Gå til innhold

Denne sovinga, hvor kan vi be om hjelp?


mbea

Anbefalte innlegg

Så bra at dere prøver og at dere merker små fremskritt, dette er ikke gjort på en dag - og det kan jeg love dere! Poenget er jo at det kan være fysiske grunner til søvnvanskene (våre har jo ganske alvorlige søvnvansker), og man må bruke mye tid og ressurser på å prøve å finne ut av det gjennom kosthold, triks i forbindelse med leggingen, lege osv. De små kan jo ikke fortelle hvorfor de ikke greier å sove, så da må jo bare vi som foreldre gjøre vårt beste for å finne de riktige "nøklene". 40% av alle refluks-barn har ingen andre symptomer enn søvnvansker (helsenett), og det er så merkelig at det ikke er mer fokus på dette hos lege og helsestasjon. Alt handler liksom om grensesetting uten å sjekke for fysiske plager evt. bare halsbrann eller andre "små-ting"som alle kan få til tider.

 

Akkurat det har jeg også reagert på! Når gutten min våkner på natten, så er det veldig tydelig at han er plaget av noe. Men "alle" sier at han bare er bortskjemt, han våkner og skriker fordi han vet at han blir tatt opp, han har fått dårlige vaner og vil heller ha kos enn å sove osv.

 

Men jeg VET dette ikke stemmer for mitt barn, det er veldig tydelig at det han VIL er å sove, men han får det ikke til! Han prøver og prøver, og kose er i allefall ikke det han vil, for han vrir og kaster på seg i armene mine og prøver å dytte/sparke meg unna og er tydelig utilpass.

 

Argh, blir så frustrert over de som liksom kjenner mitt barn bedre enn meg. Godt å få det ut! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Også får jeg helt vondt av tanken på at jeg kunne ha gitt etter og prøvd skrikekurer og latt han ligge der helt alene og ha vondt. :( Fordi jeg blir jo usikker innimellom på om det kan være jeg som tar feil, at jeg er hysterisk førstegangsmor osv... Men all tvil forsvinner igjen hver gang han plages.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn som ikke får sove hvis han får mat for sent eller får feil mat. På kvelden kan han ikke ha melk, og bør kun spise brødskiver. I perioder har han måtte få maten sin halvannen time før han legger seg ellers bare ligger han å vrir seg i smerte. Kan jo prøve å gi kveldsmat lenge før leggetid, og sørge for at ungen beveger seg endel før natta, og å evnt kutte melk på kvelden og kun gi vann. Eneste som funker her i huset. Men vet ikke hva det skyldes for ingen er intressert i å hjelpe oss. Jeg mistenker melkeallergi og omfintelig mage. Tror det er ganske vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nettopp!!! Jeg kjenner at jeg egentlig har lyst å ta et offentlig oppgjør med dette - jeg har møtt så mange foreldre som har blitt anbefalt skrikekur (mild variant) og ditt og tatt av ulike oppdragelsesmetoder, men så handler det ikke om det i det hele tatt!

Sover ikke barnet hele natten så er du liksom ettegivende og alle sier at du må være mer bestemt... For å ikke snakke om de rutinene.. jeg er så lei å høre om de rutinene...

 

Jeg har sottet som 1.gangsmor å lært helsesøster om halsbrann hos barn ut ifra min erfaring ang. søvnvansker. Hun ble helt paff når jeg sa at jeg nekter å tro at dette handler om vilje og at jeg ikke tror oppdragelse og rutiner er løsningen. Jeg fortalte hva JEG tror, og hun er veldig engasjert i problematikken og nå har vi et tett samarbeid med helsestasjonen angående dette. På helsestasjonen har de derfor nå etablert en rutine på å snakke om kveldsmaten til foreldre som sliter med leggingen og søvnen - og det er jo kjempebra!! Selvsagt er det ikke aktuelt for alle barn, men det er jo verdt å prøve det før man setter stasiden til mot barnet og kjører oppdragelsesmetoder (som jeg har svært liten tro på).

