Gå til innhold

Synes du dette er å stjele?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på matbutikken i stad for å gjøre storhandel. Da jeg rydda inn i bilen etter handlinga lå det en vare til 30 kroner som hadde gjemt seg under veska mi. Jeg hadde med grinete baby og det var laaang kø i kassa. Hadde du gått tilbake for å betale varen? *dårlig samvittighet*

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg var på matbutikken i stad for å gjøre storhandel. Da jeg rydda inn i bilen etter handlinga lå det en vare til 30 kroner som hadde gjemt seg under veska mi. Jeg hadde med grinete baby og det var laaang kø i kassa. Hadde du gått tilbake for å betale varen? *dårlig samvittighet*

ja jeg ville betalt varen når jeg oppdaget det.

har opplevd det selv. og syns det er greit å betale.

Skrevet

Klart det er å stjele. Når man finner noe man ikke er rettmessig eier av så leverer man det tilbake. Gjør man ikke det så er man en tyv.

Skrevet

Nei, vet du hva. Jeg hadde beholdt den med god samvittighet så dyrt som det er i dette landet her. Det var et uhell. Og jeg kan garantere deg at ingen lider p.g.a. det ;)

Skrevet

Ja, ville betalt. Skal jeg gjøre meg til tjuv skal det være for mer enn 30 kr. Jeg ville hatt dårlig samvittighet og det er det ikke verdt.

Skrevet

ja, siden du oppdaget varen før du hadde forlatt butikkområdet burde du jo ha gått inn for å betale! Dette vet du selv, og det er derfor du har dårlig samvittighet.

Skrevet (endret)

Ja, selvfølgelig er det å stjele! Ville du ha puttet den varen i veska eller lomma inne i butikken? Den er jo ikke noe mere "din" bare fordi du hadde klart å trille den ubemerket forbi kassa og ut til bilen. Jeg ville ha gått tilbake og betalt den, eller bare levert den i kassa om ikke det var noe jeg absolutt måtte ha til helga.

Endret av "Himmel og hav"
Skrevet

Må si som en kunde sa til meg da jeg jobbet i butikk da jeg var student. Hun fant en 100-lapp i butikken og levere i kassa. Jeg ga henne ros for å være ærlig. Da sa hun:

Jeg gjør meg ikke til kjeltring for småpenger.

Det gjør ikke jeg heller, så hadde betalt.

Skrevet
Nei, vet du hva. Jeg hadde beholdt den med god samvittighet så dyrt som det er i dette landet her. Det var et uhell. Og jeg kan garantere deg at ingen lider p.g.a. det ;)

Et uhell? Som i "ups, jeg kom visst til å stjele noe!" Om alle tenker som deg, så kan jeg garantere deg at maten blir enda dyrere, for ikke å snakke om hvilket moralsk forkvaklet samfunn det vil bli.

Skrevet

Dette er en butikk jeg bruker ofte, så da kan vel si ifra neste gang kanskje? Huff, nå føler jeg meg som den tyven. Jeg som ALDRI gjør sånt. Var bare så sliten og klar for å reise hjem. HI

Skrevet

Dette er en butikk jeg bruker ofte, så da kan vel si ifra neste gang kanskje? Huff, nå føler jeg meg som den tyven. Jeg som ALDRI gjør sånt. Var bare så sliten og klar for å reise hjem. HI

Ja, det funker å si fra neste gang.
Skrevet

ja, jeg vil absolutt si det er å stjele, men veldig grovt var det jo ikke. Jeg hadde sannsynligvis gått tilbake og betalt. En gang skjedde det noe tilsvarende for meg, men jeg hadde ikke kommet ut av butikken, holdt bare på å pakke varene i poser.

Skrevet
Må si som en kunde sa til meg da jeg jobbet i butikk da jeg var student. Hun fant en 100-lapp i butikken og levere i kassa. Jeg ga henne ros for å være ærlig. Da sa hun: Jeg gjør meg ikke til kjeltring for småpenger. Det gjør ikke jeg heller, så hadde betalt.

Sånt skjønner jeg ikke, for den 100 lappen var det jo garantert en kunde som hadde mistet. Og da er den ikke butikken sin, og ergo, da er man ikke kjeltring hvis man tar den.

Skrevet

Jeg opplevde noe lignende, men ikke søren om jeg orket å gå tilbake :P

Hadde nettopp kjøpt mat for 1200 kroner, og køen var milelang. Ungen skrek i bilen og jeg var allerede for sent ute.

Ingen dårlig samvittighet her.

