Gå til innhold

Barn i ressurssvake familier - forholde seg til det...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei nabojente som nesten bor her. Jeg har snakket med foreldrene hennes og de er koselige folk. Men det er helt tydelig at det skorter på litt av hvert.

Hun liker tydeligvis å være her. Vi har frukt som de får, og hun elsker det. Det har vi aldri hjemme, sier hun. Hun har ikke skolefrukt eller skolemelk heller. Ofte er hun dårlig kledt, og ikke etter været. Stort sett i sokkelesten, det tror jeg er fordi hun får bestemme mye selv, ikke fordi de ikke har klær. Hun tar ikke en beskjed. Hun spør og forhandler hele tiden, ikke på en frekk måte, men som at hun ikke er vant til et klart svar. Det er vanskelig å sende henne hjem, flere ganger har mammaen ringt etter henne etter at jeg har send henne hjem, og så ser jeg at hun bare henger utenfor bak en busk.

Hun spiser ofte middag her, og da har jeg alltid klarert med mor først. Virker som at hun syns det er supert. ser at hun neppe er noe skolelys, leser ikke, og går i 3.klasse.

Jeg er litt blandet. Vil gjerne bidra, og ungen er hyggelig, samtidig er det litt slitsomt å ha en tredje unge er hele tida. Foreldrene jobber i lavtlønnsyrker og har mange barn, tipper de ikke har veldig god råd. Vi er helt vanlig, tror jeg.

Hvordan forholde meg, damer? Det lukter ikke barnevern her, men det er noe grums.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det lukter barnevern. IKKE fordi jeg tenker direkte omsorgssvikt, men kanskje at foreldrene kunne trenge støtte til barnepass, organsisert avlastning / besøkshjem, kurs i ernæring / husvask etc.

Kanskje du kan snakke med mor og far (eller med skolen?) om at de kanskje bør se på muligheten til å søke hjelp dersom de har tatt seg litt vann over hodet?

Gjest Guttemamma :)
Skrevet

Jeg syns det er kjempe fint at hun kan være hos dere. Men forstår godt at det er en vanskelig situasjon.

Jeg er litt uenig med anonym over. Da jeg tror foreldrene vil ta det som kritikk. Det er et ømt tema dette.

Hva med å gi beskjed til læreren? Hun/han har vel taushetsplikt. Men kanskje læreren kan prate med foreldrene og evt. kontakte barnevernet?

Skrevet

Skjønner ikke sammenhengen mellom overskrift og innlegg.

Er du ressurssterk HI?

Skrevet

Jo, det er nettopp det. Det er jo lov å være en familie som ikke nødvendigvis er flinkest på ernæring etc.

Jeg er lærer. Jeg har opplevd så mange saker med barn som burde hatt det uendelig mye bedre, men som er i den situasjonen de nå er. Skilte foreldre som krangler masse, unger som ikke er i naturen noen gang, som må klare alt av skolearbeid selv. Særlig en gang gikk jeg og håpa at en forferdelig mamma skulle gjøre noe drøyt, som f.eks slå ungen. Da kunne vi gjort noe.

Men fint å få innspill. Jeg tenker mye på det her.

Skrevet

Høres ut som om du er en god nabo, hi. Det er godt at folk bryr seg og gjør litt ekstra for andre barn. At det er litt ekstra slitsomt, gjør vel ikke noe? Tenk heller på hvor mye det betyr for andre og hvordan du kan bidra i livet til noen som har det tøft.

Dersom du kommer over noe bekyringsverdig må du vurdere om det er mest riktig å snakke med foreldrene eller med læreren. Jeg ville ikke kontaktet barnevernet på et så lite grunnlag som du forteller om her. Vent og tenk lenge før du vurderer det.

Skrevet
Vi har ei nabojente som nesten bor her. Jeg har snakket med foreldrene hennes og de er koselige folk. Men det er helt tydelig at det skorter på litt av hvert. Hun liker tydeligvis å være her. Vi har frukt som de får, og hun elsker det. Det har vi aldri hjemme, sier hun. Hun har ikke skolefrukt eller skolemelk heller. Ofte er hun dårlig kledt, og ikke etter været. Stort sett i sokkelesten, det tror jeg er fordi hun får bestemme mye selv, ikke fordi de ikke har klær. Hun tar ikke en beskjed. Hun spør og forhandler hele tiden, ikke på en frekk måte, men som at hun ikke er vant til et klart svar. Det er vanskelig å sende henne hjem, flere ganger har mammaen ringt etter henne etter at jeg har send henne hjem, og så ser jeg at hun bare henger utenfor bak en busk. Hun spiser ofte middag her, og da har jeg alltid klarert med mor først. Virker som at hun syns det er supert. ser at hun neppe er noe skolelys, leser ikke, og går i 3.klasse. Jeg er litt blandet. Vil gjerne bidra, og ungen er hyggelig, samtidig er det litt slitsomt å ha en tredje unge er hele tida. Foreldrene jobber i lavtlønnsyrker og har mange barn, tipper de ikke har veldig god råd. Vi er helt vanlig, tror jeg. Hvordan forholde meg, damer? Det lukter ikke barnevern her, men det er noe grums.