 

Marswe: Har du prøvd melkefritt i to uker? (Om han drikker morsmelkerstatning kan du kjøpe en pakke melkefri morsmelkersatning på apoteket) Du burde prøve mer en 1 uke fordi det tar en del tid før kroppen stabiliseres, helst tre uker faktisk (hos oss tok det 3 måneder før kroppen stabiliserte seg på melkefritt, men det var ekstremt lang tid).

Jeg er helt enig med det - melk er fy fy på kvelden. Jo mer flytende maten er, jo verre er det..

 

Må skryte litt - i går kveld lekte vi at hun ga medisin og grøt til bamsen sin mens hun spiste kveldsgrøt. Det gikk EKSTREMT sakte med grøten fordi hun lekte så godt med bamsen - MEN hun sov fra kl. 19.00 helt til kl. 10.00 i morges, våknet kun 1 gang i natt for å drikke vann! DEILIG:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 til 10!!! Jeg som nettopp satt her og var så fornøyd med 20 til 6. :P Kun 1 oppvåkning her også, og da var han egentlig ikke våken heller tror jeg, trengte bare hjelp til å legge seg ned igjen i senga. Det er sååå deilig å stå opp med en solstråle som starter dagen med å "synge" i senga si i stedet for en som bare sutrer og alt er galt fordi han er trøtt. Tror jeg skal skrive ned hva han spiste og sånn i går nå mens jeg enda husker det, for det funket tydeligvis. :)

 

Dere har jo en flink helsesøster tross alt da som er villig til å lære! Vår bare rister på hodet og nærmest ler av oss hvis vi prøver å komme med påstander utenfor hennes etablerte sannhet... Og liksom smiler litt overbærende hvis vi er bekymret eller sier han gjør noe som ikke er etter boka. Søvnproblemer er dessuten helt normalt og noe vi bare må leve med, det går seg til med tiden, og trodde vi virkelig at vi skulle få sove når vi fikk barn?? Så der har vi gitt opp å få hjelp med noe som helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den 19-10 var et ekstremt engangstilfelle, idag sov hun fra 20- 7 uten en eneste oppvåkning:) Men 20-6 med 1 oppvåkning er jo også kjempebra, og stor forbedring fra annenhver time! Nå ble jeg glad på deres vegne, håper for deres del at dere kanskje har funnet en ledetråd å gå etter:)

Og er helt enig, det er så deilig å våkne til en solstråle! For mange er jo det nesten dagligdags og helt normalt, men ikke for oss iallefall, så da setter man kanskje ekstra pris på det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, nå har jenta værs blitt syk igjen, så akkurat nå er sovinga enda være. Men hun hoster mye og det gjør at hun våkner. Vi prøver å gradvis forandre på kvelds rutinen, og håper at hun skal sove bedre når hun blir frisk.

 

Jeg prøver også å oppfordre til at hun spiser selv, slik at det tar lengre tid. Så det blir litt søl for tiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale boken Sove uten gråt av Elizabeth Pantley. Den har i hvert fall hjulpet oss mye. Boken presenterer flere mulige årsaker til at søvnen er et problem og flere mulige løsninger.

 

Mini pleide også å våkne etter en time, og vår løsning ble å sitte vakt utenfor rommet og bysse ham i søvn med en gang han gjorde antydning til å våkne. Etter et par dager våknet han bare 1-2 ganger på kvelden og etter et par uker var problemet borte. Han trengte bare litt hjelp til å venne seg til å sove lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, sikkert mange gode tips i den boken hvis det "bare" er selve søvnen som er problemet. Men jeg har den, og den hjalp ikke oss. Her soves det natten gjennom så sant han ikke plages av noe, så han KAN, det er ikke det som er problemet. Det er bare det at det er så sjelden han ikke er plaget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk brev fra sykehuset i dag. :) jeg klarte å overtale øre nese hals legen for to uker siden om at jeg trodde problemet kunne ligge i magen, kanskje reflux. Og forklarte at fastlege og helse søster mener at det ikke kan være det da hun legger på seg. Øre nese hals legen mente vi burde få dette sjekket å sente henvisning umiddelbart.