Slapp av, Hi. Du gjorde det ikke med vilje ;) Hadde du bevisst tatt en vare ut av butikken og puttet den i vesken for å skjule, JA da hadde det vært stjeling. Dette var bare et uhell.

Skrevet

Ja det går absolutt bra! Det er mange som gjør det, uhell skjer og vi er bare mennskelige alle sammen!

Men det gjør godt på samvittigheten og få betalt tilbake neste gang, selv om det bare er 30 kr det er snakk om :)

Skrevet

Ha ha... Skl vedde på at flere av dere ikke hadde gått tilbake med denne småvaren hadde dere vært i hi sin siyåtuajin med grinete baby, masse kø etc. Folk er så utrolig skinnhellig her inne, men tør ikke innrømme dette.

Ja, denne får jeg pepper for, mem jeg kommer ikke til å tro mange av dere.....

Skrevet

Ha ha... Skl vedde på at flere av dere ikke hadde gått tilbake med denne småvaren hadde dere vært i hi sin siyåtuajin med grinete baby, masse kø etc. Folk er så utrolig skinnhellig her inne, men tør ikke innrømme dette.

Ja, denne får jeg pepper for, mem jeg kommer ikke til å tro mange av dere.....

Helt enig!!!

Skrevet

i den situasjonen hadde jeg nok ikke dratt tilbake, men hun kan jo nevne det neste gang hun kommer innom da...

Skrevet

Må si som en kunde sa til meg da jeg jobbet i butikk da jeg var student. Hun fant en 100-lapp i butikken og levere i kassa. Jeg ga henne ros for å være ærlig. Da sa hun:

Jeg gjør meg ikke til kjeltring for småpenger.

Det gjør ikke jeg heller, så hadde betalt.

Og hva gjorde du med hundrelappen da? Du puttet den vel ikke i kassa, for det var vel ikke butikken sin heller?

Skrevet
Må si som en kunde sa til meg da jeg jobbet i butikk da jeg var student. Hun fant en 100-lapp i butikken og levere i kassa. Jeg ga henne ros for å være ærlig. Da sa hun: Jeg gjør meg ikke til kjeltring for småpenger. Det gjør ikke jeg heller, så hadde betalt.
Sånt skjønner jeg ikke, for den 100 lappen var det jo garantert en kunde som hadde mistet. Og da er den ikke butikken sin, og ergo, da er man ikke kjeltring hvis man tar den.

Jo man stjeler fra den kunden som har mistet den. Jeg jobber i butikk og vi opplever stadig at folk kommer tilbake fordi de har mistet penger.

Skrevet

Jeg ville betalt neste gang.

Det har hendt meg i den perioden da lillemann var rundt 2 at noe havnet under vogna uten at jeg fikk det med meg. Jeg betalte da for dette neste gang jeg handlet.

Har også glemt å betale på Café og godt tilbake et par dager etterpå og betalt.

Skrevet

Jo man stjeler fra den kunden som har mistet den. Jeg jobber i butikk og vi opplever stadig at folk kommer tilbake fordi de har mistet penger.

Det kom faktisk en liten gutt som variable fortvila. Han hadde handlelista men mista pengene. Var lett å se at det var hans, da brød sto øverst på lista og det var i brøda dama hadde funnet pengene.

Så da fikk han 100-lappen sin og fikkhandlet det han skulle ha.

Forresten en gutt som ikke hadde det så greit. En som vi alle kjente til og syns synd på. Mammaen hans hatet oss fordi vi nektet å selge røyk og øl til han da han var så ung. Hun mente at så lenge han hadde en lapp med underskrifta hennes så skulle vi selge han røyk og øl. For å gå 200 meter å handle sjøl klarte hun ikke :-(

Skrevet

Man blir vel ikke en tyv av å glemme å betale noe i kassa vel? Synes det er mange merkelige holdinger her inne.. En tyv blir man først når man med viten og vilje går inn for å ta noe som ikke er sitt, sånn har iallfall jeg lært det. Klart skal man ikke glemme å betale, men man blir neppe en tyv av den grunn. Hvis det gjenntar seg til stadighet og man går inn for å "glemme" hele tiden er det en annen sak klart. Kommer helt an på situasjonen om jeg hadde snudd å gått tilbake, med en skrikende unge og fulle bæreposer..neppe.

Hilsen tyven

Skrevet

Tok med meg varer ut for 5-600 kr engang uten å betale :P

Full av ammetåke og alskens annet, men ja.. Jeg gikk tilbake å betalte da jeg merka det.

Men for 30kr??

Det hadde jeg ikke orka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...