Gå til innhold

Synes du dette er å stjele?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tyveri krever forsett jfr straffeloven. Ergo var ikke dette et tyveri. Men hadde nok betalt neste gang jeg, da....

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Må si som en kunde sa til meg da jeg jobbet i butikk da jeg var student. Hun fant en 100-lapp i butikken og levere i kassa. Jeg ga henne ros for å være ærlig. Da sa hun: Jeg gjør meg ikke til kjeltring for småpenger. Det gjør ikke jeg heller, så hadde betalt.
Sånt skjønner jeg ikke, for den 100 lappen var det jo garantert en kunde som hadde mistet. Og da er den ikke butikken sin, og ergo, da er man ikke kjeltring hvis man tar den.
Jo man stjeler fra den kunden som har mistet den. Jeg jobber i butikk og vi opplever stadig at folk kommer tilbake fordi de har mistet penger.

Jeg jobber også i butikk, og når kunder leverer penger de har funnet, blir de lagt i kassa. Aldri opplevd at noen har kommet tilbake fordi de har mistet penger. Så da går den hundrelappen til ett firma som har milliarder isteden (og når den 100lappen egentlig ikke var deres i det hele tatt).

Skrevet

Igår betalte jeg 30kr for en vare som jeg glemte i butikken. Tror nok ikke JEG får den tilbake nei!

Skrevet
Nei, vet du hva. Jeg hadde beholdt den med god samvittighet så dyrt som det er i dette landet her. Det var et uhell. Og jeg kan garantere deg at ingen lider p.g.a. det ;)
Et uhell? Som i "ups, jeg kom visst til å stjele noe!" Om alle tenker som deg, så kan jeg garantere deg at maten blir enda dyrere, for ikke å snakke om hvilket moralsk forkvaklet samfunn det vil bli.

Men alle tenker ikke som "fæle" meg og faktum er at ingen lider personlig av at noen fikk med seg en vare til 30 kr. Prøv å forsørge deg selv, mann og barn for 9 000 i mnd og ha 6000 i husleie og kan ikke motta sosialhjelp, så kanskje du forstår meg litt bedre. Min mann får ikke arbeidstillatelse fra UDI på Gud vet hvor lang tid opg vi sliter. Mye. Så jeg hadde ikke levert den tilbake. Når det er sagt hadde jeg vært for flau til å stjele med viten.

Skrevet

Hadde bare sagt fra og betalt neste gang jeg var innom.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Om du ikke gir beskjed, så er det jo teknisk talt å stjele - det hjelper liksom litt lite å påstå at du ikke visste det.

Jeg var i samme situasjon med en bleiepakke engang. Hadde lagt den under vogna og betalte for noen småting som jeg bar i hendene.

Da jeg kom hjem, oppdaget jeg bleiepakken og ga beskjed om det neste gang jeg handlet. Dette var nærbutikken min, og det viste seg at de hadde oppdaget at jeg gikk uten å betale for bleiene, men de sa ikke noe pga at jeg var en god kunde og de ville la tvilen komme meg til gode.

Kan tro jeg var glad for at jeg ga beskjed! Så grusomt flaut å bli tatt for å stjele!

Så om du betaler neste gang du er i butikken, er du ingen tyv og det er ingen skade skjedd.

Skrevet

Jeg har også funnet ubetalte varer etter at jeg har vært i butikken. En gang hadde jeg glemt en pakke ris som hang på væskeknaggen på handlevognen, da gikk jeg inn igjen og betalte. En annen gang en liten sjokolade. Jeg tenker alltid først at, skit i det, dette er en frynsegode for at jeg er så god kunde... Men jeg blir alltid innhentet av samvittigheten :P'

Jeg synes ikke det er tyveri, men jeg hadde ikke klart å la være å betale.

Skrevet
Igår betalte jeg 30kr for en vare som jeg glemte i butikken. Tror nok ikke JEG får den tilbake nei!

De har bøker som de skriver opp alt som er gjenglemt, så bare du sier ifra i kassa så får du det tilbake :)

Skrevet
Man blir vel ikke en tyv av å glemme å betale noe i kassa vel?