 

Og nå har vi time på sykehuset i slutten av oktober. Skal ha Sonde i magen i 24 timer å måle PH. Hadde noen av dere gjordt dette? Må faste 4 timer før, og vi skal være der tidlig om morgenen, så vi får gi litt nattmat så går det sikkert fint. Men skummelt også da..

 

Har også skiftet fastlege og satt opp time i midten av oktober, (første ledige time hos han) for å diskutere. Så kanskje endelig noen vil høre på oss.

 

Har så lyst å se at hun sover bedre, gjerne bare med 1 oppvåkning, eller, helst at hun sover hele natten.

 

Etter at vi kuttet grøten ser det vertfall ut som om hun får ca 3 gode timer fra hun legger seg. Den første oppvåkningen etter ca 1 time for å drikke masse vann har ikke skjedd denne uka.

 

Hvordan står det til med resten av dere? Student mamma, leste jeg at du også skulle på noe utredning på sykehuset? Tror det var en annen tråd. Hva var det dere skulle?

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med vekten er bare tull, alle faglige dokumenter som jeg har lest om refluks står det klart å tydelig at det er ikke alle (ca. halvparten) som har problemer med vekten, resten legger på seg normalt. Men det er ofte de som har vektproblemer som medisineres, de andre barna kan "helbredes" med kosthold, tilrettelegging osv.

Vårt barn har hele tiden (et par alorlige nedfall når hun har vært syk) holdt seg mitt på streken på vektskurven, og ingen kan se på denne kurven at hun har hatt spisevegring og fortsatt refluks. Men vi brukte ca. 8- 10 timer om dagen på å lokke i henne mat, og etter hvert måltid skrek hun i ca. 1-2 timer som vi da trodde var luftsmerter, men viste seg i ettertid å være refluks/syredannelse. Hun var sår i spiserøret hele tiden og ble hysterisk bare hun så flasken. Jeg og min sambo gikk begge hjemme, 2 timers skift gjennom hele døgnet.

Så etter 4 mnd med mas og desperasjon fra oss ble vi endelig henvist til sykehus, og de var ikke i tvil om hun har refluks pga. spisevegringen som hun da hadde. Men som sagt de så det jo ikke vekstkurven fordi den var normal.

(Hun hadde et kjempehopp opp på vekten den første måneden etter at hun ble født fordi hun svelget refluksen hele tiden med melka, men så ble det sår tilslutt og da sluttet hun å spise)

 

Så bra at du har blitt tatt alvorlig, og at dere nå får finne ut om det er fysiske årsaker til dette. Det tyder jo litt på det, siden hun får noen flere gode timer i løpet av natten. Du får gi henne masse grøt, pølser og annen fet mat rett før fastingen så er du helt sikker på at det kommer frem om hun har refluks, fordi det er ikke alltid at det gir utslag / at hun har en bra dag akkurat den dagen. Det er jo typisk at det skjer.

 

Vi skal ta røngten først fordi barnelegen ønsker å se sirkulasjonen av kontrastvæsken. Altså: Hun skal svelge kontrastvæske, og røngtenmaskinen registrerer da retningen evt. tilbakegang (altså oppstøt) av denne væsken. Vet egentlig ikke mer enn det, tror ikke jeg helt skjønner det selv.. Men men.. De skal iallefall se hvor væsken tar veien hen i systemet hennes.