Må påpeke HI, at du fremstiller det som om at det å ha lavtlønnsyrke er likt stilt med å være ressurssvak...korriger meg gjerne om jeg tar feil..

Både jeg og min mann er i lavtlønn yrker. Men vi gir barna det de trenger av klær, frukt, variert kosthold, leksehjelp, fritidsaktiviteter, tur i skog og mark og teater, kino...vi leker med de ute på sommer som vinter, leser for de, baker med de, maler, spiller spill, går og sykler lange turer, har de med på lekeplassen...osv..

Så tror nok i denne situasjonen du snakker om HI, handler om foreldrenes manglende evne til å følge opp barnet sitt og ikke at foreldrene er i lavtlønnede yrker.....

Skrevet
Vi har ei nabojente som nesten bor her. Jeg har snakket med foreldrene hennes og de er koselige folk. Men det er helt tydelig at det skorter på litt av hvert. Hun liker tydeligvis å være her. Vi har frukt som de får, og hun elsker det. Det har vi aldri hjemme, sier hun. Hun har ikke skolefrukt eller skolemelk heller. Ofte er hun dårlig kledt, og ikke etter været. Stort sett i sokkelesten, det tror jeg er fordi hun får bestemme mye selv, ikke fordi de ikke har klær. Hun tar ikke en beskjed. Hun spør og forhandler hele tiden, ikke på en frekk måte, men som at hun ikke er vant til et klart svar. Det er vanskelig å sende henne hjem, flere ganger har mammaen ringt etter henne etter at jeg har send henne hjem, og så ser jeg at hun bare henger utenfor bak en busk. Hun spiser ofte middag her, og da har jeg alltid klarert med mor først. Virker som at hun syns det er supert. ser at hun neppe er noe skolelys, leser ikke, og går i 3.klasse. Jeg er litt blandet. Vil gjerne bidra, og ungen er hyggelig, samtidig er det litt slitsomt å ha en tredje unge er hele tida. Foreldrene jobber i lavtlønnsyrker og har mange barn, tipper de ikke har veldig god råd. Vi er helt vanlig, tror jeg. Hvordan forholde meg, damer? Det lukter ikke barnevern her, men det er noe grums.
Må påpeke HI, at du fremstiller det som om at det å ha lavtlønnsyrke er likt stilt med å være ressurssvak...korriger meg gjerne om jeg tar feil.. Både jeg og min mann er i lavtlønn yrker. Men vi gir barna det de trenger av klær, frukt, variert kosthold, leksehjelp, fritidsaktiviteter, tur i skog og mark og teater, kino...vi leker med de ute på sommer som vinter, leser for de, baker med de, maler, spiller spill, går og sykler lange turer, har de med på lekeplassen...osv.. Så tror nok i denne situasjonen du snakker om HI, handler om foreldrenes manglende evne til å følge opp barnet sitt og ikke at foreldrene er i lavtlønnede yrker.....

Da trår jeg du er litt sart, vi er i samme situasjon som dere, og jeg tok overhodet ikke det HI sa på den måten.

Hun påpekte bare at de nok har litt dårlig råd, ikke at det er grunnen til at hun (kanskje) ikke får det hun trenger hjemme.

Ikke HI

Skrevet
Må påpeke HI, at du fremstiller det som om at det å ha lavtlønnsyrke er likt stilt med å være ressurssvak...korriger meg gjerne om jeg tar feil.. Både jeg og min mann er i lavtlønn yrker. Men vi gir barna det de trenger av klær, frukt, variert kosthold, leksehjelp, fritidsaktiviteter, tur i skog og mark og teater, kino...vi leker med de ute på sommer som vinter, leser for de, baker med de, maler, spiller spill, går og sykler lange turer, har de med på lekeplassen...osv.. Så tror nok i denne situasjonen du snakker om HI, handler om foreldrenes manglende evne til å følge opp barnet sitt og ikke at foreldrene er i lavtlønnede yrker.....
Da trår jeg du er litt sart, vi er i samme situasjon som dere, og jeg tok overhodet ikke det HI sa på den måten. Hun påpekte bare at de nok har litt dårlig råd, ikke at det er grunnen til at hun (kanskje) ikke får det hun trenger hjemme. Ikke HI

Finnes ikke sart i det hele tatt, jeg tolket HI`s innlegg annerledes enn deg bare..

