Gå til innhold

Unnskyld at jeg spør, men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er det som er galt når voksne folk ikke kan å skrive enkle ord korrekt? Var inne på skravlesiden for litt siden og leste om "jule nisse", "tann fe", "påske hare", "barne sikring" og sete belte".

Hjelp!

- Fotvilet norsklærer i vdg.skole. -

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det må være noe feil med lærerne

Skrevet

Blir faktisk sjokkert selv. Tenker jo mitt om unge mødre ;)

Skrevet

Hey, hey #3! Ikke døm!

Jeg er ung mor og kan skrive bra. Klikket meg inn på denne tråden fordi jeg også irriterer meg over at voksne ikke kan orddeling ordentlig. Og rettskriving også, for den saks skyld.

Hilsen ung mor som ønsker å utdanne seg til å bli språkarbeider

Skrevet

hva er det som er galt når voksne folk ikke kan å skrive enkle ord korrekt? Var inne på skravlesiden for litt siden og leste om "jule nisse", "tann fe", "påske hare", "barne sikring" og sete belte".

Hjelp!

- Fotvilet norsklærer i vdg.skole. -

Ved begynnelsen av en setning bruker man stor bokstav...
Skrevet

Tror ikke det har så mye med unge mødre å gjøre. Jeg er medlem av en lukket gruppe på Facebook, og medlemmene der er ganske aktive. De fleste skriver helt elendig norsk! Ingen tegnsetting, elendig setningsoppbygging, skrivefeil, ord som ikke gir mening, osv, osv. Så lenge man klarer å gjøre seg greit forstått er jeg ikke så nøye på det, men dette er voksne mennesker som legger ut spørsmål ingen klarer å svare på fordi ingen skjønner hva de mener. Hjelp!

Skrevet
hva er det som er galt når voksne folk ikke kan å skrive enkle ord korrekt? Var inne på skravlesiden for litt siden og leste om "jule nisse", "tann fe", "påske hare", "barne sikring" og sete belte". Hjelp! - Fotvilet norsklærer i vdg.skole. -
Ta den andre vitsen du kan. Hvis du er norsklærer er jeg Paradise Hotel-vinner.
Skrevet

Vdg.skole? Trodde det het vgs?

Men, jøss, lev i din egen verden, skal ikke vekke deg, jeg.

Skrevet
hva er det som er galt når voksne folk ikke kan å skrive enkle ord korrekt? Var inne på skravlesiden for litt siden og leste om "jule nisse", "tann fe", "påske hare", "barne sikring" og sete belte". Hjelp! - Fotvilet norsklærer i vdg.skole. -

For ikke å snakke om " Fotvilet"... :P

Skrevet

Jeg er godt voksen og jeg skriver mye feil, og det skylles at jeg ikke vet bedre og har dyseleksi.

Jeg prøver å skrive riktig og unngår ord jeg er veldig usikker på.

men jeg har kommet frem til at jeg skal ikke la mitt handicapp ikke skal stoppe meg på forum som dettte. MEN skal jeg skrive et brev, et beskjed osv da gjør jeg alt jeg kan for å unngå skrivefeil.

Skrevet

Hey, hey #3! Ikke døm!

Jeg er ung mor og kan skrive bra. Klikket meg inn på denne tråden fordi jeg også irriterer meg over at voksne ikke kan orddeling ordentlig. Og rettskriving også, for den saks skyld.

Hilsen ung mor som ønsker å utdanne seg til å bli språkarbeider

Og du visste dette var en slik tråd fordi???

Uansett har da ikke orddelingsfeil noe med om man er ung mor eller ikke. Noen som prøver å skape ekstra liv i enda en av disse hersens trådene.

Alle disse trådene her inne minner om mobbing og hersketeknikk. "Når skal voksne lære seg å skrive", "orker ikke lese innlegget ditt, det har så mange feil... "osv.

Klarer du å forstå hva som blir skrevet, så aksepter at ikke alle er like flinke til å skrive. Dette er faktisk et nettforum og ikke et arbeidssted.

Skrevet

Skrivefeil har jeg ikke så mye problemer med å lese, men er det på dialekt type Trønder, da hopper jeg over. Blir sliten av å oversette alle Æ å Æ ådu å vi sjuh, førr fan.

Skrevet

Enig. Men samtidig ser jeg at språket forfaller i aviser og media også, så det er kanskje litt mye å forvente at den vanlige mann i gata skal kunne skrive ordentlig.

Skrevet

Når jeg er på Facebook/forum ol så skriver jeg for kjapt til å rette. Stavekontrollen på iPad er laget av satan sjøl, så det kan bli mye rart i tillegg.

På chat så skriver jeg ofte dialekt, og det merker jeg ødelegger skriftspråket mitt.

Men jeg skriver god norsk på jobb og evnt formelle e-poster så jeg sliter ikke ;)

Skrevet
For ikke å snakke om " Fotvilet"... :P

Hehe...

Ja, det hadde sneket seg inn en skrivefeil i "fortvilet", ja. Ser det nå, men så ikke det da jeg la ut tråden via pad. *Rødme*

HI

Skrevet

Ja, du har rett i at setninger begynner med stor bokstav, men siden min setning begynte i overskriften, og ikke i selve innlegget, så startet innlegget med liten bokstav. ;-)

HI

Skrevet
Ta den andre vitsen du kan. Hvis du er norsklærer er jeg Paradise Hotel-vinner.

å jo du, luten, jeg er norsklærer i videregående skole, gitt. Hvordan kan du vite at jeg ikke er det?