Vi har ikke tatt ph-måling tidligere, så jeg er også spent på hvordan det blir å gå. Vi skal ta røngten nå på onsdag, skal gi tilbakemelding, så må du gjøre det samme:)

 

Kjempefint at du nå får undersøkt henne, godt jobba!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke kommet noe lenger med å finne oppskriften på en god natts søvn enda, for her kommer det to nye tenner på rappen som tydeligvis plager han veldig. Sutrer både dag og natt nå (er vanligvis blid om dagen). Så da er det vanskelig å finne ut noe mer før det er over...

 

Men tror vi også skal bytte fastlege, for han vi har nå har ikke vært hjelpsom med noe som helst. Når jeg har vært hos han for egen del også så har jeg bare blitt avfeid. Vi må kjøre et stykke for å komme til en annen lege, men han her må vel ta imot oss uansett hvis det skulle skje noe akutt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah, tenner ja.. Vi har fått tre de siste to ukene.. så vet hva du mener.. Hun har vert så treig med tenner, men nå har det kommet tre nye på 2 uker. Så nå har vi totalt 7 tenner.

 

Skal holde dere oppdatert med hvordan det går på sykehuset, men det er enda en mnd til vi har time..

 

Og ja, bytt legevakt. Jeg tviler på at eg legekontor kan avvise noen dersom det er akutt, evt har dere kanskje en legevakt i området heller. Vi har også byttet fra en lege som jeg kunne gå til, til en jeg må kjøre til. Det er litt slitsomt siden vi bare har en bil som mannen bruker på jobb. Så vi må nesten dra alle tre da. Men men, visst det er det man må for å finne en lege som har tid til å prate med en, og har ok kommunikasjons evner så gjør vi det.

 

Satser også på at min mor kan hjelpe med kjøring dersom det skulle bli krise. Selvfølgelig er det ikke mulig å ta bus/tog til denne legen. Men det er faktisk veldig få ledige i området vi bor. Hun vi hadde, som var helt forferdelig, var den eneste ledige i kommunen. Så vi har måttet bytte til en annen kommune.

 

Gleder oss til å høre hvordan det går på sykehuset studentmamma, og spent på å høre hva de finner ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen!

 

Da har vi hatt første undersøkelse - røngten av magen. Snuppa måtte svelge kontrastvæske mens de tok bilder. Heldigvis fikk hun blandet sin favorittdrikk - kuli -i kontrastvæsken, så hun drakk som bare det (hun var tørst i tillegg pga. en time fasting) og det gikk kjempefint for da kunne hun sitte på pappas fang å drikke mens de tok bildene. å ta bilde mens hun lå på benken uten å drikke var ikke like artig, så vi måtte holde henne nede med tvang. Heldigvis gikk det fort, og hun var rask ut den døra stakkar. Bamsefar gjorde egentlig halve jobben der inne, for det var egentlig ganske skummelt med en bevegelig seng,lys i alle retninger og menn i hvite frakker:)

Så er det bare å vente på at bildene skal bli klare, og da skal vi inn på 24-timers ph-måling. Pga. avstanden til sykehuset må vi bli der over natten, men det kan jo være greit dersom ledningene skulle falle av:)

 

Hvordan går det med dere og hvordan er natten?

I kveld fikk hun feber og både henne og jeg har en del røde prikker i huden, så tror kanskje vi har vannkopper begge to.. Så denne gangen kan jeg ikke skryte så mye av nattesøvnen for tiden siden hun bygger på noe sykdomsgreier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det opp og ned. Men har fått tilbakemelding fra Bhg at de har en mye blidere og fornøyd jente enn før. Så noe fungere nok bedre.

 

Hele denne uka har hun bare kvilt en gang i Bhg, fra klokken 11 til 1330, før måtte de jo legge henne klokken 8, for hu var så sliten. Så selv om hun våkner mye enda, så får hun kanskje bedre kvalitet når hun sover.