Skrevet

Jeg lurte også litt på det, Mannen min har ikke lavtlønnet jobb så han er ikke ressurssvak men jeg er siden jeg jobber på SFO?

Jeg ser ikke på oss som ressurssvake selv om vi ikke reiser på luskes turer til utlandet flere ganger i året. Eller kjører biler i millionsklassen. nei...

denne utallelsen der liker jeg ikke.

Skrevet

HI her:

Om jeg er ressurssterk? Ja, antageligvis, sikkert en snever bås å sette folk i, men jeg tror de fleste forstår hva jeg mener når jeg bruker de benevnelsene. Var ment som en beskrivelse jeg mener passer.

Folk i lavtlønnsyrker er da så mangt! På samme måte som de som tjener fett. Her nevnte jeg det fordi det virker som at de har dårlig råd, og det er kanskje EN av grunnene til at ting er som de er hos dem. Som sagt oppfatter jeg dem som trivelige folk, jeg tror ikke de er slemme.

Det som bekymrer meg er at det virker som at ungen ikke får alt hun behøver, av både åndelig og fysisk føde. Men jo, da er det jo fint at naboer og andre kan bistå. Er ikke bare meg som ha besøk av henne, men mest meg.

Var ikke meningen å fremstå som en helgen eller superflink. Tror jeg er en helt vanlig mamma. Tvert i mot - jeg syns det er litt kjipt å måtte ta høyde for en ekstra unge stadig vekk, og det er vel ikke veldig flatterende kvalitet hos meg. Men - it takes a village!

Skrevet

Ressurssterk eller -svak betyr for meg mer enn penger, man kan være svært så ressurssterk med lite penger. Har å gjøre med det å stille opp, være aktiv med ungene, følge opp skolearbeid etc. Det var det jeg mente. Ikke heng dere så opp i penger, da. :-).

HI

Skrevet

Seriøst, hva er lavtlønnsyrker da? Her handler det om personlighet HI, og hvorfor i huleste navn drar du det ut til å handle om YRKER? Du har tydeligvis ikke så mye erfaring i livet,huff:(

Foresten en av naboene mine har barn som ikke går i særlig fine klær, minstebarnet er rampete i tillegg, å går gjerne i støvler en solværsdag osv osv, moren er lege, faren er jurist...., men siden du dømmer folk etter hva yrke de har så lurer jeg på hvorfor du tror du er bedre enn andre?

Skrevet
Ressurssterk eller -svak betyr for meg mer enn penger, man kan være svært så ressurssterk med lite penger. Har å gjøre med det å stille opp, være aktiv med ungene, følge opp skolearbeid etc. Det var det jeg mente. Ikke heng dere så opp i penger, da. :-). HI

Vi svarer bare på det du skrev..

Skrevet

Jeg leste ikke HI som at hun koblet dårlig råd med ressurssvak - slik jeg forsto det, var det helt andre ting som gjorde at hun tenker at disse foreldrene er ressurssvake. Man kan da være særdeles ressurssterk selv om man har et lavtlønnet yrke, jeg oppfattet at det var dårlige klær, dårlig kosthold og generelt manglende oppfølging som HIs grunn for å kalle disse foreldrene ressurssvake.

Skrevet

Ja, det var absolutt det jeg mente. :-)

HI

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Dette er et kremeksempel på en helt ok tråd som blir vridd til det ugjenkjennelige.

HI skriver ingen steder at foreldre med lav lønn alltid er ressurssvake. Men hun beskriver en familie med litt mindre ressurser enn den gjengse familie, med en samlet inntekt som er litt lavere enn gjennomsnittet. Altså to negative faktorer som KAN påvirke barnet/familien.

Hun sier ingen steder at alle lavtlønnede er resurssvake eller omvendt. Noen er ressurssvake, andre har så lite penger at det ikke eller knapt strekker til. Og noen familier er så uheldige at de har en kombinasjon av de to faktorene.

Og HI, flott at du hjelper til! Og når du føler du ikke strekker til mer tar du det opp med læreren du bruker eller rådfører deg hos helsesøster el.lign. Ingen skam å kontakte fagfolk når en er usikker på om et barn har det bra!

Skrevet

Vi har ei nabojente som nesten bor her. Jeg har snakket med foreldrene hennes og de er koselige folk. Men det er helt tydelig at det skorter på litt av hvert.