HI

Skrevet

Tror kanskje det engelske språket har en innflytelse her, jeg, for der deler man jo stort sett hvert eneste ord.

Skrevet
Vdg.skole? Trodde det het vgs? Men, jøss, lev i din egen verden, skal ikke vekke deg, jeg.

Vdg.skole = Videregående skole

Vgs = Videregående skole

Samme ting - to benevnelser. ;-)

HI

Skrevet (endret)

Beklager, men jeg har ingen tro på at du er lærer på vgs. Da er du enten en veldig dårlig lærer fordi du i det hele tatt har slike holdninger ("hva er galt med folk") og ikke burde nærme deg elever, eller du er ikke utdannet lærer siden du tydeligvis mangler pedagogisk innsikt. Enhver utdannet norsklærer vet godt hvorfor mange sliter med sammenskrivning av ord...! At det er en uting og irriterende er noe helt annet. Dette er en av de skrivefeilene som irriterer meg mest også, men jeg har ikke noe problem med å forstå hvorfor mange skriver feil. Jeg skulle bare ønske flere kunne ta til seg den ganske enkle regelen om at så lenge substantiv og verb uttales som ett ord, så skal de også skrives som ett ord.

Endret av Alva♂♂♂♀
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Hey, hey #3! Ikke døm! Jeg er ung mor og kan skrive bra. Klikket meg inn på denne tråden fordi jeg også irriterer meg over at voksne ikke kan orddeling ordentlig. Og rettskriving også, for den saks skyld. Hilsen ung mor som ønsker å utdanne seg til å bli språkarbeider
Og du visste dette var en slik tråd fordi??? Uansett har da ikke orddelingsfeil noe med om man er ung mor eller ikke. Noen som prøver å skape ekstra liv i enda en av disse hersens trådene. Alle disse trådene her inne minner om mobbing og hersketeknikk. "Når skal voksne lære seg å skrive", "orker ikke lese innlegget ditt, det har så mange feil... "osv. Klarer du å forstå hva som blir skrevet, så aksepter at ikke alle er like flinke til å skrive. Dette er faktisk et nettforum og ikke et arbeidssted.

Det heter særskrivingsfeil, ikke orddelingsfeil.

Skrevet
Beklager, men jeg har ingen tro på at du er lærer på vgs. Da er du enten en veldig dårlig lærer fordi du i det hele tatt har slike holdninger ("hva er galt med folk") og ikke burde nærme deg elever, eller du er ikke utdannet lærer siden du tydeligvis mangler pedagogisk innsikt. Enhver utdannet norsklærer vet godt hvorfor mange sliter med sammenskrivning av ord...! At det er en uting og irriterende er noe helt annet. Dette er en av de skrivefeilene som irriterer meg mest også, men jeg har ikke noe problem med å forstå hvorfor mange skriver feil. Jeg skulle bare ønske flere kunne ta til seg den ganske enkle regelen om at så lenge substantiv og verb uttales som ett ord, så skal de også skrives som ett ord.

Joda, Alva, jeg er norsklærer i videregående, jeg. Men hvis du hadde lagt merke til hva jeg skrev i hovedinnlegget mitt, så sa jeg ikke noe om elever der, jeg snakket om voksne folk. Du skulle bare visst, du, hvor mye jeg jobber med sammensatte ord og særskriving i norskklassene mine!

Mine elever kan veldig godt regelen om sammensatte ord og hvordan de skal skrives, men det er for seint å begynne med denne jobbinga når elevene kommer til oss på videregående! Da er feilen allerede innarbeidet, og vanskelig å avlære. Så problemet ligger i de lavere utdanningsnivåene, men hele skylden ligger heller ikke der.

Norsk språk er i endring, og det kan godt hende vi norsklærere er bakstreverske og konservative og at vi etterhvert må begynne å godta alle særskrivingsformer. Engelsk er en veldig sterk påvirkningsfaktor og mye av "skylden" ligger der. Samtidig vet jeg selvfølgelig at mange forholdsvis svake skrivere ofte deler ordene, fordi da får de begge ordene i et sammensatt ord korrekt, hver for seg.

Som sagt, jeg jobber med saken, selv om det ikke er så innmari mange elever jeg rekker over med mine innstendige formaninger om sammensatte ord hvert år. I år har jeg ca 75 elever i norsk.

HI

Skrevet

jeg er lærer, lærer i engelsk (for var det engelsk lærer eller engelsklærer?), og da jeg begynte å jobbe fikk jeg opplæring av en norsklærer i ordeling og kommabruk. Jeg er virkelig elendig i norsk, men det er engelsken som har ødelagt for meg. Jeg underviser også samfunnsfag så jeg må jo kunne dette hersens språket også:)

Skrevet

Merker jeg er veldig glad for å ha hatt snille norsklærere, og ikke en sånn snerpe som hi. De fleste av mine språklærere har vært varme mennesker, som man har lyst til å glede ved å være flink. Sånn som jeg tenker meg at Alva sikkert er. Jeg får mange særskrivingsfeil her inne, fordi jeg bruker mobil med ordliste. Det er veldig mange ord som ikke finnes i listen. Da må jeg skrive dem delt. Ofte glemmer jeg å slette mellom rommet. Slik. :P På et forum som dette, bør det ikke være så høy terskel for skrivefeil at folk ikke tør spørre om ting som er viktige for dem, av frykt for å bli kjeftet på heller enn hjulpet. Jeg håper HI bare er en ufaglært vikar, som snart blir sendt tilbake til sin vanlige jobb, langt vekk fra skolen og andre steder hun kan påvirke barn negativt. For hun virker ikke akkurat selvtillitsbyggende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...