Nei, men du blir en tyv når du ikke gjør opp for deg når du vet om det. Når det er sagt så tror jeg ingen dømmer deg for ikke å ha gjort det for 30 kr i den situasjonen.

Gjest tilda med to små <3
Skrevet (endret)

I butikken jeg jobbet skrev vi opp i ei bok det som lå igjen etter kunder. Som regel et par - tre ting hver dag. Og om folk kom tilbake og spurte etter "rett ting glemt på rett dag", ja da fikk de det om det stod i boka.

Så med mindre den som hadde samme båndet som deg knabbet tingen din er det godt mulig du får den tilbake!

Og til HI. Jeg ville betalt for meg, eller kanskje aller helst om tingen ikke var viktig, bare gitt den til personen i kassa og gått.

Endret av tilda med to små <3
Skrevet
Tyveri krever forsett jfr straffeloven. Ergo var ikke dette et tyveri. Men hadde nok betalt neste gang jeg, da....

Det var vel ikke med forsett hun glemte varen i kurven og trillet den ut til bilen. Men i det øyeblikket hun oppdaget varen og valgte å ta den med hjem, selv om hun visste at den ikke var betalt, så var jo det en handling med forsett. Bare for å flisespikke litt ;)

Skrevet

Nå jobber jeg i salgskontrollen så jeg er så klart ikke objektiv i slike situasjoner.

Men pr definisjon kalles det tyveri. Du tar med deg en vare hjem som du ikke har betalt for. men så er det flere nyanser. Alle kan glemme å betale for en vare, men det kommer an på hvordan du håndterer det i etterkant. Hi fant varen i kurven ute på plassen men velger å ikke gå inn å betale for den? Hvordan skal hun bortforklare det neste gang hun kommer til butikken og liksom skal gjøre opp for seg når hun valgte å reise hjem før hun kontakter butikken? Hun visste jo om det da hun satte seg inn i bilen.

Hadde butikken glemt å slå inn en vare så er det butikkens tap, det går på butikkens svinn. Men om en kunde spaserer ut med en ubetalt vare som ikke har vært igjennom kassepunktet så er det faktisk tyveri.

Til den fjotten over her som sier at ingen skade har skjedd, er bare snakk om 30 kr, vel, tenk om alle kunder tar med seg varer for 30 kr hver, regn på hvor mange millioner dette vil koste butikken pr år?! Og hvem må betale for det? Jo, vi andre kunder da priser o.l blir presset opp!

Jeg hadde stoppet deg, hi, og så fikk det være opp til butikken hvordan de håndterte det.

Skrevet

Aldri i verden om jeg hadde gått tilbake, det har jeg ikke giddet! Ser ikke på det som ille i det hele tatt, og ville ikke løftet øyenbrynene om jeg så noen andre gjorde det samme.

Skrevet
De har bøker som de skriver opp alt som er gjenglemt, så bare du sier ifra i kassa så får du det tilbake :)

Er ikke alle butikker som praktiserer slik, dessverre. En gang jeg var å handlet i lokalbutikken her, hadde fått med varene ut i bilen og tatt et veldig kjapt ærend i nabobutikken, så oppdaga jeg at jeg hadde glemt de to pakkene med bleier jeg hadde kjøpt. Kom på det relativt kjapt, da det var noe av de tingene som var viktigst at jeg måtte huske. Når jeg gikk inn igjen for å spørre etter de, så fikk jeg beskjed om at de var satt tilbake igjen i hyllene, og om jeg skulle ha bleier måtte jeg bare hente og stille meg i kø for å betale...... nå reiser jeg 20km bort på storhandel en gang i uka, istedet for å handle der igjen.