 

Men de siste dagene har hun vert veldig sulten, så jeg er redd hun har spist for mye for tett til legge tiden. Hun spiser som om hun har tenkt å vokse litt igjen, så vi får se hvordan dette går. :)

 

Blir spennende å høre hva de finner på røntgen bildene, og jeg tipper det er herlig at den delen er overstått. Hadde dere fått time til PH måling? Vi får ikke være på sykehuset de 24 timene, da vi bor bare 40 min unna. Men er jo redd hun skal dra det av/ut.. Eller at det skal falle ut. Hun er jo så aktiv, klatrer overalt.. Så det blir spennende. Er ikke før i slutten av oktober så vi har litt tid til å mentalt forberede oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vil bare oppdatere,, i morgen klokken 730 har vi time på sykehuset.. Er så spent. Og så nervøs..

 

Gruer meg veldig med tanke på at hun må faste.. Ingen mat 4 timer før, ingen veske 2 timer før..

 

Blir spennende å se hvor mye mat vi får i henne klokken 3 i natt...

 

Gleder oss til det er ferdig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi ferdig. Og godt er det.. Det var helt mørt overkommelig, men har ikke lyst til å gjøre det igjen.

 

Resultat er at hun ikke har reflux. Så da er vi tilbake til start. Barnelegen har bedt oss om å prøve ett melkefritt kosthold i 4 uker, for å se om det har noen innvirkning.

 

Selve prosedyren gikk helt fint, og det gikk bedre enn forventet å faste i 4 timer. Det var nok ikke behagelig å få satt ned sonden, men etter at vi hadde vært på røntgen å sett at den var på korrekt sted, og den ble teipet på skikkelig så gikk det bra.

 

Ellers, var det slitsomt at hun måtte ha en rumpetaske på seg hele tiden med måleren oppi... Og måtte derfor passes godt på når hun sov osv.. Så det ble litt lite søvn på oss...( enda mindre en vanlig).

 

Kom gjerne med som visst dere vil høre mer.. Skal kvile litt nå mens hun kviler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, off, jeg føler sånn med dere, vi har ikke sovet på et år, konstant hoste, bronkitt, antibiotika kurer osv..

Vi fikk time til samme som dere var hos, skal i nov, før denne babyen kommer, men ja eg skalmikle være med inn å se på den slangen tres ned. Vi var nettopp på kontroll hos øre, nese hals igjen,og jeg måtte gå ut. Galskap alt de må igjennom.

Men de falske mandlene hennes, hvordan ser de ut?

Flinke dere var da! Vil høre mer jeg altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Liten oppdatering fra oss.

 

Snuppa er nå 18 mnd og storesøster :) lillesøster på tre uker har så langt hatt ett godt sovehjerte. :)

 

Snuppa sover nå fra leggetid til ca klokken 4 uten å våkne, og så med en hånd å holde i klarer vi å strekke det til halv seks. ( akseptabelt for oss å stå opp halv seks.,,) så nå går det mye bedre.

 

Melkefritt kosthold virket kjempebra, men hun har også fått astma medisin for natthoste, og øredren.

 

Så vil anbefale dere som har barn med søvn problemer å sjekke reflux, mat allergi, ørene, hoste og forkjølelser? , og låsninger.

 

Og selvfølgelig ha en god leggerutine, og rutine på det som skjer på natta. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering fra oss.

 

Snuppa er nå 18 mnd og storesøster :) lillesøster på tre uker har så langt hatt ett godt sovehjerte. :)

 

Snuppa sover nå fra leggetid til ca klokken 4 uten å våkne, og så med en hånd å holde i klarer vi å strekke det til halv seks. ( akseptabelt for oss å stå opp halv seks.,,) så nå går det mye bedre.

 

Melkefritt kosthold virket kjempebra, men hun har også fått astma medisin for natthoste, og øredren.

 

Så vil anbefale dere som har barn med søvn problemer å sjekke reflux, mat allergi, ørene, hoste og forkjølelser? , og låsninger.