Hun liker tydeligvis å være her. Vi har frukt som de får, og hun elsker det. Det har vi aldri hjemme, sier hun. Hun har ikke skolefrukt eller skolemelk heller. Ofte er hun dårlig kledt, og ikke etter været. Stort sett i sokkelesten, det tror jeg er fordi hun får bestemme mye selv, ikke fordi de ikke har klær. Hun tar ikke en beskjed. Hun spør og forhandler hele tiden, ikke på en frekk måte, men som at hun ikke er vant til et klart svar. Det er vanskelig å sende henne hjem, flere ganger har mammaen ringt etter henne etter at jeg har send henne hjem, og så ser jeg at hun bare henger utenfor bak en busk.

Hun spiser ofte middag her, og da har jeg alltid klarert med mor først. Virker som at hun syns det er supert. ser at hun neppe er noe skolelys, leser ikke, og går i 3.klasse.

Jeg er litt blandet. Vil gjerne bidra, og ungen er hyggelig, samtidig er det litt slitsomt å ha en tredje unge er hele tida. Foreldrene jobber i lavtlønnsyrker og har mange barn, tipper de ikke har veldig god råd. Vi er helt vanlig, tror jeg.

Hvordan forholde meg, damer? Det lukter ikke barnevern her, men det er noe grums.

Mulig jeg er litt treig,men det eneste jeg ser er at hun ikke får frukt hjemme?

At hun kler seg selv og dermed er tynnkledd i dine øyne er det jo læring i. Fryser man en dag så tar man mer på seg neste.

At hun forhandler med deg, eller ikke går hjem er jo ikke tegn på grums.

Moren ringer jo etter henne så de husker tydligvis hvor mange barn de har.

Skrevet

Penger er jo en ressurss, blandt mang andre.

Om det er mangel på penger, overskudd, tid helse, så blir jo live gjerne litt trist.

Skrevet

HI: Jeg ville kontaktet skolen i første omgang, og få snakket med læreren. Vær ærlig, fortell om dine bekymringer, og bare vær det du er - en voksen som er bekymret for et barn.

Skrevet

HI igjen.

Er mye en følelse. Mor ringer eller sender en mld i kveldingen gjerne. Inntrykket mitt er at de syns det er fint at ungen får mat og stell her, og det er noe i det jeg syns er litt underlig, forholdet mellom oss er enveis.

Samme det. Noe med en følelse man har. Takk for mange svar.

Skrevet

Er aldri ditt barn der? Og i så fall, hvorfor det? Er det deg eller barna som holder igjen.

La dem enten være ute eller hos naboen noen ganger og, kanskje det ser annerledes ut etterpå?

Her er nabojenta hos oss en hel dag og noen ganger omvendt. Da sender vi sms eller ringer når de må hjem.

Og ja, det er Kjempegreit når barna har noen de liker å leke med.

Skrevet
Ressurssterk eller -svak betyr for meg mer enn penger, man kan være svært så ressurssterk med lite penger. Har å gjøre med det å stille opp, være aktiv med ungene, følge opp skolearbeid etc. Det var det jeg mente. Ikke heng dere så opp i penger, da. :-). HI

Svar meg da.HI. er ressurssvak for jeg jobber i SFO?

Jeg er ikke et menneske som henger meg opp i penger. Jeg gikk fra leder jobb til assistent jobb da vi fikk et barn som ikke var helt som alle andre.

Selv om folk tjener mindre enn deg er de vel ikke ressurssvake.?

Skrevet
Svar meg da.HI. er ressurssvak for jeg jobber i SFO? Jeg er ikke et menneske som henger meg opp i penger. Jeg gikk fra leder jobb til assistent jobb da vi fikk et barn som ikke var helt som alle andre. Selv om folk tjener mindre enn deg er de vel ikke ressurssvake.?

Kjære vene, så slitsomt det må være å leve slik, å alltid tolke alt i verste mening. Du må være veldig sår og usikker.

Les hva hun skriver igjen, ta på deg objektive briller.

Ikke HI

Skrevet
Svar meg da.HI. er ressurssvak for jeg jobber i SFO? Jeg er ikke et menneske som henger meg opp i penger. Jeg gikk fra leder jobb til assistent jobb da vi fikk et barn som ikke var helt som alle andre. Selv om folk tjener mindre enn deg er de vel ikke ressurssvake.?

Man er jo selvfølgelig ikke ressurssvak fordi man har et lavtlønnsyrke, men det har jo HI heller aldri sagt. Synes muligens at du virker ressursvak når du henger deg så utrolig opp i dette!! Utrolig hårsår når man reagerer på noe som HI ikke har sagt og i tillegg har bekreftet at hun ikke mente det sånn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...