Skrevet
Nei, vet du hva. Jeg hadde beholdt den med god samvittighet så dyrt som det er i dette landet her. Det var et uhell. Og jeg kan garantere deg at ingen lider p.g.a. det ;)
Et uhell? Som i "ups, jeg kom visst til å stjele noe!" Om alle tenker som deg, så kan jeg garantere deg at maten blir enda dyrere, for ikke å snakke om hvilket moralsk forkvaklet samfunn det vil bli.
Men alle tenker ikke som "fæle" meg og faktum er at ingen lider personlig av at noen fikk med seg en vare til 30 kr. Prøv å forsørge deg selv, mann og barn for 9 000 i mnd og ha 6000 i husleie og kan ikke motta sosialhjelp, så kanskje du forstår meg litt bedre. Min mann får ikke arbeidstillatelse fra UDI på Gud vet hvor lang tid opg vi sliter. Mye. Så jeg hadde ikke levert den tilbake. Når det er sagt hadde jeg vært for flau til å stjele med viten.

Skal dette rettferdiggjøre stjeling? At siden noen forsørger mann og barn alene og har dårlig råd så skal man la dem ta med seg litt her og litt der?

Skrevet

Jeg ble tatt for butikktyveri i et lignende tilfelle da jeg var 18, og er fremdeles så flau over det at jeg ikke tør gå på den butikken igjen nesten 12 år senere. Jeg mente virkelig ikke å stjele, og jeg hadde gått inn igjen og betalt for varen dersom ikke en veldig sint butikkansatt hadde oppdaget det før meg og brølende dratt meg gjennom hele butikken. En forglemmelse på 17 kroner, ble til en dyr bot. Hadde jeg sett varen jeg glemte, og likevel forlatt, ville jeg ha fortjent det. Tenk om noen hadde sett deg HI. Tenk om du med baby ble dratt etter armen inn på kontoret, for utfylling av botspapirer? For 30 usle kroner?

Skrevet
Skal dette rettferdiggjøre stjeling? At siden noen forsørger mann og barn alene og har dårlig råd så skal man la dem ta med seg litt her og litt der?
Nei, hvorfor skal folk bry seg om vår situasjon, enhver har vel nok med sitt. Men jeg bare nevnte dette for at dere skal forstå at noen har kanskje et annet syn på denne episoden fordi man har dårlig råd.
Skrevet
Nei, hvorfor skal folk bry seg om vår situasjon, enhver har vel nok med sitt. Men jeg bare nevnte dette for at dere skal forstå at noen har kanskje et annet syn på denne episoden fordi man har dårlig råd.

Stjeling er lovbrudd, og kommer aldri til å være greit uansett med mindre man handler i nødrett...........

Skrevet

Jeg var på matbutikken i stad for å gjøre storhandel. Da jeg rydda inn i bilen etter handlinga lå det en vare til 30 kroner som hadde gjemt seg under veska mi. Jeg hadde med grinete baby og det var laaang kø i kassa. Hadde du gått tilbake for å betale varen? *dårlig samvittighet*

He he, det går nok bra. Ikke tenk noe mer på det : )

Skrevet

Men hvis man f.eks. ser det ligger en liten gjengjemt vare etter en kunde, er det å stjele å ta den?

Hvis det ligger ei tyggegummipakke eller en is som man ser ikke tilhører noen av de andre kundene, der som varene tas opp fra rullebåndet.

Skrevet

Jeg hadde gått tilbake, eller ringt ned da jeg kom hjem hvis jeg ikke hadde orket der og da pga barn osv. Jeg tror du også egentlig tenker at det riktige er å si fra - du har jo dårlig samvittighet. Der har du svaret på hva som er riktig for deg.

Skrevet

Det går nok veldig bra, bare forklar situasjonen neste gang du er innom og betale da. Butikken kommer til å synes det er fint du sier ifra hvis du gjør det sånn :)

Skrevet

Nøyaktig dette skjedde meg også for noen måneder siden. Hadde glemt å betale for en pakke våtservietter. Hadde også med meg en grinete unge under storhandel en lørdag med masse folk/kø. Og nei, jeg gikk ikke tilbake. Tenkte på det senere og fikk dårlig samvittighet, men ikke nok til at jeg gadd å dra tilbake til butikken nei!

Skrevet

Nå har vi vært og gjort opp for oss. Så tør jeg handle der igjen :P HI

Skrevet

føles det ikke godt? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...