 

Og selvfølgelig ha en god leggerutine, og rutine på det som skjer på natta. :)

 

 

Så bra at det går bedre! :)

 

Men oi det var mye å sjekke... hvordan får man sjekket alt det, når man gang på gang blir sendt hjem fra legen med beskjed om at han "virker frisk" og at søvnproblemer er normalt..? Føler ikke de er interessert i å sjekke noe som helst, og bare ser på oss som brysomme og hysteriske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering fra oss.

 

Snuppa er nå 18 mnd og storesøster :) lillesøster på tre uker har så langt hatt ett godt sovehjerte. :)

 

Snuppa sover nå fra leggetid til ca klokken 4 uten å våkne, og så med en hånd å holde i klarer vi å strekke det til halv seks. ( akseptabelt for oss å stå opp halv seks.,,) så nå går det mye bedre.

 

Melkefritt kosthold virket kjempebra, men hun har også fått astma medisin for natthoste, og øredren.

 

Så vil anbefale dere som har barn med søvn problemer å sjekke reflux, mat allergi, ørene, hoste og forkjølelser? , og låsninger.

 

Og selvfølgelig ha en god leggerutine, og rutine på det som skjer på natta. :)

 

 

Så bra at det går bedre! :)

 

Men oi det var mye å sjekke... hvordan får man sjekket alt det, når man gang på gang blir sendt hjem fra legen med beskjed om at han "virker frisk" og at søvnproblemer er normalt..? Føler ikke de er interessert i å sjekke noe som helst, og bare ser på oss som brysomme og hysteriske...

 

 

Man bytter lege til man finner en som tar saken seriøst. For oss har øre nese hals legen vert helt fenomenal, det var hun som først henviste oss til barnelege på sykehuset. Daværende fastlege ville bare gi vallargen. Nå har vi også funnet en fastlege som tar oss seriøst, og som følger opp med en lege time hver måned får å sjekke hvordan det går, doseringer av astma medisin osv.

 

Visst legen ikke tar deg seriøst så anbefaler jeg å bytte. Har nå fått beskjed av barnelege og øre nese hals lege, at det var langt fra normalt for ett barn på over ett år å våkne opp mot 10 ganger hver natt.

 

Tror vi var innom a 5 leger før vi ble fornøyd... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå våkner ikke gutten vår så ofte om natten lenger, men våkner før han er uthvilt om morgenen (4.30-5). Så problemet er vel at lege og helsesøster tror at vi bare har lyst til å sove lenger om morgenen selv. "Han tar jo den søvnen han trenger," sier de, men han er pottesur frem til han har fått duppen sin, så han gjør jo tydeligvis ikke det.

 

Føler vi har prøvd alt, men har fått noen flere råd nylig som vi skal prøve (ikke fra lege el.l.) når han bare blir frisk... (Har vært forkjølet lenge nå stakkar, og da er det jo ikke så lett å være konsekvent eller se effekt av endringer.) Hjelper ikke dette heller, så får vi tenke på å bytte til en lege i nabokommunen, er dessverre bare èn her vi bor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen vår er i nabo kommunen, veldig upraktisk i og med at vi bare har en bil. Mannen min må ta fri fra jobb å kjøre oss, enten det er meg eller en av ungene som skal til legen. Men nå har vi en lege som tar oss på alvor, og som henviser til sykehuset når han er usikker. Så da får vi bare kjøre litt ekstra, og ta litt ekstra fri. :)

 

Håper det ordner seg med sovingen hos dere også Hannah, har du prøvt standard rådet når de våkner for tidlig? At en skal legge de tidligere? Det har fungert litt hos oss, også har vi bestemt oss for bare å være konsekvente mårhund våkner får halv 6. Hun må bli i sengen helt til klokken halv 6, men en av oss sover da på en madrass på rommet hennes, så hun er ikke alene. Hun får bare ikke lov til å stå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...