innenfor en viss tid). Om det da ikke er skrevet noen skademelding, har barnet ingen rettigheter seinere. Men egenandel vet jeg ikke noe om...

Takk for svar! Det er nettopp dette jeg tenker på. Nå henger leppa hennes litt ned på den ene siden pga arret, men jeg er usikker på om dette vil rette seg.

Derfor er det viktig med skademelding, og jeg synes kanskje de burde ta det med skademelding litt mer på alvor.

Særlig fordi en plankebit med en spiker i ikke har noe på lekeområdet å gjøre, så er det jo litt barnehagens ansvar. Det er ikke barnehagen sin skyld at en gutt plutselig føler trang til å ta opp noe å kaste i ansiktet på noen, men skaden hadde vært mindre dersom det var en plastspade....

Skrevet

Takk for svar! Det er nettopp dette jeg tenker på. Nå henger leppa hennes litt ned på den ene siden pga arret, men jeg er usikker på om dette vil rette seg.

Derfor er det viktig med skademelding, og jeg synes kanskje de burde ta det med skademelding litt mer på alvor.

Særlig fordi en plankebit med en spiker i ikke har noe på lekeområdet å gjøre, så er det jo litt barnehagens ansvar. Det er ikke barnehagen sin skyld at en gutt plutselig føler trang til å ta opp noe å kaste i ansiktet på noen, men skaden hadde vært mindre dersom det var en plastspade....

Helt enig med deg her. I denne situasjonen er det ekstra viktig med en avviksmelding. Her har det helt tydelig skjedd en svikt i rutinene. Ville faktisk foreslått at de gjennomgikk en sikkerhetskontroll for området sitt. Vi gjør dette to ganger i året,og ved ulykker.

Skrevet
Takk for svar! Det er nettopp dette jeg tenker på. Nå henger leppa hennes litt ned på den ene siden pga arret, men jeg er usikker på om dette vil rette seg. Derfor er det viktig med skademelding, og jeg synes kanskje de burde ta det med skademelding litt mer på alvor. Særlig fordi en plankebit med en spiker i ikke har noe på lekeområdet å gjøre, så er det jo litt barnehagens ansvar. Det er ikke barnehagen sin skyld at en gutt plutselig føler trang til å ta opp noe å kaste i ansiktet på noen, men skaden hadde vært mindre dersom det var en plastspade....
Helt enig med deg her. I denne situasjonen er det ekstra viktig med en avviksmelding. Her har det helt tydelig skjedd en svikt i rutinene. Ville faktisk foreslått at de gjennomgikk en sikkerhetskontroll for området sitt. Vi gjør dette to ganger i året,og ved ulykker.

Tusen takk for svar, Villemo! Jeg skal snakke med de om dette!

Skrevet

Takk for mange konstruktive svar!

Nei, jeg blakket meg ikke, men synes det blir en prinsippsak. Jeg betalte 167 kr, jeg spurte på legevakta om det virelig kunne stemme og fikk til svar at det var for utstyr.

Fryktelig dyrt for litt bandasje med xylocain og tråd....Hun fikk ikke bedøvelse. Det jeg reagerte mest på var vel den avslappede holdningen til skademeldingen.

De har et innesperret snekkerhjørne ute i barnehagen og en plankebit hadde forvillet seg ut på lekeområdet.

Jeg er forøvrig veldig fornøyd med barnehagen.

Jeg er glad for at jeg nå fikk lest litt om andres erfaringer rundt dette.

Xylocain er bedøvelse.

Skrevet
Sydde de barnet ditt uten bedøvelse?

De la flytende xylocain på en bandasjebit som de la på kuttet i ca 20 min før de sydde. Dette skal virke lokalbedøvende.

Deres erfaring er at dette er bedre en å bedøve med sprøyte da det er vanskeliger å sy barn som vet at det kommer nok et stikk. Dette gjør de ofte når det er snakk om 1 eller 2 sting som i dette tilfellet. Og det er jo forståelig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...